Презентація до уроку "Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми"

Про матеріал
Презентація до розробки уроку "Лексична норма. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми" (урок розроблено для здобувачів фахової передвищої освіти І курсу, тривалість 80 хвилин)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Урок підготувала викладач української мови і літератури ВСП «Роменський фаховий коледж Київського національного економічного університету імені В. Гетьмана» Світлана Івко

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Чи вважаєте ви, що ваш словниковий запас достатній? Чи потрібно його поповнювати? Чи вважаєте, що ваше мовлення досконале? Чи необхідно його вдосконалювати?Що конкретно для цього вам необхідно зробити?

Номер слайду 4

Що таке лексика?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 5

 Що таке лексичне значення слова?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 6

 На які групи поділяються слова за походженням?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 7

 На які групи поділяються слова за сферою вживання?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 8

На які групи поділяються слова «за віком», часом їх появи і вжитку?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 9

На які групи поділяють слова за смисловими стосунками?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 10

За допомогою чого регулюється співіснування, взаємодія (у процесі мовлення) величезного запасу мовних засобів нашої рідної мови?Розминка. Бліц-опитування

Номер слайду 11

Мовна норма. ПРАВИЛОПорушення норми. Дотримання норми

Номер слайду 12

Розминка. Бліц-опитування. Які види мовних норм ви знаєте?

Номер слайду 13

Таким чином, Побудуйте висновок, «прочитавши» цю схему

Номер слайду 14

Мета уроку:

Номер слайду 15

Досліджуймо! Міркуймо!Що ви можете сказати про ці речення щодо дотримання чи порушення в них лексичних норм? Наша група приймає участь у різних виховних міроприємствах. Тарас Шевченко являється основоположником нової української мови і літератури.3. Через три роки я отримаю фахову освіту.4. Моя мама мріє відчинити власний бізнес.

Номер слайду 16

Найпоширеніші види лексичних помилок

Номер слайду 17

ПАМ’ЯТАЙМО!Лексична сполучуваність — закон мови, дотримання її обов'язкове. Поширеною причиною лексичних помилок є невдала сполучуваність. Лексична сполучуваність визначається й обмежується значенням слів, їх стилістичною належністю, емоційним забарвленням, граматичними характеристиками.

Номер слайду 18

Кінь гнідий, а не темно-коричневий;дружба міцна, а не сильна;подвиг здійснити, а не вчинити;враження справляти, а не створювати;прикрощів завдавати, а не приносититощо.

Номер слайду 19

Практично: Складіть речення або словосполучення зі словами. ВІДНОШЕННЯСТАВЛЕННЯ

Номер слайду 20

Практично: Складіть речення або словосполучення зі словами. ЗУСТРІЧАТИСЯТРАПЛЯТИСЯ

Номер слайду 21

Практично: Складіть речення або словосполучення зі словами. РОЗПОВСЮДЖУВАТИПОШИРЮВАТИ

Номер слайду 22

За допомогою сервісу виконуємо вправу: утворити словосполучення, розрізняючи лексичне значення слів ПЕРЕБУВАТИ ЗНАХОДИТИСЯ РОЗТАШОВУВАТИСЯ ЦІКАВИЙ ПРАКТИКУМ

Номер слайду 23

Увага! Тавтологія, плеоназми, зайвослів’я{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Невмотивоване вживання НЕПРАВИЛЬНОВідредагувати і записати у ФЛЕШ-КАРТКУспільнокореневих слів. Організовано організаціюблизьких за значенням. Проїзд пасажирів пасажирським транспортомтотожних. Учасники конкурсу взяли участьдублерів значення. Прийом веде дитячий педіатріншомовного слова. У подальшому майбутньому чекає успіх. Взаємно допомагати один одному. Текст лаконічний і стислий. Кожен має свою заповітну мрію. Документ продублювати двічі

Номер слайду 24

Обтяжливі словосполуки в офіційно-діловому чи публіцистичному стилях:проводити дослідження рослин, провести аналіз мовних явищустановити відповідність між дійовими особами та автором творуустановити послідовність історичних фактівне дає можливості присутності сторонніх осіб варто замінити одним дієсловом! ФЛЕШ-КАРТКА

Номер слайду 25

{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}бурхливі оваціїголовний лейтмотивповний аншлагрозумний вундеркіндвнутрішній інтер'єрперший дебютмайстерний віртуозперша прем'єрамоя власна думкапіднятися сходами вгору ФЛЕШ-КАРТКАУВАГА ! ПЛЕОНАЗМИ

Номер слайду 26

Лейтмотив. ОваціїДебют. Вундеркінд. АншлагІ. Нечуй-Левицький … оповідання «Дві московки» та «Рибалка Панас Круть»;Виступи театру «Корифеїв» … Петербург … Москва … Варшава…;І. Карпенко-Карий … у головній ролі… трагікомедія «Мартин Боруля» …;Композитор Вольфганг Амадей Моцарт … математик Блез Паскаль … шахматист Бобі Фішер…Поезія ….. Леся Українка…. вічний потяг людини до краси, мрії…. ЗМОДЕЛЮЙТЕ РЕЧЕННЯ

Номер слайду 27

-Тавтологія чи повтор-Порушення норми чи художній засіб. Я їх люблю, я знаю їхню мову, Я з ними теж мовчанням говорю. Ліна Костенко. Навколо все чуже. Чуже до божевілля. Євген МаланюкІ всесвіту розум поставлю на чати - Я хочу спочатку початок почати. Іван Драч

Номер слайду 28

УВАГА! ПАРОНІМИУступ-вступ. Особовий-особистий. Людний-людяний. Глибокий-глибинний. Тактичний-тактовний. Військовий-воєнний. Сердечний-серцевий. Сповідь-повідь. Ексклюзивний-інклюзивний

Номер слайду 29

За допомогою сервісу виконуємо вправу: утворити словосполучення, розрізняючи лексичне значення слів-паронімів надягати - надівати ЦІКАВИЙ ПРАКТИКУМ

Номер слайду 30

Із варіантів, поданих у дужках, залишіть правильний, на вашу думку, варіант. Неправильний - охайно закресліть. САМОСТІЙНА РОБОТА

Номер слайду 31

Взаємоперевірка самостійної роботиІ варіант1. На який (адрес, адресу) доставити замовлення? 2. Розпочався перехід на тарифний план («Бережний», «Бережливий»). 3. Бібліотеку побудовано на (державні, державницькі) кошти. 4. Придбали (земляну, земельну, землисту) ділянку для вирощування овочів. 5. Чудова мелодія (духового, духовного) оркестру зазвучала в парку. 6. У (книжковій, книжній) мові переважає високий стиль. 7. 24 серпня – (знаменита, знаменна) дата для Української держави. 8. Мій батько працює в юридичній (компанії, кампанії). 9. (Поверхові, поверхневі) та підземні води є елементом фізико-географічних умов. 10. Не кожній людині властиве (почуття, відчуття) гумору. 11. На (спостережливий, спостережний) пункт ми прибули вчасно. 12. Відкрили новий магазин (споживацьких, споживчих) товарів.

Номер слайду 32

Взаємоперевірка самостійної роботиІІ варіант1. Люблю господарювати на власній земельній (ділянці, дільниці). 2. Тут мешкає (докорінна, корінна) киянка. 3. Гілля вкрилося (ожеледдю, ожеледицею). 4. Павло надвечір страшенно (змерз, замерз). 5. Придбала різні (ефективні, ефектні) засоби для чищення посуду.6. Такі рішенні (призвели, привели) до встановлення миру. 7. Польща – (сусідня, сусідська) країна. 8. На форум прибули (численні, чисельні) гості-представники різних країн. 9. Депутати порушили (запитання, питання) про облаштування паркової зони. 10. Відділ кадрів веде (особистий, особовий) облік працівників. 11. (Економне, економічне) витрачання коштів – це розумний підхід до родинного бюджету. 12. Усіх вражає (виконавча, виконавська) майстерність Національного хору імені Г. Верьовки.

Номер слайду 33

За допомогою сервісу змагаємося у вправному використанні паронімів, у розрізненні їх лексичного значення. ЦІКАВИЙ ПРАКТИКУМПрацюємо в командах!

Номер слайду 34

Увага! Суржик!!!Суржиком здавна в Україні називали мішанину зерна – жита, пшениці, ячменю, вівса, а також борошно з такого зерна (тобто не першосортне зерно та низького сорту борошно). Сьогодні словом суржик прийнято називати мову, в якій штучно об''єднані без дотримання літературних норм елементи різних мов. Часто причиною появи суржика називають двомовність. Проте коли людина використовує у своєму мовленні слова та словосполучення іншої мови, не руйнуючи при цьому граматичної основи, фонетичних особливостей рідної, то такий процес є природним і не викликає заперечень. У цьому й криється пастка. Будь-який психолог підтвердить, що спотворена мова отупляє людину, робить її мислення примітивним.

Номер слайду 35

Анатолій Базилевич -  народний художник України – автор ілюстрацій до літературних творів. УВАГА! Проблемна ситуація:який рівень мовної культури, освіченості виявляє носій суржику ?

Номер слайду 36

ТАКИМ ЧИНОМ…Суржик – це завжди рівень розмовного побутового мовлення. Мова освіти, науки, державного функціонування, юриспруденції, мистецтва тощо – унормована, правильна, з чітко визначеними варіантами вимови, написання, значення, відмінювання та поєднання в речення. Уявили І. Нечуя-Левицького, що промовляє до читачів на суржику? Уявили народного художника України Анатолія Базилевича, який на міжнародній виставці дає інтерв’ю на суржику?

Номер слайду 37

Вправа «Лексичні експерти» ФЛЕШ-КАРТАБагаточисленні - Більша половина - Вибачаюсь - Виключення - Відкрийте вікно - Відсутній по хворобі - Втратити свідомість - Діюче законодавство - Добре виглядати - Із-за помилки - Малочисленний - На слідуючий день - Отримали освіту - Перевернути сторінку - Перевести на українську - Скажу пару слів - Слідуючий - Співпадати - У даний момент - Я рахував за потрібне -

Номер слайду 38

Самостійна робота. Добір слова1. Будь ласка, ………………… приклад на вивчене правило. 2. Не …………………….. на негоду, на тренування з’явилися всі. 3. Юнаки …………….. присягу на вірність Україні. 4. Рекламу розмістили в найбільш …………….. місцях. 5. Вранці він ледве ………….. очі. 6. Я завітаю до вас вже на ………………. тижні. 7. Навіть офіційна медицина визнає, що мед має …………………… властивості. 8. У команди виникли величезні …………….. щодо правдивості слів Павла. 9. Ми не родичі: наші однакові прізвища й по батькові – це просто ………………… . 10.-……………………….. цієї квартири постійно вигулюють вранці свого песика. 11. Наш урок ………………………… одну годину і двадцять хвилин. 12. Нам залишилося ……………………….. свої зошити і здати їх на перевірку.

Номер слайду 39

Добір слова. Перевіряємо1. Будь ласка, наведіть приклад на вивчене правило. 2. Не зважаючи на негоду, на тренування з’явилися всі. 3. Юнаки прийняли присягу на вірність Україні. 4. Рекламу розмістили в найбільш людних місцях. 5. Вранці він ледве розплющив очі. 6. Я завітаю до вас вже на наступному тижні. 7. Навіть офіційна медицина визнає, що мед має лікувальні властивості. 8. У команди виникли величезні сумніви щодо правдивості слів Павла. 9. Ми не родичі: наші однакові прізвища й по батькові – це просто збіг . 10. Мешканці цієї квартири постійно вигулюють вранці свого песика. 11. Наш урок триває одну годину і двадцять хвилин. 12. Нам залишилося згорнути свої зошити і здати їх на перевірку.

Номер слайду 40

За допомогою сервісу узагальнюємо знання, уміння та навички! ЦІКАВИЙ ПРАКТИКУМ-узагальнення. Працюємо в командах!

Номер слайду 41

За допомогою сервісу змагаємося в умінні розрізняти суржик і літературну норму. ЦІКАВИЙ ПРАКТИКУМПрацюємо в командах!

Номер слайду 42

Мій успіх на уроці – це …Сьогодні на уроці я збагатився знаннями… Я планую їх використати для…РЕФЛЕКСУЄМО!

Номер слайду 43

Домашнє завдання: Написати есе на тему: «Культура мови усієї нації починається з мене» або «Чому треба берегти рідну мову?»

pptx
Додано
9 січня
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку