Мета уроку: • формування предметних компетентностей: обґрунтувати учням наскільки небезпечно самостійно прогулюватися в незнайомих місцях; навчати школярів визначати небезпечні для життя і здоров’я місця в населеному пункті, чинити опір тиску незнайомих людей; виховувати пильність, обережність. • формування ключових компетентностей: вміння вчитися: формувати здатність учнів спостерігати та робити висновки; соціальної: удосконалювати вміння працювати в команді; загальнокультурної: сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури; здоров’язбережувальної: навчати берегти своє здоров’я та усвідомлювати, що це найвища життєва цінність; інформаційна: формувати здатність добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію.
Тип уроку: урок засвоєння знань, навичок і умінь, творче застосування їх на практиці в нестандартних умовах. Епіграф до уроку: Небезпека шукає тих, хто її знаходить. Дитина народжується здоровою, То ж бережіть своє здоров’я , І все у вас буде добре, Тоді будете рости здоровими, щасливими і розумними.
Прийом «Нетрадиційне привітання» переплетене з «Хвилинкою психологічного настрою». Заглянуло сонечко у наші віконечка. Посміхнулось весело усім нам. (діти посміхаються один одному) «Я візьму ваші долоньки, привітаюся я з вами (вітаюся з усіма долоньками) Посміхнемось в оченята,(повертають голівками, то вправо, то вліво, і посміхаються, дивлячись в очі одне одному) Обіймемось усі тісненько, щоб усім було тепленько. Небезпеки всі здолаєм, (міцно стискають ручки) Навчимось всього одразу».(піднімають руки догори), говорять 3 рази. Посміхніться новому дню!
ІІ.МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ (Визначити рівень знань учнів по дотриманню правил з незнайомцями, поза межами домівки, школи, активізувати їхні знання та мислення). –Які ж небезпеки ми маємо здолати і чого маємо навчитися сьогодні на уроці? Увага на екран!!! Прийом: «Постановка проблемних завдань, зв'язок з життям» Гра-інсценізація « Машина» -Оце так машинка!- Іванко ходив навколо незнайомої машини. - А велика яка! - додав Дениско. - От би на такій покататися!- із захопленням мовив Іванко. - Хлопці, мерщій в машину, з вітерцем прокатаєтесь!- гукнув усміхнений чоловік: - Іванко та Дениско швиденько побігли до незнайомця. Але ж тут нагодився однокласник Карен, і потягнув хлопців до себе і щось зашепотів їм на вухо!
Слово вчителя. І ми сьогодні на ці запитання будемо давати відповідь на протязі уроку. Давайте разом розшифруємо слова, які стосуються теми нашого уроку. Завдання до вправи «Дешифрувальник» 1. Визначити ключові слова уроку. 2. Зашифрувати його за допомогою цифр. 3. Дати завдання учням розшифрувати і оголосити тему уроку Розшифрувати тему уроку.
Створення дерева очікувань Слово вчителя. - І зараз ми створимо «Дерево очікувань». Кожен із вас вийде до інтерактивної дошки і напише на гілках дерева, що очікує від сьогоднішнього уроку. Малюнок «Дерево очікувань» (діти виходять до дошки і прикріплюють на дерево завдання-очікування, (пишуть) промовляючи: «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»
ІV. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ 1. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь - І це , дійсно так, ми сьогодні поговоримо про правила безпечної поведінки під час прогулянки, з яких причин відбуваються небезпечні ситуації і як знайти з них вихід. Ви уже стаєте дорослішими, тому отримуєте більше свободи. Однак з цього випливає, що на вас покладається більша відповідальність та вміння діяти у нестандартних ситуаціях. Найзручніше місце для гри – ще ваш двір, спортивні майданчики. Там ви гуляєте не одні, там гуляє багато дітей, часто дорослі. Там можуть бути гойдалки, турніки, гірки, лавочки тощо. Недалеко може проходити дорога. Часто трапляють поряд з вами і чужі люди. Тому там може чекати на вас небезпека. Створюємо асоціативний кущ!!!!!
Адже здоров’я і життя — цінніші, тому що в цей час в вашій голівці починає працювати ваш мозок – і ви розумієте як вам діяти!!! Озброєний той, хто попереджений: діти повинні відповідати: «Я вас не знаю. Я нікуди з вами не піду». І негайно ідіть геть. Здіймайте галас: «Допоможіть, рятуйте, я його (її) не знаю!» - Коли Незнайомець має лихі наміри, забудьте про гарні манери, ви рятуєте своє життя. Застосовуйте всі можливості для самозахисту: хитруйте, погрожувати, щосили кричіть, кусайтеся, дряпайтеся, бийтеся. Вимагають гроші або цінні речі, варто підкоритися.
• Не розмовляти й не вступати в контакт із незнайомцями, не передавати їм цінні речі, навіть якщо вони назвалися представниками міліції, одразу ж кликати на допомогу та швидко йти до людей. • Не сідати й не підходити до автомобілів, у яких сидять незнайомці, відійти якнайдалі. • Перебувати без супроводу дорослих на вулиці дітям можна лише до настання темряви. • Діти мають право не відчиняти двері дому навіть представникам правоохоронних органів. Якщо незнайомець запитує, чи скоро прийдуть батьки, повідомити, що незабаром, вони знаходяться у сусідів, а в цей час зателефонувати батькам і двері незнайомцям не відчиняти. • Перебувати подалі від тих, хто влаштовує бійки, не встрявати в суперечки дорослих і не провокувати словами, діями агресивну поведінку, яка може призвести до бійки або травми. • Не заходити в під’їзд, у ліфт із незнайомими людьми; одразу кликати на допомогу, якщо незнайомець провокує певні дії стосовно вас. Якщо за вами хтось іде, зупинитися й відійти убік, щоб ця людина пройшла повз. Запам’ятай
Якщо дія безпечна-сплеснути в долоні, якщо небезпечна -присісти Руханка - Гуляти з друзями у дворі. - Вийти гуляти, не сказавши батькам. - Гуляти, коли стемніло. - Гуляти на дитячому майданчику. - Розказати незнайомцеві свою адресу. - Сісти в машину до друзів. - Піди з незнайомцем додому. - Гуляти біля зруйнованих будівель. - Втікати від чужинця, якщо він тебе переслідує. - Відчиняти двері будинку незнайомцеві.
Рефлексія Мета. Встановити відповідність між поставленими цілями та результатами, вчити учнів аналізувати власну навчальну діяльність, оцінювати її, порівнювати досягнуті результати на уроці з очікуваними. (малюнки з драбинками успіху) Вчитель. Пропоную вашій увазі завдання з сходинками. Кожна драбинка успіху має п’ять сходинок. Перша драбинка – здоров’я. Друга- розуму. Третя – щастя.
(Поділ на групи)(Малюнки сходинок відповідно до їх назв) Перша драбинка – здоров’я. Друга- розуму. Третя – щастя. Слово вчителя. Ось і таким чином ми поділилися на групи Виконання вправ за зразком, інструкцією: Слово вчителя. Стратегія «Якщо…………, то………..» Форма роботи: групова -(група «Здоров’я говорить першу частину речення – якщо , група «Щастя» продовжує то …») (група «Щастя» - говорить другу частину речення – то, група «Розум» починає якщо …») (група «Розум» - говорить другу частину речення – то, група «Здоров’я » починає якщо …»)
Група «Розум» …….то Група «Здоров’я» ……Якщо -Якщо ви побачили сумку з чужими речами, Якщо за вами повільно їде незнайома машина…… то ви її не чіпайте, там можуть бути небезпечні предмети або пастка для вас. то негайно відійдіть до тротуару і швидко поспішайте до знайомих вам людей. Стратегія «Якщо……, то……..»
Вправа «Хвости» Кажу тобі я знову й знову, щоб не вступав з чужим в..... Чужих тварин, ти не дражни, та краще їх ти …. Коли хтось дзвонить, пам’ятай: чужих додому ….. Тягне хтось – ти не мовчи, дуже голосно……… Коли біжиш по тротуару, то не перебігай ……… У темну пору доби, носи на одязі ……… Не ставай на кришки люків, бо ……… І вдома, і вдорі, і в школі дотримуйся правил безпечної………
Прийом «Казкотерапія». (Загальна ідея цього прийому полягає у тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом з ним, вчиться на його помилках. Дитина з раннього віку вчиться приміряти на себе різні ролі, вчиться правильно діяти в тій чи іншій ситуації. Особливо, якщо це казки придумані, перероблені на новий лад.) Пригадайте, з яких казок дані персонажі: півник, козенята, Івасик-Телесик, і що з ними сталося? -Запропонуйте свій вихід із ситуацій……..
КАЗКА МУДРОСТІ НАВЧАЄ, РАДИТЬ І ЗАСТЕРІГАЄ: Завжди пам’ятайте, любі хлопчики й дівчатка: 1)Двері чужому не відчиняти!!! 2)З незнайомими не розмовляти!!! 3)Без дозволу батьків не гуляти!!! 4)Подарунків від чужинців не приймати!!! 5)До чужинця в машину не сідати!!! 6)Поблизу дорги, в небезпечні ігри не грати!!! 7)На люки не ставати!!! 8)Чужих тварин не дражнити!!!
Корисні поради: якщо ти загубився на вулиці У жодному разі не біжи «світ за очі». Озирнись: можливо близькі поряд. -Якщо їх усе ж немає, краще чекати близьких там, де ти залишився сам – вони по тебе обов’язково повернуться! -Звертатися про допомогу слід лише до людини у формі( поліцейського, військовослужбовця, продавця, кондуктора, касира. -Про всяк випадок домовся з мамою, де ви зустрінетесь, якщо випадково загубились у натовпі. Запамятай!!! Місце зустрічі змінити не можна!
ТЕХНОЛОГІЯ «МОЗКОВИЙ ШТУРМ» (Діагностика впевненості) 1)Якщо тобі запропонували доставити пакунок, ти: а)відмовишся; б)віднесеш пакунок; в)запитаєш у мами; г)скажеш, що не можеш це зробити. 2)Небезпечні знайомства призводять до: а)зникнення людей; б)пограбування; в) щасливого життя; г)пограбування. 3)Познач способи самозахисту: а) не показую свій переляк; б) голосно плачу; в)звертаюсь по допомогу до дорослих людей; г)швидко тікаю. 4)Якщо незнайомець намагається тебе кудись заманити, ти: а)ітимеш за ним; б)познайомишся з ним; в)бігтимеш туди, де є люди; г)кричатимеш:» Допоможіть, рятуйте, я його не знаю!» Це повинен знати кожний!!!!
V.РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП 1.Підведення підсумків уроку. Рефлексія змісту навчального матеріалу. Прийом «Незакінчене речення….» -Чи здійснились ваші очікування? Зараз ми в цьому переконаємося на прикладах демонстраційного матеріалу Л.В.Яковенко .«Безпечна поведінка вдома та в довкіллі»
Прийом «Незакінчене речення…» (Рефлексія змісту навчального матеріалу) -Я знаю правила, які порушили … -Я переконаний,… -Я впевнена,… -Якщо я загублюся в великому супермаркеті,…. -Я розумію, … -Я запам’ятала, … -Я з своїми батьками придумаю,…. -Я розповідатиму дошкільнятам…. -Я знаю і можу відповісти …. - Я знаю, чому…
Сьогодні я дізналася…, дізнався….(відповіді учнів) -Я знаю правила, які порушили козенята в казці «Вовк і семеро козенят» і буду намагатися їх виконувати. -Я переконаний, що ніхто з моїх однокласників не буде вступати в розмову з незнайомими людьми. - Я впевнена, що до більшості злочинів приводить наша нерозумна поведінка. - Якщо я загублюся в великому супермаркеті, то звернуся за допомогою лише до людей у форменому одязі. Я вже знаю, що коли діти виходять на вулицю, до більшості злочинів призводить наша незрозуміла поведінка. Я розумію, коли чужинець за дверима не відчиняти ніколи двері! Я запам’ятала, що настанням темряви гуляти самим не можна Я з своїми батьками придумаю слово-пароль, щоб не потрапити до рук злочинців. Я розповідатиму дошкільнятам про небезпечні розваги: на гойдалках, на роликах, щоб не ставали на люки, не дражнили чужих тварин. Я знаю і можу відповісти, що шепотів хлопцям Карен: « Не сідати в чужу машину!» Я знаю чому,…втік незнайомець…
Презентацію підготувала Мацько Зоя Михайлівна Використана література: Підручник ЯДС 3 клас Жаркова Демонстраційний матеріал Л.В.Яковенко « Про себе дбати-лиха не знати». Мій конспект В.М. Довгаль, Л.А.Кирилюк «Основи здоров’я» Початкова освіта. Бібліотека «Формування навичок здорового способу життя у молодших школярів» Лариса Мазуренко, Київ «Шкільний світ» 2008р.