Повчання байок. Літературне читання 3 клас. Підготувала: Степанова В. О. Урок позакласного читання №10 Леонід Глібов Байка. Бджола і муха
Номер слайду 2
Сьогодні у нас незвичайний урок. До мудрої байки ще зробимо крок. Із байкою ми зустрічались не раз Та знову вона завітала до нас. Організація класу
Номер слайду 3
Дайте відповідь на запитання Байка вчить людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх. Виховує людину дуже обережно і ніжно: пропонуючи їй на розсуд поведінку тварин. Таким чином, ніхто не залишається ображеним, а хто хоче «почути», про що каже автор, той «почує». Байка – невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту. Дійовими особами байок найчастіше є тварини, іноді – людські істоти чи неживі предмети. Байка служить зразком життєвої мудрості. Що таке байка?Кого називаємо байкарем?Кого з байкарів ви знаєте?
Номер слайду 4
Леонід Іванович. Глібов(1827 – 1893)Незважаючи на заборону українського слова, письменник намагався знаходити шлях до читача, продовжував писати українською мовою, виступаючи проти соціальної несправедливості. Синонімом щастя для митця були мир і спокій. Але доля постійно випробовувала письменника. Найбільшим ударом у житті стала смерть дружини та двох дітей. Після пережитого горя він надовго припинив свою діяльність. Справжнє творче горіння повертається аж наприкінці життя: за чотири роки Л. Глібов створює більше творів ніж за увесь попередній час. Будучи хворим та практично втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою. За п’ять днів до смерті він продиктував приятелеві останню байку «Огонь і гай», яка стала своєрідним заповітом митця. На честь Л. Глібова засновано літературну премію, названо вулиці, бібліотеки, а в Чернігові на його могилі встановлено пам’ятник.
Номер слайду 5
Леонід Глібов писав для дітей загадки, вірші, казки, байки, акровірші.
Номер слайду 6
Памʼять про видатного байкаря
Номер слайду 7
Відгадайте загадку«Хто є хто?»3 квіток мед вона збираєі у вулику ховає. Кружляє цілий день мала. Здогадались — хто? Бджола. Прилетіла цокотуха,ось торочить понад вухом. Всім набридла байка цябез початку і кінця. Муха— Чи знаєте ви, чим бджоли корисні для людей? Головна користь від бджіл — навіть не мед, а запилення квітів. Пилок прилипає до лапок бджоли, і комаха переносить його з рослини на рослину. У такий спосіб відбувається запилення.
Номер слайду 8
Бджола і муха. Байка. Леонід Глібов. Кажуть, що нахабство — друге щастя. Про тих, хто користується таким девізом у житті, в алегоричній формі говорить Л. Глібов у байці «Муха й Бджола».
Номер слайду 9
Словникова робота. Спесиво – зарозуміло, гордовито. Одвітує – відповідає. Оддиш – відпочинь. Красоля – рослина із запашними квітами, переважно жовтогарячого кольору. Ряст – весняна рослина.
Номер слайду 10
Слухання байки
Номер слайду 11
Аналіз змісту байки- У яку пору року відбуваються події? - Чим є ця пора для українців?- Чим займаються у цю пору Муха і Бджола?- Чого навчає байка Л. Глібова «Муха і Бджола»?(Засуджує ледарство, неробство, обмеженість, паразитичне існування; схвалює працелюбність, справедливість, чесність)
Номер слайду 12
Гімнастика для очей
Номер слайду 13
Читання байки. Весною Муха-ледащиця. Майнула у садок. На ряст, на квіти подивиться,Почуть Зозулин голосок. От примостилась на красоліТа й думає про те,Що як то гарно жить на волі,Коли усе цвіте. Сидить, спесиво поглядає,Що робиться в садку;Вітрець тихесенько гойдає,Мов панночку яку... Побачила Бджола близенько:— Добридень! — каже їй. —
Номер слайду 14
Оддиш хоч трохи, моя ненько,Сідай отут мерщій.— Та ніколи мені сидіти, —Одвітує Бджола, —Вже час до пасіки летіти: Далеко від села.— Яка погана, — Муха каже, — На світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже... Мені б отак — змарніла б я,За тиждень би головоньку схилила. Моє життя, голубко мила, —Талан як слід: Чи де бенкет, чи де обід. Або весіллячко, родини, —Такої гарної години. Ніколи не втеряю я:І їм, і ласую доволі, —Не те що клопоти у поліІ праця бідная твоя! –
Номер слайду 15
На річ таку Бджола сказала:— Нехай воно і так;Та тільки он що я чувала,Що Муху зневажає всяк,Що де ти не поткнешся. Або до страви доторкнешся, —Тебе ганяють скрізь: Непрохана не лізь.— Стару новинку, — каже Муха, —Десь довелось тобі почуть!.. Запевне, дурень дурня слуха... Велике діло — проженуть!Не можна в двері — я в кватирку. Або пролізу в іншу дірку –І зась усім!Нехай ся байка мухам буде,Щоб не сказали часом люде,Що надокучив їм.
Номер слайду 16
Дайте відповідь на запитання- Що свідчить про безпечне життя Мухи?- Із ким автор порівнює Муху, що примостилась на красолі?- Що запропонувала Муха Бджолі? - Як саме співчуває Муха Бджолі?- Чому Муха назвала працю Бджоли бідною? Ця праця насправді бідна?- Що сталося б із Мухою, на її думку, якби вона працювала, як Бджола?
Номер слайду 17
- Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? - Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні? Комахи,знайомі,радіють життю. Ледача, егоїстка, хитра, набридлива,самозакохана, безвідповідальна, улеслива,хвастлива. Скромна, чесна, розумна, відповідальна, стримана, привітна, турботлива, розважлива, наполеглива, працелюбна. А хто ви: муха чи бджола? Як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
Номер слайду 18
Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Бджолі властиві якості, характерні для «маленької людини». Вона –працьовита, їй навіть ніколи перепочити: із ранку до вечора вона у праці, у «клопотах у полі».- Чим є корисною для нас ця байка?Байка Л. Глібова «Муха і Бджола» навчає бути справедливим, працьовитим, прислухатися до чужих порад, не бути впертим та самовпевненим.- Кому належать три останні рядки байки?Останні три рядки байки промовляє автор. Він дає настанову не наслідувати поганих рис Мухи.
Номер слайду 19
Пам’ятник бджілці -трудівниці у Тернополі. У Запоріжжі. На Закарпатті. На Волині - найбільший у світі пам'ятник бджолі. Бджолу цінують повсюди