Розробка уроку української мови " У квітковому магазині.
Звук [а], буква А, а.
Позначення твердості приголосного звука
у складі. Письмо малої і великої букви а, А"
1
УРОК 17
ТЕМА. У квітковому магазині. Звук [а], буква А, а. Позначення твердості приголосного звука у складі. Письмо малої та великої букви а, А.
МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
1. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
1.1. Повідомлення загальної теми уроку
• Відгадування загадки
Яскраві пелюстки
І запах чудовий.
Нам хочеться всім
Їх побачити знову.
(Квіти)
• Діалог у парах. Вправа «Інтерв’ю»
Запропонуйте учням об’єднатися парами, щоб спробувати себе в ролі журналістів. Кожен у парі спробує дізнатися у співрозмовника про його ставлення до квітів, запитуючи: «Які квіти ти знаєш?», «Чим подобаються або не подобаються тобі квіти?», «Кому і на які свята дарують квіти?», «Які квіти дарують навесні чи восені?», «Де можна придбати квіти для подарунку?».
• Обговорення змісту світлин.
Покажіть дітям світлини, попросіть дібрати до них назви, пов’язані зі святами або з тими, кому даруються квіти.
Рекомендуємо у вільний час переглянути з дітьми мультфільм «Просто так» (режисер Стелла Аристакесова), обговорити його головну думку: хто кому і навіщо дарував букет квітів?
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=3yiP1JMtxDM
1.2. Слухання й обговорення тексту
• Розгляд ілюстрацій до тексту.
Запропонуйте учням у групах розглянути сюжетний малюнок у букварі (с. 36), дати відповіді на запитання:
- Куди прийшли люди? Хто саме?
- Які квіти є в магазині?
- Які квіти розглядають діти?
- Які квіти купує дорослий чоловік?
• Аудіювання тексту
Послухайте текст, порівняйте його з малюнком.
У КВІТКОВОМУ МАГАЗИНІ
Петрик і Оленка з татом прийшли до квіткового магазину. Як багато тут квітів, і всі такі красиві! Петрик почав розглядати пишну троянду. Оленці сподобалися ніжні ромашки. Тато із задоволенням вдихав тонкі пахощі холоднуватих білих лілій. Але купили вони айстри, бо це улюблені мамині квіти.
• Перевірка розуміння почутого.
Перевірте розуміння прослуханого тексту за допомогою порівняння його з ілюстрацією.
- Про які намальовані квіти не говорилося в тексті? (Тюльпани, маки, фіалки.)
- Якими квітами милувався тато? А що він робить на ілюстрації до тексту?
- Про кого з намальованих людей не згадувалося в розповіді?
- Як звати дітей, зображених на малюнку?
2. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА
2.1. Дослідження звуків мовлення. Артикуляційно-слухові вправи
• Виділення звука [а] з мовлення, його характеристика.
Звук [а] спочатку доцільніше виділити зі слова айстра (перший та останній).
- Про яку квітку з прослуханого тексту говориться в загадці?
Ці осінні квіточки –
Мов маленькі зірочки,
Білі, сині, пурпурові,
Фіолетові, бузкові.
(Айстри)
Пурпурові – темно-червоні або яскраво-червоні з фіолетовим відтінком; багряні.
- За якими ознаками ви впізнали айстри? (Осінні квітки, схожі на маленькі зірочки, вони можуть бути білого, синього, пурпурового, фіолетового, бузкового кольору.)
|
|
|
|
- Із чим порівнюється айстра в загадці? А на що ще схожа ця квітка?
Для роботи у групах можна скористатися матеріалом «Зошита з розвитку мовлення і читання» (Ч. 1, с. 35), де розміщено предметні малюнки (зірка, кактус) для порівняння їх із айстрою. Тут доцільно повідомити учням, що «айстра» в перекладі з грецької мови означає «зірка». Дати можливість дітям поміркувати, чому саме так названо квітку, чим айстра схожа на зірку. Можна також коротко розповісти легенду.
ЗОРЯНА КВІТКА
Колись давно злетіла з неба маленька зірочка. Й виросла з неї чудова квітка. А ще кажуть, що в зоряну ніч у квітнику можна почути тихій ніжний шепіт. То айстри розмовляють із зірками.
З інтернет-ресурсів
Крім того, звук [а] можна виділити зі слів, почутих дітьми в тексті «У квітковому магазині»:
- назвіть голосні у наголошених складах слів ромашки, маки;
- «прочитайте» звукові схеми слів, подані на малюнку, відтворіть ланцюжок звуків у кожному слові, підкресліть простим олівцем позначки звука [а]. (Слова: айстри, маки, ромашки.)
За відкритою вимовою без перешкод звук відноситься до голосних, позначається у звуковій схемі кружечком.
Учні створюють звукову схему слова айстра.
● = |
– – – ● |
• Утворення складів зі звуком [а].
Попросіть дітей об’єднатися у групи і по черзі називати склади з будь-яким твердим приголосним звуком і голосним [а]. Повторювати вже названі склади не бажано. «Ланцюжок» складів має пройти у групі три кола.
• Упізнавання звука [а] в мовленні, визначення його місця у слові.
Запропонуйте дітям послухати вірші про айстри і назвати слова з голосним звуком [а], вказати його місце в кожному слові.
АЙСТРИ Василь Кравчук |
ДЕНЬ АЙСТР І от останній тиждень літа. Купує зошити школяр. А біля ґанку айстра світить — Високий голубий ліхтар... Ірина Жиленко |
Звертаємо увагу вчителів, що у словах шко[л’а]р, бі[л’а] чується голосний звук [а] після м’якого приголосного [л’]. Про особливості його позначення на письмі учні дізнаються на наступному уроці.
2.2. Ознайомлення з друкованими літерами а. А
Запропонуйте учням «прочитати» слово за звуковою схемою, подумати, чому їм вдалося назвати не одне, а багато слів. (Машина, калина, лопата, робота тощо.)
– ● |
– ● |
– ● |
Щоб знати точно, яке слово записано, люди придумали інші знаки – букви, які позначають конкретні звуки. Наприклад, голосний звук [а] на письмі позначають буквою А, а. Вона називається так само, як і звук.
• Графічний аналіз букви.
- Розгляньте велику і малу букви А, а. Схожі вони чи різні?
- Зі скількох елементів складається велика буква А? Покажіть її пальчиками, викладіть на парті за допомогою олівців. Сконструюйте літеру з деталей мозаїки або лего. Покажіть букву в парах, як люди на малюнку.
- На що схожа буква А?
- Ось як про це говориться у віршах:
* * *
А яка ж та буква А? Варвара Гринько |
* * * Буква А у цілім світі Щонайперша в алфавіті. Я скажу вам по секрету: А подібна до ракети! Ірина Сонечко
|
- Розгляньте, на що перетворив художник малу літеру а. Спробуйте прикрасити букву по-своєму або намалювати її портрет.
• Друкування букви А, а.
Друкувати букви можна в «Зошиті з розвитку мовлення і читання» (Ч. 1, с. 34) і на додаткових ілюстрованих картках.
Знайди й наведи 20 букв А. |
Знайди й розфарбуй 10 букв А. |
2.3. Ознайомлення з писемною буквою а, А
• Графічний аналіз малої букви а.
У процесі дослідження пропонуємо на картках із зображенням айстр знайти писемні букви а, навести її жовтим олівцем, за бажанням у вільний час розфарбувати малюнок.
|
Букву а раніш не знала, Айстри в клумбі розглядала, Раптом здивувалась я: – Ось де літера моя! Наталія Звіркова |
• Письмо букви а.
Підготуйте руку дитини до письма. У прописах (с. 18) виконайте верхні підготовчі розчерки, наведіть у зображенні кораблика малу букву а.
Після підготовчої роботи учні пишуть у рядках зошита спочатку елементи, а потім малу букву а. Після закінчення письма діти знаходять у себе в зошитах три найкраще написані літери й обводять їх.
• Запис поєднаних букв аа.
Запропонуйте учням спочатку самим поміркувати, як писати поєднані букви, де саме закінчувати першу і звідки починати другу.
З одночасним показом на дошці поясніть поєднання: пишемо першу букву, відриваємо ручку від паперу і робимо стрибок праворуч на середину рядка. Тепер пишемо другу букву так, щоб її ліва частина овалу з'єдналася із заокругленням першої літери на середині рядка. Таке поєднання називається середнє.
• Графічний аналіз великої букви А.
Учні досліджують прописну букву А і роблять висновок про те, що вона складається з трьох елементів: переднього плавного елемента, подовженої похилої лінії із заокругленням унизу і горизонтальної лінії.
Після ознайомлення з літерою у прописах наводяться підготовчі розчерки різнокольоровими олівцями, наводиться в зображенні кораблика велика буква А.
|
Букву А малюю я, Як вітрила корабля. Наталія Звіркова |
• Письмо великої букви А.
Спочатку учні пишуть тільки велику букву А, потім чергують її зображення з малою літерою.
3. ЧИТАЄМО І ПИШЕМО
3.1. Звуко-буквений аналіз слів
• Визначення місця звука [а] у схемах слів.
Діти за малюнками в букварі (с. 36) називають квіти, аналізують відповідні звукові схеми, знаходять у них місце звука [а]: мак – посередині слова; тюльпан – у другому складі, посередині слова; мальва – один звук у першому складі, посередині; інший – у другому складі, в кінці слова.
• Позначення звука [а] буквою у схемах слів.
- Сьогодні на уроці ми будемо навчатися позначати звуки не тільки фішками, а й літерами. І почнемо це робити зі звука [а].
- Які фрукти зображені внизу сторінки? Що вам допомогло «прочитати» схеми слів?
Учитель уточнює, що у схемах замість кружечка голосний звук [а] позначаємо вже вивченою буквою а.
3.2. Читання вигуків із різною інтонацією
Запропонуйте учням розглянути верхні малюнки в букварі (с. 37), обговорити їхній зміст у парах, уточнити настрій зображених дітей. Після цього вигуки читаються з різним настроєм.
- Рисочки між буквами позначають, що звук треба протягнути, а знак оклику вказує на сильне почуття.
- З яким саме настроєм треба читати перший запис? (Із ніжністю, лагідно.) А другий? (Злякано.) Чи однаковою буде сила голосу?
Вигуки інтонуються спочатку хором, потім індивідуально.
Для першокласників, які знають усі букви і вміють читати, можна запропонувати картки з віршами. Спочатку діти читають тексти для себе, уточнюють зміст і настрій, а потім читають для всього класу.
– А-а-а! – співає пісню мама потихеньку. – А-а-а! – звучить привітно Колискова неньки.
|
Упіймав Андрійко щуку І злякався: ну й страшна! Втік, вигукуючи звуки: - А-а-а-а!.. За Ігорем Січовиком |
Зміст віршів порівнюється зі змістом малюнків у букварі, знаходиться в них спільне і відмінне.
3.3. Запис вигуку в зошиті
Учитель пояснює, що на останніх двох рядках у прописах записано речення одного з віршів, озвучує його. Учні наводять букви у вигуку і словах співає, мама.
На останньому рядку можна написати вигуки декілька разів, ставлячи в кінці різні розділові знаки залежно від висловлених почуттів (знак оклику, крапку).
4. ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Для виразного інтонування вигуків можна використати їхню театралізацію. Для ніжного тихого колисання запропонуйте і хлопчикам, і дівчаткам тримати в руках ляльку-немовля. Ситуацію з песиком краще розігрувати вдвох: один учень, тримаючи в руках іграшкового песика, гавкає незлим, веселим голосом; інший учень перелякано кричить і тікає.
5. ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
5.1. Складання речень із протиставленням
Запропонуйте дітям самостійно з’ясувати, за допомогою чого «написані» два речення в букварі, спробувати їх «прочитати». Особлива увага звертається на те, що буква а позначає тут ціле слово.
- Послухайте, які речення склав Читайлик. Чи все тут правильно?
|
1. Банани жовті, а лимони жовті. 2. Мак красивий, а ромашка красива. |
Аналізуючи помилки Читайлика, діти роблять висновок про те, що в реченні слово а не об’єднує однакове. Тут, навпаки, мають бути різні, протилежні предмети. Їх треба протиставити: фрукти – за смаком, квіти – за кольором.
1. Банани солодкі, а лимони кислі.
2. Мак червоний, а ромашка біла.
5.2. Спостереження за спільним у значенні слів
Запропонуйте учням у групах розглянути малюнки, назвати слова і поміркувати, що означає їхня спільна частина.
|
|
|
астроном |
астронавт |
астролог |
АСТРО – означає «зірка». Астроном – той, хто вивчає зірки, планети, космічні системи. Астронавт – той, хто літає до зірок, у космічний простір; космонавт. Астролог – той, хто за зірками передбачає майбутнє.
6. ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
• Виразне читання колискової напам’ять.
Дітям, які знають усі літери, пропонується прочитати для всього класу уривок із народної колискової про котиків (с. 37).
- Які тваринки згадуються в колисковій? Який у них вигляд? Чим вони займаються?
- Поміркуйте, чому в народних піснях саме котики найчастіше заколисують дитинку.
Уривок пісні вивчається напам’ять зі слів учителя.
- Спробуйте тихо й ніжно проговорити слова пісні, дібрати мелодію і проспівати колискову.
• Слухання й обговорення колискової пісні.
Пропонуємо послухати з учнями українську народну пісню «Котику сіренький, котику біленький» у виконанні Ніни Матвієнко. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-ncpIu0bvXE
Обговорюються мелодія, тембр голосу, лагідна інтонація виконавиці. Звертається увага на казковість анімації, яка доповнює зміст пісні.
7. ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Наприкінці уроку учні можуть зробити запис у щоденнику вражень, зокрема дати відповідь на питання «А яка ж та буква А?». При цьому використовуються малюнки, піктограми і відомі учням літери.
8. РЕФЛЕКСІЯ
- Яку букву ми сьогодні вивчали на уроці? Який звук вона позначає?
- Які слова зі звуком [а] ви запам’ятали?
- Послухайте склади зі звуком [а]: ба, да, за, ла, па, ра, на, та, ха, фа.
Що в них спільне? (Усі приголосні тверді.)
- Про яку саме букву А сказано, що вона широко ставить ноги?
- Яку букву, велику чи малу, вам було важче писати? Покажіть у повітрі під лічбу, як пишеться мала буква а і велика буква А.
- Порівняйте два предмети. Складіть речення зі словом «а».
… високий, а … низький.
… глибока, а … мілка.
… велике, а … мале.
… широкі, а … вузькі.
- Послухайте вірш і скажіть, яке ім’я не починається зі звука [а].
Антон, Артем, Андрій, Марина,
Аліса, Алла, Антоніна –
Промовте ще раз і скажіть:
Який звук ці слова ріднить?
(Звук [а]. )
- Чи є в нашому класі діти, імена яких починаються зі звука [а] або цей звук чується в середині чи в кінці імені? Будемо вважати їх сьогодні іменинниками. У них сьогодні свято букви.
Зі здалегідь вирізаних долоньок рожевого або блакитного кольору учні роблять колективну аплікацію «Айстра». Можна виконати аплікацію на уроці образотворчого мистецтва, здійснюючи міжпредметну інтеграцію.