Презентація до уроку біології у 8 класі на тему: "Сенсорні системи смаку та нюху"

Про матеріал

Мета уроку: сформувати загальне уявлення про будову і функції нюхової та смакової сенсорних систем; розкрити роль запаху і смаку для людини; розвивати вміння знаходити пояснення біологічним процесам, використовуючи знання з інших предметів; удосконалювати вміння творчо розв'язувати поставлені завдання; розвивати вміння працювати з підручником, логічно мислити, робити висновки, виховувати почуття відповідальності, доброзичливість, необхідності вести здоровий спосіб життя.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

СЕНСОРНІ СИСТЕМИ СМАКУ ТА НЮХУ

Номер слайду 2

Запах- властивість певних речовин діяти на рецептори нюхового аналізатора і спричиняти специфічні відчуття. Хеморецептори - специфічні рецептори, що сприймають вплив різних хімічних речовин. Нюх – це здатність сприймати запахи. Яке значення запахів?

Номер слайду 3

описати його дуже важко... усім відома емоційна влада запахів, здається, що вони відвойовують те, що забрали могутні суперники – кольори та звуки; усі запахи викликають різні переживання – приємні та неприємні, “байдужих” запахів немає Запах... Вдыхаю невольно Это холодное пламя Оно омывает память Как музыкальные волны. (Ілля Сельвінський, “Шипшина”) ЩО ТАКЕ ЗАПАХ?

Номер слайду 4

ФУНКЦІЇ НОСА

Номер слайду 5

Нюхова сенсорна система – це функціональна система, яка спеціалізується на сприйнятті хімічних подразників і формуванні специфічного відчуття запаху.

Номер слайду 6

Будова нюхового аналізатора Хеморецептори носової порожнини Нюховий нерв (І пара ЧМН) Нюхова зона (скронева частка кори ГМ) таламус , гіпоталамус Нервовий імпульс Нервовий імпульс Молекули речовин

Номер слайду 7

Будова нюхової сенсорної системи (аналізатора) Нюхові рецепторні клітини (хеморецептори) булавоподібної форми розміщені у слизовій оболонці верхньої частини носової порожнини і мають війки,що постійно коливаються. Рецептори здатні сприймати молекули різних пахучих хімічних речовин за умови, що вони леткі і розчинні у воді чи жирах. Площа рецепторної зони 2-5 см, де розміщено понад 10 млн рецепторних клітин (у собак 200 млн). Людина розрізняє понад 10 тис нюхових відчуттів.

Номер слайду 8

Класифікація запахів Горілий Гнилісний Смолянистий Квітковий Фруктовий Приправочний

Номер слайду 9

визначають за найменшою концентрацією речовини,яка спричинює відчуття запаху; її вимірюють кількістю молекул пахучої речовини в 1 см3 повітря; нюхова система швидко звикає до запаху; якщо людина заходить до кімнати з певним запахом,то через деякий час перестає його відчувати; на гостроту нюху впливає температура і вологість; оптимальна температура для сприйняття запахів становить +30 °С. ГОСТРОТА НЮХУ

Номер слайду 10

Смакова сенсорна система – це функціональна система, яка спеціалізується на сприйнятті хімічних подразнень хеморецепторами ротової порожнини і формуванні відчуттів смаку. Яке значення смаку?

Номер слайду 11

Будова смакового аналізатора Хеморецептори ротової порожнини Язикоглотковий нерв (ІХ пара ЧМН) Довгастий мозок, таламус, гіпоталамус, смакова зона (скронева частка кори ГМ) Нервовий імпульс Нервовий імпульс Молекули речовин

Номер слайду 12

Будова смакової сенсорної системи (аналізатора)

Номер слайду 13

Рецептори смаку (хеморецептори) - це спеціалізовані клітини розташовані у смакових бруньках (цибулинах) слизової оболонки внутрішньої поверхні щік і піднебіння та на язиці. Смакові бруньки утворюють смакові сосочки язика (10-300 бруньок). Кожна смакова брунька язика з'єднана з ротовою порожниною невеликим отвором – порою, вона веде в невелику камеру, заповнену рідиною, на дні якої розташовані смакові рецептори, що реагують на речовини, з яких складається їжа, подразнюються, і сигнали у вигляді нервових імпульсів через смаковий нерв прямують до головного, де й формується відчуття смаку. ОРГАН СМАКУ епітелій пора війки рецепторів смакова клітина нервові волокна до мозку

Номер слайду 14

смакові зони язика зона гіркого смаку зона кислого смаку зона солоного смаку зона солодкого смаку мінімальна концентрація речовини, за якою людина може визначити її смак смаковий поріг неоднаковий для різних хімічних речовин    СМАКОВИЙ ПОРІГ

Номер слайду 15

  1. Позначте агрегатний стан речовини, в якому сприймається її запах:        а) газоподібний;        б) рідкий;        в) твердий.    2. Виберіть орган ротової порожнини, який містить різні смакові рецептори:        а) зуби;        б) язик;        в) слинні залози;        г) піднебіння.    3. Вкажіть частину язика, де розташовані рецептори, які розрізняють смак солодкого:        а) на кінчику;        б) на корені;        в) по краях;        г) на кінчику і по краях. ПОДУМАЙ

Номер слайду 16

В історичній мініатюрі В.Пікуля “Запашна симфонія життя” є такий цікавий епізод: до молодої дівчини залицялися двоє суперників – співак та парфюмер. На концерт свого суперника парфюмер приніс великий кошик фіалок і поставив на кришку рояля. Співак з ганьбою втікає, бо не може взяти ні однієї високої ноти. ОЦІНИ ФАКТИ Виявляється, парфюмер добре знав, що запах фіалок здатний руйнувати гармонію голосових зв’язок. число помилок програміста знижується на 20%, коли він дихає запах лаванди, на 33% - від запаху жасмину, на 54% - від запаху лимону; встановлено, що запахи лаванди і розмарину діють заспокійливо і знімають стресовий стан, а запахи лимону і евкаліпту збуджують і підвищують продуктивність праці

Номер слайду 17

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ §46, повт.§41-45, письмово виконати завдання на с.220

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Гайдай Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Щербак Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Костіна Неля Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Міщенко Галина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Бєлая Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Прокофьєва Тетяна Владиславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Можега Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
ppt
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
44027
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку