Укладач: Азарова Н.П., учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Смілянської міської ради Черкаської області
Інтерактивні методи навчання на уроках української літератури допомагають пізнати все розмаїття літературної скарбниці, спонукають до творчих пошуків, розширюють загальний світогляд, вчать спілкуванню, розвивають індивідуальний талант і здібності учнів.
Пропонований посібник містить матеріали до уроків української літератури у 6,7 класах, що представлений інтерактивною вправою «Чорна скринька». Завдання охоплюють значний обсяг програмового матеріалу і дають вчителю перевірити в цікавій формі читацький рівень знань учнів.
ЗМІСТ
1. Інтерактивна вправа для 5 класу:
1.1. Казка «Яйце-райце»………………………………………………..4
1.2. Народна казка «Ох»………………………………………………..5
1.3. І . Франко «Фарбований Лис»…………………………………….6
1.4. Василь Королів Старий. «Хуха-Моховинка»…………………….7
1.5. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»………………...8
1.6. Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»….9
1.7. Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»…………………..10
1.8. Євген Гуцало. Оповідання «Лось»……………………………….11
1.9. Григір Тютюнник «Дивак»……………………………………….13
1.10. Микола Вінграновський «Сіроманець»………………………...14
2. Інтерактивна вправа для 6 класу:
2.1. Микола Вороний. Літописна легенда «Євшан-зілля». …………15
2.2. В.Руткіський. «Джури козака Швайка…………………………...16
2.3. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник…………………17
2.4. «Казка про яян»…………………………………………………….18
2.5. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки»……………….….19
2.6. Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»…………………………………………………………………….21
2.7. Леся Воронина «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»……………………………………………………….......22
3. Список використаних джерел……………………………………...23
Цей предмет, що знаходиться у чорній скриньці, є також назвою народної української казки. То ж за допомогою запитань спробуємо відгадати.
-
Цікаво знати! Назву цієї казки не можливо перекласти на жодну іншу мову: чи то англійську, чи то німецьку, чи іншу.
-
Це символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння.
-
У цій казці стрілець ненароком розбив його об цямрину. «Як узяв же скот вернуть із нього! Верне та й верне!».
-
Цей предмет у чорній скрині, як ви вже зрозуміли, є і назвою казки. Але є і друга частина назви, етимологія, тобто походження якої поєднана зі словом „рай”.
-
Форма невелика, поміститься в руці, в основному білого кольору, але буває і кольоровим. Щодо зображення на ньому: кожний регіон України має свої особливості у визначенні кольорів та орнаментів, тобто свою власну символіку.
-
Його святять у церкві на Великдень.
-
У цій казці єдиний уцілілий у війні з тваринами орел не просто укладає угоду зі стрільцем – вони братаються. Та ще й орел дарує саме нашу розгадку чоловіку. То що ж це?
Відповідь: яйце (казка «Яйце-райце»).
У чорній скрині знаходиться книга, назву якої спробуємо відгадати.
-
Існує багато прислів'їв та приказок, які розповідають про важливість праці: «Без труда нема плода», «Хочеш їсти калачі — не сиди на печі» та інші. І тема цього твору – це зображення праці як шляху самовдосконалення людини.
-
Тільки в цьому творі відбуваються фантастичні зміни! Уявіть! Ледачий парубок став моторним козаком.
-
Також у книзі відображений світогляд наших пращурів. Наприклад, піч, на якій сидить ледачий хлопець — це найбільш священне місце в хаті, де мешкають померлі предки, домовики, а процес пересипання проса — це їжа для духів. Вигук «цур-пек», який наявний у творі, — це залишки замовляння, зверненого до підземного бога.
-
Головний герой перетворювався то в хорта, то в коня, то в сокола. Яка ж це книга?
-
За жанром – це казка. А також є однойменний мультфільм.
-
Коли ми втомлені намагаємося присісти хоча б десь, то вигукуємо слово, що і є назвою цієї книги.
Відповідь: казка «Ох».
Ми прочитали твір Івана Франка «Фарбований лис». То ж спробуйте дізнатися, який предмет у чорній скриньці.
-
Це для Лиса стало криївкою.
-
Завдяки цьому Лис Микита став Гостромислом і навіть царював. Бо виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання.
-
Синонімом до загадкового предмету є кадка.
-
Звідти він з’явився, покритий не то лускою, не то якимись колючими ґудзиками, не то їжаковими колючками. І цього злякався вовк, друг Микити.
-
Мабуть, уже всі здогадалися, що цей предмет забув на подвір’ї маляр.
Відповідь: діжка з фарбою.
Світ природи завжди приваблював людей своєю красою, загадковістю, чарівністю. То що ж цього разу у скрині?
-
Цей предмет можна поєднати як із літературою, так і природознавством.
-
Дивно, але мало пристосований до життя на суші, тому прив'язаний до вологих, затінених місць.
-
Це слово згадується у творі «Хуха-Моховинка» Василя Королева-Старого.
-
Цей предмет із скрині є прізвищем Рудольфа Івановича, українського письменника, продовжувача справи «Руської Трійці» та громадського діяча.
-
«Щось таке, як котик. Але то був не котик. Гарнесенький, м’якесенький. Мордочка, як квіточка, а голосок, як у мишки.» З чим іще порівнюють у творі Хуху, головну героїню?
Відповідь: дійсно, Хуха була пухка, як мох. То ж наша відповідь – це мох.
Давайте перевіримо: чи уважний ти читач?
-
Отож, цей предмет із казки Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Як ви вважаєте, що це?
-
Цей предмет носив один із героїв твору.
-
Його колір неяскравий, тьмяний.
-
Цей предмет був із Лоскотоном, коли він перебував у цій країні , де
«Треба йти спочатку прямо.
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш —
В цю країну попадеш».
-
Ця річ людиною використовується дуже давно.
-
Можна носити наопашки.
-
А ще краще, коли Лоскотон обгорнеться і
«Він приходив кожний вечір —
Хай чи дощ іде, чи сніг —
До голодної малечі
І усім приносив сміх».
-
Верхній широкий безрукавний одяг, який носять для захисту від вітру, дощу.
Відповідь: сіра накидка Лоскотона.
Якщо ми не зможемо виконати це завдання, то, мабуть, потрапимо до незвичайної, дещо сумної країни із повісті-казки "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії" Галини Малик. Чи все ж таки поборемося?
-
Те, що міститься у скриньці, є важливим елементом у казці «Попелюшка».
-
У давнину люди із цікавістю користувалися цим предметом, але він працював тільки за ясної погоди й зовсім не працював вночі.
-
Пригадайте, яку справу треба було завершити в казці, щоб
повернутися додому. То що це?
-
Цей предмет може бути кишеньковим, наручним, ударостійким та водонепроникним, каретним, настільним, настінним, баштовим,
пісковим, водяним, камертонним, кварцовим, електричним та іншим.
-
Недождень, цей персонаж охороняв у творі прихований тут предмет.
-
А головна героїня Аля не змогла повернутися, тому що була викрадена деталь із цього предмету.
-
Цей предмет навіть може розмовляти. Говорить: «Тік-так».
Відповідь: годинник.
Час мандрувати. А про пригоди ми поговоримо зараз, пригадавши повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
-
Кольорова гама цього предмету традиційно пов'язується з містичним, таємничим, потойбічним. Здавна ця символіка кольору містила в собі мудрість.
-
У чому ж тут підказка: «А що я вам казав, дівчата? — торжествував тато. — Це…- звір..»
-
А про що тут мовиться: «не нова, не вельми гарна, уже підстаркувата».
-
То що ж це? Та ще й має «ясні кришталеві очі».
-
Всі ми маємо імена. І те, що тут знаходиться також.
-
Це допомогло Наталці у подорожі.
Відповідь: машина Машка.
Тварини – це частина живої природи.
Вони повзають, стрибають,
В небі високо літають,
Добре плавають у воді,
Сірі, білі і руді,
Вони гавкають, пищать,
Кукурікають, сичать,
Можуть навіть покусати,
У барліг лягають спати,
Роблять гнізда, риють нори,
Ще й залазять у комори!
І великі і малі,
Добрі й дуже-дуже злі,
Не живем без них і днини.
Ну, звичайно, це – ….тварини.
Тож давайте дізнаємося про кого ми сьогодні говоритимо.
-
Що ж дізнаємося більше про цю тварину. Довжина тіла самця до 3 м, висота до 2,3 м, довжина хвоста 12-13 см; маса 360-600 кг.
-
Тулуб і шия у нього короткі. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг.
-
Голова велика, горбоноса, з нависаючою м’ясистою верхньою губою.
-
Частину свого тіла тварина скидає щорічно в листопаді-грудні і ходить без цього до квітня-травня.
-
Думаю, ця цитата із твору Євгена Гуцала допоможе нам визначитися: «Це був великий звір з широкими грудьми,які легко здіймалися від дихання. Його обнесло листя; роги нагадували осінній низькорослий кущ…»
-
І наостанок, назва цієї тварини є однойменною назвою твору Євгена Гуцала.
Відповідь: лось.
Світ природи багатоманітний. І ми продовжимо на уроках літератури все більше пізнавати цей чарівний світ. Цього разу пригадаємо твір Григора Тютюнника «Дивак».
-
У скрині знаходиться предмет, який належить світу природи і, як ви вже зрозуміли, згадується у творі «Дивак».
-
Величину предмета можна порівняти з великим грецьким горіхом. Якщо він старий, то коричневого кольору. На дотик дерев'янистий, а лусочки пухкі і топоращаться в різні боки.
-
У колі народних цілителів із прихованого у скриньці готують бальзами та настоянки. Варять запашне варення.
-
А у творі про нього згадується так: «Ба! Ще одна впала. Ось де він, дроворуб! Олесь стає навшпиньки й крадькома пнеться на косогір».
-
Але якщо досі ви не зрозуміли, то ось остання підказка. Це плід, що росте на сосні.
Відповідь: шишка.
Наша шкільна чорна скринька має все більше цікавих загадок. Про що ж зараз ми дізнаємося?
-
У цій скрині знаходиться не предмет, а жива істота.
-
У цих українських народних казках «Пан Коцький», «Солом'яний бичок» згадується ця істота, що є одним із образів твору.
-
Ця істота є також героєм твору Миколу Вінграновського.
-
Хто ж це? «… тим часом обнюхав Сашка з ніг до голови, лизнув по куртці ґудзика і ліг на листя».
-
Цікаво, що кожен наділений своїм характером. Є особини обережні, самовпевнені і зухвалі, одні з них ведуть себе в суспільстві одноплемінників невимушено і вільно, а інші воліють триматися в тіні своїх більш активних родичів.
-
Зрозуміло, що це тварина.
-
Люди їх лякаються. Але Сашко потоваришував (за твором Миколи Вінграновського).
-
Ще їх називають сіроманцями.
Відповідь: це вовк із твору «Сіроманець» Миколи Вінграновського.
Чи уважний ти читач?
Чи смакував собі калач?
Перевіримо ми швидко,
Запитавши все про скриньку.
В ній предмет є незвичайний,
Що змінив життя хлопчини.
Але це не зілля, не відвар чарівний,
Це з поеми Вороного від родини.
-
Із твору «Євшан-зілля» ми дізнаємося, що цей предмет був у старого гудця.
-
Та ще й там у гудця, де в юнака «пустка замість серця».
-
Цей предмет безпосередньо контактував із чарівним зіллям.
-
І для старого співця це було надією: « Але ні! Ще є надія
Тут, на грудях в …»
-
Це слово-відповідь має синонім - вузлик.
Книжку «Джури козака Швайки» написано на українському історичному матеріалі, який з художнього погляду відтворено гарно і яскраво. Сьогодні ми розпочинаємо роботу над її другою частиною під назвою «На козацьких островах». Але цікаво, як же предмет, що прихований у скриньці поєднаний з історією?
-
У творі цей предмет став прізвиськом.
-
Що ж, можливо, це підкаже. У творі його поважають усі козаки й бояться вороги.
-
Це можна тримати в руках.
-
Антонім до характеристики властивостей цього слова є «тупий».
-
Це ручний інструмент у вигляді товстої голки.
-
Ще не здогадалися? У творі є козак Швайка. Що означає слово «швайка»?
Відповідь: шило.
Отже, декілька хвилин на міркування – і ми дізнаємося, що приховано із твору В.Винниченка «Федько-халамидник».
-
У творі багато дитячих героїв. І для них це є радістю.
-
Дивно, у творі ним граються, але ж він смачний.
-
Цей предмет конкретно поєднаний із цим описом: «але комашинка (Федько) якимсь чудом ловко видряпувалась на самий гребінь кучугури, скоренько з’їжджала з неї і бігла знову з крижини на крижину».
-
Це за кольором – біле.
-
З чим порівнює автор лід на річці навесні?
Відповідь: у творі автор порівнює лід навесні з намоченим цукром. Отже, це цукор.
Не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого – саме цього навчає твір Емми Андієвської «Казка про яян». А наскільки уважно ви прочитали твір, зараз з’ясуємо, використовуючи інтерактивну вправу «Чорна скринька».
-
Цей предмет поєднаний із професією.
-
Зокрема, є основною неповторною частиною костюма представника цієї професії.
-
Належало одному старому Яянину, що заговорив із пастушком.
-
Зрозуміло, що ця професія, як і предмет, взаємопов’язані із водою.
-
Дідусь був одягненим у цю форму, коли випав за борт і опинився в місті Яян.
-
Ще не здогадалися, ким був дідусь. І який предмет лежить у скриньці. Тож остання підказка: ця річ полосата.
Відповідь: полосатий тільник, тому що дідусь був юнгою.
Пориньмо у веселий світ дитинства із героями твору Всеволода Нестайка «Тореадори із Васюківки». Як згадується у народній мудрості: «Кожна пригода — до мужності дорога». А наша пригода тільки розпочинається…
-
Це слово згадується у розділі «Метро».
-
Якщо пригадаєте, то в цьому розділі Іван Рева та Павло Завгородній повсякчас знаходили якісь пригоди, зокрема вирили метро під свинарником. Спробуйте поєднати скриньку і цю подію.
-
Так. Ви ще «далеко» у своїх роздумах. Тому наступна підказка. «Клуня» і «Крива груша» - такі станції метро у Васюківці планувалося провести хлопцями. А для того, щоб проїхатися у метро, необхідно … Продовжте думку.
-
Саме цей предмет необхідний учительці математики, щоб проїхати метро у Васюківці. Так вирішили хлопці.
Відповідь: 5 копійок
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо ще крок,
А з творчістю вже ми стрічались не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
-
Розпочинаємо! Сьогодні у скриньці …Стало відомо, що перевагу сучасні читачі надають комп’ютеру. А у творі «Тореадори з Васюківки» герої віддають іншому. Чому?
-
Ми говоримо про героя, що сказав: «Загаза чогтова».
-
У Яришки був предмет такий, як, наприклад, у вчителя на столі.
-
А назва ще й символ України.
-
Крім того використовується в якості своєрідного магічного оберега від злих духів і напастей.
-
Уже зовсім, мабуть, заплуталися. Цей предмет паперовий.
-
І наостанок. Цей предмет тримала Яришка в руках, коли доглядала хворого братика і …. читала.
Відповідь: журнал «Барвінок».
Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків із твору Ярослава Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» вражає. Але впевнено можна сказати, що ви ще кращі читачі. Тож перевіримо!
-
Про цей предмет ми дізналися із розповіді Митька біля озера.
-
Але тоді Сергій сказав: « То ж позаторік! Ти ще малий був».
-
Зверніть увагу, вночі його не одягають.
-
Ще це країна в Північній Америці між Карибським морем і Тихим океаном.
-
Те, про що ми говоримо, дивно, але з’їла корова.
-
Мабуть, усі здогадаються, якщо сказати: «Це головний убір».
Відповідь: панама.
Відгадать завжди ти зможеш,
Якщо всім ти допоможеш,
Відшукать в чарівній скриньці
Те, що не сховаєш в жменьці.
Зараз попрацюємо із твором Лесі Ворониної «ТАЄМНЕ ТОВАРИСТВО БОЯГУЗІВ, АБО ЗАСІБ ВІД ПЕРЕЛЯКУ №9».
-
Це за кольором зелене.
-
Може бути бридким, але не завжди. Здебільшого, це по-своєму прекрасне.
-
Чи любить воду? Як і всі. Але може існувати і без неї.
-
Можливо, ця цитата допоможе: «Він став схожий на гібрид жирафа з орангутангом. Тобто виріс одразу на дві голови й накачав м’язи, як у Шварценеггера».
-
А ще це прізвисько Сашка Смика.
-
Не здогадалися. Він же колючий.
Відповідь: кактус.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Література:
-
Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014.
-
Куцінко О. Г. Професійний довідник учителя літератури. — Х. :
Вид. група «Основа», 2012, — 381 с.. —
(Серія «Професійний довідник»).
-
Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок,— X. : Вид. група «Основа», 2009,— 88 с,— (Серія «Золота педагогічна колекція»)
-
Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804
Інтернет-ресурси:
https://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка
http://www.poznavayka.org
Http://Lesson.Iolya.Com.Ua
https://www.google.com/search
http://revneschool.ucoz.ua/publ/metodichna_skrinja/urok_vsevolod_nestajko_toreadori_z_vasjukivki_storinkami_uljublenogo_tvoru/4-1-0-24