Презентація до уроку української мови в 11 класі з теми: "Синоніміка мовних засобів вираження присудка, другорядних членів речення. Інверсія замість прямого порядку слів"
Презентація до уроку української мови в 11 класі з теми: "Синоніміка мовних засобів вираження присудка, другорядних членів речення. Інверсія замість прямого порядку слів"
Синоніміка мовних засобів вираження присудка, другорядних членів речення. Інверсія замість прямого порядку слів.11 клас
Номер слайду 2
Присудок відповідає на питання. Що робить підмет?Що з ним робиться?Який він є?Що він таке?Хто він такий?
Номер слайду 3
Простий дієслівний присудок. Дієслово у формі дійсного способу (теперішній, майбутній час)Дієслово у складеній формі майбутнього часу. Дієслово у формі наказового способу. Дієслово у формі умовного способу. Фразеологічна сполука. Неозначена форма дієслова без допоміжних слів. Безособова форма дієслова на –НО, -ТОСлова НЕМА, НЕМАЄВигуки, звуконаслідування у значенні дієслова
Номер слайду 4
Визначити простий дієслівний присудок. Я попрощався лагідно і тихо. Ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе у невідомі краї. То що ж тобі дати?Морозом вікна позамуровувано. Загадкам немає кінця. Сонце ніби залягло на далекій смужці лісу. Він накивав п’ятами. А тепер будемо вечеряти всі разом.
Номер слайду 5
Визначити простий дієслівний присудок. Я б землю покинув і в небо злітав. Я не люблю тебе, ненавиджу, Беркуте. В житті ні разу я неправді не служив. Я не забуду вчителя старого. Верни до мене, пам’яте моя. Наша кішка в ліжко «скік». Буду я навчатись мови золотої. Я прикусив язика.
Номер слайду 6
Складений дієслівний присудок. Допоміжне дієслово, яке узгоджується з підметом і вказує на час та спосіб дії, на початок, тривалість, кінець, бажаність чи можливість діїНеозначена форма дієслова, що виражає саму сутність дії
Номер слайду 7
Допоміжні слова в складеному дієслівному присудку. Дієслова стати, могти, починати, продовжувати, закінчувати, хотіти, бажати, прагнути, вирішити та ін. Прикметники ладен, згоден, повинен, радий. Дієприкметники змушений, покликаний, приречений, зобов’язаний Присудкові прислівники треба, можна, необхідно, слід, соромно, шкода, жаль, пора. Стійкі сполучення слів не в силі, не в змозі, мати можливість, мати намір
Номер слайду 8
Визначити складений дієслівний присудок. Поет мусить постійно враховувати рівень читача. Потім уже Софійка стала розглядати Заболотного спокійно. Я готовий винести всі випробування. Я зобов’язаний допомогти старому. Треба твердо нам в бою стояти. Ти матимеш змогу перевірити кожен мій запис.
Номер слайду 9
Складений іменний присудок. Дієслово-зв’язка (бути, ставати, вважатися, називатися, видаватися, являти собою, становити). Або нульове допоміжне слово, якщо це слово пропускається.Іменна частина (іменник, прикметник, дієприкметник, займенник, числівник, порівняльний зворот, прислівник, фразеологізм)
Номер слайду 10
Визначити складений іменний присудок. Книги – морська глибина. Земля бралась ожеледицею. Ніч була тиха й темна.І в школі, і в інституті він був першим. Хлопець зостався сам. Ти між зірками – одна. Гай був чимось наче збентежений. Мені стало прикро. У землянці було жарко. Ці слова стали для Якова як холодний душ. Ми стали наче вищими.
Номер слайду 11
Додаток Іменник. Займенник. Субстантивовані частини мови: прикметник, частка, вигук. ЧислівникІнфінітив Словосполучення з кількісним числівником. Синтаксично нероздільні словосполучення
Номер слайду 12
Якою частиною мови виражені додатки?Прошкандибала осінь по стерні. Вони не знайшли нічого. Соломія зробила хворому ложе. Хлопці вирішили чекати своїх. Семеро одного не ждуть. Категоричного «ні» від нього не почули. А «ура» не кричать. Гнат виніс теляті їсти. Вона зробила два бутерброди. На горі ми побачили групу туристів. Добре вчитись – завдання кожного із нас.
Номер слайду 13
Прямий додаток. Осінь щедро посипала листям посохлі трави. Соняшники зовсім не ворушаться й не повертають голів. Мама в глечик налила молока.
Номер слайду 14
Інфінітивний додаток. Командир наказав бійцям зупинитися. Трохи одпочити дозволено бідолахам та води напитись. Товариші доручили нам оформити стенд. Тоді Іван Половець наказав приготувати кулемети.
Якими частинами мови виражені непоширені означення?Над морем мріли білі вітрила. Перший день війни видався найдовшим. На цій землі все мужнє і натхненне. А вві сні я бачив сонце, і поля безмежні, і стежку безкраю в достиглих хлібах. Тут розгорнулися санітарні взводи двох батальйонів. Він не лагодив нічиїх годинників.
Номер слайду 17
Неузгоджені означення. Гойдається вічна колиска маятником життя. Нові квітки на килимах рука дівчини вишиває. Шафа для одягу стояла у кутку. Лунає команда шикуватись. Дорога ліворуч була наглухо закрита завалами. Я люблю каву по-турецьки. Степом лунало іржання табуна коней.
Номер слайду 18
Види обставин. Місця - Де? Куди? Звідки?Часу – Коли? Відколи? Доки? Як довго?Мети – Для чого? З якою метою?Причини – Чому? З якої причини?Умови – За якої умови?Допусту – Незважаючи на що?Способу дії – Як? Яким способом?Міри і ступеня – Наскільки? У якій мірі?
Номер слайду 19
Поставити питання, визначити вид обставин Тече вода з-під явора, яром на долину. В понеділок вранці щось дуже рано засвітилось у Хомишиній хаті. Полудень люто шолом пропіка. Вона вміла дуже добре куховарити. Од переляку на його лобі виступив холодний піт. Бурлаки завернули в яр на відпочинок. Усупереч хворобі хлопець продовжував навчання. Весело проходить свято при щасті, при достатках.
Номер слайду 20
Якою частиною мови виражена обставина?Спросоння він голосно закричав. Палаюче сонце висить над степом. У казані дозріває, булькочучи, каша. Важко дихаючи, працювали бійці. Люди сходяться до приймачів новини послухати. Жив собі як вареник у маслі. Борошно, мов біла кров, лилось.
Номер слайду 21
Прямий порядок слів. Підмет - присудок. Узгоджене означення – означуване слово. Означуване слово – неузгоджене означення. Присудок – додаток. Обставини займають різні місця
Номер слайду 22
Зворотний порядок слівІнверсія Присудок – підмет. Означуване слово – узгоджене означення. Додаток - присудок
Номер слайду 23
Групова робота:підкреслити члени речення. По діброві вітер виє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу. Молодь заповнила невеличку кімнату вчительки. Теплий краплистий дощ застав птахів і людей серед поля. Він заговорив дрібно і сердито, наговорив синам сім мішків гречаної вовни, незважаючи на святу п’ятницю. Величезна калюжа заросла травами, ліловими дзвониками. У мене нема тут знайомих. Перехрестився неборак, коня найкращого сідлає і скаче в Київ.Іду майданом, розгортаю листя і слухаю вечірній спів соборів. Знадвору веранду обплітав дикий виноград. Довкола спалахували вогники. Дорога повернула ліворуч. Кімната ліворуч була теплішою.
Номер слайду 24
Самоперевірка тестових завдань{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Тест 1 Тест 2 Тест 3 Тест 4 Тест 51 Г1 В1 В1 В1 Г2 А2 Б2 Б2 Г2 Г3 В3 А3 А3 А3 Д4 Г 4 В4 Г4 Б4 Б5 В5 А5 Г5 В5 А6 Б6 В6 В6 В6 Б7 Б7 В7 Б7 А7 Д8 Г8 А8 Г8 Г8 Б1 В 2 Г 3 Д 4 Б1 Б 2 В 3 А 4 Д1 В 2 А 3 Д 4 Б1 Б 2 Д 3 Г 4 А1 А 2 Д 3 Б 4 Г
Номер слайду 25
Домашнє завдання. Виконати тестові завдання «Члени речення. Порядок слів у реченні», розміщені на блозі «Барвінок», розділ «Навчаємось разом. Українська мова. 11 клас»