Мета – формувати компетентності:предметні (знання учнів про твір, його провідні ідеї, художні особливості, елементи сюжету; образне, логічне мислення; навички виразного читання; уміння аналізувати, переказувати, коментувати; високі моральні якості; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: пізнавальна активність; комунікативна: навички роботи в парі, в групі; інформаційна: навички роботи з підручником, додатковим матеріалом; загальнокультурна: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Гра «Пропущені слова» Том вийшов на вулицю з відром _____та довгою ________. Він зміряв поглядом паркан, і _____ його в одну мить згасла в душі, а натомість у неї ввійшла ______. _______ярдів дощатого паркана заввишки в ________ футів! Життя здалося йому__________, а існування – ________ тягарем. Зітхнувши, він умочив щітку у вапняний розчин, ________ нею по верхній дошці паркана.
Гра «Пропущені слова» Том вийшов на вулицю з відром вапна та довгою щіткою. Він зміряв поглядом паркан, і радість його в одну мить згасла в душі, а натомість у неї ввійшла туга. Тридцять ярдів дощатого паркана заввишки в дев’ять футів! Життя здалося йому безглуздим, а існування – важким тягарем. Зітхнувши, він умочив щітку у вапняний розчин, провів нею по верхній дошці паркана.
Найвідоміші твори М. Твена розповідають про світлу пору його дитинства в Ганнібалі. Сьогод-ні там на високому скелястому березі Міссісіпі стоїть один із небагатьох пам’ятників літе-ратурним героям, яких створила творча фантазія письменника, двом підліткам — Тому Сойєру та Гекльберрі Фінну.
Прообразом Беккі Тетчер стала Лаура Хокінс, що жила по сусідству з Семом. Молодший брат Тома, тихоня і ябеда Сід – це Генрі, молодший з синів Клеменсів. Сувора тітка Поллі списана з матері письменника – Олівії Клеменс Гек Фінн – точний портрет Тома Бленкеншипа, який жив у напівзруйнованій хижці на краю Ганнібала, частенько був голодний, ходив у лахмітті, іноді ночував під відкритим небом.
ВисновокІ повість він створив для юних читачів різних поколінь та країн. Адже “Пригоди Тома Сойєра” читали й ваші батьки, тепер пригодами героїв захоплюєтеся ви, діти нового тисячоліття. Це “осяйна книга”. Бо в ній частинка того неповторного світу, де діти не завжди слухняні, полюбляють бешкетувати, мріють подорожувати. Талановитий письменник, великий фантазер і вигадник, людина веселої вдачі, Марк Твен залишився вірним пам'яті дитинства. Та як у звичайному житті, не завжди є порозуміння між дорослими та дітьми. Ця книга, що написана цікаво та правдиво, - про дітей та для дітей. Але слід зауважити, що із задоволенням її перечитують і дорослі, повертаючись у своє дитинство.rrr
Кульмінація-момент найвищого напруження в розвитку дії. Том з радістю розглядає свої коштовності-усе, чим збагатився, дозволяючи товаришам виконувати свою роботу; висновок хитруна про те, що « кожний дорослий і кожна дитина тільки тоді матиме величезне задоволення від того, чого їм жагуче хотілося , коли його важко було досягти»
Домашнє завдання. Завершити роботу над випереджувальним завданням – дослідженням з виявлення зв'язківміж світом дитинства, відтвореним у повісті "Пригоди Тома Сойєра" та дитинством Сема Клеменса. Підготувати уснийстислий переказ епізоду про витівки,ігри та пригоди героїв(за власним вибором)
Список використаних джерел1. Буряк С. Д. Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної літератури.-Х.: Вид. група «Основа», 2005.2. Веприняк Д. М. Світова література. 5-8 класи.- Київ- Альфа, 1993.3. В глубь смысла(ч.2). Методические материалы из опыта роботы учителей словесности. г. Кировоград, 2003.4. Зарубежная литература. Пособие для факультативных занятий.-Москва, «Просвещение», 1975.5. Марк Твен. Приключения Тома Сойера.- Издательство «Правда», Москва, 1990.6. Пахаренко В.І. Основи теорії літератури.- К.: Генеза, 2009.7. Скляр С. С. Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури. 5-11 класи.- Харків: Торсінг, 2004.Інтернет сайти School.xvatit.com svitlit. at.ua http://www.bibliotekar.ru.