Дана презентація ознайомить учнів з будовою нервової системи людини, поглибить знання про центральну і периферичну нервову систему на основі знань учнів про будову нервової системи різних тварин.
Мета:освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами нервової системи людинирозвивальна: розвивати вміння логічно мислити, знаходити зв’язки між особливостями будови і функціями біологічних структурвиховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування нервової системи для збереження здоров’я
Значення і будова нервової системи. Нервова система – цілісна морфологічна і функціональна сукупність різнихвзаємопов’язаних нервових структур. У всіх хребетних і людини нервова систематрубчастого типу. У зародка вона закладається у вигляді трубки, а потім розрізняютьголовний і спинний мозок
Значення нервової системи: забезпечує узгоджену роботу клітин, тканин, органів і їх систем здійснює зв’язок організму із зовнішнім середовищем діяльність нервової системи лежить в основі почуттів, навчання, пам’яті, мови і мислення – психічних процесів, за допомогою яких людина не тільки пізнає навколишнє середовище, але і може активно змінити його.
“Робочим елементом” нервової системи являються мільйони взаємопов’язаних клітин –нейронів, які виконують ту ж функцію, що і дроти в складній електричній машині. Нейрониприймають сигнали в одній частині нервової системи і передають їх в іншу її частину, де цісигнали можуть поступити на інші нейрони або викликати якусь дію, наприклад, Скорочення м’язових волокон. Нейрони – це дуже ніжні клітини, які можуть легко пошкоджуватись в результаті травми,інфекції, хімічної дії або недостачі кисню.
Нейрон (від дав.-гр. νεῦρον — волокно, нерв) — електрично збудлива клітина, що обробляє та передає інформацію у вигляді електричного або хімічного сигналу. Передача хімічних сигналів відбувається через синапси — спеціалізовані контакти між нейронами та іншими клітинами. Нейрони є основними компонентами нервової системи, яка включає головний та спинний мозок і периферичні ганглії. Будова нейрона:тілодендритаксонсинапс
Нерви зв’язують відділи головного спинного мозку з іншими органами і виконуютьпровідникову функцію – ними передаються нервові імпульси. Передача імпульсу від одного відростка нейрона до іншого здійснюється хімічнимшляхом за допомогою спеціальних міжнейронних контактів – синапсів. Синапс складається: пресинаптичної поверхні синоптичної щілини постсинаптичної поверхніРечовини, що передають імпульс від однієї поверхні до іншої називаються медіаторами
Головні процеси, що відбуваються в нервовій системі – це збудження і гальмування. В основі регуляторної і координаційної діяльності нервової системи лежить рефлекс. За допомогою рефлексів регулюються всі основні фізіологічні функції. Рефлекс – це відповідна реакція організму, що виникла за участю нервової системи у відповідь на зміни внутрішнього середовища або вплив зовнішнього середовища.
В основі любого рефлексу лежить рефлекторна дуга – шлях проходження нервового імпульсу. Він складається з обов’язкових п’ятьох ланок: рецептор доцентровий чутливий шлях – чутливі нервові волокна, що проводять збудження до відділів центральної нервової системи тіла нейронів центральної нервової системи, де відбувається переробка інформації рухові нервові волокна, по яких надходять імпульси до робочих органів робочий орган (ефектор)
Центральна нервова система регулює всі процеси, що відбуваються в організмі, забезпечуючи індивідуальне пристосування його до мінливих умов існування,сприймає вплив на організм різних подразників, здійснює їх аналіз і синтез, та формує потік нервових імпульсів до робочих органів, визначає поведінку людини, їївзаємодію з постійно змінюваним зовнішнім середовищем.
Чи знаєте ви, що: алкоголь знищує нервові клітини головного мозку: 1 літр пива вбиває до 6000 нервових клітин, а 100 грам горілки – 7000 у тілі дорослої людини близько 75 км нервів нервова система людини містить близько 10млрд нейронів найтонші нервові волокна мають поперечний зріз у розмірі лише 0.5 мікрометра, товстіші – 20 мікрометрів