Тема уроку: Узагальнення теми «Надорганізмові біологічні системи Мета : узагальнити та закріпити знання щодо - екологічних систем, біосфери, - закономірностей, яким підпорядковуються ці системи, розвивати вміння застосовувати теоретичні знання для виконання практичних вправ, розв’язування екологічних задач, формувати екологічну грамотність та елементи екологічного мислення.
Вправа «Доповни речення» Популяція чи група популяцій, особини якої можуть схрещуватися між собою і давати плідне потомство – Сукупність особин одного біологічного виду, певною мірою ізольована від інших подібних сукупностей – Послідовності між організмами екосистеми за принципом хто кого їсть – Закономірність : загальна біомаса кожного наступного трофічного рівня в 10 разів менша за попередній - Певне положення в ланцюзі живлення ( сукупність організмів з однаковим типом живлення ) -
Завдання 1. Впишіть назву екосистем, про яку йдеться кожному з текстів: Це наземні екосистеми характеризуються надзвичайно високим біорізноманіттям. На жаль площа цих екосистем скорочується через нераціональне природокористування ________________ 2. Ці екосистеми займають 10% поверхні суші й характеризуються дуже низьким біорізноманіттям. Через це вони вкрай нестабільні , але мають надзвичайно велике господарське значення для всього людства ______________________________ 3.Ці екосистеми – справжні легені нашої планети. Вони займають 2/3 поверхні Землі й на них припадає 97% наявної на ній води.___________________ 4. Структурною основою цих водних екосистем є колоніальні кишковопорожнинні. Їхня площа порівняно невелика – усього 0,1% поверхні водних екосистем, але на них припадає майже 25% водного біорізноманіття_______________________
Проаналізуйте порівняльну таблицю природної та штучної ( агроценоз) екосистем. Критерії порівняння Природна Штучна ( Агроценоз) Видове біорізноманіття Велике (необмежене) мале(обмежене) Кількість ланок у ланцюгах живлення Багато мало Трофічні сітки Розгалужені, складні Лінійні, бідні Колообіг речовин незамкнений замкнений Продуктивність висока максимальна Стійкість стійка нестійка Зробіть висновок про стабільність та саморегуляцію штучних екосистем.
Висновок: Штучні екосистеми (агроценози) ____________________, не здатні до __________________, потребують постійного втручання ____________ для їх підтримки. Без втручання людини __________ на види агроценоз швидко перетворюється на стабільнішу і багатшу на види екосистему, яка заростає бур'янами. ( нестабільні, саморегуляції, людини, бідний)
Умова стійкості екосистем Видове різноманіття Біологічне різноманіття ( біорізноманіття) – ключова характеристика будь-яких екосистем. ( 2 головні характеристики: кількість видів і рівномірність їх розподілу) 1992р- Конвенція ООН 22 травня – Міжнародний День біологічного різноманіття
Для чого зберігати біорізноманіття? Біорізноманіття: - підвищує стійкість екосистем і зникнення окремих видів може поставити під загрозу існування всієї екосистеми; - потенціальне джерело нових корисних продуктів, біологічно активних речовин і нових знань про світ; має важливе естетичне та рекреаційне значення. Аргумент етичного плану.