Презентація "Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника"

Про матеріал

План

1. Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів

2. Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності

3. Іменники подвійного роду та паралельні родові форми

4. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку. Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника

Номер слайду 2

«Екран настрою» ЧУДОВИЙСВЯТКОВИЙПОГАНИЙЗАДУМЛИВИЙСУМНИЙТВОРЧИЙВЕСЕЛИЙСОРОМꞌЯЗЛИ-ВИЙ

Номер слайду 3

Що є життя? Можливо, човен, що вдаль пливе по річці повній? Що є життя? Можливо, пісня, що звідусіль лунає? Можливо, це така фортеця, що нас від зла обороняє? Можливо, це театр Долі, де всі ми глядачі й герої? А може, це лише примара? Їх так багато у житті. А й справді, що ж таке життя? У чому його суть? Для чого ми живемо? Якою має бути сучасна людина, щоб життя стало кращим, щоб ми могли самі себе поважати?

Номер слайду 4

Тема уроку. Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника

Номер слайду 5

Ми повинні: повторити й поглибити знання про іменник як частину мови; сформувати поняття про подвійний рід та паралельні родові форми; розвивати вміння знаходити та визначати рід іменників у висловлюваннях, їх роль у реченнях; підвищити якість знань з української мови, щоб упевнено почуватися під час складання ЗНО.

Номер слайду 6

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,Серед лиха співати пісні,Без надії таки сподіватись,Жити хочу! Геть, думи сумні! Леся Українка

Номер слайду 7

Берімось краще до роботи, Змагаймось за нове життя! Леся Українка

Номер слайду 8

Інтерактивна вправа «Очікування»

Номер слайду 9

ЖОВТА ВАЛІЗАЯкщо Ви вибрали жовту валізу, то отримати гарні знання на сьогоднішньому уроці для вас - головне! СИНЯ ВАЛІЗАЯкщо Ви обрали синю валізу, то мрії обов’язково здійсняться і гарний результат на уроці буде обов’язково! ЧЕРВОНА ВАЛІЗАЯкщо Ви обрали червону валізу, то позитивні емоції сьогодні на уроці Вам гарантовані! ЧОРНА ВАЛІЗАЯкщо Ви обрали чорну валізу, то будете піддавати сумніву все, про що говоритиметься сьогодні на уроці, але це сприятиме гарному засвоєнню навчального матеріалу.«Валіза»

Номер слайду 10

Перевірка домашнього завданняІнформаційна хвилинка «Цікаво знати…»

Номер слайду 11

Гра «Так», «Ні»Дати відповіді на запитання одним словом: «так» або «ні». Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=po7zwq35c21

Номер слайду 12

План 1. Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів2. Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності 3. Іменники подвійного роду та паралельні родові форми4. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур

Номер слайду 13

Робота з епіграфом. Прочитайте епіграфи, правильно інтонуючи. Кому належать слова, взяті епіграфом до нашого уроку? Із якого вони твору?

Номер слайду 14

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,Серед лиха співати пісні,Без надії таки сподіватись,Жити хочу! Геть, думи сумні!Леся Українка(Леся Українка «Contra spem spero») Берімось краще до роботи,Змагаймось за нове життя! Леся Українка(Леся Українка «Скрізь плач, і стогін, і ридання…»)

Номер слайду 15

1. Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів. Рід – це граматична категорія іменника, яка виражається в трьох значеннях: чоловічого, жіночого і середнього роду.

Номер слайду 16

Перегляд відеоролику «Рід іменників. Типові помилки. Українська мова. Відеорепетитор. ЗНО» на каналі You. Tube Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=VFp7 VCS7 BRc

Номер слайду 17

Спільний рід. Слова спільного роду здебільшого характеризують певні якості особи, а також називають осіб за їхніми характерними діями, поведінкою або соціальною належністю.базіка нездаранеробаприблудареваненажералистоношапотворастаростазамазурасиротазівака,калікароботягатрудяга

Номер слайду 18

I відбірковий тур. Завдання 1 Вправа «Сортувальник»Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=puzagaxjc21 https://learningapps.org/display?v=pi6rrvnak21

Номер слайду 19

Завдання 2 Гра «Хто перший»Прочитати висловлювання відомих людей про творчість Лесі Українки та назвати всі іменники. (Їх кількість)Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pvimexmvn21 Леся Українка «силою свого генія... створила надзвичайно своєрідну поему, піднесла її на небувалу в історії світової літератури височінь» (Б. Мельничук). «На свій вік це геніальна жінка... в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння поезії, освіти та людського життя» (М. Павлик).

Номер слайду 20

2. Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльностіПерегляд відеоролику «Експрес-урок Олександра Авраменка» «Чи є фемінітив у слові «міністр»?Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=A79dou. BDya. U

Номер слайду 21

IІ відбірковий тур Завдання 1 Вправа «Проба пера»Доберіть до поданих іменників фемінітиви. Фемінітіви — це слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду (які зазвичай використовуються до всіх людей незалежно від їхньої статі): льотчик — льотчиця, письменник — письменниця, професор — професорка, директор — директорка тощо. Тобто можна сказати: «Вона є викладачем англійської мови», так само як і: «Вона є викладачкою англійської мови».

Номер слайду 22

І варіантІІ варіантІІІ варіантавтор – адвокат – адміністратор – актор – акушер – артист – бармен – бібліотекар – бухгалтер – видавець – викладач – випускник – вихователь – візажист – вчитель – директор – журналіст – заступник – кондитер – кравець – колега – лікар – ліцеїст – лаборант – майстер – офіціант – першокурсник – письменник – прем’єр – секретар – студент – філолог – художник –

Номер слайду 23

Завдання 2 Гра «Спіймай частину мови»

Номер слайду 24

3.Іменники подвійного роду та паралельні родові формиІменники подвійного роду можуть позначати як істот, так і неістот; вони мають відтінок згрубілості й утворюються за допомогою суфікса –ищ(е): вовчище, гарбузище, бабище, відьмище, дівчище, ручище. Паралельні форми роду мають такі іменники: абрикос - абрикоса, африкат - африката, банкнот – банкнота, жираф – жирафа, зал – зала, оазис – оаза, плацкарт – плацкарта, манжет – манжета, птах – птаха, сусід – сусіда.

Номер слайду 25

Слова зал і зала доволі часто зустрічаються у нашій мові, але, мабуть, ніхто не знає, що вони іншомовного походження. Зал – німецьке слово, а зала – французьке. Останнім часом ми все більше використовуємо слово зала, хоча його доречніше вживати з такими словами, як глядацька зала, банкетна зала. Перегляд відеоролику «Зал чи зала — експрес-урок Олександра Авраменка»Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=_Ze0 Q-k. Iv. YM&feature=emb_logo

Номер слайду 26

4. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур. Правило. Прикладиж.р.назви осіб жіночої статі, риб, мовледі, мадам, міс, місіс, фрау; івасі, путасу, фугу; гінді, коміч. р.назви осіб чоловічої статі, професій, вітрів, тваринденді, мачо; аташе, імпресаріо, маестро, рефері; грего, майстре, сироко, торнадо; ему, какаду, поні, фламінго, шимпанзе. АЛЕ: цеце — ж. р.с. р.назви неістотбароко, бра, бюро, журі, кашне, купе, таксі, хобі. АЛЕ: авеню, боржомі, броколі, салямі — ж. р.

Номер слайду 27

путасу, івасі (риба) – ж.р.авеню (вулиця) – ж.р.кольрабі (капуста) – ж.р.салямі (ковбаса) – ж.р.гінді (мова) – ж.р.торнадо, сироко (вітер) – ч.р.боа (удав) – ч.р.боа (жіночий шарф із пір’я або хутра) – ч.р. ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!!!

Номер слайду 28

Рід незмінюваних абревіатур визначається за головним словом: ЗНО (зовнішнє незалежне оцінювання), ЗВО (заклад вищої освіти), ПДВ (податок на додану вартість), ЄС (Європейський Союз), СБУ (Служба безпеки України)Перегляд відеоролику «Маленька поні чи маленький поні — експрес-урок Олександра Авраменка»Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=DFHBLf5ca. Js

Номер слайду 29

IІІ відбірковий тур. Завдання 1 Вправа «Юні дослідники»Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pi8pom00c21

Номер слайду 30

Завдання 2 Гра «Знайди зайве»Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pi5ouhe0k211. Аерозоль, біль, дріб, ваніль.2. Дриль (інструмент), кір, нежить, гуаш.3. Перекис, пил, полин, каніфоль (смола добута з хвойних дерев).4. Керч, мігрень, папороть, рояль.5. Путь, розкіш, скрижаль, собака.6. Тюль, шампунь, ярмарок, жовч.

Номер слайду 31

Лінгвістична гра «Мовні обрахунки»Завдання – в поданому вірші знайти іменники і порахувати їх кількість. Ні долі, ні волі у мене нема,Зосталася тільки надія одна: Надія вернутись ще раз на Вкраїну,Поглянути ще раз на рідну країну,Поглянути ще раз на синій Дніпро, –Там жити чи вмерти, мені все одно;Поглянути ще раз на степ, могилки,Востаннє згадати палкії гадки… «Надія» Леся Українка

Номер слайду 32

І тур. Завдання: Змалку Леся захоплювалася мистецтвом, мала неабиякий хист до музики, гри на …. На жаль, хвороба прикувала її ще дівчинкою до ліжка, тож відомої … з неї не вийшло. Якби не хвороба, невідомо, чи не стала б Леся Українка геніальним композитором. Запитання. На якому музичному інструменті грала Леся Українка?

Номер слайду 33

ІІ тур. Завдання: Окрім офіційних установ, на честь Лесі Українки названий … «2616 Леся» (2616 Lesya), відкритий 28 серпня 1970 року. Він знаходиться у головному поясі астероїдів, що розташований між орбітами Марса та Юпітера і складається приблизно з 580 000 …. Запитання. Що відкрили на честь поетеси 28 серпня 1970 року?

Номер слайду 34

ІІІ тур. Завдання: У Луцьку біля в’їзної вежі замку Любарта є дерево, яке іменують Лесиним …. Воно одне з найстаріших дерев міста. Вважається, що саме під ним мала Леся написала свого першого вірша. Запитання. Як називається це дерево?

Номер слайду 35

Фінал. Завдання: Першою меморіальною річчю, що потрапила до музею у Колодяжному, стала жіноча… з домотканого полотна, передана 1949 року Варварою Дмитрук, подругою Лесі Українки. Запитання. Яку річ передали до музею?

Номер слайду 36

Гра з глядачами. Михайло Косач з Лесею Українкою на березі моря в Криму. Фото 1898 р.

Номер слайду 37

1. У родині Лесю Українку називали по-різному: Лариса, Леся, Зея, Мишолосія. Ім’я Зея, або Зеїчок, походить від назви сорту кукурудзи «зея японіка» (тонка, як стеблина), так її називала мама. Ім’я Мишолосія ділилось навпіл – так називали Лесю і її …, з яким письменниця була дуже близька. Запитання. Кого називали Мишолосія?***2. В останні роки життя … Лесі змінили свій колір. Вони з темно–сірих стали насичено–блакитними. Це дуже дивувало знайомих поетеси. Про цей маловідомий факт згадує у листах її мати Олена Пчілка, яка була з дочкою до її останніх хвилин. Запитання. Про який факт згадує Олена Пчілка?

Номер слайду 38

«Запитання на «засипку»Що вивчає морфологія? Скільки частин мови вміщує в собі морфологія? На які групи поділяються частини мови? 

Номер слайду 39

Лінгвістична гра «Мовні обрахунки»Завдання – в поданому тексті знайти іменники і порахувати їх кількість.

Номер слайду 40

Рефлексія «Сходи успіху»

Номер слайду 41

Приклади (з нижньої до верхньої сходинки): нічого не зрозумів, залишилися питання, все зрозумів; потрібна допомога, маю додатково повторити, майже все зрозумів, упевнений у власних знаннях; почув і забув, почув і не зрозумів, побачив і запам'ятав, виконав і зрозумів, зможу пояснити іншим; мені ще варто багато працювати, щоб досягти чудових результатів, у мене є невеликі результати і на досягнутому я не збираюся зупинятися, у своїй навчальній діяльності я досягнув висот. 

Номер слайду 42

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Середній рівень: Вправа 7 с.160. Достатній рівень: Вправа 7 с.160. Творче завдання. Напишіть твір «Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я маю в серці те, що не вмирає!». (за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня».), використовуючи іменники, які ми розглядали на уроці. Високий рівень: Вправа 7 с.160. Творче завдання. Напишіть твір «Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я маю в серці те, що не вмирає!». (за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня».), використовуючи іменники, які ми розглядали на уроці.

Номер слайду 43

План дій від Лесі Українки:-крізь сльози сміятись;-співати пісні;-сіять барвисті квітки;-без надії сподіватись;-жити;-геть думи гіркі.

Номер слайду 44

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

pptx
Додано
9 січня 2022
Переглядів
4413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку