Декілька років тому американські вчені провели експеримент. До групи людей принесли немовля у синьому комбінезоні, і попросили охарактеризувати дитину. Малюка називали сильним, мужнім, спокійним, з дорослим поглядом. А коли ту ж дитину принесли в рожевому комбінезончику, то звучали вже фрази мила, гарненька, солоденька і ніжна. Уявіть здивування групи, коли вони дізналися, що це було одне і теж немовля.3
На жаль, ми живемо у світі, де існує таке явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Постійно відбуваються війни, напади на людей, приниження та дискримінація. І ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ми повинні задуматись, що це порушення наших прав, приниження честі та гідності людини. І коли насильство чиниться поруч з нами, у нас в домі, школі, на вулиці, не будьте байдужими, зупиніть його. Навчіться протидіяти, або хоча б не провокувати його своєю поведінкою або вчинками. Неприпустимість небажаних дотиків, образливих натяків та сексуальних домагань
Сексуальні домагання - небажані пропозиції сексуального характеру Уміння протистояти - важливий крок у розбудові рівноправних стосунків з протилежною статтю. Іноді такі домагання є ознакою готовності до насилля. Щоб не стати жертвою злочину, потрібно уміти протидіяти, уміти і відмовлятися. Однак той, хто робить такі пропозиції, не завжди припинить одразу домагання, він буде старатися використати різні методи впливу
У спілкуванні з дорослими підліток завжди перебуває в позиції молодшого, певною мірою підкореного, а за таких умов не всі морально-етичні норми можуть бути ним засвоєні та апробовані. І лише в стосунках з ровесниками він рівноправний, виконуючи ролі організатора та виконавця, приятеля і суперника, друга, що зберігає чиюсь таємницю і довіряє свою іншим. Спілкування в підлітковому віці ґрунтується на висловленні почуттів дружби, приязні, кохання. Якщо люди відчувають потребу у спілкуванні й сумують, коли змушені розлучатися на певний час, можна говорити про те, що між ними склалися здорові (рівноправні стосунки)Рівноправне спілкування
Нерівноправні (нездорові) стосунки характеризуються підозрами, егоїзмом, бажанням контролювати і підкорювати. Якщо прагнете мати рівноправні стосунки з батьками, друзями чи коханою людиною, ви повинні пам’ятати золоте правило моральності : Нерівноправне спілкування «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе»
Один чоловік прийшов до старця і попросив:— Ти такий мудрий. Ти завжди в гарному настрої, ніколи не злишся. Допоможи і мені бути таким. Старець погодився і попросив чоловіка принести картоплю і прозорий пакунок.— Якщо ти на кого-небудь розлютився чи затаїв образу, — сказав учитель, — то візьми картоплину. Напиши на ній ім'я людини, з якою стався конфлікт, і поклади цю картоплину в пакунок.— І це все? — здивовано запитав чоловік.— Ні, — відповів старець. — Ти повинен завжди цей пакунок носити із собою. І щоразу, коли на кого-небудь образишся, додавати до нього картоплю. Чоловік погодився. Минув якийсь час. Його пакунок поповнився багатьма картоплинами і став досить важким. Його дуже незручно було завжди носити із собою. До того ж, та картопля, що він поклав на самому початку, почала псуватися. Вона покрилася слизьким гидким нальотом, деякі картоплини проросли. Тоді чоловік прийшов до старця і сказав:— Це вже неможливо носити із собою. По-перше, пакунок занадто важкий, а, по-друге, картопля зіпсувалася. Запропонуй щось інше. Але старець відповів:— Те саме відбувається і в людей у душі. Просто ми це одразу не помічаємо. Вчинки перетворюються на звички, звички — на характер, який народжує смердючі вади. Я дав тобі можливість поспостерігати весь цей процес і з боку. Щоразу, коли ти вирішиш образитися або, навпаки, образити когось, подумай, чи потрібен тобі цей вантаж... Висновок. У стосунках слід дотримуватися принципів толерантності, рівноправного спілкування. Притча про картопилини
Підсумуємо: Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним. Гендер (статева роль) – поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважаться характерними для чоловіків та жінок у певному суспільстві
Підсумуємо:3. Лише особисто від вас залежить, чи проявиться віктимна поведінка у ваших діях. Тільки вам вирішувати, як, де і з ким проводити час, але ви повинні завжди думати на три кроки уперед про те, які наслідки можуть бути, та намагатися не дати жодного шансу тим, хто шукає собі жертву як в психологічному, так і у фізичному аспектах
Практичне завдання. Відпрацювання правил рівноправного та ненасильницького спілкування (створення пам’ятки) І. Прочитайте інформацію до вправи. Ненасильницьке спілкування (або спілкування співпереживання, або спілкування співпраці) — це процес або метод спілкування, розроблений американським психологом доктором Маршалом Розенбергом на початку 1960-х років. Цей метод допомагає людині навчитися висловлювати свою думку, почути й зрозуміти іншого. Принцип ненасильницького спілкування простий — людей навчають об’єктивно описувати ситуацію й висловлювати почуття щодо неї, а також формулювати бажаний результат спілкування та передбачати реакцію партнера. У моделі ненасильницького спілкування чотири ступені: опис, почуття, потреби, прохання.
Практичне завдання1) Опишіть ситуацію об’єктивно, утримуючись від особистих суджень. 2) Відчуйте й висловте свої емоції, що є основою конфлікту. 3) З’ясуйте і сформулюйте, чого ви хочете від спілкування. 4) Сформулюйте свої бажання у вигляді конкретного прохання. Ненасильницьке спілкування ґрунтується на емпатії, умінні психологічно стати на бік іншої людини. Ви можете навчитися усвідомлювати свої власні почуття й потреби, а потім ототожнювати себе з іншою людиною, що допоможе вам краще зрозуміти її. Ненасильницьке спілкування спрямоване на усвідомлення власного досвіду, сприйняття іншого з глибоким співпереживанням та вираження самого себе. Цей метод є корисним для вирішення конфліктів, встановлення контакту та порозуміння з іншими людьми.
Правила ненасильницького спілкування:• безоціночні спостереження; • усвідомлення своїх почуттів;• усвідомлення почуттів співрозмовника; • визначення потреб, пов’язаних із цими почуттями; • висловлювання конкретних прохань. Треба спілкуватися так, щоб співрозмовник зміг нас почути і зрозуміти, а ми змогли почути і зрозуміти співрозмовника Практичне завдання
ІІ. Проаналізуйте таблицю, де розглянуто дві моделі спілкування {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Модель 1: Агресивна поведінка Модель 2: Доброзичливість Негативне світосприйняття та прогнозування майбутнього Позитивне світосприйняття та прогнозування майбутнього Опір, захист, оцінювання Налаштованість на контакт Маніпуляція Задоволення своїх потреб та оточення Домінування Чуйність, емпатія Нав’язування своєї позиції Розуміння себе і бажання зрозуміти іншого Негативна інтерпретація фактів Безоціночне сприйняття фактів Автоматичне реагування на ситуацію Співчутливий аналіз ситуації Практичне завдання
ІІІ. Дайте відповіді на запитання Чи траплялися вам такі моделі спілкування? Наведіть приклади. Яку модель ви найчастіше використовуєте? Як, на вашу думку, яка модель є більш ефективною? Чому?Яка модель більш придатна для встановлення довготривалих стосунків? Чи потрібно опанувати навички ефективного спілкування? Поясніть свою думку. ІV. Створіть пам’ятку «Правила рівноправного й ненасильницького спілкування». Презентуйте її класу. V. Зробіть висновки щодо необхідності формування навичок рівноправного й ненасильницького спілкування Практичне завдання