Презентація до уроку української мови "Чергування [г], [к], [х] — [ж], [ч], [ш] — [з’], [ц’], [с’]"

Про матеріал
Презентація до уроку української мови в 5 класі "Чергування [г], [к], [х] — [ж], [ч], [ш] — [з’], [ц’], [с’]"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чергування приголосних [г], [к], [х]- [ж], [ч], [ш]- [з'], [ц'], [с']5 клас

Номер слайду 2

«СТВОРЮЄМО НАСТРІЙ»НЕ ПРОСТО СЛУХАТИ , А ЧУТИ!НЕ ПРОСТО ДИВИТИСЯ, А БАЧИТИ!НЕ ПРОСТО ВІДПОВІДАТИ, А МІРКУВАТИ!ДРУЖНО Й ПЛІДНО ПРАЦЮВАТИ!

Номер слайду 3

МОВНА РОЗМИНКАПісля шиплячих у коренях слів звук (е) може чергуватися із звуком (о). Веч..ріє, ш..рсткий, звеч..ра, ч..рнило, щ..міти, ш..лудивий. Шолудивий – паршивий; про людей – дуже поганий, нікчемний, огидний.

Номер слайду 4

Вечоріє, шорсткий, звечора, чорнило, щеміти, шолудивий

Номер слайду 5

Лінгвістична казка У містечку Чудернак жив один смішний дивак. Паном Кухолем називався, реготав завжди, сміявся. Пан подобався малечі, бо робив предивні речі. Він співав і жартував, усіх діток забавляв. Дітлахи з ним не скучали і таке йому кричали: «Наш пан Кухоль чухає за вухом, вушком ще й у вусі. Ще й танцює він ногами, ніжками і на нозі. Угору руку, рученьку підіймає,У руці підказочку нам тримає». У словах цих чергування ми маємо, Чергування звуків вивчаємо: х-ш-с, г-ж-з, к-ч-ц.

Номер слайду 6

Робота з підручником (с.140,142)В українській мові при утворенні й зміні слів у корені може відбуватися чергування приголосних, тобто заміна одних звуків іншими. Чергуються: [г] - [ж] - [з'] ― нога, ніжка, на нозі; [к] - [ч] - [ц'] ― око, очі, на оці; [х] - [ш] - [с'] ― вухо, вушко, у вусі; [д] - [дж] ― ходити - ходжу; [т] - [ч] ― летіти- лечу; [ст] - [шч] ― чистити-чищу; [ск] - [шч] ― блискати- блищу. Чергування не змінює значення слів, їх загальний зміст зберігається.

Номер слайду 7

ВПРАВА «УТВОРИ ЛАНЦЮЖКИ СЛІВ»Утворіть ланцюжки слів, визначте в них звуки, які чергуються. У якій частині слів відбувається чергування? Які звуки чергуються? Вага — …— …; яблуко — … — …; горох — … — …; плакати — …; мачуха — …, - …; берегти — …; мастити - … ; радити - … .

Номер слайду 8

Каліграфічна хвилинка Щоб букви правильно писати, Хвилинку каліграфії Нам треба розпочати. Писатимемо букви рівнесенько, Щоб були красиві й гарнесенькі.

Номер слайду 9

УТВОРИТИ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ЗА МАЛЮНКАМИУтворіть від іменників спільнокореневі прикметники, що вказують на належність особі (ЧИЙ?). Маринка. Ольга. Надійка. Матінка

Номер слайду 10

ВідповідіМаринчині книжки. Ольжині олівці. Надійчин вінок. Матінчина любов.

Номер слайду 11

КОМЕНТОВАНЕ ПИСЬМОЗапишіть речення, уставляючи подані в дужках іменники у формі кличного відмінка. Поясніть розділові знаки при звертаннях.1. Терпи, (козак), горе, то будеш пити мед. 2. Коли гаряче, студи, (юнак). 3. Ой не шуми, (луг), зелений (байрак).4.Їж, (вовк), лозу, коли овець немає. (Нар. творчість)

Номер слайду 12

Вправа «Мікрофон» На уроці ми опрацювали орфограму… . Ми дізналися, що в ….. слів можуть відбуватися … . Чергуватися можуть приголосні … . Чергування голосних і приголосних у корені слів необхідно вивчати, щоб…

Номер слайду 13

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацювати паргаграф 25 с. 140-142. Виконати вправи 312 (усно), 316 (письмово).

Номер слайду 14

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ващенко Ольга
    Дякую. Дуже цікава презентація.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Піддубна Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
507
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку