Тема уроку: Козацька Україна наприкінці 50-х років 17 століття -перша половина 18 ст.
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Козацька Україна наприкінці 50-х років 17 століття -перша половина 18 ст.»; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, робити висновки, працювати з історичними джерелами, давати характеристику історичних діячів, розкривати їх місце та значення в історичному процесі; виховувати повагу до історії України та її історичних діячів.
Мета уроку:узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Козацька Україна наприкінці 50-х років 17 століття -перша половина 18 ст.»;розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, робити висновки, працювати з історичними джерелами, давати характеристику історичних діячів, розкривати їх місце та значення в історичному процесі; виховувати повагу до історії України та її історичних діячів.
“ Історична розминка”Яку назву отримали події, описані в уривку з історичного джерела:«На Україні настала тепер лиха година. Було таке безладдя, що кожний робив, що хотів. Із заходу шарпали Україну польські війська, з півночі й від сходу — московські... а з півдня набігали турки й татари. Україна розділилася на дві частини... На Лівобережній вибрали одного гетьмана, на Правобережній — іншого...»?«Великий згін»«Руїна»«Хмельниччина»
“Простіше від простого” Грають три гравці. Якщо учень/учениця правильно відповідає на питання, то отримує право поставити в сітку на “полі бою” свій знак (квадрат, трикутник або коло). Завдання гравців – вибудувати ряд своїх знаків по горизонталі, вертикалі чи діагоналі. Гра продовжується до того часу, поки не буде побудовано один ряд знаків.або поки не будуть вичерпані всі запитання. За кожну правильну відповідь 1 бал, додатково 4 бали ,якщо вибудує ряд своїх знаків. Знаки учасників/учасниць
Запитання для гри:1. Назвіть рік серті Б. Хмельницького? (1657р.)2. З якою державою І. Виговським був укладений Гадяцький договір?( з Польщею)3. Поблизу якого міста І. Виговський розгромив російське військо?(під Конотопом)4. Скільки разів Ю. Хмельницький приходив до влади в Україні?(3)5. Хто з гетьманів уклав у 1659р. Переяславські статті з Москвою?(Ю. Хмельницький)6. Між якими державами була підписана Слободищенська угода 1660р.? (між Гетьманщиною і Річчю Посполитою)7. У якій частині України гетьманував Павло Тетеря? (Правобережжя)8. В якому місті відбулася славнозвісна Чорна рада, на якій гетьманом було обрано І. Брюховецького? (Ніжин)9. Хто з гетьманів у 1665 р. підписав з Московією договір? (І.брюховецький)
10. За якою угодою річ Посполита та Московське царство поділили територію Гетьманщини між собою? (Андрусівська угода)11. Якого гетьмана називали “сонцем Руїни” (Петра Дорошенка)12. В якій частині України гетьманував Д. Многогрішний? (Лівобережжя)13. Хто з гетьманів та з ким у 1669р. уклав Глухівські статті? (Д. Многогрішний з Москвою)14. Хто з гетьманів та з ким уклав у 1672 р. Конотопські статті? ( І. Самойлович з Москвою)15. Між якими державами було укладено Бахчисарайське перемир’я? (Московське царство, Османська імперія)16. Як називалася Запорізька Січ,яка існувала в Україні в др. половині XVII ст.? (Чортомлицька)17. Кого з козаків 15 разів обирали кошовим отаманом на Січі? (І. Сірка)18. На скільки полків поділялася територія Слобідської України? (5)
19 грудня 1666р. - вщент розгромив військо Речі ПосполитоїСхилявся до союзу з Османською імперією. Наприкінці 1666р. – уклав союз з кримцями1668р.-проголошений гетьманом обох берегів Дніпра. Створив 20-тисячне наймане військо - сердюків. Гетьманував 1665-1676 рр. Перебував в найближчому оточені Б. Хмельницького. Гетьман Правобережної України. Гра «Маска». Прочитайте твердження та назвіть особу, що ховається за маскою
Гетьман Лівобережжя. Крім української, добре володів польською.латинською.італійською,французькою і татарською мовами. За його гетьманування відбулося економічне й культурне піднесення Гетьманщини. Уклав таємний договір із Швецією. Гетьманував 1687-1709рр. Навесні 1704р. Придушив повстання правобережного козачтва яке очолив Семен Палій. Видав універсали щодо обмеження свободи пересування селян
“Із глибини віків” Робота учнів/учениць з джерелами інформації. Уривок з праці французького мемуариста Француа – Поля Далерака “Спогади про Україну”«Нині цей край зруйнований, а війна, ніби гангрена, яка все пожирає, обернула найродючішу частину Європи на спорожнілі поля, зарослі бур’яном руїни, на покинуті жителями міста. Отак нині від тієї України залишилося тільки ім’я козацьке. Її населення розпорошилося, переселившись або понад береги Дніпра, або на землі, що залишаються під пануванням Москви. Решту вирубали турки або забрали в неволю татари». Завдання:1. Встановіть, про який тогочасний період в історії України йдеться в документі?2. Як ви думаєте, в якій частині України - на Лівобережжі чи Правобережжі – побував Ф.-П. Далерак? Чому ви так вважаєте?3. Чи згодні ви з думками викладеними в документі? (свої думки аргументуйте фактами з вивченої теми)
Завдання повторити основні поняття і терміни до даної теми. Учитель називає літеру алфавіту, а учні/учениці у відповідь називають якийсь історичний термін або поняття, що починається з даної літери і дають визначення. Наприклад: учитель називає літеру “Г”, а учні у відповідь терміни, що починаються з цієї літери: гетьман –це…., гетьманщина – це… . Завдання повторити основні поняття і терміни до даної теми. Учитель називає літеру алфавіту, а учні/учениці у відповідь називають якийсь історичний термін або поняття, що починається з даної літери і дають визначення. Наприклад: учитель називає літеру “Г”, а учні у відповідь терміни, що починаються з цієї літери: гетьман –це…., гетьманщина – це… .