Матеріал використовуємо на уроці української літератури у 6 класі під час вивчення теми "Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею. «Молитва» О. Кониського, «На долині туман» В. Діденка", який є наочним відтворенням ходу уроку.
Урок 7 Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею. «Молитва» О. Кониського, «На долині туман» В. Діденка
Номер слайду 2
Гра «Четвертий зайвий»Завдання: знайдіть «зайве» слово (за змістом гімну).1) Дніпро, Буг, Дон, Сян;2) ніженьки, воріженьки, доля, сторонка;3) усміхнеться, наспіє, зрадіє, засміється;4) своїй, нашій, ріднім, вашій.
Номер слайду 3
Ключ1) Буг2) ніженьки3) засміється;4) вашій.
Номер слайду 4
Теорія літератури. Легенда (від латинського legend — те, що слід прочитати) — один із жанрів неказкової народної прози, народне передання про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або допустимих фактах; легендарний герой може мати свій праобраз у реальному житті, в історичній дійсності.
Номер слайду 5
Теорія літератури. Особливості народної легенди:розповідь про суспільні і побутові події;наявність фантастики (казкові герої, фантастичні події, надприродні явища, чудодійні предмети);невелика кількість основних дійових осіб (дві-три);вільна побудова;прозова форма (рідше — віршова);малий об’єм.
Номер слайду 6
Народна легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею. Жанр: народна легенда. Тема: зображення дівчини-України, яка звернулася по допомогу до Господа у зв’язку зі стражданнями, що терпить земля її від «пролитої крові й пожеж».Ідея: уславлення Всевишнього, який надає допомогу всім, хто її потребує; возвеличення пісні як неоціненного дару. Основна думка: серед всіляких скарбів, талантів, здібностей, обдаровань пісня є неоціненним даром. Презентація
Номер слайду 7
Евристична бесіда— Кого й чим наділив Господь за легендою?— Якою у творі зображена поведінка дівчинки?— Як зрозуміти слова Господа про те, що пісня вславить дівчину на цілий світ?— Чим пояснити те, що дівчина-Україна з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ?— Через що Україна страждає й терпить усілякі страждання?— Визначте за легендою риси національного характеру українців.
Номер слайду 8
Міні-дискусія ,,Займи власну позицію’’. Завдання: аргументувати власну точку зору щодо питання:І група - Легенда про дівчину-Україну сьогодні є актуальною.ІІ група – Легенда про дівчину-Україну не є актуальною, і говорити про неї потрібно лише на уроках.
Номер слайду 9
Теорія літератури. Молитва — це:1) звернення віруючого до Бога;2) канонізований текст звернення.
Номер слайду 10
«Молитва» О. Кониського Тема: звернення людей до єдиного Бога з молитвою про необхідність уберегти Україну і дати її народу волі, щастя і долі.Ідея: возвеличення сили Бога, віра люду в його допомогу. Основна думка: клопотання і звернення людей до Бога не тільки з власних інтересів, а й прагнення зберегти Україну, піклуватися і дбати про неї. Жанр: молитва.
Номер слайду 11
Художні особливості твору:• звертання: «Боже…»;• метафори: «Боже, освіти, просвіти, зрости, храни, зверни, дай»;• епітет: «чиста любов»;• повтори: «Боже, дай … многая … волю», «світло…», «Україну…»;• риторичні оклики: «Ти на люд наш зверни!», «Дай доброго світла!», «І многая, многая літа!».
Номер слайду 12
Історія виникнення твору «Молитва» та його призначення. Ця пісня більш як півстоліття була забороненою, не виконувалася на концертах, не звучала по радіо. Коли вона народилася, точно не відомо. Слова належать Олександрові Кониському, музика — Миколі Лисенкові. У 90-х роках її знали в Галичині. У 1903-му, коли автор музики перебував у Львові, вона лунала на концертах. Пісня зазнала певного пе-реакцентування: написана для дітей, після зміни окремих слів набула загальнонародного звучання. Виконувалась у школах, на церковних святах, світських концертах, як духовний гімн — спочатку в західноукраїнських землях, а протягом 1917—1920 років — і в Наддніпрянській Україні. А згодом заборонена. Не увійшла до жодного з видань творів М. В. Лисенка. Текст і музика зливаються воєдино, творять органічну цілісність.«Боже великий, єдиний» — одна з тих духовно-патріотичних пісень, що служили і служать високій меті національного відродження народу. Пісня широко знана в усіх країнах, де проживають українці, духовно об’єднує їх із батьківщиною. Відео
Номер слайду 13
Обговорення змісту твору за питаннями. Що таке молитва?Коли і з чим люди звертаються до Бога?Чому автор називає Бога великим, єдиним?Чим Бог може допомогти людям. Які відтінки переважають у творі? Для кого О. Кониський написав цей твір?Чи чули ви будь-коли молитву? Що ви відчували при цьому?
Номер слайду 14
«На долині туман» В. Діденка Тема: змалювання вранішньої літньої пори, коли туман огорнув долину.Ідея: уславлення краси природи та дівочої краси, якими захоплюється ліричний герой. Основна думка: туман, який вранці «упав», а потім «розтав» надав можливість побачити двох закоханих — дівча і ліричного героя. Жанр: пейзажна лірика.
Номер слайду 15
Обговорення змісту твору за питаннями: Чи бачили ви в природі туман? Через що він виникає?Що ви відчували, йдучи босоніж по росі?Чому туман у творі відображується як жива істота?Якою ви уявляєте дівчину? Чому саме такою?Для чого автор у твір вводить ліричного героя? Хто він є?Що відбувається з туманом на початку твору і наприкінці? Чому, на вашу думку, туман «розтав»?Чим нас обдаровує літня пора? Як автор висловлює власні враження про літо. Прочитайте.
Номер слайду 16
Художні особливості твору:• повтори: «На долині туман», «Мак червоніє в росі», «По стежині дівча», «Тепле літо в очах», «Білі ніжки в росі», «Попід гору дівча», «Мак червоний в село», «За дівчам тим і я», «Бо в долині туман»;• метафори: «туман упав», «літо .. цвіло», «туман розтав»;• епітети: «тепле літо», «білі ніжки».
Номер слайду 17
Тест 1. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.1. Яких дітей світу Господь Бог не наділив талантами?а) Німецьких;б) турецьких;в) російських.2. Французи отримали від Всевишнього:а) елегантність і красу;б) любов до господарювання;в) дисципліну і порядок.3. Від чого плакала дівчина-Україна, стоячи в куточку?а) Бо заздрила іншим дітям різних народів, які отримали різні таланти від Бога;б) від страждань, що були на землі українській;в) хотіла бути відомою на цілий світ.
Номер слайду 18
Тест 1. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.4. Як сприйняв Господь Бог горе дівчини?а) Вирішив допомогти їй;б) висловив незадоволення;в) був байдужим до сліз дівчини, бо не любив плаксивих.5. Яким даром наділив Господь дівчину, обіцяючи її прославити на цілий світ?а) Зробив доброю чаклункою;б) дав пісню;в) навчив господарським справам.
Номер слайду 19
Тест 2. «Молитва»1. Слова твору О. Кониського було оформлені в музичному супроводженні:а) Л. Лепким;б) М. Вербицьким;в) М. Лисенком.2. Як у творі названо Бога?а) Могутнім і справедливим;б) всесильним і вимогливим;в) великим і єдиним.3. З яким проханням звертаються люди до Бога?а) Допомогти ближньому;б) покарати винного;в) зберегти Україну.4. Кого необхідно просвітити Богу?а) Простий безграмотний люд;б) дітей;в) хто бажає цього.
Номер слайду 20
Тест 3. «На долині туман»1. Що діється з туманом наприкінці твору?а) Розтав;б) знову його можна було побачити;в) став густішим.2. Туман на долині скупав:а) білі ніжки дівчинки;б) зелену травицю;в) мак червоний.3. Як рухалося дівча?а) Навпростець через поле;б) уздовж річки;в) по стежині попід горою.
Номер слайду 21
Ключ. Тест 1.1.б2.а3.б4.а5.б. Тест 2.1.в2.в3.в4.б. Тест 3.1.а2.в3.в