ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО)
8 КЛАС
Мета: дослідити, як випробування гартують характер людини; учити восьмикласників осмислювати вчинки персонажів, висловлювати роздуми про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах; розвивати навички роботи з текстом епічного твору; усне мовлення, логічне мислення, спостережливість; уміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв; виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, що необхідні для боротьби зі злом, любов до художнього слова.
Тип: інтегрований урок контекстуального аналізу (українська література – образотворче мистецтво).
Унаочнення: портрет Михайла Коцюбинського, текст твору, ілюстрації до повісті «Дорогою ціною», аудіозапис чумацької пісні «Ой ясно, ясно сонечко сходить» та козацької пісні «Ой там за Дунаєм», картки з КСВ (комунікативно-ситуативними вправами).
Форми роботи: фронтальна, робота в групах.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, аналіз тексту, прийом «Доміно», виразне читання уривків повісті, «прочитання» картин-ілюстрацій, робота над КСВ (комунікативно-ситуативними вправами).
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО)
8 КЛАС
М. Коцюбинський «Дорогою ціною».
Проблема волі людини та можливості її здобуття
Мета: дослідити, як випробування гартують характер людини; учити восьмикласників осмислювати вчинки персонажів, висловлювати роздуми про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах; розвивати навички роботи з текстом епічного твору; усне мовлення, логічне мислення, спостережливість; уміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв; виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, що необхідні для боротьби зі злом, любов до художнього слова.
Тип: інтегрований урок контекстуального аналізу (українська література – образотворче мистецтво).
Унаочнення: портрет Михайла Коцюбинського, текст твору, ілюстрації до повісті «Дорогою ціною», аудіозапис чумацької пісні «Ой ясно, ясно сонечко сходить» та козацької пісні «Ой там за Дунаєм», картки з КСВ (комунікативно-ситуативними вправами).
Форми роботи: фронтальна, робота в групах.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, аналіз тексту, прийом «Доміно», виразне читання уривків повісті, «прочитання» картин-ілюстрацій, робота над КСВ (комунікативно-ситуативними вправами).
Перебіг уроку
Життя… Яким воно буде у кожного з вас?..
– Про що мрієте найбільше? Що заважає втілити мрію в життя? Що може допомогти її здійснити? Що ви готові для цього зробити? Чим заплатити чи пожертвувати? Чим ніколи не ризикнете чи не поступитеся навіть заради омріяного?
«Життя прожити – не поле перейти», – так говориться в народному прислів’ї. Тому щоразу, вирушаючи в життєву подорож, вам потрібно прагнути збагатитися, пізнати цікаве й корисне. Оптимізм, упевненість у собі – ось основні ознаки, яких повинні дотримуватися подорожні. Не забувайте, що багато чого залежить від вас самих. Цінуйте кожну хвилину свого життя.
«Життя не має ціни, а воля дорожча за життя». Ці слова – не просто відображення народної мудрості, а істина, вистраждана десятками поколінь. А чи можна зберегти людську гідність, якщо не маєш волі? Однозначну відповідь на це питання дали герої твору Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Цей урок змусить нас дослідити, як випробування гартують характер людини, замислитися над проблемою волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах.
Міні-дискусія
Слово вчителя
Повість «Дорогою ціною» Михайла Коцюбинського захоплює напруженим і цікавим сюжетом, героїчним характером і духовною красою його героїв. Своїм твором письменник прославив бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів. Мрія про волю передавалася із покоління в покоління, закликала до втечі від панів у ті місця, «де хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні – полягти кістками на вічний спочинок».
М.Коцюбинський написав повість про важкий шлях до високої мети – бажаної волі – та можливості її здобуття. Тож спробуємо разом з героями твору подолати путь до волі й, оцінивши результат, пояснити назву повісті.
Чому твір має назву «Дорогою ціною»?
Художник слова розкрив правдиві картин підневільного життя кріпаків, їх нестримне прагнення до волі. Чарівним називає письменник слово «воля».
– Що ви розумієте під словом «воля»?
– Через що воля для героїв повісті має дорогу ціну?
– А ви маєте волю? Як нею розпоряджаєтеся?
Прийом «Доміно». Доберіть до слова «воля» синоніми.
4. Аналіз сюжету, композиційних особливостей повісті
М.Коцюбинського «Дорогою ціною» через спогади подій у формі уявного діалогу Остапа й Соломії.
Інсценізують підготовлені учні.
Звучить ніжна мелодія. З’являються герої повісті Остап та Соломія.
Перша частина
– Тікаєш… покидаєш мене… І отсе я лишуся сама з тим осоружним чоловіком… Ні, тікай, Остапе, тікай, серце… Спіймають – катуватимуть нелюди, живого не пустять…
– Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…
– З приводу чого ти жалкував, покидаючи рідне село? – стиха обізвалася Соломія.
– Чого саме було жаль, я не міг би сказати, та й не думав про те. Так, просто жаль стис за серце, підступив до горла. Якась струна сердечна бренькнула, зачеплена тим жалем, а з чагарів та нив, таких рідних і милих, натовпом знялись давні згадки дитинства, неясні, але вимагаючі частини серця для землі, яку я покидав тепер навіки, може.
– Що саме зі свого дитинства ти згадав, Остапе?
– Кожен кущик, горбок, долинка, кожна стежка – усе мені було знайоме, промовляло до мене. Тут, у товаристві однолітків-пастушків, заводив я безконечні грища. Тут я пас панську худобу. Панську!
– Чому ти так збентежився, Остапе, згадуючи про кріпацьке життя?
– Та й хіба я сам за весь свій двадцятилітній вік не був лишень панською худобою? Хіба батько, мати, навіть дідусь, що ходив у Січ, а потім різав панів в Умані, – хіба ж вони не стали такою худобою?.. Коли б ми не були панським товаром, то не міг би пан розлучити нас та силою віддати тебе, Соломіє, за свого хурмана, не міг би сивого дідуся катувати на стайні нагаями… не похвалявся б оббілувати мене за сміливе слово.
– За кого в тебе болить серце, Остапе? – ніжно спитала Соломія.
– За дідуся. Коли б хоч йому нічого не сталося через мене… Ті билиці-казки про Січ, козацтво, про боротьбу з панами за волю, яких я слухав, затаївши дух й не зводячи розжеврілого ока з уст дідових, будили в моїй дитячій голові химерні мрії, вояцький запал. Не раз телята й вівці, спокійно пощипуючи травицю в чагарнику, були свідками козацьких нападів або уманської різні, виконаної підпасичами під моїм проводом. Воля, воля і воля! Се чарівне слово розпалювало у мені кров.
– Чому ти вирішив тікати?
– Народ стогнав у неволі, але стогнав потай, не протестуючи, і коли я, вихований дідом у давніх традиціях, здіймав річ про те, що пора вже висунути шию з панського ярма, люди спочували мені, але далі спочуття діло не йшло. Знайшлись навіть такі, що вклали панові у вуха бунтівничі мої речі – і от тепер я, скривджений і цькований, мусив кинути рідний край.
– Які відчуття охопили тебе, Остапе, коли ти далі й далі відходив від рідного села?
– Зі сходу дихнув вітерець і овіяв мене. І враз зробилося весело і легко. Я почувся на волі. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилася по всіх жилах, запрохалася на волю…
– Якими були твої уявлення про козацтво під час втечі?
– Уявлявся мені Дунай, широкий-широкий – ну, як Дунай широкий. За Дунаєм – Січ. Басують під козацтвом коні, мов змії ті, повигинали шиї… Козацтво – як мак… Жупан червоний, вус чорний, довгий, при боці шаблюка. Попереду … попереду – я. Кінь піді мною гарячий, вороний, той, що у пана лишився на стайні; одіж із щирого срібла-злота, шабля довжезна… Соломіє, а чому ти вирішила тікати з села? – спитав перегодом Остап.
– Скоро ти пішов, я як стала на човні, так і задубіла. Холодна, холодна, мов завмерла!.. Далі прокинулась і чую, що все мені противне, усе гидке: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне… Пропадай воно все пропадом… Піду і я світ за очі. Уже ж за тобою хоч серцеві легше буде…
– А що ж я робитиму з тобою у Січі, гей!..
– Оце сказав! Я не піду до Січі у братчики. Та й навіщо, коли навкруги Січі скрізь слободи, а в тих слободах живуть наші люди з жінками, з дітьми. Турок дає землю – займай, скільки твоя сила Я про се довідно знаю од людей. Ми оселимося в слободі, я хазяйнуватиму, а ти із Січі наїздитимеш додому, а то й зовсім облишишся на господарстві…
Друга частина
Третя частина
– Мені не так жалко було себе, як тебе, Остапе. Я уявляла собі, як ти тепер лежиш хворий і самотній у пущі і виглядаєш мене з очеретів. Мені жаль стало молодого змарнованого життя – і я заплакала. А про що ти думав, коли лежав у комишах?
– Я думав про те, чого йшов сюди, у Туреччину, через віщо покинув рідне село й дідуся. Як-то тепер живуть дідусь, чи живі й здорові? Чи згадують мене? От коли б вони прийшли й подивилися на свого внука, підстреленого, знесиленого, покинутого в комишах на обід вовкам та воронам.
– Що ти мріяв робити, якщо залишишся живим?
– Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму … усе ж краще на волі, ніж під паном.
– Про які слова Котигорошка щодо смерті ти згадував, коли побачив вовка в комишах?
– Хіба я боюсь смерті?.. Зроду-віку. Пошли, Господи, хоч зараз. Раз умирати – не двічі. .. Умер – і край, більше не встанеш…
– А як ти ставився до своєї смерті?
– Я теж не боявся смерті. Мені тільки хотілося перед смертю побачити тебе, Соломіє. Дідуся я бачив, той приходив до мене, а тебе як нема, так нема… Ти така добра, так кохала мене, пішла за мною у далеку дорогу, не пожалкувала кіс своїх для мене; ти доглядала мене, як рідна мати, була вірна, як товариш. І саме тепер, коли ми здобули собі волю і мали в щасті й радості почати нове життя, приходить погибель і, як щенят у річці, топить нас обох… Я не хочу вмирати. Я хочу жити. Світ такий красний... Я ще молодий, не жив іще, не зазнав усього… Мені ще хочеться глянути на сонце, побачити світ Божий, людей, обняти тебе, Соломіє… Я іще живий, я не лежав там колодою, не ждав, аж прийде смерть…
Четверта частина
П’ята частина
Епілог
Бесіда за змістом діалогу.
– Визначте особливу побудову оповідання «Дорогою ціною» та складові сюжету.
У коротенькому вступі письменник характеризує суспільно-політичне життя в Україні в 30-х роках ХІХ століття. Вступ допомагає нам краще зрозуміти ідею твору. Далі в п’яти частинах твору послідовно розгортаються події. У заключній частині оповідання автор показує самотнє життя уже старого Остапа через багато років після смерті Соломії.
Експозиція-вступ. Це ніби заспів, який потім конкретизується в типових людських долях, образах, подіях, пейзажах тощо.
Зав’язка: втеча Остапа від пана і панщини як наслідок конфлікту між кріпаком і паном.
Розвиток дії: наступний епізод – злигодні героїв твору під час втечі, сутички з прикордонною вартою, турецькою поліцією.
Кульмінація: Соломія вирішує силою звільнити Остапа з-під турецької варти. Сутичка з турецькою вартою.
Розв’язка: загибель Соломії, що завершує розвиток конфлікту в боротьбі героїв за волю.
Узагальнювальна бесіда
– У розмові з одним митцем М. Коцюбинський висловив таку думку: «Письменнику треба знати фарби, як і художникові… Так би мовити, щоб фарби приходили на допомогу слову». У малюнках природи слово М. Коцюбинського світиться, грає різними барвами, дзвенить багатьма струнами.
Робота в малих групах.
Кожна з груп отримує завдання «прочитати» картину (художник Івахненко Олександр Андрійович), відзначити зображальні засоби, що їх використав художник, відчути його настрій в картині, постаратися побачити і зрозуміти в ній набагато більше, ніж зображено.
Звітування груп.
1 група. Уважно розглянути картину.
Дати відповіді на такі запитання:
2 група. Знайти і прочитати уривок з другого розділу повісті від слів «Близько, зараз отут, дихала холодною вогкістю річка…» і до слів «…І чи не однаково гинути тут, серед сього багна, чи вдома в неволі…».
3 група.
4 група.
5 група. Виразно прочитати уривок із твору від слів «Соломія не відривала очей від берега» і до слів «Тихо в повітрі…» (п’ятий розділ), переказати його, зберігши послідовність подій.
Слухання пісень
– Поштовхом до написання твору стала чумацька пісня «Ой ясно, ясно сонечко сходить». Чому так могло бути?
Лунає чумацька пісня «Ой ясно, ясно сонечко сходить».
– Ліричний герой твору – волелюбне українське селянство, «що тікало від пана і панщини», що не заплісніло в неволі, не втратило ще живої душі». Головна мрія його життя – бажана воля – передавалася з покоління в покоління, поетизувалася в піснях.
Лунає козацька народна пісня «Ой там за Дунаєм».
– Вічне прагнення до волі, незалежності, дух непокори завжди були притаманні українському народові. Доля героїв оповідання «Дорогою ціною» трагічна. Не зібрав і не повів красень Остап хоробрі козачі полки на лютих панів. Не звила свого щасливого й вільного гнізда орлиця Соломія. Коротка була мить вільного життя Остапа й Соломії. Але то була найщасливіша мить! Безсмертна мить, виборена двома затятими волелюбцями. Нескореною пішла в небуття Соломія. Нескореним до віку залишився Остап. Тому вони, борці за свободу, за своє щастя, залишилися жити у віках. Вони й зараз наче промовляють до нас: любіть свободу, свій рідний край, будьте вільними.
Узагальнювальна бесіда
– Чи вдалося вам краще зрозуміти ідейно-художній зміст повісті «Дорогою ціною» М. Коцюбинського? Чому, на ваш погляд, герої твору, долаючи впродовж життя всілякі труднощі, так і не зазнали щастя? Яка в цьому причина?
Творча робота в групах над КСВ (комунікативно-ситуативними вправами).
– Ми з’ясували, як Михайло Коцюбинський розв’язав проблему волі людини та можливості її здобуття. Події ХІХ століття далекі від нас у часі, але будь-який літературний твір може нам знадобитися в різних життєвих ситуаціях. Тому б хотілося почути і вашу думку щодо порушеної проблеми у творі.
Комунікативно-ситуативна вправа №1
Уявіть, що ви – Соломія – головна героїня повісті «Дорогою ціною» Михайла Коцюбинського. Напишіть «лист у вічність».
Комунікативно-ситуативна вправа №2
Уявіть, що ви – Остап – головний герой повісті «Дорогою ціною» Михайла Коцюбинського. Напишіть «лист у вічність».
Комунікативно-ситуативна вправа №3
Уявіть зустріч душ Соломії і Остапа. Складіть діалог, що міг би відбутися між ними. Про що вони розповідають один одному. За що дякують? За що просять вибачити? Про що мріють?
ІІІ. Контрольно-корекційний етап
Бесіда
На вибір
Дати розгорнуту відповідь на питання: «Як я ставлюся до вчинку Остапа і Соломії».
Зібрати цитати до характеристики образів Остапа і Соломії.
1