Мета уроку: сформувати загальне уявлення про будову і функції нюхової та смакової сенсорних систем; розкрити роль запаху і смаку для людини; розвивати вміння знаходити пояснення біологічним процесам, використовуючи знання з інших предметів; удосконалювати вміння творчо розв'язувати поставлені завдання; розвивати вміння працювати з підручником, логічно мислити, робити висновки, виховувати почуття відповідальності, доброзичливість, необхідності вести здоровий спосіб життя.
описати його дуже важко... усім відома емоційна влада запахів, здається, що вони відвойовують те, що забрали могутні суперники – кольори та звуки; усі запахи викликають різні переживання – приємні та неприємні, “байдужих” запахів немає Запах... Вдыхаю невольно Это холодное пламя Оно омывает память Как музыкальные волны. (Ілля Сельвінський, “Шипшина”) ЩО ТАКЕ ЗАПАХ?
Будова нюхової сенсорної системи (аналізатора) Нюхові рецепторні клітини (хеморецептори) булавоподібної форми розміщені у слизовій оболонці верхньої частини носової порожнини і мають війки,що постійно коливаються. Рецептори здатні сприймати молекули різних пахучих хімічних речовин за умови, що вони леткі і розчинні у воді чи жирах. Площа рецепторної зони 2-5 см, де розміщено понад 10 млн рецепторних клітин (у собак 200 млн). Людина розрізняє понад 10 тис нюхових відчуттів.
визначають за найменшою концентрацією речовини,яка спричинює відчуття запаху; її вимірюють кількістю молекул пахучої речовини в 1 см3 повітря; нюхова система швидко звикає до запаху; якщо людина заходить до кімнати з певним запахом,то через деякий час перестає його відчувати; на гостроту нюху впливає температура і вологість; оптимальна температура для сприйняття запахів становить +30 °С. ГОСТРОТА НЮХУ
Рецептори смаку (хеморецептори) - це спеціалізовані клітини розташовані у смакових бруньках (цибулинах) слизової оболонки внутрішньої поверхні щік і піднебіння та на язиці. Смакові бруньки утворюють смакові сосочки язика (10-300 бруньок). Кожна смакова брунька язика з'єднана з ротовою порожниною невеликим отвором – порою, вона веде в невелику камеру, заповнену рідиною, на дні якої розташовані смакові рецептори, що реагують на речовини, з яких складається їжа, подразнюються, і сигнали у вигляді нервових імпульсів через смаковий нерв прямують до головного, де й формується відчуття смаку. ОРГАН СМАКУ епітелій пора війки рецепторів смакова клітина нервові волокна до мозку
1. Позначте агрегатний стан речовини, в якому сприймається її запах: а) газоподібний; б) рідкий; в) твердий. 2. Виберіть орган ротової порожнини, який містить різні смакові рецептори: а) зуби; б) язик; в) слинні залози; г) піднебіння. 3. Вкажіть частину язика, де розташовані рецептори, які розрізняють смак солодкого: а) на кінчику; б) на корені; в) по краях; г) на кінчику і по краях. ПОДУМАЙ
В історичній мініатюрі В.Пікуля “Запашна симфонія життя” є такий цікавий епізод: до молодої дівчини залицялися двоє суперників – співак та парфюмер. На концерт свого суперника парфюмер приніс великий кошик фіалок і поставив на кришку рояля. Співак з ганьбою втікає, бо не може взяти ні однієї високої ноти. ОЦІНИ ФАКТИ Виявляється, парфюмер добре знав, що запах фіалок здатний руйнувати гармонію голосових зв’язок. число помилок програміста знижується на 20%, коли він дихає запах лаванди, на 33% - від запаху жасмину, на 54% - від запаху лимону; встановлено, що запахи лаванди і розмарину діють заспокійливо і знімають стресовий стан, а запахи лимону і евкаліпту збуджують і підвищують продуктивність праці