У квітковому магазині. Звук [а], буква А, а. Позначення твердості приголосного звука у складі. Письмо малої і великої букви а, А

Про матеріал

Розробка уроку української мови " У квітковому магазині.

Звук [а], буква А, а.

Позначення твердості приголосного звука

у складі. Письмо малої і великої букви а, А"

Перегляд файлу

1

 

УРОК 17

ТЕМА. У квітковому магазині. Звук [а], буква А, а. Позначення твердості приголосного звука у складі. Письмо малої та великої букви а, А.

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

1. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО

1.1. Повідомлення загальної теми уроку

• Відгадування загадки

Яскраві пелюстки
І запах чудовий.
Нам хочеться всім
Їх побачити  знову.

             (Квіти)

Діалог у парах. Вправа «Інтерв’ю»

Запропонуйте учням об’єднатися парами, щоб спробувати себе в ролі журналістів.  Кожен у парі спробує дізнатися у співрозмовника про його ставлення до квітів, запитуючи: «Які квіти ти знаєш?», «Чим подобаються або не подобаються тобі квіти?», «Кому і на які свята дарують квіти?», «Які квіти дарують навесні чи восені?», «Де можна придбати квіти для подарунку?».

• Обговорення змісту світлин.

Покажіть дітям світлини, попросіть дібрати до них назви, пов’язані зі святами або з тими, кому даруються квіти.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\1. Квіти мамі.jpg    Картинки по запросу Цветок   Похожее изображение 

 

 ÐŸÐ¾Ñ…ожее изображение   Картинки по запросу діти дарують квіти ветеранам війни фото    D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\8. Квіти вчительці.jpg  

Похожее изображение Картинки по запросу boys giving flowers to girlD:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\11. Квіти для тата.jpg

Рекомендуємо у вільний час переглянути з дітьми мультфільм «Просто так» (режисер Стелла Аристакесова), обговорити його головну думку: хто кому і навіщо дарував букет квітів?

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=3yiP1JMtxDM

1.2. Слухання й обговорення тексту

• Розгляд ілюстрацій до тексту.

Запропонуйте учням у групах розглянути сюжетний малюнок у букварі (с. 36), дати відповіді на запитання:

- Куди прийшли люди? Хто саме?

- Які квіти є в магазині?

- Які квіти розглядають діти?

- Які квіти купує дорослий чоловік?

• Аудіювання тексту

Послухайте текст, порівняйте його з малюнком.

У КВІТКОВОМУ МАГАЗИНІ

Петрик і Оленка з татом прийшли до квіткового магазину. Як багато тут квітів, і всі такі красиві! Петрик почав розглядати пишну троянду. Оленці сподобалися ніжні ромашки. Тато із задоволенням вдихав тонкі пахощі холоднуватих білих лілій. Але купили вони айстри, бо це улюблені мамині квіти.

• Перевірка розуміння почутого.

Перевірте розуміння прослуханого тексту за допомогою порівняння його з ілюстрацією.

- Про які намальовані квіти не говорилося в тексті? (Тюльпани, маки, фіалки.)

- Якими квітами милувався тато? А що він робить на ілюстрації до тексту?

- Про кого з намальованих людей не згадувалося  в розповіді?

- Як звати дітей, зображених на малюнку?

2. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА

2.1. Дослідження звуків мовлення. Артикуляційно-слухові вправи

• Виділення звука [а] з мовлення, його характеристика.

Звук [а] спочатку доцільніше виділити зі слова айстра (перший та останній).

- Про яку квітку з прослуханого тексту говориться в загадці?

Ці осінні квіточки –

Мов маленькі зірочки,

Білі, сині, пурпурові,

Фіолетові, бузкові.

                            (Айстри)

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\1. ДОБУКВАРНИЙ ПЕРІОД\СЛОВНИЧОК. МАЛЮНОК.jpg Пурпуровітемно-червоні або яскраво-червоні з фіолетовим відтінком; багряні.

- За якими ознаками ви впізнали айстри? (Осінні квітки, схожі на маленькі зірочки, вони можуть бути білого, синього, пурпурового, фіолетового, бузкового кольору.)

Картинки по запросу астры розовые

Картинки по запросу синие  астры картинки

Картинки по запросу белые астры картинки

Картинки по запросу астры разноцветные картинки

 

- Із чим порівнюється айстра в загадці? А на що ще схожа ця квітка?

Для роботи у групах можна скористатися матеріалом «Зошита з розвитку мовлення і читання» (Ч. 1, с. 35), де розміщено предметні малюнки (зірка, кактус) для порівняння їх із айстрою. Тут доцільно повідомити учням, що «айстра» в перекладі з грецької мови означає «зірка».  Дати можливість дітям поміркувати, чому саме так названо квітку, чим айстра схожа на зірку. Можна також коротко розповісти легенду.

ЗОРЯНА КВІТКА

 Колись давно злетіла з неба маленька зірочка. Й виросла з неї чудова квітка. А ще кажуть, що в зоряну ніч у квітнику можна почути тихій ніжний шепіт. То айстри розмовляють із зірками.

З інтернет-ресурсів

Крім того, звук [а] можна виділити зі слів,  почутих дітьми в тексті «У квітковому магазині»:

- назвіть голосні у наголошених складах слів ромашки, маки;

- «прочитайте» звукові схеми слів, подані на малюнку, відтворіть ланцюжок звуків у кожному слові, підкресліть простим олівцем позначки звука [а]. (Слова: айстри, маки, ромашки.)

За відкритою вимовою без перешкод звук відноситься до голосних, позначається у звуковій схемі кружечком.

Учні створюють звукову схему слова айстра.

   =

     

 

• Утворення складів зі звуком [а].

Попросіть дітей об’єднатися у групи і по черзі називати склади з будь-яким твердим приголосним звуком і голосним [а]. Повторювати вже названі склади не бажано. «Ланцюжок» складів має пройти у групі три кола.

• Упізнавання звука [а] в мовленні, визначення його місця у слові.

Запропонуйте дітям послухати вірші про айстри і назвати слова з голосним звуком [а], вказати його місце в кожному слові.

                 АЙСТРИ 
Айстри ранком сумували, 
Що дощі на них не впали. 
Алла айстри поливала, 
Щоб вони не сумували. 

                     Василь Кравчук 

           ДЕНЬ АЙСТР

І от останній тиждень літа.

Купує зошити школяр.

А біля ґанку айстра світить —

Високий голубий ліхтар...

                         Ірина Жиленко

Звертаємо увагу вчителів, що у словах шко[л’а]р, бі[л’а]  чується голосний звук [а] після м’якого приголосного [л’]. Про особливості його позначення на письмі учні дізнаються на наступному уроці.

2.2. Ознайомлення  з друкованими літерами а. А

Запропонуйте учням «прочитати» слово за звуковою схемою, подумати, чому їм вдалося назвати не одне, а багато слів. (Машина, калина,  лопата, робота тощо.)

 

 

 

 

 

Щоб знати точно, яке слово записано, люди придумали інші знаки – букви, які позначають конкретні звуки. Наприклад, голосний звук [а] на письмі позначають буквою А, а. Вона називається так само, як і звук.

• Графічний аналіз букви.

- Розгляньте велику і малу букви А, а. Схожі вони чи різні?

- Зі скількох елементів складається велика буква А? Покажіть її пальчиками, викладіть на парті за допомогою олівців. Сконструюйте літеру з деталей мозаїки або лего. Покажіть букву в парах, як люди на малюнку.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\Сконструюй букву А\Буква А пальчиками.jpg  D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\Занятия-007 - копия (5).jpg  D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\Занятия-007 - копия (4).jpg D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\1427451343_giynwyrzrleth0n.jpg D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\399973.jpg

 

 

 

- На що схожа буква А?

 

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\i_028.jpg  D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\slide-7.jpg   Картинки по запросу на что похожа буква а картинки     D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\slide_2.jpg

- Ось як про це говориться у віршах:

               *   *   *

А яка ж та буква А?
Що нагадує вона?
Досить схожих є прикмет:
Мов шпаківня, мов намет,
Мов курінь, що на баштані,
Буква А здалася Тані.

                        Варвара Гринько

            *   *   *

Буква А у цілім світі

Щонайперша в алфавіті.

Я скажу вам по секрету:

А подібна до ракети!

                   Ірина Сонечко              

 

- Розгляньте, на що перетворив художник малу літеру а. Спробуйте прикрасити букву  по-своєму або намалювати її портрет.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\page_1_2 - копия (2).jpgD:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\page_1_2 - копия.jpg

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\page_1_2.jpg

• Друкування букви А, а.

Друкувати букви можна в «Зошиті з розвитку мовлення і читання» (Ч. 1, с. 34) і на додаткових ілюстрованих картках.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\resize.jpg

Знайди й наведи 20 букв А.

 

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\hello_html_m435009ab.png

Знайди й розфарбуй 10 букв А.

 

2.3. Ознайомлення з писемною буквою а, А

• Графічний аналіз малої букви  а.

У процесі дослідження пропонуємо на картках із зображенням айстр  знайти писемні букви а, навести її жовтим олівцем, за бажанням у вільний час розфарбувати малюнок. 

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\1. БУКВИ ГОЛОСНИХ. УРОКИ 17 - 24\Буква А. У квітковому магазині\Буква а - айстри.jpg

Букву а раніш не знала,

Айстри в клумбі розглядала,

Раптом здивувалась я:

– Ось де літера моя!

                      Наталія Звіркова

 

• Письмо  букви  а.

Підготуйте руку дитини до письма. У прописах (с. 18) виконайте верхні підготовчі розчерки,  наведіть у зображенні кораблика малу букву а.

Після підготовчої роботи учні пишуть у рядках зошита спочатку елементи, а потім малу букву а. Після закінчення письма діти знаходять у себе в зошитах  три найкраще написані літери й обводять їх.

• Запис поєднаних букв  аа.

Запропонуйте учням спочатку самим поміркувати, як писати поєднані букви, де саме закінчувати першу і звідки починати другу.

З одночасним показом на дошці поясніть поєднання: пишемо першу букву, відриваємо ручку від паперу і робимо стрибок праворуч на середину рядка. Тепер пишемо другу букву так, щоб її ліва частина овалу з'єдналася із заокругленням першої літери на середині рядка. Таке поєднання називається середнє.

• Графічний аналіз великої букви  А.

Учні досліджують прописну букву А і роблять висновок про те, що вона складається з трьох елементів: переднього плавного елемента, подовженої похилої лінії із заокругленням унизу і горизонтальної лінії.

Після ознайомлення з літерою у прописах наводяться підготовчі розчерки різнокольоровими олівцями, наводиться в зображенні кораблика велика буква А.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\20. ПОСІБНИК ПРО ОБРАЗИ БУКВ\1. Предметні мал. з образами букв\а-02.tif

Букву А малюю я,

Як вітрила корабля.

                      Наталія Звіркова

• Письмо  великої букви  А.

Спочатку учні пишуть тільки велику букву А, потім чергують її зображення з малою літерою.

3. ЧИТАЄМО І ПИШЕМО

3.1. Звуко-буквений аналіз слів

• Визначення місця звука [а] у схемах слів.

Діти за малюнками в букварі (с. 36) називають квіти, аналізують відповідні звукові схеми, знаходять у них місце звука [а]: мак – посередині слова; тюльпан – у другому складі, посередині слова;  мальва – один звук у першому складі, посередині; інший – у другому складі, в кінці слова.

• Позначення звука [а]  буквою у схемах слів.

- Сьогодні на уроці ми будемо навчатися позначати звуки не тільки фішками, а й літерами. І почнемо це робити зі звука [а].

- Які фрукти зображені внизу сторінки? Що вам допомогло «прочитати» схеми слів?

Учитель уточнює, що у схемах замість кружечка голосний звук [а] позначаємо  вже вивченою буквою а.

3.2. Читання вигуків із різною інтонацією

Запропонуйте учням розглянути верхні малюнки в букварі (с. 37), обговорити їхній зміст у парах, уточнити настрій зображених дітей. Після цього вигуки читаються з різним настроєм.

- Рисочки між буквами позначають, що звук треба протягнути, а знак оклику вказує на сильне почуття.

- З яким саме настроєм треба читати перший запис? (Із ніжністю, лагідно.) А другий? (Злякано.) Чи однаковою буде сила голосу?

Вигуки інтонуються спочатку хором, потім індивідуально.

Для першокласників, які знають усі букви і вміють читати, можна запропонувати картки з віршами. Спочатку діти читають тексти для себе, уточнюють зміст і настрій, а потім читають для всього класу.

– А-а-а! – співає пісню

мама потихеньку.

 А-а-а!  – звучить привітно

Колискова неньки. 

                                                                                                          

Упіймав Андрійко щуку

І злякався: ну й страшна!

Втік, вигукуючи звуки:

-  А-а-а-а!..

За Ігорем Січовиком

Зміст віршів порівнюється зі змістом малюнків у букварі, знаходиться в них спільне і відмінне. 

3.3. Запис вигуку в зошиті

Учитель пояснює, що на останніх двох рядках у прописах записано речення одного з віршів, озвучує його. Учні наводять букви у вигуку і словах співає, мама.

На останньому рядку можна написати вигуки декілька разів, ставлячи в кінці різні розділові знаки залежно від висловлених почуттів (знак оклику, крапку). 

4. ТЕАТРАЛІЗУЄМО

Для виразного інтонування вигуків можна використати їхню театралізацію. Для ніжного тихого  колисання  запропонуйте і хлопчикам, і дівчаткам тримати в руках ляльку-немовля. Ситуацію з песиком краще розігрувати вдвох: один учень, тримаючи в руках іграшкового песика, гавкає незлим, веселим голосом; інший учень перелякано кричить і тікає.

5. ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ

5.1. Складання речень із протиставленням

Запропонуйте дітям самостійно з’ясувати, за допомогою чого «написані» два речення в букварі, спробувати їх «прочитати». Особлива увага звертається на те, що буква а позначає тут ціле слово.

- Послухайте, які речення склав Читайлик. Чи все тут правильно?

 

1. Банани жовті, а лимони жовті.

2. Мак красивий, а ромашка красива.

Аналізуючи помилки Читайлика, діти роблять висновок про те, що в реченні слово а не об’єднує однакове. Тут, навпаки, мають бути різні, протилежні предмети. Їх треба протиставити: фрукти – за смаком, квіти – за кольором.

1. Банани солодкі, а лимони кислі.

2. Мак червоний, а ромашка біла.

5.2. Спостереження за спільним у значенні слів

Запропонуйте учням у групах розглянути  малюнки, назвати слова і поміркувати, що означає їхня спільна частина.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\А - астроном.jpg

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\А - астронавт.jpg

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\Буква А. У квітковому магазині\А - астролог.jpg

астроном

астронавт

астролог

АСТРО – означає «зірка». Астроном – той, хто вивчає зірки, планети,  космічні системи. Астронавт – той, хто  літає до зірок, у космічний простір; космонавт. Астролог – той, хто за зірками передбачає майбутнє.

6. ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА

• Виразне читання колискової напам’ять.

Дітям, які знають усі літери, пропонується прочитати для всього класу уривок із народної колискової про котиків (с. 37).

- Які тваринки згадуються в колисковій? Який у них вигляд? Чим вони займаються?

- Поміркуйте, чому в народних піснях саме котики найчастіше заколисують дитинку.  

Уривок пісні  вивчається напам’ять зі слів учителя.

- Спробуйте тихо й ніжно проговорити слова пісні, дібрати мелодію і проспівати колискову.

• Слухання й обговорення колискової пісні.

Пропонуємо послухати з учнями українську народну пісню  «Котику сіренький, котику біленький» у виконанні Ніни Матвієнко.  Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-ncpIu0bvXE

Обговорюються мелодія, тембр голосу, лагідна інтонація виконавиці. Звертається увага на казковість анімації, яка доповнює зміст пісні.

7. ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО

Наприкінці уроку учні можуть зробити запис у щоденнику вражень, зокрема дати відповідь на питання «А яка ж та буква А?». При цьому використовуються малюнки, піктограми і відомі учням літери.

8. РЕФЛЕКСІЯ

- Яку букву ми сьогодні вивчали на уроці? Який звук вона позначає?

- Які слова зі звуком [а] ви запам’ятали?

- Послухайте склади зі звуком  [а]: ба,  да, за, ла, па, ра, на, та, ха, фа.

Що в них спільне?  (Усі приголосні тверді.)

- Про яку саме букву А сказано, що вона широко ставить ноги?

- Яку букву, велику чи малу, вам було важче писати? Покажіть у повітрі під лічбу, як пишеться мала буква а і велика буква А.

- Порівняйте два предмети. Складіть речення зі словом «а».

високий, а … низький.

… глибока, а … мілка.

… велике, а … мале.

… широкі, а … вузькі.

- Послухайте вірш і скажіть, яке ім’я  не починається зі звука [а].

Антон, Артем, Андрій, Марина,

Аліса, Алла, Антоніна –

Промовте ще раз і скажіть:

Який звук ці слова ріднить?

                                        (Звук [а]. )

- Чи є в нашому класі діти, імена яких починаються зі звука [а] або цей звук чується в середині чи в кінці імені? Будемо вважати їх сьогодні іменинниками. У них сьогодні свято букви.

Зі здалегідь вирізаних долоньок рожевого або блакитного кольору учні роблять колективну аплікацію «Айстра». Можна виконати аплікацію на уроці образотворчого мистецтва, здійснюючи  міжпредметну інтеграцію.

 

                  

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
9 січня
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку