Презентація до уроку української мови в 7 класі на тему: "Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку у словосполученні"

Про матеріал
Презентація до уроку української мови в 7 класі на тему: "Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку у словосполученні". Можна використати на першому уроці під час вивчення теми "Прийменник".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку в словосполученні

Номер слайду 2

Мета: поглибити знання про службові частини мови; формувати вміння визначати самостійні та службові частини мови; ознайомити з граматичними ознаками прийменників, розвивати вміння їх розпізнавати й використовувати як засіб зв’язку слів у словосполученні; виховувати любов до рідного словаrrrrr

Номер слайду 3

Завдання уроку (формулюємо разом):з’ясувати, яка частина мови називається прийменником;вчитися знаходити його в реченні, відрізняти від інших службових частин мови;правильно поєднувати з іншими словами в словосполученні та реченні.rrrrr

Номер слайду 4

Самостійні: *мають лексичне значення*є членами речення*відповідають на питання Службові:*не мають лексичного значення*не є членами речення*не відповідають на питання Пригадаймо!Частини мовиrrrrr

Номер слайду 5

Самостійні: *іменник*прикметник*дієслово*прислівник*числівник*займенник Службові: *прийменник *сполучник *частка. Особлива частина мови: * вигук. Пригадаймо!Частини мовиrrrrr

Номер слайду 6

Мовне дослідження Прочитайте речення, скажіть, чого йому бракує? Відновіть речення, визначте функцію слів, які ви вставили. Як вони називаються?Ще _дитинстві я ходив _трави, _гомінливі, трепетні ліси, де дуби мовчали величаво _краплинах ранньої роси (В. Симоненко).

Номер слайду 7

Прийменник – це службова частина мови, що разом із формами непрямих відмінків іменника, займенника, числівника показує їх залежність від інших слів у словосполученні чи реченні. Наприклад: Біля школи стояли учні з рюкзаками.

Номер слайду 8

Прийменники не є членами речення. Прийменник підкреслюємо так само, як і слово, від якого він залежить. Наприклад: Ми з однокласниками пішли до лісу. З усіма частинами мови прийменники пишемо окремо.

Номер слайду 9

Разом з відмінковими формами іменників, числівників, займенників прийменники можуть вказувати на:об'єкт дії: подарунок (для кого?) для сестри, писати (про кого?) про брата;напрямок: їхати (куди?) на море, йти (куди?) до лісу;місце: росте (де?) біля криниці;причину: заспівав (з якої причини?) від радості;мету: зібратися (з якою метою?) для роботи;час: залишити (на скільки?) до завтра. Той самий прийменник може виражати різні смислові відношення: росте за хатою (місце) — прийти за годину (час) — купив за гривню (об'єкт). Те саме значення може бути виражене за допомогою різних прийменників: росте біля дороги, росте при дорозі, росте край дороги, росте поблизу дороги. Прийменники можуть вступати в синонімічні й антонімічні зв'язки: при, біля, поблизу, край, неподалік (синоніми), в — з, під — над (антоніми).1)час (бе1)час (без (святом).

Номер слайду 10

Виконайте завдання: Перепишіть речення, на місці крапок встав­ляючи прийменники. Поясніть значення фразеологізмів. Зробіть синтаксичний розбір першого речення.1) ... дурною головою і ногам нема спокою. 2) ... діла слабіє сила. 3) Не взявшись ... сокиру, хати не зро­биш. 4) .. не­вмілого руки не болять.5) Хто не оре землиці, кладе зуби… на полицю. 6) Треба нахилитися, щоб ... криниці води напитися. 7) Праця … ноги ставить, а лінь … ніг валить. 8) ... двома поженешся, жодного не спіймаєш (Народна творчість). rrrrr

Номер слайду 11

Від поданих слів утворіть стандартні словосполучення з прийменниками. Мати, мета; відповідно, закон; мати, увага; взяти, увага; згідно, інструкція; заслуговувати, увага; ставити, мета.

Номер слайду 12

Відредагуйте словосполучення: Бити по воротам; по технічним причинам; ходити по друзям; зошит по фізиці, знання по географії ; діяти по правилах, по фаху інженер, відсутній тиждень по хворобі; змагання по стрільбі. Гра «Редактор»Із чотирма відредагованими словосполученнями скласти речення.rrrrr

Номер слайду 13

Тестові завдання з самоперевіркою.1. Прийменник вжито в реченні: а) Під сосною ріс величезний гриб-боровик. б) Що багатша думка, то багатша мова. в) Листя на дереві аж виблискувало…Прийменник з відмінковими формами іменника виражає умовні відношення в реченні:а) За школою росли тополі. б) При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий ризик не страшний.в) На поле вже вийшли трактори.3. Установіть відповідність між відмінком і словосполученням, у якому прийменник з іменником ужито в такому відмінку: а) миска з водою; 1 . знахідний відмінок;б) під'їхати під двір ; 2. орудний відмінок;в) мокре від сліз; 3. родовий відмінок.г) 4. Згрупуйте прийменники в синонімічні ряди: а) крім, окрім; 1.навколо;б) для, задля; 2. опріч; в) кругом, навкруг. 3. заради.rrrrr

Номер слайду 14

АБ 1-Б; 2-А; 3-В 1-В; 2-А; 3-Б.

Номер слайду 15

Закінчи речення: Сьогодні на уроці я дізнався (-лась), що…Набуті знання мені знадобляться, щоб…Найбільше на уроці мені сподобалось…Мій настрій після уроку…

Номер слайду 16

Домашня робота: Вивчи правила за підручником чи презентацією. А. Склади шість речень з прийменниками, усно визнач, на що вони вказують. Зроби синтаксичний розбір двох речень (письмово). Б. Склади міні-твір за прислів’ям: «Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.»

Номер слайду 17

Дякую за увагу!1)час (бе1)час (без (святом).

pptx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
1 квітня
Переглядів
1001
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку