Науковий метод пізнання. Підготувала. Вчитель географії ЗОШ І-ІІІ ступенів №9 Покровської міської ради. Сорокіна Тетяна Антонівна
Номер слайду 2
Основоположником наукового методу вивчення природи є італійський учений Галілео Галілей. Він уперше запропонував дослідницький метод, яким і тепер користуються дослідники природи. Що таке дослідницький метод?Скористайся піктограмами і розкажи, як шукати відповіді на запитання
Номер слайду 3
Швейцарський інженер Жорж де Местраль випадково зробив відкриття. Оббираючи собаку від реп’яхів , Жорж зацікавився – чому вони такі липучі? Він розглянув плоди рослини під мікроскопом і помітив, що колючки реп’яхів на кінчиках загнуті, наче манесенькі гачки. І тут інженера осяяла думка створити липучку за принципом реп’яха і використати її як застібку Розкажи за схемою як Жорж де Местраль знайшов відповідь на запитання. Спостерігай Задай запитання. Сформулюй гіпотезу. Перевір гіпотезу Зроби висновок. Гіпотеза підтвердилась. Гіпотеза не підтвердилась Вивчай явище, досліджуй його, описуй,спостерігай. Запитуй: чому все відбувається саме так. Висловлюй гіпотезу (здогад), чому все відбувається саме так. Плануй і виконуй досліди, щоб перевірити, чи правильна твоя гіпотеза. Роби висновок про те, чи підтвердилася гіпотеза. Якщо ні, – висловлюй іншу і починай усе спочатку
Номер слайду 4
Як перевірити гіпотезу. Основні Методи пізнання1. Спостереження –це спосіб вивчення тіл і явищ природи за допомогою органів чуття : зору, слуху, нюху, дотику, смаку. (обов’язкове має мету і чіткий план)2. експеремент –це дослідження явищ за спеціально обраних або створених у лабораторії умов. Учені не завжди можуть поставити експеримент, щоб перевірити свою гіпотезу. Наприклад, вони не можуть полетіти до комети чи астероїда, щоб дослідити ґрунт. У 2011 році апарат Стардас (NАSА) доставив на Землю зразки ґрунту комети Темпеля, у2019 році апарат Хаябуса-2 (Японія) – зразки ґрунту з астероїда Рюгу, а в 2020 році китайський апарат Чан’е – зразки місячного ґрунту. До речі, раніше зразки місячного ґрунту доставили американські астронавти
Номер слайду 5
Дислідник чи дослідниця – людина, яка вивчає та аналізує явища природи, щоб отримати нові знання. Методи пізнання3. Опис використовується для опису характеристик популяції або явища, що вивчається4. Аналогія - це важливий еврестичний метод рішення творчих задач5. Порівняння - це науковий метод пізнання, у прогресі якого невідоме (досліджуване) явище, предмети зіставляють із уже відомими, досліджуваними раніше для виявлення загальних ознак або відмінностей між ними.6. Моделювання –метод дослідження об’єктів пізнання (явищ, пристроїв, процесів), що ґрунтується на заміні оригіналу іншим, подібним до нього (моделлю).
Номер слайду 6
Навіщо потрібне моделювання. На сучасному етапі розвитку пізнання важливе значення має комп’ютерне моделювання. Учені створюють моделі кулястої блискавки, внутрішньої будови землі та планет, всесвіту.модель колообігу води у природімодель вулкануглобус -модель Землікарта Українимодель ока людини. Обери одну із запропонованих моделей. Порівняй її з реальним об’єктом (явищем). Які у них спільні ознаки? Чим вони відрізняються?модель квітки3д модель людини
Номер слайду 7
висновки1. Будь – яке наукове дослідження розпочинаються із запитання. Відповідь на нього ти можеш знайти дослідницьким методом: спостерігай, запитуй, висловлюй гіпотезу та перевіряй її одним з методів пізнання.2. Основні методи пізнання природи – спостереження, експеримент. Є також інші методи наукового пізнання: вимірювання, аналогія, порівняння, аналіз, моделювання.
Номер слайду 8
Домашнє завдання. Прочитати с. 14-17 у підручнику.2. Спробуй себе у ролі дослідника чи дослідниці. Вислови гіпотезу: на чому найкраще пише олівець (або крейда). Перевір її, використовуючи папір, картон, пластик, дошку, тканину, скло та ін. 3. Досліди, які матеріали найкраще всотують воду.