Перше березняй вставними словами»толока. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Речення зі звертаннями
Номер слайду 2
Сьогодні перший день весни – 1 березня. Весна є символом відродження, краси, любові й перемоги життя над смертю. На нашому уроці ми доєднаємося до потужних традицій наших предків та сучасних українців, згадаємо цикл весняних свят, розбудимо й зміцнимо наші природні сили в умовах війни.
Номер слайду 3
Весняна. Толока – це праця гуртомдля швидкого виконання роботи, на яку скликають сусідів, родичів, товаришів (без оплати, за частування). Толока ставала приводом поспілкуватися,зустрітися з тими, кого давно не бачили…У такий спосіб ми узагальнимо й систематизуємо знання про речення зі звертаннями й вставними словами. Сьогодні ми гуртом працюватимемона ниві синтаксису й пунктуації. Для цього будемо досліджувати текстисучасних пісень, випікати жайворонків,ловитимемо Великоднього зайцята зустрічатимемо ластівок. синтаксична толока
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Номер слайду 7
22 березня – «Сороки»У народі це свято ще називають«Сороками», бо помічено, що саме в цей деньсорока мостить собі гніздо з 40 гілочок.
Номер слайду 8
Завдання «Сорок гілочок»
Номер слайду 9
Завдання «Сорок гілочок»
Номер слайду 10
Завдання«Обрядóві жайворонки»
Номер слайду 11
Жайворонки — обрядóвепечиво з пшеничного тіста,яке здавна печуть на Стрітення (2 лютого)та на «Сорок святих» («Сороки») у вигляді булочок або коржиків, що нагадують пташок —жайворонків, голубів, сорок. Подивіться відео. Зверніть увагу на веснянку-зáкличку. Які звертання є в тексті?
Номер слайду 12
Номер слайду 13
Із краю-кураю пташок викликаю«Летіть, жайворóнки, до нашої сторонки!Спішіть, ластів’ята, до нашої хати!Летіть, соловейки, на нашу земельку. Весну зустрічати, зиму проводжати!»ЗАВДАННЯСкільки звертань у зáкличці винарахували? Запишіть їх у зошит. У якій формі стоять звертання?Який розділовий знакпропущено в реченні на екрані?ВЕСНЯНКА-ЗÁКЛИЧКА:
Номер слайду 14
Завдання «Спіймай Великоднього зайця»Великдень – це традиційна українськаназва свята Воскресіння Христового.
Номер слайду 15
До нашого часу дійшла одна з таких дитячихігор «Зайчик»: діти ставали в коло, обирався«зайчик», який мав прорватися поміж рук. Її сучасну обробку здійснив українськийелектрофолк гурт «GG Гуляй. Город». Цікаво, що ще в дохристиянську епоху саме в цей деньнаші пращури святкували воскресіння природи. У ті давні часи існувало свято зустрічі Гайбога й богині Гаї. Тоді в священних гаях стояли зображеннякумирів, яким поклонялися наші предки, А молодь співала гаївки й водила хороводи.
Номер слайду 16
Запрошую послухати уривок із денс-гаївки «Зайчик», Зайчику малесенький, маєш троє ворітець, Куди схочеш – перескочеш, буде з тебе молодець. Зайчику малесенький, маєш троє ворітець,Куди схочеш – перескочеш, буде з тебе молодець. Зайчику малесенький, голубе сивесенький!Я нікуди, зайчику, я ні вискочити. Я нікуди, зайчику, я ні виглянути. Зайчику, скоком-боком до дівчини з чорним оком. Я нікуди, зайчику, я ні вискочити. Я нікуди, зайчику, я ні виглянути.а потім спіймати Великоднього зайця
Номер слайду 17
Завдання «Спіймай Великоднього зайця»Зайчику малесенький, маєш троє ворітець, Куди схочеш – перескочеш, буде з тебе молодець. Зайчику малесенький, маєш троє ворітець,Куди схочеш – перескочеш, буде з тебе молодець. Зайчику малесенький, голубе сивесенький!Я нікуди, зайчику, я ні вискочити. Я нікуди, зайчику, я ні виглянути. Зайчику, скоком-боком до дівчини з чорним оком. Я нікуди, зайчику, я ні вискочити. Я нікуди, зайчику, я ні виглянути. ЗАВДАННЯСкільки поширених звертань (без повторень)у денс-гаївці ви нарахували? Запишіть їх у зошит.
Номер слайду 18
Завдання «Ластівка Перемоги»
Номер слайду 19
Послухаємо уривок із пісні «Ластівкú» дуету «Chico & Qatoshi»
Номер слайду 20
ЗАВДАННЯ У реченні 4 рядка «а кажуть»є вставною конструкцією чи окремим реченням? Поясніть розділові знаки при цьому компоненті. Я повернусь на світанку, серце вкотре йокне незламне. Квіти в полі зацвіли, маки. Боже, як тебе не бажати?Очі сині – колір небес, а кажуть, не буває чудес.І поки ночі палають, як дні, над нами літають вони…Ластівки, ластівки, ластівки!Ромашки, ромашки, ромашки!Вишні, черешні, сливки. У моєму серці назавжди.
Номер слайду 21
Завдання«Зáкличка Перемоги»
Номер слайду 22
Під час синтаксичної толоки ми з вами надихнулися потужними образами, які допоможуть нам створити зáкличку Перемоги!
Номер слайду 23
УТВОРІТЬ ДРУГИЙ РЯДОК ЗÁКЛИЧКИ, продовживши речення з риторичними звертаннями й вставними словами, на тему «Переможна весна». Зáкличка має нести позитивні емоції1. Збирайся, ластівко, в дорогу…2. Гаю, добрий дух полів…3. Хоч, на жаль, іще війна…4. Ти лети до нас, ласті́вко…5. Згинь, усе чуже й вороже…6. Цього року навесні, певна річ…7. Сірий зайчик, певне, знає…8. Принесіть, слов’янські боги...9. Несіть, веснянії вітри…
Номер слайду 24
Рефлексія. Мій настрій ________Тепер я знаю _______Тепер я можу _______Урок пройшов ______
Номер слайду 25
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПідготуйтеся до контрольної роботи (виконайте тести на стор. 140 – 141).2. За бажанням напишіть есе «Весняний Бердянськ», уживаючи звертання і вставні слова (пів сторінки).
Номер слайду 26
Дякую за роботу! Прийміть частування за участь у толоці!