Матеріали до уроків. Інтерактивна вправа «Чорна скринька»

Про матеріал

Пропонований посібник містить матеріали до уроків української літератури у 6,7 класах, що представлений інтерактивною вправою «Чорна скринька». Завдання охоплюють значний обсяг програмового матеріалу і дають вчителю перевірити в цікавій формі читацький рівень знань учнів.

Перегляд файлу

 

 

 

герб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укладач: Азарова Н.П., учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Смілянської міської ради Черкаської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерактивні методи навчання на уроках української  літератури допомагають пізнати все розмаїття літературної скарбниці, спонукають до творчих пошуків, розширюють загальний світогляд, вчать спілкуванню, розвивають індивідуальний талант і здібності учнів.

 

Пропонований посібник містить матеріали до уроків української літератури у 6,7 класах, що представлений інтерактивною вправою «Чорна скринька». Завдання охоплюють значний обсяг програмового матеріалу і дають вчителю перевірити в цікавій формі читацький рівень знань учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

1. Інтерактивна вправа для 5 класу:

1.1. Казка «Яйце-райце»………………………………………………..4

1.2. Народна казка «Ох»………………………………………………..5

1.3. І . Франко «Фарбований Лис»…………………………………….6

1.4. Василь Королів Старий. «Хуха-Моховинка»…………………….7

1.5. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»………………...8

1.6. Галина Малик  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»….9

1.7. Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»…………………..10

1.8. Євген Гуцало. Оповідання «Лось»……………………………….11

1.9. Григір Тютюнник «Дивак»……………………………………….13

1.10. Микола Вінграновський «Сіроманець»………………………...14

2. Інтерактивна вправа для 6 класу:

2.1. Микола Вороний. Літописна легенда «Євшан-зілля». …………15

2.2. В.Руткіський. «Джури козака Швайка…………………………...16

2.3. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник…………………17

2.4. «Казка про яян»…………………………………………………….18

2.5. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки»……………….….19

2.6. Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»…………………………………………………………………….21 

2.7. Леся Воронина  «Таємне Товариство боягузів, або засіб від             переляку №9»……………………………………………………….......22

      3.  Список використаних джерел……………………………………...23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображениеЦей предмет, що знаходиться у чорній скриньці, є також назвою народної української казки. То ж за допомогою запитань спробуємо відгадати.

 

  1. Цікаво знати! Назву цієї казки не можливо перекласти на жодну іншу мову: чи то англійську, чи то німецьку, чи іншу.

 

  1. Це символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння.

 

  1. У цій казці стрілець ненароком розбив його об цямрину. «Як узяв же скот вернуть із нього! Верне та й верне!».

 

  1. Цей предмет у чорній скрині, як ви вже зрозуміли,  є і назвою казки. Але є і друга частина назви, етимологія, тобто походження якої поєднана зі словом „рай”.

 

  1. Форма невелика, поміститься в руці, в основному білого кольору, але буває і кольоровим.  Щодо зображення на ньому: кожний регіон України має свої особливості у визначенні кольорів та орнаментів, тобто свою власну символіку.

 

  1. Його святять у церкві на Великдень.

 

  1. У цій казці єдиний уцілілий у війні з тваринами орел не просто укладає угоду зі стрільцем – вони братаються. Та ще й орел дарує саме нашу розгадку чоловіку. То що ж це?

 

Картинки по запросу картинки яйце-райце

Відповідь: яйце (казка «Яйце-райце»).

 

Похожее изображениеУ чорній скрині знаходиться книга, назву якої спробуємо відгадати.

 

  1. Існує багато прислів'їв та приказок, які розповідають про важливість праці: «Без труда нема плода», «Хочеш їсти калачі — не сиди на печі» та інші. І тема цього твору – це зображення праці як шляху самовдосконалення людини.

 

  1. Тільки в цьому творі відбуваються фантастичні зміни! Уявіть! Ледачий парубок став моторним козаком.

 

  1. Також у книзі відображений світогляд наших пращурів. Наприклад, піч, на якій сидить ледачий хлопець — це найбільш священне місце в хаті, де мешкають померлі предки, домовики, а процес пересипання проса — це їжа для духів. Вигук «цур-пек», який наявний у творі, — це залишки замовляння, зверненого до підземного бога. 

 

  1. Головний герой перетворювався то в хорта, то в коня, то в сокола. Яка ж це книга?

 

  1. За жанром – це казка. А також є однойменний мультфільм.
  2. Коли ми втомлені намагаємося присісти хоча б десь, то вигукуємо слово, що і є назвою цієї книги.

 

Похожее изображение

Відповідь: казка «Ох».

 

Похожее изображениеМи прочитали твір Івана Франка «Фарбований лис». То ж спробуйте дізнатися, який предмет у чорній скриньці.

 

  1. Це для Лиса стало криївкою.

 

  1. Завдяки цьому Лис Микита став Гостромислом і навіть царював.  Бо виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання.

 

  1. Синонімом до загадкового предмету є кадка.

 

  1. Звідти він з’явився, покритий не  то лускою, не то якимись колючими ґудзиками, не то їжаковими колючками. І цього злякався вовк, друг Микити.

 

  1. Мабуть, уже всі здогадалися, що цей предмет забув на подвір’ї маляр.

 

Похожее изображение

Відповідь: діжка з фарбою.

 

Похожее изображениеСвіт природи завжди приваблював людей своєю красою, загадковістю, чарівністю. То що ж цього разу у скрині?

 

  1. Цей предмет можна поєднати як із літературою, так і природознавством.

 

  1. Дивно, але мало пристосований до життя на суші, тому прив'язаний до вологих, затінених місць.

 

  1. Це слово згадується у творі «Хуха-Моховинка» Василя Королева-Старого.

 

  1. Цей предмет із скрині є прізвищем Рудольфа Івановича, українського письменника,  продовжувача справи «Руської Трійці» та громадського діяча.
     
  2. «Щось таке, як котик. Але то був не котик. Гарнесенький, м’якесенький. Мордочка, як квіточка, а голосок, як у мишки.»  З чим іще порівнюють у творі Хуху, головну героїню?

 

 Картинки по запросу картинки мохКартинки по запросу картинки хуха моховинка

Відповідь: дійсно, Хуха була пухка, як мох. То ж наша відповідь – це мох.

 

 

 

 

Похожее изображениеДавайте перевіримо: чи уважний ти читач?

 

  1. Отож, цей предмет із казки Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Як ви вважаєте, що це?

 

  1. Цей предмет носив один із героїв  твору.

 

  1. Його колір неяскравий, тьмяний.

 

  1. Цей предмет був із Лоскотоном, коли він перебував у цій країні , де

«Треба йти спочатку прямо.

Потім вправо завернуть,

А тоді поміж дубами

Поведе наліво путь.

Після цього вже помалу

Чимчикуй куди попало:

Як од втоми не впадеш —

В цю країну попадеш».

 

  1. Ця річ людиною використовується дуже давно.

 

  1. Можна носити наопашки.

 

  1. А ще краще, коли Лоскотон обгорнеться і

«Він приходив кожний вечір —
Хай чи дощ іде, чи сніг —
До голодної малечі
І усім приносив сміх».

 

  1. Верхній широкий безрукавний одяг, який носять для захисту від вітру, дощу.

 

Картинки по запросу картинки лоскотон

Відповідь: сіра накидка Лоскотона.

 

Похожее изображениеЯкщо ми не зможемо виконати це завдання, то, мабуть, потрапимо до незвичайної, дещо сумної країни із повісті-казки "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії" Галини Малик. Чи все ж таки поборемося?

 

  1. Те, що міститься у скриньці, є важливим елементом у казці «Попелюшка».

 

  1. У давнину люди із цікавістю користувалися цим предметом, але він працював тільки за ясної погоди й зовсім не працював вночі.

 

  1. Пригадайте, яку справу треба було завершити в казці, щоб

повернутися додому. То що це?

 

  1. Цей предмет може бути кишеньковим, наручним, ударостійким та водонепроникним, каретним, настільним, настінним, баштовим,

пісковим, водяним, камертонним, кварцовим, електричним та іншим.

 

  1. Недождень, цей персонаж охороняв у творі прихований тут предмет.

 

  1. А головна героїня Аля не змогла повернутися, тому що була викрадена деталь із цього предмету.

 

  1. Цей предмет навіть може розмовляти. Говорить: «Тік-так».

 

Картинки по запросу картинки казковий годинник

Відповідь: годинник.

 

Похожее изображениеЧас мандрувати. А про пригоди ми поговоримо зараз, пригадавши повість  Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

 

  1. Кольорова гама цього предмету традиційно пов'язується з містичним, таємничим, потойбічним. Здавна ця символіка кольору містила в собі мудрість.

 

  1. У чому ж тут підказка: «А що я вам казав, дівчата? — торжествував тато. — Це…- звір..»

 

  1. А про що тут мовиться: «не нова, не вельми гарна, уже підстаркувата».

 

  1. То що ж це? Та ще й має «ясні кришталеві очі».

 

  1. Всі ми маємо імена. І те, що тут знаходиться також.

 

  1. Це допомогло Наталці у подорожі.

 

Картинки по запросу картинки червона машина машка Відповідь: машина Машка.

 

Похожее изображениеТварини – це частина живої природи.

Вони повзають, стрибають,

В небі високо літають,

Добре плавають у воді,

Сірі, білі і руді,

Вони гавкають, пищать,

Кукурікають, сичать,

Можуть навіть покусати,

У барліг лягають спати,

Роблять гнізда, риють нори,

Ще й залазять у комори!

І великі і малі,

Добрі й дуже-дуже злі,

Не живем без них і днини.

Ну, звичайно, це – ….тварини.

Тож давайте дізнаємося про кого ми сьогодні говоритимо.

 

  1. Що ж дізнаємося більше про цю тварину. Довжина тіла самця до 3 м, висота до 2,3 м, довжина хвоста 12-13 см; маса 360-600 кг.

 

  1. Тулуб і шия у нього короткі. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися,  вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг.

 

  1. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м’ясистою верхньою губою.

 

  1. Частину свого тіла тварина скидає щорічно в листопаді-грудні і ходить без цього до квітня-травня.

 

  1. Думаю, ця цитата із твору Євгена Гуцала допоможе нам визначитися:  «Це був великий звір з широкими грудьми,які легко здіймалися від дихання. Його обнесло листя; роги нагадували осінній низькорослий кущ…»

 

  1. І наостанок, назва цієї тварини є однойменною назвою твору Євгена Гуцала.

 

Картинки по запросу картинки лось гуцало

Відповідь: лось.

 

 

Похожее изображениеСвіт природи багатоманітний. І ми продовжимо на уроках літератури все більше пізнавати цей чарівний світ. Цього разу пригадаємо твір Григора Тютюнника «Дивак».

 

  1. У  скрині знаходиться предмет, який належить світу природи і, як ви вже зрозуміли, згадується у творі «Дивак».

 

  1. Величину предмета  можна порівняти з великим грецьким горіхом. Якщо він старий, то коричневого кольору. На дотик дерев'янистий, а  лусочки пухкі і топоращаться в різні боки.

 

  1. У колі народних цілителів із прихованого у скриньці готують бальзами та настоянки. Варять запашне варення.

 

  1. А у творі про нього згадується так: «Ба! Ще одна впала. Ось де він, дроворуб! Олесь стає навшпиньки й крадькома пнеться на косогір».

 

  1. Але якщо досі ви не зрозуміли, то ось остання підказка. Це плід, що росте на сосні.

Картинки по запросу картинки дивак тютюнник

Відповідь: шишка.

Похожее изображениеНаша шкільна чорна скринька має все більше цікавих загадок. Про що ж зараз ми дізнаємося?

  1. У цій скрині знаходиться не предмет, а жива істота.

 

  1. У цих українських народних казках «Пан Коцький», «Солом'яний бичок» згадується ця істота, що є одним із образів твору.

 

  1. Ця істота є також героєм твору Миколу Вінграновського.

 

  1. Хто ж це? «… тим часом обнюхав Сашка з ніг до голови, лизнув по куртці ґудзика і ліг на листя».

 

  1. Цікаво, що  кожен наділений своїм характером. Є особини обережні, самовпевнені і зухвалі, одні з них ведуть себе в суспільстві одноплемінників невимушено і вільно, а інші воліють триматися в тіні своїх більш активних родичів.

 

  1. Зрозуміло, що це тварина.

 

  1. Люди їх лякаються. Але Сашко потоваришував (за твором Миколи Вінграновського).

 

  1. Ще їх називають сіроманцями.

 

Картинки по запросу картинки вовк із твору сіроманець

Відповідь: це вовк із твору «Сіроманець» Миколи Вінграновського.

 

Похожее изображениеЧи уважний ти читач?

Чи смакував собі калач?

Перевіримо ми швидко,

Запитавши все про скриньку.

 

В ній предмет є незвичайний,

Що змінив життя хлопчини.

Але це не зілля, не відвар чарівний,

Це з поеми Вороного від родини.

 

  1. Із твору «Євшан-зілля» ми дізнаємося, що цей предмет був у старого гудця.

 

  1. Та ще й там у гудця, де  в юнака «пустка замість серця».

 

  1. Цей предмет безпосередньо контактував із чарівним зіллям.

 

  1. І для старого співця це було надією: « Але ні! Ще є надія
    Тут, на грудях в  …»

 

  1. Це слово-відповідь має синонім - вузлик.

 


Картинки по запросу картинки поема євшан зілля

Відповідь:  Сповиточок.

«Але ні! Ще є надія
Тут, на грудях в сповиточку!..
І тремтячими руками
Роздирає він сорочку,
Із грудей своїх знімає
Той євшан, чарівне зілля,
І понюхать юнакові
Подає оте бадилля.»


 

Похожее изображениеКнижку «Джури козака Швайки» написано на українському історичному матеріалі, який з художнього погляду відтворено гарно і яскраво. Сьогодні ми розпочинаємо роботу над її другою частиною під назвою «На козацьких островах». Але цікаво, як же предмет, що прихований у скриньці поєднаний з історією?

 

  1. У творі цей предмет став прізвиськом.

 

  1. Що ж, можливо, це підкаже. У творі його поважають усі козаки й бояться вороги.

 

  1. Це можна тримати в руках.

 

  1. Антонім до характеристики властивостей цього слова є «тупий».

 

  1. Це ручний інструмент у вигляді товстої голки.

 

  1. Ще не здогадалися? У творі є козак Швайка. Що означає слово «швайка»?

 

Картинки по запросу картинки козак швайкаКартинки по запросу картинки шило

Відповідь: шило.

 

 

Похожее изображениеОтже, декілька хвилин на міркування – і ми дізнаємося, що приховано із твору В.Винниченка «Федько-халамидник».

 

  1. У творі багато дитячих героїв. І для них це є радістю.

 

  1. Дивно, у творі ним граються, але ж він смачний.

 

  1. Цей предмет конкретно поєднаний із цим описом: «але комашинка (Федько) якимсь чудом ловко видряпувалась на самий гребінь кучугури, скоренько з’їжджала з неї і бігла знову з крижини на крижину».

 

  1. Це за кольором – біле.

 

  1. З чим порівнює автор лід на річці навесні?

 

 

Картинки по запросу картинки федько халамидникКартинки по запросу картинки цукор

Відповідь: у творі автор порівнює лід навесні з намоченим цукром.  Отже, це цукор.

 

Похожее изображениеНе відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого – саме цього навчає твір Емми Андієвської «Казка про яян». А наскільки уважно ви прочитали твір, зараз з’ясуємо, використовуючи інтерактивну вправу «Чорна скринька».

 

  1. Цей предмет поєднаний із професією.

 

  1. Зокрема, є основною неповторною частиною костюма представника цієї професії.

 

  1. Належало одному старому Яянину, що заговорив із пастушком.

 

  1. Зрозуміло, що ця професія, як і предмет, взаємопов’язані із водою.

 

  1. Дідусь був одягненим у цю форму, коли випав за борт і опинився в місті Яян.

 

  1. Ще не здогадалися, ким був дідусь. І який предмет лежить у скриньці. Тож остання підказка: ця річ полосата.

 

Похожее изображениеКартинки по запросу картинки казка про яян

Відповідь: полосатий тільник, тому що дідусь був юнгою.

 

Похожее изображениеПориньмо у веселий світ дитинства із героями твору Всеволода Нестайка «Тореадори із Васюківки». Як згадується у народній мудрості:  «Кожна пригода — до мужності дорога». А наша пригода тільки розпочинається…

 

  1. Це слово згадується у розділі «Метро».

 

  1. Якщо пригадаєте, то в цьому розділі Іван Рева та Павло Завгородній повсякчас знаходили якісь пригоди, зокрема вирили метро під свинарником. Спробуйте поєднати скриньку і цю подію.

 

  1. Так. Ви ще «далеко» у своїх роздумах. Тому наступна підказка. «Клуня» і «Крива груша» - такі станції метро у Васюківці планувалося провести хлопцями. А для того, щоб проїхатися у метро, необхідно … Продовжте думку.

 

  1. Саме цей предмет необхідний учительці математики, щоб проїхати метро у Васюківці. Так вирішили хлопці.

 

Картинки по запросу картинки 5 копійок

Відповідь: 5 копійок

 

Похожее изображениеСьогодні у нас незвичайний урок:

У світ фантазії зробимо ще крок,

А з творчістю вже ми стрічались не раз;

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на вас.

  1. Розпочинаємо! Сьогодні у скриньці …Стало відомо, що перевагу сучасні читачі надають комп’ютеру. А у творі «Тореадори з Васюківки» герої віддають іншому. Чому?

 

  1. Ми говоримо про героя, що сказав: «Загаза чогтова».

 

  1. У Яришки був предмет такий, як, наприклад, у вчителя на столі.

 

  1. А назва ще й символ України.

 

  1. Крім того використовується в якості своєрідного магічного оберега від злих духів і напастей.

 

  1. Уже зовсім, мабуть, заплуталися.  Цей предмет паперовий.

 

  1. І наостанок. Цей предмет тримала Яришка в руках, коли доглядала хворого братика і …. читала.

 

Картинки по запросу картинки журнал барвінок

Відповідь: журнал «Барвінок».

 

Похожее изображениеДопитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків із твору Ярослава Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» вражає. Але впевнено можна сказати, що ви ще кращі читачі. Тож перевіримо!

 

  1. Про цей предмет ми дізналися із розповіді Митька біля озера.

 

  1. Але тоді Сергій сказав: « То ж позаторік! Ти ще малий був».

 

  1. Зверніть увагу, вночі його не одягають.

 

  1. Ще це країна в Північній Америці між Карибським морем і Тихим океаном.

 

  1. Те, про що ми говоримо, дивно, але з’їла корова.

 

  1. Мабуть, усі здогадаються, якщо сказати: «Це головний убір».

 

Картинки по запросу картинки панама-шапка

Відповідь: панама.

 

Похожее изображениеВідгадать завжди ти зможеш,

Якщо всім ти допоможеш,

Відшукать в чарівній скриньці

Те, що не сховаєш в жменьці.

Зараз попрацюємо із твором Лесі Ворониної «ТАЄМНЕ ТОВАРИСТВО БОЯГУЗІВ, АБО ЗАСІБ ВІД ПЕРЕЛЯКУ №9».

 

  1. Це за кольором зелене.

 

  1. Може бути бридким, але не завжди. Здебільшого, це по-своєму прекрасне.

 

  1. Чи любить воду? Як і всі. Але може існувати і без неї.

 

  1. Можливо, ця цитата допоможе: «Він став схожий на гібрид жирафа з орангутангом. Тобто виріс одразу на дві голови й накачав м’язи, як у Шварценеггера».

 

  1. А ще це прізвисько Сашка Смика.

 

  1. Не здогадалися. Він же колючий.

 

Картинки по запросу кактусЛеся Воронина, Таємне Товариство Боягузів, або засіб від переляку №9, повість. Художник Володимир Штанко

 

Відповідь: кактус.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Література:

 

  1. Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014.
  2.             Куцінко О. Г. Професійний довідник учителя літератури. — Х. :

          Вид. група «Основа», 2012,  — 381 с.. —                                                  

          (Серія   «Професійний довідник»).

  1. Садкіна  В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок,— X. : Вид. група «Основа», 2009,— 88 с,— (Серія «Золота педагогічна колекція»)
  2. Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами,  затвердженими наказом  МОН України від 07.06.2017 №804

 

Інтернет-ресурси:

 

https://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка

http://www.poznavayka.org

Http://Lesson.Iolya.Com.Ua

https://www.google.com/search

http://revneschool.ucoz.ua/publ/metodichna_skrinja/urok_vsevolod_nestajko_toreadori_z_vasjukivki_storinkami_uljublenogo_tvoru/4-1-0-24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лео Ирина
    Чудова робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
2789
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку