Презентація до уроку стане необхідним супроводом, який допоможе вирішити ключові завдання: : ознайомити учнів із жанровою своєрідністю твору, простежити на прикладі твору руйнівну силу колективного підсвідомого некритичного сприйняття чужих ідей, вчити аналізувати позиції і погляди героїв; розвивати вміння робити аналіз новелістичного роману; працювати з різними джерелами.
САМОПЕРЕВІРКА 1902 – народився в Єлисаветграді Освіта – сільська школа; реальне училище; Київський політехнічний інститут 1919 – інспектор повітових організацій 1925 – 1927 – головний редактор Одеської кіностудії 1943 – редактор журналу в Уфі 1946 – участь у Нюрнберзькому процесі Участь у літературних угрупуваннях, організаціях – «Комун культ», «Жовтень», «ВАПЛІТЕ»).
II варіант: згадайте, кому належать дані слова (встановити відповідність): 1.Яновський у прозі був поетом 2. Хай зі сталі буде рима 3. Поет людської чистоти 4. Усе життя прагнув до максимальної стрункості, граничної економності й виняткової точності 5. В сім’ї європейських літератур Яновський – письменник першого плану. 6. Він одразу спромігся бути самим собою…, відрізнявся своїм романтизмом високим. А. Яновський Б. Смолич В. Семенчук Г. Гончар Д. Бажан Е. Луї Арагон
БЛІЦ – ОПИТУВАННЯ (продовжити речення) Органічна риса характеру письменника, бачення дійсності Починає свій творчий шлях як … Літературні жанри, в яких проявив себе Яновський … Світогляд письменника в дитинстві формувався під впливом… На визначення Яновського як прозаїка вплинули … Чим характеризується період становлення Яновського – художника Ознаки мистецького слова … Сфери діяльності … Його кредо … Дві основні домінуючі теми у творчості митця …
САМОПЕРЕВІРКА Рік написання – 1935 Жанр – роман у новелах Роман у новелах – це різновид роману, твір, що складається з кількох сюжетно завершених новел, пов’язаних спільною темою. Тема – події громадянської війни Новаторство – поєднання рис УНТ: думи, пісні та новели. Ознаки народної думи в романі - єдність часу, місця, обставин, присутність героїв; епічні повтори) Ознаки новели - напружена дія, гострий конфлікт, лаконізм, незвичайність події, що стала поворотною в долі героїв.
План аналізу_____ 1. Соціальне і матеріальне становище. 2. Зовнішній вигляд. 3. Своєрідність світосприймання і світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок: а) характер діяльності і основних життєвих поривань; б) вплив на оточуючих (основна сфера, види і типи дії). 4. Область відчуттів: а) ставлення до оточуючих; б) особливості внутрішніх переживань. 5. Авторське ставлення до персонажа. 6. Які риси особистості героя проявляються в творі. Висновок. Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу.
ЦИТАТИ з РОМАНУ: Петлюревське стерво, … мать Росію продаєш галичанам! Ми їх у Карпатах били до смерті, ми не хочемо австрійського ярма… Проклинаю тебе моїм руським серцем, ім’ям великої Росії Матінки, од Варшави до Японії, од Білого моря до Чорного… Махновський душогубе..., ненька Україна кривавими сльозами плаче, а ти гайдамачиш по степах із ножем за халявою… Іменем батька Махна… призначаю тобі суд і слідство. За вбивство рідного брата…- утопити в морі, за підтримку української держави на території матері порядку анархії – одрубати голову… Проклятий байстрюче, підземна гнидо, вугляна душе! Наймит Леніна й комуни, кому ти служиш, комісарська твоя морда?! …Я служу революції, інтернаціоналу… Бідняки й трудящі будуть з нами, і всі, як один, до перемоги, хай живе Радянська влада, Червона армія! Рід наш роботящий, та не всі в роді путящі. Є горем горьовані, свідомістю підкуті, а є злодюги й наймити ворогів. От і сам бачиш, що рід розпадається, а клас стоїть, і весь світ за нас, і Карл Маркс.