Презентація до уроку української мови в 7 класі на тему: "Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку у словосполученні". Можна використати на першому уроці під час вивчення теми "Прийменник".
Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв'язку в словосполученні
Номер слайду 2
Мета: поглибити знання про службові частини мови; формувати вміння визначати самостійні та службові частини мови; ознайомити з граматичними ознаками прийменників, розвивати вміння їх розпізнавати й використовувати як засіб зв’язку слів у словосполученні; виховувати любов до рідного словаrrrrr
Номер слайду 3
Завдання уроку (формулюємо разом):з’ясувати, яка частина мови називається прийменником;вчитися знаходити його в реченні, відрізняти від інших службових частин мови;правильно поєднувати з іншими словами в словосполученні та реченні.rrrrr
Номер слайду 4
Самостійні: *мають лексичне значення*є членами речення*відповідають на питання Службові:*не мають лексичного значення*не є членами речення*не відповідають на питання Пригадаймо!Частини мовиrrrrr
Мовне дослідження Прочитайте речення, скажіть, чого йому бракує? Відновіть речення, визначте функцію слів, які ви вставили. Як вони називаються?Ще _дитинстві я ходив _трави, _гомінливі, трепетні ліси, де дуби мовчали величаво _краплинах ранньої роси (В. Симоненко).
Номер слайду 7
Прийменник – це службова частина мови, що разом із формами непрямих відмінків іменника, займенника, числівника показує їх залежність від інших слів у словосполученні чи реченні. Наприклад: Біля школи стояли учні з рюкзаками.
Номер слайду 8
Прийменники не є членами речення. Прийменник підкреслюємо так само, як і слово, від якого він залежить. Наприклад: Ми з однокласниками пішли до лісу. З усіма частинами мови прийменники пишемо окремо.
Номер слайду 9
Разом з відмінковими формами іменників, числівників, займенників прийменники можуть вказувати на:об'єкт дії: подарунок (для кого?) для сестри, писати (про кого?) про брата;напрямок: їхати (куди?) на море, йти (куди?) до лісу;місце: росте (де?) біля криниці;причину: заспівав (з якої причини?) від радості;мету: зібратися (з якою метою?) для роботи;час: залишити (на скільки?) до завтра. Той самий прийменник може виражати різні смислові відношення: росте за хатою (місце) — прийти за годину (час) — купив за гривню (об'єкт). Те саме значення може бути виражене за допомогою різних прийменників: росте біля дороги, росте при дорозі, росте край дороги, росте поблизу дороги. Прийменники можуть вступати в синонімічні й антонімічні зв'язки: при, біля, поблизу, край, неподалік (синоніми), в — з, під — над (антоніми).1)час (бе1)час (без (святом).
Номер слайду 10
Виконайте завдання: Перепишіть речення, на місці крапок вставляючи прийменники. Поясніть значення фразеологізмів. Зробіть синтаксичний розбір першого речення.1) ... дурною головою і ногам нема спокою. 2) ... діла слабіє сила. 3) Не взявшись ... сокиру, хати не зробиш. 4) .. невмілого руки не болять.5) Хто не оре землиці, кладе зуби… на полицю. 6) Треба нахилитися, щоб ... криниці води напитися. 7) Праця … ноги ставить, а лінь … ніг валить. 8) ... двома поженешся, жодного не спіймаєш (Народна творчість). rrrrr
Номер слайду 11
Від поданих слів утворіть стандартні словосполучення з прийменниками. Мати, мета; відповідно, закон; мати, увага; взяти, увага; згідно, інструкція; заслуговувати, увага; ставити, мета.
Номер слайду 12
Відредагуйте словосполучення: Бити по воротам; по технічним причинам; ходити по друзям; зошит по фізиці, знання по географії ; діяти по правилах, по фаху інженер, відсутній тиждень по хворобі; змагання по стрільбі. Гра «Редактор»Із чотирма відредагованими словосполученнями скласти речення.rrrrr
Номер слайду 13
Тестові завдання з самоперевіркою.1. Прийменник вжито в реченні: а) Під сосною ріс величезний гриб-боровик. б) Що багатша думка, то багатша мова. в) Листя на дереві аж виблискувало…Прийменник з відмінковими формами іменника виражає умовні відношення в реченні:а) За школою росли тополі. б) При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий ризик не страшний.в) На поле вже вийшли трактори.3. Установіть відповідність між відмінком і словосполученням, у якому прийменник з іменником ужито в такому відмінку: а) миска з водою; 1 . знахідний відмінок;б) під'їхати під двір ; 2. орудний відмінок;в) мокре від сліз; 3. родовий відмінок.г) 4. Згрупуйте прийменники в синонімічні ряди: а) крім, окрім; 1.навколо;б) для, задля; 2. опріч; в) кругом, навкруг. 3. заради.rrrrr
Номер слайду 14
АБ 1-Б; 2-А; 3-В 1-В; 2-А; 3-Б.
Номер слайду 15
Закінчи речення: Сьогодні на уроці я дізнався (-лась), що…Набуті знання мені знадобляться, щоб…Найбільше на уроці мені сподобалось…Мій настрій після уроку…
Номер слайду 16
Домашня робота: Вивчи правила за підручником чи презентацією. А. Склади шість речень з прийменниками, усно визнач, на що вони вказують. Зроби синтаксичний розбір двох речень (письмово). Б. Склади міні-твір за прислів’ям: «Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.»