Поняття «постмодернізм» Історія людства позначена послідовною зміною культурних епох. Остання з них дістала назву доби постмодерну. У максимально широкому контексті під постмодернізмом розуміють «глобальній стан цивілізації останніх десятиліть, усю суму культурних настроїв і філософських тенденцій» (О. Вайнштейн). Постмодерн — це «феномен, що передбачає діалог на основі взаємної інформації, відкритість, орієнтацію на розмаїття духовного життя людства» (Н. Маньковська).
Робота зі словником літературознавчих термінів Постмодернізм — світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятилітті ХХ ст. прийшов на зміну модернізму. Цей напрям — продукт постіндустріальної епохи, епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування систем — світоглядно-філософських, економічних, політичних.
Уперше термін «постмодернізм» згадується в роботі німецького філософа Рудольфа Панвіца «Криза європейської культури» (1914), але поширився він лише наприкінці 1960-х років спершу для означення стильових тенденцій в архітектурі, спрямованих проти безликої стандартизації, а невдовзі — у літературі, малярстві та музиці.
Ознаки постмодернізму ( за Ігабом Хасаном):1) невизначеність, культ неясностей, помилок, пропусків;2) фрагментарність і принцип монтажу;3) «Деканонізація», боротьба з традиційними ціннісними центрами;4) «усе відбувається на поверхні», відсутність психологічних і символічних глибин;5) «ми залишаємося з грою мови, без Его»: мовчання, відмова від мімезису й образотворчого начала;6) позитивна іронія, що затверджує плюралістичний всесвіт;7) змішання жанрів, високого і низького, стильовий синкретизм;8) театральність, робота на публіку, обов'язкове врахування аудиторії;9) зрощення свідомості з засобами комунікації.
Твори постмодерністської літератури мають ознаки:- повсякденна мова, - уникання ствердження реальності описуваного, - іронічний настрій та пародійність, часто - чорний гумор, - нелінійність і фрагментарність оповіді, - подання подій з різних точок зору, посилання на інші твори, «заборонені» теми.
Пасти́ш (фр. pastiche: від італ. pasticcio) — вторинний художній твір (літературний, музичний, драматичний тощо), що імітує стиль роботи одного чи кількох авторів. На відміну від пародії, пастиш не так висміює, як вшановує оригінал. У літературі пастиш найчастіше — це продовження або інакша сюжетна версія первинного (авторського) твору, що зберігає авторські стиль, персонажів, антураж, час дії тощо.
Колаж в літературі XX століття колаж характерний для напрямків, які використовували техніку фрагментації тексту, «клеєного» з не зв'язаних зовнішньою оповідною логікою епізодів — цитат, документів і т. п. Міфологі́зм — спосіб поетичної реалізації міфу у творах оригінальної літератури. Один і той же міфологічний мотив, опрацьований протягом багатьох віків, набуває у кожній епосі нових значень, служить способом втілення нової проблематики. У сучасному літературознавстві виник окремий напрям, так звана архетипна критика.
Курт Во́ннеґут, молодший (1922 —2007) — американський письменник-фантаст. Вважається одним з найбільш значних американських письменників XX століття. Автор таких творів, що поєднують в собі елементи сатири, чорного гумору і наукової фантастики. Був удостоєний честі називатися «Письменником штату Нью-Йорк» в 2001-2003 роках.
Патрік Зюскінд (1949) — німецький письменник і кіносценарист. Найвідоміший твір Зюскінда «Парфуми» (1985) перекладено 46 мовами, в тому числі і на латину, і продано близько 15 мільйонів екземплярів. Часто Зюскінд описує (анти)героїв, які шукають своє місце в цьому світі та в стосунках з іншими людьми. Оскільки Зюскінд сповідує відлюдницький спосіб життя.
Муракамі Харукі (1949, Кіото, Японія) — японський письменник і перекладач. Його твори перекладені 50-ма мовами світу. Вплив музики на стиль Муракамі великий. Його проза має такий же рваний, синкопований ритм, як у джазу. Це дозволяє письменникові імпровізувати не гірше прославленого джазмена Чарлі Паркера.