План
1. Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів
2. Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності
3. Іменники подвійного роду та паралельні родові форми
4. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур
Що є життя? Можливо, човен, що вдаль пливе по річці повній? Що є життя? Можливо, пісня, що звідусіль лунає? Можливо, це така фортеця, що нас від зла обороняє? Можливо, це театр Долі, де всі ми глядачі й герої? А може, це лише примара? Їх так багато у житті. А й справді, що ж таке життя? У чому його суть? Для чого ми живемо? Якою має бути сучасна людина, щоб життя стало кращим, щоб ми могли самі себе поважати?
Ми повинні: повторити й поглибити знання про іменник як частину мови; сформувати поняття про подвійний рід та паралельні родові форми; розвивати вміння знаходити та визначати рід іменників у висловлюваннях, їх роль у реченнях; підвищити якість знань з української мови, щоб упевнено почуватися під час складання ЗНО.
ЖОВТА ВАЛІЗАЯкщо Ви вибрали жовту валізу, то отримати гарні знання на сьогоднішньому уроці для вас - головне! СИНЯ ВАЛІЗАЯкщо Ви обрали синю валізу, то мрії обов’язково здійсняться і гарний результат на уроці буде обов’язково! ЧЕРВОНА ВАЛІЗАЯкщо Ви обрали червону валізу, то позитивні емоції сьогодні на уроці Вам гарантовані! ЧОРНА ВАЛІЗАЯкщо Ви обрали чорну валізу, то будете піддавати сумніву все, про що говоритиметься сьогодні на уроці, але це сприятиме гарному засвоєнню навчального матеріалу.«Валіза»
Завдання 2 Гра «Хто перший»Прочитати висловлювання відомих людей про творчість Лесі Українки та назвати всі іменники. (Їх кількість)Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pvimexmvn21 Леся Українка «силою свого генія... створила надзвичайно своєрідну поему, піднесла її на небувалу в історії світової літератури височінь» (Б. Мельничук). «На свій вік це геніальна жінка... в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння поезії, освіти та людського життя» (М. Павлик).
IІ відбірковий тур Завдання 1 Вправа «Проба пера»Доберіть до поданих іменників фемінітиви. Фемінітіви — це слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду (які зазвичай використовуються до всіх людей незалежно від їхньої статі): льотчик — льотчиця, письменник — письменниця, професор — професорка, директор — директорка тощо. Тобто можна сказати: «Вона є викладачем англійської мови», так само як і: «Вона є викладачкою англійської мови».
І варіантІІ варіантІІІ варіантавтор – адвокат – адміністратор – актор – акушер – артист – бармен – бібліотекар – бухгалтер – видавець – викладач – випускник – вихователь – візажист – вчитель – директор – журналіст – заступник – кондитер – кравець – колега – лікар – ліцеїст – лаборант – майстер – офіціант – першокурсник – письменник – прем’єр – секретар – студент – філолог – художник –
3.Іменники подвійного роду та паралельні родові формиІменники подвійного роду можуть позначати як істот, так і неістот; вони мають відтінок згрубілості й утворюються за допомогою суфікса –ищ(е): вовчище, гарбузище, бабище, відьмище, дівчище, ручище. Паралельні форми роду мають такі іменники: абрикос - абрикоса, африкат - африката, банкнот – банкнота, жираф – жирафа, зал – зала, оазис – оаза, плацкарт – плацкарта, манжет – манжета, птах – птаха, сусід – сусіда.
Слова зал і зала доволі часто зустрічаються у нашій мові, але, мабуть, ніхто не знає, що вони іншомовного походження. Зал – німецьке слово, а зала – французьке. Останнім часом ми все більше використовуємо слово зала, хоча його доречніше вживати з такими словами, як глядацька зала, банкетна зала. Перегляд відеоролику «Зал чи зала — експрес-урок Олександра Авраменка»Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=_Ze0 Q-k. Iv. YM&feature=emb_logo
4. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур. Правило. Прикладиж.р.назви осіб жіночої статі, риб, мовледі, мадам, міс, місіс, фрау; івасі, путасу, фугу; гінді, коміч. р.назви осіб чоловічої статі, професій, вітрів, тваринденді, мачо; аташе, імпресаріо, маестро, рефері; грего, майстре, сироко, торнадо; ему, какаду, поні, фламінго, шимпанзе. АЛЕ: цеце — ж. р.с. р.назви неістотбароко, бра, бюро, журі, кашне, купе, таксі, хобі. АЛЕ: авеню, боржомі, броколі, салямі — ж. р.
Рід незмінюваних абревіатур визначається за головним словом: ЗНО (зовнішнє незалежне оцінювання), ЗВО (заклад вищої освіти), ПДВ (податок на додану вартість), ЄС (Європейський Союз), СБУ (Служба безпеки України)Перегляд відеоролику «Маленька поні чи маленький поні — експрес-урок Олександра Авраменка»Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=DFHBLf5ca. Js
Завдання 2 Гра «Знайди зайве»Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pi5ouhe0k211. Аерозоль, біль, дріб, ваніль.2. Дриль (інструмент), кір, нежить, гуаш.3. Перекис, пил, полин, каніфоль (смола добута з хвойних дерев).4. Керч, мігрень, папороть, рояль.5. Путь, розкіш, скрижаль, собака.6. Тюль, шампунь, ярмарок, жовч.
Лінгвістична гра «Мовні обрахунки»Завдання – в поданому вірші знайти іменники і порахувати їх кількість. Ні долі, ні волі у мене нема,Зосталася тільки надія одна: Надія вернутись ще раз на Вкраїну,Поглянути ще раз на рідну країну,Поглянути ще раз на синій Дніпро, –Там жити чи вмерти, мені все одно;Поглянути ще раз на степ, могилки,Востаннє згадати палкії гадки… «Надія» Леся Українка
І тур. Завдання: Змалку Леся захоплювалася мистецтвом, мала неабиякий хист до музики, гри на …. На жаль, хвороба прикувала її ще дівчинкою до ліжка, тож відомої … з неї не вийшло. Якби не хвороба, невідомо, чи не стала б Леся Українка геніальним композитором. Запитання. На якому музичному інструменті грала Леся Українка?
ІІ тур. Завдання: Окрім офіційних установ, на честь Лесі Українки названий … «2616 Леся» (2616 Lesya), відкритий 28 серпня 1970 року. Він знаходиться у головному поясі астероїдів, що розташований між орбітами Марса та Юпітера і складається приблизно з 580 000 …. Запитання. Що відкрили на честь поетеси 28 серпня 1970 року?
1. У родині Лесю Українку називали по-різному: Лариса, Леся, Зея, Мишолосія. Ім’я Зея, або Зеїчок, походить від назви сорту кукурудзи «зея японіка» (тонка, як стеблина), так її називала мама. Ім’я Мишолосія ділилось навпіл – так називали Лесю і її …, з яким письменниця була дуже близька. Запитання. Кого називали Мишолосія?***2. В останні роки життя … Лесі змінили свій колір. Вони з темно–сірих стали насичено–блакитними. Це дуже дивувало знайомих поетеси. Про цей маловідомий факт згадує у листах її мати Олена Пчілка, яка була з дочкою до її останніх хвилин. Запитання. Про який факт згадує Олена Пчілка?
Приклади (з нижньої до верхньої сходинки): нічого не зрозумів, залишилися питання, все зрозумів; потрібна допомога, маю додатково повторити, майже все зрозумів, упевнений у власних знаннях; почув і забув, почув і не зрозумів, побачив і запам'ятав, виконав і зрозумів, зможу пояснити іншим; мені ще варто багато працювати, щоб досягти чудових результатів, у мене є невеликі результати і на досягнутому я не збираюся зупинятися, у своїй навчальній діяльності я досягнув висот.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Середній рівень: Вправа 7 с.160. Достатній рівень: Вправа 7 с.160. Творче завдання. Напишіть твір «Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я маю в серці те, що не вмирає!». (за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня».), використовуючи іменники, які ми розглядали на уроці. Високий рівень: Вправа 7 с.160. Творче завдання. Напишіть твір «Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я маю в серці те, що не вмирає!». (за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня».), використовуючи іменники, які ми розглядали на уроці.