Конспект уроку "Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема влади грошей — наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві"

Про матеріал
Розробка уроку допоможе учням осмислити актуальність проблем комедії для сучасного життя; розвивати образне та критичне мислення, культуру зв’язного мовлення, уміння читати драматичний твір, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, узагальнювати, робити висновки; виховувати зневажливе ставлення до жадібності, підступності, прагнення до збагачення, прищеплювати інтерес до театральної діяльності, художньої творчості. Вивчення нового матеріалу відбувається шляхом використання методу "Шести капелюшків мислення"
Перегляд файлу

___-___ _________р.                         Українська література                                             8 клас

Урок № 40

Тема. Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема влади грошей — наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві

Мета: продовжити ознайомлення школярів із твором І. Карпенка-Карого; допомогти осмислити актуальність проблем комедії для сучасного життя; розвивати образне та критичне мислення, культуру зв’язного мовлення, уміння читати драматичний твір, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, узагальнювати, робити висновки; виховувати зневажливе ставлення до жадібності, підступності, прагнення до збагачення, прищеплювати інтерес до театральної діяльності, художньої творчості.

Теорія літератури: драматичний твір, комедія, трагікомедія.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів, записів вистав сучасних театрів.

Тип уроку: комбінований, з використанням методу 6 капелюшків

 

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

 Бесіда.

— Чому Параска, заможна господиня дому, хоче, щоб її син одружився з наймичкою Мотрею, у якої, звичайно ж, немає ніякого посагу?

— Чому Калитка цього не хоче й не вважає за добре те, що Мотря гарно куховарить?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Оголошення теми й  мети уроку

  Вступне слово вчителя.

Для подальшої роботи нам знадобляться капелюшки різного кольору та знання трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»

«Гроші або керують своїм власником, або служать йому»,— зазначав ще давньогрецький поет, мудрець Горацій. Яку роль грають гроші в житті головного героя трагікомедії І. Карпенка-Карого  «Сто тисяч», дізнаємося на уроці. Попрацюємо над вирішенням проблемного питання «Чи завжди гроші породжують бездуховність?»

III. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Робота у групах за методикою «Шести капелюхів мислення»

 Я пропоную обговорити цей твір, використовуючи метод «Шести капелюхів мислення», який розробив один з дослідників механізмів творчості Едвард де Боно. Цей метод допомагає ефективному мисленню в навчанні дітей і дорослих, збагачує наше мислення, робить його різностороннім, вчить мислити «різними способами», якісно й всебічно оцінювати ситуацію, виходити переможцем з життєвих випробувань, складати прогноз подій та оцінювати події з різних точок зору. Отже, в ході обговорення ми будемо вдягати капелюхи певного кольору.

1 група «Білий капелюх»

Завдання:

  1. Що означає прізвище головного героя?
  2. Визначте жанр твору.
  3. Визначте сюжетні елементи твору

2 група «Чорний капелюх»

Завдання:

  1. Назвіть та проаналізуйте вади та недоліки головного героя. Вкажіть приклади з тексту.
  2. Назвіть можливі ризики та наслідки негативного впливу
  3. Що для вас найнеприємніше у даній ситуацї

3 група «Чорний капелюх»

Завдання:

  1. Які враження у вас після прочитання твору. Що вас захопило або викликало негативне ставлення у творі?
  2. Висловіть власне ставлення до створеної автором ситуації.
  3. Чи симпатизуєте ви  головному героєві? 

4 група «Зелений капелюх»

Завдання:

  1. Уявіть, що ви автор трагікомедії «Сто тисяч». Яка б доля спіткала б головного героя наприкінці твору.
  2. Створіть альтернативний розвиток подій у творі.

5 група «Жовтий  капелюх»

Завдання:

  1. Поміркуйте про позитивні сторони влади грошей.
  2. Створіть поради Герасимові як потрібно збагачуватися, ставитися до своїх рідних.

Синій капелюшок одягає координатор (на цьому уроці -  учитель).

Після виступу усіх груп власник синього капелюшка пропонує учням поміркувати над проблемним питанням «Чи завжди гроші породжують бездуховність?»

 Таким чином, попрацювавши в групах за методом «Шести капелюхів», Ви отримали можливість задіяти більшість видів мислення критичне, творче, емоційне. Мали можливість прослідкувати культурологічну лінію в усіх використаних прийомах. 

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте проблематику трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».

Очікувані відповіді

 Влада грошей над людьми.

 Невміння людей пристосуватися до нових умов життя.

 Батьки і діти.

 Бідність і багатство.

 Моральність та аморальність.

 

V. Домашнє завдання

Знати зміст п’єси «Сто тисяч», уміти переказувати, коментувати, висловлювати свої думки та враження. Підготуватися до написання твору

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Займи позицію».

— Твір такий смішний, що аж плакати хочеться. Я поділяю твердження цього народного парадоксу.

Так                  Деякою мірою                           Ні

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
2947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку