Вашій увазі пропонується презентація до уроку засвоєння нових знань у формі дослідження з української літератури у 8 класі на тему "В.Сосюра. Патріотичний мотив поезії «Любіть Україну!»".
Цілі уроку:ознайомитися із життєвим і творчим шляхом В. Сосюри; розкрити головну думку поезії «Любіть Україну!»;визначити ідейно-художній зміст та особливості цього ліричного твору;формувати навички виразного читання;розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал;виховувати почуття пошани до рідної України, її культури, любов до навколишнього світу.
З 1923 р. після короткочасного навчання на робітфаку Харківського інституту народної освіти (тут поет опинився в рідкісній ситуації, коли він вивчав історію літератури, а вся молодь України за хрестоматією Плевако студіювала його власну творчість) В. Сосюра повністю віддається літературній праці. Поет бере активну участь у літературному житті — багато виступає перед робітниками, на творчих дискусіях і вечорах. Українські письменники з Києва та Харкова під час відвідин Чернігова 1927 року. Володимир Сосюра (1898 – 1965)
м. Дебальцеве. В. Сосюра народився 6 січня 1898р. на станції Дебальцеве (нині Донецької обл.). Мати поета, Марія Данилівна Локотош, робітниця з Луганська, працювала в домашньому господарстві, батько, Микола Володимирович, за фахом кресляр, був людиною непосидющою, змінив багато професій: вчителював по селах, був сільським адвокатом, шахтарем, добре малював і співав.
Краєвиди Слобожанщини. Дитинство поета минає на Донбасі. Родина Сосюр оселяється в старій хворостянці над берегом Дінця, в єдиній кімнаті якої туляться восьмеро дітей і батьки. Від одинадцяти років хлопець іде працювати - спершу до бондарного цеху содового заводу, потім телефоністом, чорноробом, не цурається випадкового заробітку.
Початкову освіту Володимир здобуває під наглядом батька, зачитується пригодницькою літературою (Жуль Верн, Т. Майн Рід, Ф. Купер), віршами О. Кольцова та І. Нікітіна. Від 1911 р. в с. Третя Рота (нині м. Верхнє) навчається в міністерському двокласному училищі. Маючи блискучу пам'ять, легко виходить у кращі учні, захоплюється співом і художньою літературою. Лектуру поета становлять твори Гомера, Шіллера, Гоголя, Пушкіна, Шевченка, Лєрмонтова, Некрасова, Лесі Українки, Франка. У цей період він захоплюється й лірикою А. Бєлого, О. Апухтіна; від 1912 р. сам пробує писати вірші російською мовою.
Велика Вітчизняна війна застає В. Сосюру в Кисловодську. Він повертається до Києва і за рішенням урядових інстанцій разом з іншими письменниками старшого віку виїздить до Уфи. Тут пише поему «Син України» (1942), видає поетичні збірки «В годину гніву» і «Під гул кривавий» (1942). У 1944 р. В. Сосюра закінчує роботу над поемою «Мій син». У роки війни він як військовий кореспондент фронтової газети «За честь Батьківщини» бере участь у роботі українського радіокомітету, виступає як пропагандист і агітатор, виїздить на фронт. 1944 р. поет повертається до Києва.
1947 р. виходить з друку збірка поезій «Щоб сади шуміли», відзначена в 1948 р. Державною премією І ступеня. Активно працює В. Сосюра у великих поетичних жанрах (поеми «Студентка», 1947; «Вітчизна», 1949), в галузі художнього перекладу звертається до поезії С. Кудаша, М. Тихонова, Л. Гіри, О. Одоєвського, К. Рилєєва та ін.
Надгробок Володимира Сосюри на Байковому цвинтарі в КиєвіЗа збірки поезії «Ластівки на сонці» і «Щастя сім'ї трудової» В. Сосюра 1963 р. удостоюється звання лауреата Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка. Останньою ліро-епічною поемою В. Сосюри була поема «За владу Рад» (1964), останніми збірками — «Осінні мелодії» і «Весни дихання» (1964). 8 січня 1965 р. поета не стало, але старість і хвилини не мала над ним влади. Марка України 1998 р.
Доведіть, що автор виступає за дієву любов до Батьківщини. Процитуйте відповідні рядки. Чому В. Сосюра називає Україну вишневою, а її мову солов’їною?Доведіть, що в рядках поезії є підтекст, у якому висловлено споконвічне прагнення українського народу до волі, незалежності. Кмітливі та допитливі
Тема. Зображення поетичного образу України, її краси й величі. Ідея. Возвеличення палкої любові українців до рідного краю, Батьківщини. Основна думка. Заклик українців любити рідну землю: «Любіть Україну!» Вид лірики. Патріотична лірика (або громадянська) — вид лірики, у якому йдеться про події суспільно-політичного життя, оспівуються постаті відомих історичних осіб, виявляються патріотичні почуття.Ідейний зміст поезії
Домашнє завдання1. Завдання для всього класу. Вивчити теоретичний матеріал. Опрацювати сторінки підручника (60-63). Вивчити напам’ять вірш «Любіть Україну!». 2. Індивідуальне завдання. Скласти твір-роздум «Чому важливий зв’язок кожної людини з Батьківщиною?»Намалювати ілюстрації до поезії, дібрати фото рідного краю.