Мета уроку. дидактична: закріпити та систематизувати знання учнів про способи розв’язування прикладних задач на відсотки, пропорції, коло та круг, об’єм прямокутного паралелепіпеда; вдосконалити вміння та навички учнів розв'язувати текстові задачі з вивчених тем та застосовувати їх для розв'язування задач прикладного змісту.розвивальна: розвивати цікавість учнів до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь, до забезпечення переносу знань і способів дій у нові умови;виховна: виховувати допитливість, уважність, натхнення, самостійність. Тип уроку: систематизації знань, застосування знань, умінь та навичок.
Сила точної науки,Що створив наш геній,Дала зброю людям в руки. В праці їх щоденній. Найдавніша на планетіМіж наук цариця,Математика - ти наша. Вірна помічниця. Чи будинок зводиш, друже,Чи пливеш морями, -Скрізь вона тобі послужить,Всюди вона з нами. На заводі і в друкарні,У відкритті галактик,Навіть лікар у лікарніМусить її знати. «Джерело і мета математики – в практиці» Академік С. Л. Соболєв
«Мало знати, потрібно й використовувати. Мало бажати, потрібно й робити.» Й. Гете. Попрацюємо у групах. Знайомимось з групами професіоналів. Група 1 Хто людей з біди рятуєІ хвороби всі лікує-Призначає процедуриІ таблетки і мікстури?Він для кожної людини. Ліки має й вітаміни,Прочита рецепт уважно,Що і як робить підкаже. Лікарі та аптекарі
Культові будівлі у всьому світі були спроектовані завдяки математиці, яка може вважатися генієм архітектури. Деякі відомі приклади таких будівель: Хмарочос Мері-екс (The Gherkin) в Лондоні, Кубічні будинки (Kubuswoning) в Роттердаме, Собор Святого Сімейства (Sagrada Familia) в Барселоні. Павільон Endesa (Endesa Pavilion) в Барселоні.
Група 5. Все що є довкола тебе: Сонечко, хмаринки, небо,І пісок, каміння, води,Й люди – часточка природи,Поле, гори і травичка,Ліс, повітря і водичка,Бджілка, пташечка і зорі,Вільний вітер на просторі,Квіточки і різне зілля. Це, дитино, є довкілля. Наука по захисту природи - екологія, професія еколог. Математика – цариця, екології сестриця, Скаже як охороняти та природу рятувати. Екологи
Відпрацювання умінь і навичок. Письмове розв’язування прикладних задач у зошиті. Група 1 Лікарі та аптекаріЗадача . Скільки мг кожного препарату потрібно взяти для виготовлення розчину для ін’єкції хворому при підготовці до операції, що містить метацин з розрахунку 0,01 мг/кг та промедолу у дозі 0,3 мг/кг, якщо хворий важить 62 кг. Яка вага всього розчину? Група 2 Повара та кондитери. Задача. Співвідношення в раціоні маси ковбас і сосисок до маси м’яса і риби повинне бути не більше ніж 2:5. Скільки грамів ковбасних виробів за тиждень не нашкодять здоров’ю, якщо всього за тиждень школяр з’їдає 2,1 кг м’ясних, рибних і ковбасних блюд?Група 3 Економісти та банкіри. Задача. Вкладник вніс на банківський рахунок 600 грн під 12 % річних. Через рік річна ставка зросла до 15 %. Скільки гривень вкладник одержить через 2 роки, якщо нараховані відсотки за рік додаються до основної суми?
Відпрацювання умінь і навичок. Письмове розв’язування прикладних задач у зошиті. Група 4 Будівельники та архітектори. Задача. Потрібно підсипати гравій на ділянці сільської дороги довжиною 1 км та шириною 4 м, щоб рівень дороги піднявся на 25 см. Скільки самоскидів Ка. МАЗ з гравієм потрібно, якщо кузов самоскида вміщує 7,5 м3 гравію ?Група 5 Екологи. Задача . На хімічному комбінаті, де у великій кількості є отруйні і небезпечні для життя речовини, сталася аварія ємності з хлором. Відомо, що в безвітряну погоду хлор стелиться по землі. Поширюючись, він займає ділянку поверхні у формі кола. Обчисліть площу зараженої території, якщо від місця витоку газу до кордону вогнища по радіусу 250 м. Обчисліть довжину мотузки для огородження зараженої зони.
Фізкультхвилинка. Час прийшов для відпочинку,Проведем фізкультхвилинку. Раз! Два! Всі присіли. Потім вгору підлетіли. Дружно всі присіли, встали.І руками помахали. Три! Чотири! Нахилились. Зі струмочка гарно вмились. П’ять! Шість! Всі веселі. Крутимось на каруселі. А тепер всі руки в боки. Як зайчата скоки-скоки!Сім! Вісім! В потяг сіли,Ніжками затупотіли. Дев’ять! Десять! ВідпочилиІ за парти дружно сіли.
Вдосконалення умінь і навичок учнів розв’язувати прикладні задачі.№1. Задача від лікарів для екологів: Із 264г листя сухої кропиви можна виготовити 8 порцій ліків для зупинки кровотечі. Скільком хворим може допомогти хлопчик, що заготовив 1485г листя?№2. Задача від лікарів для поварів : У дитини віком три роки і вагою 14 кг підвищення температури тіла 39,2. Потрібно дати жарознижуючий препарат, сироп парацетамол, у розрахунку 60 мг/кг на добу, що ділиться на 4 прийоми. Розрахуйте кількість препарату на один прийом, якщо в 5 мл сиропу міститься 120 мг парацетамолу.№3. Задача від економістів для будівельників. Цівка води товщиною в сірник за тиждень може призвести до втрат 490 л води. Скільки літрів води буде втрачено за місяць (30 днів), якщо 1000 чоловік залишать не до кінця закритими крани? Скільком мешканцям вистачило б цієї води, якщо мінімальна її потреба для однієї людини на добу становить 3 л?№4. Задача від екологів для економістів. Працівники банку, замість того щоб викинути у сміття, збирають 260 кг макулатури кожних пів року. А відомо, що 20 кг макулатури зберігають одне дерево. Скільки дерев зберегли працівники банку за рік? Скільки куб метрів чистого повітря зберегли працівники банку за рік, якщо одне дерево очищує зону 100х20х10 метрів, без шкоди для себе?№5. Задача від поварів для лікарів. У 100 г чорної смородини міститься приблизно 250 мг вітаміну С (1 мг=0,001 г). Визначте вміст вітаміну С в грамах на 1 кг чорної смородини. Скільки добових доз вітаміну С замінює 1 кг чорної смородини, якщо одна добова доза складає 0,05 г чорної смородини?
Підведення підсумків. Якщо хочеш досягнути У житті своїм вершин, Математику збагнути Мусиш тонко, до глибин. Калькулятор і комп’ютер,-Хто сьогодні їх не зна?Та за пояс їх сховати. Може світла голова. Якщо хочеш бізнесменом. Після школи, друже, стать,Аксіоми й теореми Мусиш добре пам’ятать. Якщо лікарем ти станеш,То, колего, тут затям. Коли десь помилишся –Хтось поплатиться життям. Не кажу про космонавтів, Вчителів і моряків. Та коли чогось не знав,Час це вивчити настав. Не махай на все рукою, Не лінуйся, а учись Бо чого навчишся в школі,Знадобиться ще колись!
Домашнє завдання. Задача 1. Хворому прописані ліки, які потрібно приймати по 0,5 г 3 рази в день протягом 2 тижнів. В одній упаковці 20 таблеток по 0,5 г. Яку найменшу кількість упаковок вистачить на весь курс лікування?Задача 2. Маса вітаміну С, щоденно необхідна людині, відноситься до маси вітаміну Е , як 4: 1. Яка добова потреба у вітаміні Е, якщо вітаміну С людина повинна вживати в день 60 мг?Задача 3. Кімната має форму прямокутного паралелепіпеда з розмірами 5,2м на 6,3м на 2,7м. В кімнаті є двоє вікон розмірами 1,2м 1,8м. Обчислити скільки квадратних метрів необхідно обштукатурити, коли штукатурять тільки стіни ?Задача 4. Потрібно побудувати овочеве сховище з прямокутною основою. Периметр основи дорівнює 110 м, висота сховища – 15 м. Якими повинні бути розміри сховища, щоб воно мало найбільший об’єм?