Презентація до уроку "М.Булгаков і опера "Фауст"

Про матеріал

Матеріали можна використовувати на уроках зарубіжної літератури під час вивчення роману Михайла Булгакова "Майстер і Маргарита". Презентація містить аудіо та відеофайли. Адже відомо, що опера "Фауст" була найулюбленішим музичним твором Булгакова.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ФАНТАСТИЧНА СИМФОНІЯ М. БУЛГАКОВА

Номер слайду 2

Мета: залучити учнів до художнього світу роману, організувати аналіз роману та його головних героїв у нетрадиційний спосіб; навчити учнів за допомогою асоціативних –взків зрозуміти, яку роль відіграє у творі музика; викликати зацікавлене ставлення до мистецтва; розвивати творчі здібності учнів, сприяти вихованню естетичного смаку

Номер слайду 3

Завдання: з’ясувати, яку роль відіграє музика у романі«Майстер і Маргарита»

Номер слайду 4

Опера Ш. Гуно була улюбленою оперою М. Булгакова. Тільки у Києві він слухав її 41 раз. (Сестра Надія підрахувала квитки). Відомо, що Булгаков любив давати своїм героям музичні прізвища.

Номер слайду 5

Так, наприклад, ми зустрічаємо у романі доктора Стравінського. Звичайно, перша асоціація - композитор Ігор Стравінський, автор балетів «Петрушка» , «Жар-Птиця». Але набагато важливіше, що батько композитора, Федір Стравінський , був уславленим російським басом. Кращою його партією був Мефістофель у «Фаусті» Шарля Гуно.

Номер слайду 6

З якою метою Сатана прибув до Москви?(Дізнатися, чи змінилися люди.)Порівняймо думку Мефістофеля і Воланда про людину.

Номер слайду 7

На земле весь род людской. Чтит один кумир священный,Он царит над всей вселенной,Тот кумир — телец златой!В умилении сердечном,Прославляя истукан,Люди разных каст и стран. Пляшут в круге бесконечном,Окружая пьедестал,Окружая пьедестал!Сатана там правит бал,Там правит бал!Сатана там правит бал,Там правит бал!

Номер слайду 8

Люди залишились такими ж грішними

Номер слайду 9

Як звати кохану Фауста? Чи можна сказати, що булгаківська героїня і героїня Гете повязані між собою?Що М. Булгаков утверджує за допомогою Образів Майстра і Маргарити? ( Цінність творчості і кохання)

Номер слайду 10

Надзвичайно близьким до літературного прототипу Гете в опері Гуно є образ Маргарити. І сцени, які присвячені цій героїні найбільш вдалі ліричні. Так наприкінці ІІ акту відбувається перша зустріч Фауста з Маргаритою. Зустріч відбувається під звуки чарівного вальсу.

Номер слайду 11

Хто сказав, «що на світі немає справжнього, вірного і вічного кохання?.. За мною, мій читачу, і тільки за мною, і я покажу тобі таке кохання!»

Номер слайду 12

Якось на вулиці він зустрів жінку, яка несла у руках жовті квіти. Майстра вразила ніким не бачена самотність у її очах. Вона заговорила першою й запитала, чи подобаються йому її квіти. Він відповів: ні. І сказав, що любить троянди. Тоді вона жбурнула свої квіти у канаву. Кохання вискочило перед ними, «як вискакує вбивця», і вразило їх. Порівняймо зі сценою першої зустрічі героїв Булгакова.

Номер слайду 13

Порівняймо зі сценою першої зустрічі героїв Булгакова. Що символізує жовтий колір ?(Жовтий символізує сонце, тепло, з одного боку, і тривогу, брехня – з іншого. Але якщо говорити конкретно про роман В«Майстер і Маргарита. В», то Булгаков в основному вживає даний колір у другому значенні.) - З чим автор порівнює любов? (Любов-вбивця)-Яке продовження має роман Майстра і Маргарити? ( Плід їхнього кохання –роман)-Чим став для Майстра роман? ( Роман-убивця)- А чим обернулося кохання для Маргарити Гете?

Номер слайду 14

До опери Ш. Гуно спонукає звернутися читача ще одна цікава деталь. Пригадайте опис Воланда.«…ни на какую ногу описываемый не хромал, и росту был не маленького и не громадного, а просто высокого. Что касается зубов, то с левой стороны у него были платиновые коронки, а с правой − золотые. Он был в дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях. Серый берет он лихо заломил на ухо, под мышкой нес трость с черным набалдашником в виде головы пуделя. По виду − лет сорока с лишним. Рот какой-то кривой. Выбрит гладко. Брюнет. Правый глаз черный, левый почему-то зеленый. Брови черные, но одна выше другой. Словом − иностранец.»

Номер слайду 15

Автор послідовно додержується вимови Воланд, вказавши, що першою літерою у прізвищі, написаному латинкою, є подвійне «В» — «W»Заміна в імені «професора-сатани» (Voland — нім. чорт) властивої йому німецької літери V («фау») на W («ве») викликає фонетичну асоціацію з німецьким словом Wohl — добро, гаразд, благо, здоров'я, достаток, — на противагу імені диявола, а отже є відгомоном епіграфа та загальної настанови твору. Автор виразно й наполегливо сугерує, що на візитівці було написано саме справжнє ім'я персонажа — «Wohland», а не «Voland» .

Номер слайду 16

«Ну вот... ведь даже лицо, которое вы описывали... разные глаза, брови! Простите, может быть, впрочем, вы даже оперы «Фауст» не слыхали?» ( Гл.13)- Як його упізнав Майстер?

Номер слайду 17

Яким його побачила Маргарита? («Взор ее притягивала постель, на которой сидел тот, кого еще совсем недавно бедный Иван на Патриарших прудах убеждал в том, что дьявола не существует. Этот несуществующий и сидел на кровати. Два глаза уперлись Маргарите в лицо. Правый с золотою искрой на дне, сверлящий любого до дна души, и левый — пустой и черный, вроде как узкое игольное ухо, как выход в бездонный колодец всякой тьмы и теней. Лицо Воланда было скошено на сторону, правый угол рта оттянут книзу, на высоком облысевшем лбу были прорезаны глубокие параллельные острым бровям морщины. Кожу на лице Воланда как будто бы навеки сжег загар. Воланд широко раскинулся на постели, был одет в одну ночную длинную рубашку, грязную и заплатанную на левом плече. Одну голую ногу он поджал под себя, другую вытянул на скамеечку. Колено этой темной ноги и натирала какою-то дымящеюся мазью Гелла. Еще разглядела Маргарита на раскрытой безволосой груди Воланда искусно из темного камня вырезанного жука на золотой цепочке и с какими-то письменами на спинке. Рядом с Воландом на постели, на тяжелом постаменте, стоял странный, как будто живой и освещенный с одного бока солнцем глобус.)

Номер слайду 18

-Чи могли мешканці Москви описати Воланда? ( Ні. Неосвічені москвічі, які не знайомі не тільки з «Фаустом» Гете, а й з його оперною інтерпретацією Гуно, не могли впізнати сатану, але Булгакову дуже важливо, щоб читач упізнав його якнайшвидше- цьому сприяють слова Майстра, звернені до Івана Бездомного)

Номер слайду 19

Це різкі кутасті риси, гострий ніс, вилиці, борідка-еспаньйолка.

Номер слайду 20

Ми згадували, що Булгаков любив давати своїм героям музичні прізвища. ( Фагот, Берліоз)-Хто такий Берліоз?- Чому автор цьому герою дав саме таке прізвище?Гектор Берліоз. Гектор Берліоз – видатний композитор. Найкращим його твором є «Фантастична симфонія» , друга назва її – «Епізод із життя актора». Актор ,закохався у жінку, однак вона не відповіла на його почуття. Змучений, він випив опій, але не вмер, а впав у тяжкий сон. Його переслідують видіння шабашу, де з вини його коханої йому відрізають голову.

Номер слайду 21

- Яку паралель проводить Булгаков?

Номер слайду 22

Письменник інтерпретує сюжет симфонії Берліоза, він немовби сперечається з композитором про роль кохання у житті людини. Булгаківському герою Берліозу за брехню відрізали голову, він потрапив на шабаш, де йому винесли остаточний вирок – смерть ( «Факт – упрямая вещь).

Номер слайду 23

Маргарита, яка стала відьмою, силою свого кохання врятувала Майстра. До теми шабашу зверталися Шарль Гуно. Гектор Берліоз. Модест Мусоргський

Номер слайду 24

Вся дія роману, яка відбувається у Москві 30-х рр., понизана оперними партіями.1 епізод. Погоня Івана Бездомного.-Яка музика супроводжує Івана ( у 30-ті роки ХХст. Найчастіше по радіо передавали оперу Чайковського «Євгеній Онєгін». Іван намагався наздогнати Воланда під музику Чайковського). Темп полонезу дуже швидкий. Про що співає? (Про кохання)Яке враження справляє Іван? (викликає міх)

Номер слайду 25

У класичний візерунок Булгаков вплітає і сучасні йому популярні мелодії. І якщо класична музика вступає у конфлікт з реаліями, то естрадна музика виражає їх суть. Ще раз звернемося до роману. Епізод 2. Ресторан «Грибоєдов». «И ровно в полночь в первом из них что-то грохнуло, зазвенело… Словом, ад.»-Яке враження? (9коло пекла). А яка музика?Фокстрот Вінсента Юманса «Алілуя» подобався Булгакову. Незвичайна джазова стилізація, розкована імпровізація, іронія і фантазія були близькі письменнику. Що означає слово «Алілуя»? (Хвала Господу. Чи це не глум?Скільки разів Булгаков використовує цю мелодію ? ( Тричі)Які сили зображені? ( Зло, пекельні сили). Який прийом використовує письменник? (Протиставлення)

Номер слайду 26

Звісно ми не вичерпали усієї музичної палітри М. Булгакова. Партитура роману величезна, різноманітна. У процесі читання «Майстра і Маргарити» ми чуємо не тільки, що говорять герої Булгакова, а і те, як вони говорять. Цього ефекту автор досягає тим, що постійно підкреслює тембри голосів своїх героїв. Бездомний – сильний голос;Берліоз-високий тенор;Співрозмовник (Воланд) – низький голос;Коров’єв – «преснувший, козлиній, дребезжащий тенор»;Азазелло –»носовой, гнусавый мужской голос»

Номер слайду 27

ВИСНОВОК : Музика підсилює звучання тем, проблем, допомагає краще зрозуміти ідеї роману. Основні теми роману Сатирична тема – це «гастролі» Воланда. Знавісніла від матеріальних благ публіка, ласі на гроші представники еліти, витівки Коров’єва і Бегемота гостро і чітко описують хвороби сучасного письменнику суспільства. Тема кохання втілена в майстрі і Маргариті і надає роману ніжність і пом’якшує багато гострих моментів. Тема співчуття проходить через весь роман і показує кілька варіантів співчуття і співпереживання. Пилат співчуває бродячого філософа Ієшуа, але заплутавшись у своїх обов’язках і, побоюючись осуду, «умиває руки». Інше співчуття у Маргарити – вона усім серцем співчуває і майстрові, і Фріду на балу, і Пілата. Але її співчуття – не просто почуття, воно штовхає її на певні дії, вона не складає рук і бореться за порятунок тих, за кого страждає. Співчуває Майстру і Іван Бездомний, переймаючись його історією, що «кожен рік, коли настає весняне повня… під вечір з’являється на Патріарших ставках…», щоб потім вночі бачити гірко-солодкі сни про чудові часи і події.

Номер слайду 28

Тема прощення йде майже поруч з темою співчуття. Філософські теми про сенс і мету життя, про добро і зло, про біблійні мотиви багато років служать предметом суперечок і вивчення літераторів. Все тому, що особливості роману «Майстер і Маргарита» – в його структурі і неоднозначності; з кожним прочитанням відкривають перед читачем все нові і нові питання і думки. В цьому і геніальність роману – він не втрачає ні актуальності, ні гостроту десятиліттями, і всім так само цікавий, яким був для своїх перших читачів.

Номер слайду 29

Ідеї і головна думка. Боротьба добра і зла – це і протистояння літературного співтовариства майстру. Самовпевненим літераторам мало просто відмовити письменнику, їм необхідно принизити його, довести свою правоту. Майстер дуже слабкий, щоб боротися, всі його сили пішли в роман. Не дарма розгромні статті для нього набувають образ якогось істоти, яке починає ввижатиметься майстру в темній кімнаті.

Номер слайду 30

Проблема морального вибору (образ Понтія Пілата, Іуди із Кіріафи);Проблема співвідношення добра і зла (Ієшуа – Понтій Пілат, Ієшуа – Марк Крисобій);Проблема справедливості і відповідальності (Пілат, Каіфа, Афраній);Проблема людських пороків та спокус (Понтій, Іуда, Ніза). Основні проблеми роману

pptx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
24 березня 2018
Переглядів
1921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку