Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; проаналізувати образи хлопчиків, навчити дітей робити порівняльну характеристику героїв художнього твору розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тема. Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі
Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; проаналізувати образи хлопчиків, навчити дітей робити порівняльну характеристику героїв художнього твору розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань з інтерактивними елементами.
ХІД УРОКУ
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
1-й слайд
Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
- Кілька уроків тому ми з вами вивчили поезію Лесі Українки «Як дитиною бувало…». Пригадаймо її зараз.
(Учениця читає перші дві строфи поезії)
-А чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність?
Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
2-й слайд
Тема нашого уроку: Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Образи Федька і Толі.
(записуємо дату)
- На уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів – однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього. Порівняємо образи Федька і Толі, зробимо відповідні висновки. А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас.
- Вдома ви повинні були підготувати виразне читання уривків, які вас найбільше вразили або сподобались. Зачитаймо їх.
(Діти зачитують уривки, пояснюють, чому саме цей уривок обрали.)
- Дякую за гарні відповіді.
На минулому уроці ми навчилися розрізняти головних і другорядних персонажів. То хто ж головний герой оповідання і чому?
Характеристика Федька.
- Отже, головною дійовою особою є Федько.
Що означає слово «халамид ник»?
3-й слайд
Словникова робота
Халамидник – бешкетник, пустун, урвитель.
Знайдіть і зачитайте портрет Федька.
- Хлопчик має твердий характер. Він не тільки не принижується до плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому загрожувала правда, не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють, на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тож і б`ють його часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокій був його ворогом».
(Діти відповідають, зачитуючи відповідні уривки)
Ставлення інших героїв до Федька
Батько |
Матір |
Товариші |
Суворо карає за провину, але й дає гроші як винагороду за правду й терплячість |
Незадоволена сином, батьковим покаранням; втомлюється від прикрощів, що їх завдає син; принижує хлопця |
Бояться його і поважають, бо «не любить також Федько товаришів видавати»; полюбляє пригоди, вміє їх вигадувати |
Інд.завд.
Перекажіть від імені матері Федька, що вона думає про свого сина?
- Мій синочок Федько був справжнім сибірякою. Часто хлопці з вулиці жалілися своїм батькам на нього, а ті про це розповідали мені. Я дуже втомилася від цих прикрощів, які завдавав хлопець, адже через нього ми могли залишитися без даху над головою. Я його постійно лаяла, грозилася, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить.
- Яким ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю?
- У чому ж незвичність поведінки хлопчика?
(Федько непередбачуваний, іноді недобрий, але благородний, чесний, справедливий, здатний на самопожертву.)
Гронування.
- Діти, на дошці ви бачите ім’я нашого героя. Напишіть, будь ласка, слова, з якими асоціюється у вас цей хлопчик.
(Ім’я написано зеленим кольором.)
Федько: швидкий, розбишакуватий; товариський, відвертий; чесний; сміливий; мужній; благородний:
Характеристика Толі.
- А зараз знайдіть і прочитайте опис зовнішності Толі. Яку поведінку хлопчика можна передбачити, виходячи з цього опису?
- Чи викликає у вас симпатію Толя? Чому?
- Зачитайте діалог Федька і батька Толі, який свідчить про порядність першого і ницість другого героя.
- Запишіть на дошці слова, з якими у вас асоціюється Толя.
(Гронування.
(Ім’я написано червоним кольором))
Толя: млявий, слухняний;нещирий, заздрісний;брехливий;боязкий;полохливий,підлий.
- А чи помітили ви, якими кольорами написані імена хлопчиків? Як ви думаєте, що символізують у нашому випадку ці кольори?
(Червоний колір, яким написано ім’я Толя, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби).
4-й слайд
Літературна віктторина «Портрет героя»
- Слова, з якими асоціюються у вас хлопчики, різні. А чи є у них щось спільне?
Назвіть спільні і відмінні риси цих дійових осіб.
Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика Федька і Толі»
Спільні риси Однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди… Відмінні риси Толя Федько Син робітника, сміливий і справедливий, сильний, вправний, благородний… Син пана, боягузливий, звалює вину на інших, слабенький фізично, незграбний, підлий… |
Робота з прислів’ями
Усна народна творчість влучно та образно увіковічнила кращі людські якості. Про кого з персонажів оповідання ці прислів'я?
5-й слайд
6-й слайд
Літературна гра «Так чи ні»
7-10 й слайд
Робота з ілюстраціями
11-й слайд
Продовжіть речення
Проблемне запитання. «Мозковий штурм»
- А зараз уявіть, що ви знаходитесь на березі річки, по якій іде крига. Подумайте, які слова, знаючи тип характеру обох підлітків, ви б сказали хлопцям, щоб зупинити їх, застерегти від необдуманих кроків, попередити події, які призвели до трагедії.
- Яка людина могла б вирости з Федька, а з Толі?
Моделювання життєвої ситуації
Уявіть, що такі ж «Толі» та «Федьки» є і в наш час. Кого б ви обрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного?
Рефлексія
Чи актуальний цей твір сьогодні?
Чому навчило вас це оповідання?
З яким настроєм ви йдете з уроку?
Отже, у чому ви сьогодні переконалися?
Заключне слово вчителя.
Я бажаю, щоб ви, діти, були справжніми друзями, і вказуючи один одному на помилки, і рятуючи один одного від негараздів. Завершити наш урок хочу поезією В.Симоненка „Помилка”
12-й слайд
Помилялись не тільки люди,
Помилялись навіть святі.
Згадайте: Ісус від Іуди
Мав останній цілунок в житті.
Ми не святі, не боги, а значить,
Не варто втішати себе дарма
Але, як твій промах лиш ворог бачить,—
Друзів у тебе нема.
13-й слайд
Скласти план до твору «Федько-халамидник.
Написати твір-мініатюру "Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?" *
1