___-___ _________р. Українська література 8 клас
Урок № 40
Тема. Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема влади грошей — наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві
Мета: продовжити ознайомлення школярів із твором І. Карпенка-Карого; допомогти осмислити актуальність проблем комедії для сучасного життя; розвивати образне та критичне мислення, культуру зв’язного мовлення, уміння читати драматичний твір, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, узагальнювати, робити висновки; виховувати зневажливе ставлення до жадібності, підступності, прагнення до збагачення, прищеплювати інтерес до театральної діяльності, художньої творчості.
Теорія літератури: драматичний твір, комедія, трагікомедія.
Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів, записів вистав сучасних театрів.
Тип уроку: комбінований, з використанням методу 6 капелюшків
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда.
— Чому Параска, заможна господиня дому, хоче, щоб її син одружився з наймичкою Мотрею, у якої, звичайно ж, немає ніякого посагу?
— Чому Калитка цього не хоче й не вважає за добре те, що Мотря гарно куховарить?
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Для подальшої роботи нам знадобляться капелюшки різного кольору та знання трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»
«Гроші або керують своїм власником, або служать йому»,— зазначав ще давньогрецький поет, мудрець Горацій. Яку роль грають гроші в житті головного героя трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч», дізнаємося на уроці. Попрацюємо над вирішенням проблемного питання «Чи завжди гроші породжують бездуховність?»
III. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Я пропоную обговорити цей твір, використовуючи метод «Шести капелюхів мислення», який розробив один з дослідників механізмів творчості Едвард де Боно. Цей метод допомагає ефективному мисленню в навчанні дітей і дорослих, збагачує наше мислення, робить його різностороннім, вчить мислити «різними способами», якісно й всебічно оцінювати ситуацію, виходити переможцем з життєвих випробувань, складати прогноз подій та оцінювати події з різних точок зору. Отже, в ході обговорення ми будемо вдягати капелюхи певного кольору.
1 група «Білий капелюх»
Завдання:
2 група «Чорний капелюх»
Завдання:
3 група «Чорний капелюх»
Завдання:
4 група «Зелений капелюх»
Завдання:
5 група «Жовтий капелюх»
Завдання:
Синій капелюшок одягає координатор (на цьому уроці - учитель).
Після виступу усіх груп власник синього капелюшка пропонує учням поміркувати над проблемним питанням «Чи завжди гроші породжують бездуховність?»
Таким чином, попрацювавши в групах за методом «Шести капелюхів», Ви отримали можливість задіяти більшість видів мислення критичне, творче, емоційне. Мали можливість прослідкувати культурологічну лінію в усіх використаних прийомах.
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте проблематику трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».
Очікувані відповіді
Влада грошей над людьми.
Невміння людей пристосуватися до нових умов життя.
Батьки і діти.
Бідність і багатство.
Моральність та аморальність.
V. Домашнє завдання
Знати зміст п’єси «Сто тисяч», уміти переказувати, коментувати, висловлювати свої думки та враження. Підготуватися до написання твору
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Займи позицію».
— Твір такий смішний, що аж плакати хочеться. Я поділяю твердження цього народного парадоксу.
Так Деякою мірою Ні