Підготувала учениця 11 класу. Прокопенко Олександра. Постмодернізм — одне з найяскравіших літературних явищ другої половини ХХ ст.
Номер слайду 2
Постмодернізм – це стан душі. Умберто Еко
Номер слайду 3
Поняття «постмодернізм» Історія людства позначена послідовною зміною культурних епох. Остання з них дістала назву доби постмодерну. У максимально широкому контексті під постмодернізмом розуміють «глобальній стан цивілізації останніх десятиліть, усю суму культурних настроїв і філософських тенденцій» (О. Вайнштейн). Постмодерн — це «феномен, що передбачає діалог на основі взаємної інформації, відкритість, орієнтацію на розмаїття духовного життя людства» (Н. Маньковська).
Номер слайду 4
Робота зі словником літературознавчих термінів Постмодернізм — світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятилітті ХХ ст. прийшов на зміну модернізму. Цей напрям — продукт постіндустріальної епохи, епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування систем — світоглядно-філософських, економічних, політичних.
Номер слайду 5
Уперше термін «постмодернізм» згадується в роботі німецького філософа Рудольфа Панвіца «Криза європейської культури» (1914), але поширився він лише наприкінці 1960-х років спершу для означення стильових тенденцій в архітектурі, спрямованих проти безликої стандартизації, а невдовзі — у літературі, малярстві та музиці.
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Як філософська категорія термін «постмодернізм» отримав розповсюдження завдяки філософам Ж. Дерріда, Ж. Батаю, М. Фуко й особливо книзі французького філософа Ж.-Ф. Ліотара «Стан Постмодерну» (1979).
Номер слайду 8
Ознаки постмодернізму ( за Ігабом Хасаном):1) невизначеність, культ неясностей, помилок, пропусків;2) фрагментарність і принцип монтажу;3) «Деканонізація», боротьба з традиційними ціннісними центрами;4) «усе відбувається на поверхні», відсутність психологічних і символічних глибин;5) «ми залишаємося з грою мови, без Его»: мовчання, відмова від мімезису й образотворчого начала;6) позитивна іронія, що затверджує плюралістичний всесвіт;7) змішання жанрів, високого і низького, стильовий синкретизм;8) театральність, робота на публіку, обов'язкове врахування аудиторії;9) зрощення свідомості з засобами комунікації.
Номер слайду 9
Мистецтво постмодернізму відтворює фрагментарність і суперечливість світу.
Номер слайду 10
Твори постмодерністської літератури мають ознаки:- повсякденна мова, - уникання ствердження реальності описуваного, - іронічний настрій та пародійність, часто - чорний гумор, - нелінійність і фрагментарність оповіді, - подання подій з різних точок зору, посилання на інші твори, «заборонені» теми.
Номер слайду 11
Серед перших виразно постмодерністських письменників Вільям Барроуз, Томас Пінчон, Умберто Еко, Патрік Зюскінд, Джон Апдайк.
Номер слайду 12
До письменників-постмодерністів зрілого постмодернізму зараховують Джозефа Геллера, Філіпа Діка, Вільяма Гібсона, Курта Воннегута, Тома Вулфа, Харукі Муракамі, Володимира Набокова, Віктора Палевіна, Брета Елліса.
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Пасти́ш (фр. pastiche: від італ. pasticcio) — вторинний художній твір (літературний, музичний, драматичний тощо), що імітує стиль роботи одного чи кількох авторів. На відміну від пародії, пастиш не так висміює, як вшановує оригінал. У літературі пастиш найчастіше — це продовження або інакша сюжетна версія первинного (авторського) твору, що зберігає авторські стиль, персонажів, антураж, час дії тощо.
Номер слайду 15
Колаж в літературі XX століття колаж характерний для напрямків, які використовували техніку фрагментації тексту, «клеєного» з не зв'язаних зовнішньою оповідною логікою епізодів — цитат, документів і т. п. Міфологі́зм — спосіб поетичної реалізації міфу у творах оригінальної літератури. Один і той же міфологічний мотив, опрацьований протягом багатьох віків, набуває у кожній епосі нових значень, служить способом втілення нової проблематики. У сучасному літературознавстві виник окремий напрям, так звана архетипна критика.
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Умбе́рто Е́ко — італійський письменник, філософ, лінгвіст, літературний критик, спеціаліст із семіотики і медієвіст. Як науковець є найбільш відомим спеціалістом нашого часу з історії середньовічної Європи.
Номер слайду 18
Томас Пінчон (8 травня 1937) — американський письменник, відомий складними прозовими творами, представник постмодернізму. Твори Пінчона написані з використанням багатьох стилів і на різноманітну тематику, включаючи мотиви з історії, природничих наук і математики.
Номер слайду 19
Курт Во́ннеґут, молодший (1922 —2007) — американський письменник-фантаст. Вважається одним з найбільш значних американських письменників XX століття. Автор таких творів, що поєднують в собі елементи сатири, чорного гумору і наукової фантастики. Був удостоєний честі називатися «Письменником штату Нью-Йорк» в 2001-2003 роках.
Номер слайду 20
Патрік Зюскінд (1949) — німецький письменник і кіносценарист. Найвідоміший твір Зюскінда «Парфуми» (1985) перекладено 46 мовами, в тому числі і на латину, і продано близько 15 мільйонів екземплярів. Часто Зюскінд описує (анти)героїв, які шукають своє місце в цьому світі та в стосунках з іншими людьми. Оскільки Зюскінд сповідує відлюдницький спосіб життя.
Номер слайду 21
Муракамі Харукі (1949, Кіото, Японія) — японський письменник і перекладач. Його твори перекладені 50-ма мовами світу. Вплив музики на стиль Муракамі великий. Його проза має такий же рваний, синкопований ритм, як у джазу. Це дозволяє письменникові імпровізувати не гірше прославленого джазмена Чарлі Паркера.