Дана презентація додається до уроку із курсу Людина і світ, як додатковий матеріал до конспекту уроку з теми " Конфлікт". Дану роботу можно використовувати на уроках психології та виховних заходах.
Мета уроку: З’ясувати ознаки й типи конфліктів, причини їх виникнення та методи розв’язання. Формувати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти факти й події. Оформляти здобуті знання у вигляді схем і таблиць;Розвивати комунікативні навички, уміння здійснювати науково - дослідницьку роботу. Формувати здатність до толерантної поведінки.
Існує безліч визначень поняття “ конфлікти”: Конфлікт-це зіткнення окремих людей чи cоціальних груп, що виражають різні , часом протилежні цілі, інтереси і погляди. Конфлікти-боротьба за цінності і претензії на певний статус, владу, ресурси, у якій метою є нейтралізація, завдання збитків або знищення суперника.
Ознаки конфлікту:1. Наявність ситуації, яку учасники сприймають як конфліктну.2. Неподільність об’єкта конфлікту, тобто предмет конфлікту не може бути поділений справедливо між учасниками конфліктної взаємодії.3. Бажання учасників (суб’єктів) продовжити конфліктну взаємодію для досягнення своєї мети.
Конфлікти можна поділити на 3 групи: Конфлікт цілей виражається в тому, що сторони по різному бачать стан об’єкта в майбутньому. Наприклад, у батьків виникають протилежні точки зору щодо організації дозвілля дитини. Конфлікт пізнання – творчий конфлікт, виникає, коли сторони мають різні погляди , ідеї, думки. ( він є продуктивним методом). Емоційний (чуттєвий) конфлікт з’являється, коли в основі міжособистісних стосунків лежать різні почуття та емоції людей.
Конфлікти за учасниками розрізняють: Внутрішньоособистісний, тобто конфлікт в середині особистості (бажання піти в кіно та необхідністю виконувати домашнє завдання). Міжособистісний, виникає між людьми через відмінності їхніх цілей або інтересів. Між собою та групою. Міжгруповий – соціальні групи( міжетнічні, міжконфесійні конфлікти).
3 групи конфліктів: Конфлікт цілей - виражається в тому, що сторони по – різному бачать стан об’єкта в майбутньому. Конфлікт пізнання, який ще називають творчим конфліктом. Виникає, коли сторони мають різні погляди, ідеї та думки щодо вирішуваної проблеми. Емоційний(чуттєвий) конфлікт з’являється,коли в основі міжособистісних стосунків лежать різні почуття та емоції людей.
3 шляхи розв’язання конфлікту-це 1. Переговори- це процес, під час якого сторони намагаються розв’язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою.2. Медіація- в конфлікт вступає третя сторона, мета якої - допомогти першим двом домовитись.3. Арбітраж - третя сторона контролює не тільки процес,але й результат.
Використані ресурси:. Андрєєв В.І. Конфліктологія. М., 1995. 2. Гришина Н. В. Психологія конфлікту. СПб., 2000. 3. Донцов А. И., Полозова Т. А. Проблема конфлікту в західній соціальній психології.// Психологічний журнал. 1980. № 6. т.1. 4. Єршов А. А. Психологія соактівності людей. СПб., 1992. 5. Здравомислов А. Г. Соціологія конфлікту./Уч. посібник. М., 1995. 6. Зеркін Д. П. Основи конфліктології. Ростов-на-Дону, 1998. 7. Радугин А. А. Соціологія. М., 1995. 8. Фролов С. С. Соціологія. М., 1996.