Мета уроку: Сформувати уявлення про засоби ведення воєнних дій, заборонених нормами МГП, відповідальність держав і фізичних осіб за порушення норм МГП; розвивати вміння характеризувати заборонені засоби та методи ведення збройних дій; виховувати почуття гуманізму, повагу до людей, з урахуванням загальнолюдських цінностей та норм МГП, не зважаючи на колір шкіри, віросповідання тощо.
Актуалізація знань Яка роль МГП у неміжнародних збройних конфліктах? Назвіть норми стосовно захисту поранених, хворих і осіб, потерпілих в корабельній аварії. Назвіть норми стосовно захисту цивільного населення під час збройних конфліктів. МГП і становище військовополонених. Охарактеризуйте захист, що надається Міжнародним гуманітарним правом біженцям та переміщеним особам.
Мотивація пізнавальної діяльності Людська винахідливість у засобах вбивства удосконалюється протягом всієї історії — від дрючка до лазера. Ускладнення техніки потребує все більших матеріальних та інтелектуальних витрат. Створення зброї масового знищення робить її небезпечною вже на етапі випробування. Тому світова спільнота постала перед необхідністю обмеження застосування окремих видів озброєння та методів ведення війни.
Вивчення нового матеріалу План Заборонені засоби ведення війни. Заборонені методи ведення війни. Відповідальність за порушення норм МГП. Військові злочини. Самостійна робота з текстом підручника за вище поданим планом. Короткий запис заборонених засобів та способів (методів) воєнних дій.
Перевір себе Заборонені засоби: вибухові або запалювальні кулі; кулі, які розгортаються чи сплющуються в людському тілі хімічна зброя - отрута й отруйна зброя (ІV Гаазька конвенція 1907 р.); задушливі, отруйні й інші гази, рідини та процеси (Женевський протокол 1925 р.); біологічна зброя (Конвенція 1972 р. і Женевський протокол 1925 р.);
Перевір себе засоби впливу на природне середовище, які мають широкі довгострокові наслідки, як засоби знищення, завдання шкоди іншій державі (Конвенція про заборону військового чи будь-якого іншого ворожого використання засобів впливу на природне середовище 1977 р.); лазерна зброя; будь-яка зброя, основна дія якої полягає в нанесенні ушкоджень осколками, які не виявляються в людському тілі рентгенівськими променями тощо.
Перевір себе Заборонені методи воєнних дій: убивати або ранити осіб, які склали зброю і здались у полон; убивати парламентера й осіб, які його супроводжують; нападати на осіб, які зазнали корабельної аварії або покидають на парашуті літальний апарат, що зазнає аварії, і які не чинять ворожих дій;
Перевір себе використовувати не за призначенням розпізнавальну емблему Червоного Хреста чи Червоного Півмісяця, міжнародні розпізнавальні знаки цивільного захисту, розпізнавальну емблему ООН, інші міжнародно визнані знаки і сигнали; убивати або завдавати поранення цивільним особам, здійснювати терор щодо цивільного населення, спричиняти голод серед цивільного населення з метою досягнення воєнних цілей;
Перевір себе оголошувати припиненими права або позбавлення його підданих ворожої держави; здійснювати напад невибіркового характеру, що може спричинити такі втрати серед цивільного населення та таку шкоду цивільним об’єктам, що не будуть відповідати потребам досягнення необхідної воєнної переваги над супротивником;
Перевір себе нападати на медичні формування та санітарно-транспортні засоби, які мають належні розпізнавальні емблеми (знаки) і сигнали; здійснювати вогневе ураження населених пунктів, портів, осель, храмів та госпіталів (за умови, якщо їх не використовують у воєнних цілях) або віддавати на розграбування населені пункти або місцевості.
Закріплення знань Робота в групах Проаналізуйте ситуацію: На полі бою підібрали пораненого чоловіка, який виявився командиром одного з підрозділів ворожої армії. До того ж він був відомий своєю жорстокістю по відношенню до мирного населення. Як би ви вчинили з ним, спираючись на знання даної теми?
Підсумок уроку МГП - це галузь міжнародного права, яка застосовується в період збройних конфліктів з метою пом'якшити їх наслідки. МГП являє собою систему юридичних норм і принципів, які, по-перше, обмежують вибір засобів і методів ведення воєнних дій, по-друге, захищають осіб, які не беруть або перестали брати участь у воєнних діях.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси http://shkola.in.ua/533-zakhyst-vitchyzny-11-klas-hudyma.html http://shkola.in.ua/1114-zakhyst-vitchyzny-11-klas-hudyma-2019.html http://osnova.com.ua/preview/book/5847/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8B%20%D0%B8%D0%B7%20MK_zahist_11%20kl_butenko_pavluk.pdf https://vseosvita.ua/library/zasobi-i-metodi-vedenna-voennih-dij-227822.html Відео: https://www.youtube.com/watch?v=9KqxMy_BqMk&ab_channel=%D0%97%D0%9E%D0%9C%D0%91%D0%98%D0%A7%D0%95%D0%97 https://www.youtube.com/watch?v=OuL7EHXsU-w