1. Суперечності розвитку під комуністичною владою. УРСР знаходилась в складі СРСР в повоєнний період. СРСР в 50-90-ті роки – держава соціальних гарантій1. Зростав добробут народу.2. Підвищувався освітній рівень громадян. Станом на кінець 1970-х рр. кожен мав право й обов’язок здобути середню освіту.3. Усі громадяни мали роботу4. Усі громадяни користувалися безкоштовною медициною та різними соціальними послугами. 5. Значна частина громадян отримувала від держави безкоштовне житло, допомогу на відпочинок та виховання дітей тощо.
Українськими інженерами та вченими було створено цифрову машину «Київ» (1960 р.), першу в СРСР керуючу машину широкого профілю «Дніпро» (1961 р.), машини «Промінь» (1962 р.), «Мир» (1964 р.) тощо. У 1962 р. Обчислювальний центр було перейменовано на Інститут кібернетики Академії наук УРСР. Його керівник В. Глушков. Значними були досягнення української науки. Віктор Глушков Значними були досягнення української науки. Значними були досягнення української науки
У 1956 р. уродженець Житомира Сергій Корольов ставгенеральним конструктором, а через два роки очолив ракетну програму. Під його керівництвом запустили першу міжконтинентальну балістичну ракету, перший штучний супутник Землі, здійснили перший політ та вихід людини у відкритий космос. За висловом одного з його сучасників,С. Корольов першим у світі заклав основи практичної космонавтики.12 квітня 1961 здійснено перший космічний політ на кораблі «Восток» Юрія Гагаріна. Сергій Корольов
1. Спілкування із зовнішнім світом було вкрай обмежене. В той же час існували протиріччя , які руйнували радянську систему зсередини і привели до виникнення опозиції2. Відбувалась масштабна русифікація3. Бездумна експлуатація природних ресурсів привела до екологічних проблем4. Атомні електростанції зводили без належного наукового обґрунтування в густонаселених регіонах.
Крім того, було схвалено постанову про необов’язковість вивчення української мови в школі. У вищих навчальних закладах України навчання здійснювали російською мовою. Скорочувалася кількість українських шкіл, україномовних газет, журналів, фільмів. Розмах русифікації республіки досяг значних меж. Станом на початок 1980-х рр. у Криму і на Донбасі взагалі зникли українські школи. Існувала заборона на друкування творів деяких письменників. Ті, чиї твори друкували, мали прославляти комуністичну партію і радянський лад. Українська культура могла виявляти себе досить вільно лише в народних танцях і піснях. Проте й тут існували обмеження щодо виконання окремих творів. Із народів, що жили в СРСР, прагнули створити єдину безособову спільноту — «радянський народ». За радянських часів винищення зазнала й природа України. Металургійні, хімічні, енергетичні та інші підприємства будували без урахування відновлювальних можливостей природи. Деякі райони країни перетворилися на регіони екологічного лиха. Такі суперечності в житті породжували безліч проблем, що потребували вирішення. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ С.97
Дисиденти свідомо відмовилися від насильницьких методів боротьби, розуміючи, що в існуючих умовах слово сильніше за зброю. Вони влаштовували акції протесту, викривали дії влади проти України та української культури, поширювали заборонені владою літературні твори. Дисиденти вимагали від владної верхівки діяти в межах Конституції та дотримуватися визнаної нею «Декларації прав людини», яку в 1948 р. ухвалила ООН. Українські дисиденти