Презентація до уроку. Ліна Костенко – сучасна українська поетеса. Уявне і фантастичне у поезії «Дощ полив». Ідея зіткнення неповторності і буденності у поезії «Кольорові миші»
Ліна Костенко – сучасна українська поетеса. Уявне і фантастичне у поезії «Дощ полив».Ідея зіткнення неповторності і буденності у поезії «Кольорові миші»Урок з української літератури у 7 класі
Номер слайду 2
Єдиний, хто не втомлюється, -- час. А ми -- живі, нам треба поспішати.І все на світі треба пережити, бо кожен фініш -- це по суті старт. Страшні слова, коли вони мовчать. Ліна Костенко
Номер слайду 3
Ліна Костенко Про Україну. Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, --Оці степи, це небо, ці ліси,Усе так гарно, чисто, незрадливо,Усе як є -- дорога, явори,Усе моє, все зветься -- Україна. Така краса, висока і нетлінна,Що хоч спинись і з Богом говори.
Номер слайду 4
Батьки Ліни. Василь Григорович та Зінаїда Юхимівна Костенки
Номер слайду 5
Ліна Костенко з донькою Оксаною
Номер слайду 6
1957рік1958рік1961рік
Номер слайду 7
1979рік У 1987 році удостоєна Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка
Номер слайду 8
2011рік2012рік
Номер слайду 9
Відзнаки: Почесна професорка Національного університету «Києво-Могилянська академія». Почесна докторка Львівського національного університету. Почесна докторка Чернівецького національного університету . Лауреатка Державної премії ім. Тараса Шевченка. Лауреатка Премії Антоновичів. Лауреатка Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги Нагороджена Почесною відзнакою Президента України і орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня. Відзнака «Золотий письменник України». У 2015 році малу планету Сонячної системи № 290127 названо Лінакостенко. 14 липня 2022 року була нагороджена Орденом Почесного Легіону.
Номер слайду 10
1. Л. Костенко народилася у м. Києві. 2. ЇЇ батьки були вчителями. 3. Дитинство поетеси опалене війною. 4. Почала писати в 10 років. 5. А у 16 років стала відомою. 6. Навчалася в Києві та Москві. 7. Перша збірка – «Проміння землі» у 1957р. 8. 20 років була у «чорному списку». 9. Отримала премію ім. Т. Г. Шевченка за роман «Маруся Чурай».10. Автор роману «Записки українського мислителя».11. Має титул «Діамантовий письменник України».12. Є планета Ліна. Вікторина «Так і Ні»
Номер слайду 11
1. Л. Костенко народилася у м. Києві. (Ні – м. Ржищів)2. ЇЇ батьки були вчителями. (Так)3. Дитинство поетеси опалене війною. (Так)4. Почала писати в 10 років. (Ні – у 14)5. А у 16 років стала відомою. (Так)6. Навчалася в Києві та Москві. (Так)7. Перша збірка – «Проміння землі» у 1957р. (Так)8. 20 років була у «чорному списку». (Ні – 16)9. Отримала премію ім. Т. Г. Шевченка за роман «Маруся Чурай». (Так)10. Автор роману «Записки українського мислителя». (Ні – сумашедшего)11. Має титул «Діамантовий письменник України». (Ні – Золотий)12. Є планета Ліна. (Ні – Лінакостенко)Вікторина «Так і Ні»Перевір!
Номер слайду 12
«Ребус»,,,ДЩ
Номер слайду 13
«Ребус»ДЩО
Номер слайду 14
«Дощ полив»
Номер слайду 15
Робота з текстом твору Що фантастичне у поетичній розповіді? А що реальне? «Знайди пару епітету»«Полив’яний -- … », «кропив’яний -- … », «порожній -- … », «мокрі -- … », «розсипана --- … ».
Номер слайду 16
Робота з текстом твору Що фантастичне у поетичній розповіді? А що реальне? «Знайди пару епітету»«Полив’яний -- день», «кропив’яний -- дідок», «порожній -- шлях», «мокрі -- ниви», «розсипана -- квасолька». Перевір!
Номер слайду 17
Засоби віршованої мови поезії «Дощ полив» Віршовий розмір твору – п’ятистопний хорей. Рима -- дактилічна – чоловіча. Римування – а б а б – перехресне.
Номер слайду 18
Поезія «Кольорові миші» Чи можна твір назвати поетичною казкою? Які ознаки казки тут спостерігаються? План поетичної оповіді1. Події трьохвікової давності у Вишгороді.2. Підсудна десятилітня Анна.3. Звинувачення розлюченого сусіда.4. Розслідування спантеличеного судді.5. Перемога здорового глузду.
Номер слайду 19
Словникова робота. Стандарт – зразок, еталон, мірило для інших об’єктів. Мантія – судейська широка вільна накидка. Жужмом – купою. Недоквас – недоквашене, що не повністю втратило смак і колір. Чаклунка – ворожка.
Номер слайду 20
Коли відбуваються події, зображені у творі? Чого боїться сусід? Чому сусід говорить, а Анна мовчить? Чому творчим, непересічним особистостям важко у житті? Чи є у творі фантастичні елементи? Де у творі комічна ситуація? Хто переміг у суперечці? Що означає вислів «Життя – це справа без гарантії»? “Мозковий штурм
Номер слайду 21
«Мозковий штурм» Що і кого у творі протиставляє автор? Маленька Анна -- дорослий сусід. Кольорові миші -- сірий стіл, день, сусід. Вирок – п’ятно чорнила. Неповторність, творчість – буденність, сірість. Краса – чорний колір (примітивність).
Номер слайду 22
«Гронування» Анна обдарованаталановитатворчаромантичнанеповторна особливащедра добраспокійнанадзвичайна Сусід примітивний буденнийзаздріснийзлий жорстокийсірий обмеженийнадокучливийнепривабливий
«Футбол»Завдання. Розкрити символіку художнього образу. Кропив’яний дідокпарасолька квасолькакольорові мишіпечать кольоровий кітсірий день яблуко-недоквассухий вітеркоровисадписарвирокосіннє сонцесусідбагряне листя
Номер слайду 26
Домашнє завдання1. Підготувати розповідь про Л. В. Костенко.2. Виконати завдання у підручнику на с. 200 – 201.3. Підготувати виразне читання поезій «Дощ полив» та «Кольорові миші».4. Намалювати ілюстрацію до одного з віршів поетеси.
Номер слайду 27
Презентацію підготувала вчитель української мови та літератури вищої категорії, вчитель-методист Дмитрівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області Фатіф Світлана Миколаївна