Презентація до уроку з природознавства у 5 класі по темі: "Місяць"

Про матеріал

Презентація до уроку з природознавства у 5 класі по темі: "Місяць".

Містить відеоматеріали.

Доповнена розробкою уроку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Місяць – супутник Землі

Номер слайду 2

«Ситуація успіху»: Один поет сказав: Вважай, ти втратив день, В який не посміхнувся. А що б не був він втраченим, подивіться один на одного і посміхніться, подумки побажайте успіхів. УСПІХ - це: У – уміння навчатись і працювати. С – співробітництво в парах, в групах. П – подолання труднощівІ – ініціативність. Х - хороший настрій

Номер слайду 3

Недовчив… Допоможіть!- система, яка складається з планет, їхніх природних супутників, астероїдів, комет, метеорних тіл, у центрі якої міститься Сонце, називається... - шлях, по якому планета рухається навколо Сонця, називається...- планети Сонячної системи поділяються на...- найближче розташована до Сонця планета...- найвіддаленіша від Сонця планета…- навколо Сонця, крім планет, рухаються ще їх: …

Номер слайду 4

«Шифровка»- СІТЕВСВ- ЦНОЕС- ЕААПТНЛ- РОІЗ- ОКЕМАТ- ЕТЕОИТРМ

Номер слайду 5

Модель Сонячної системи

Номер слайду 6

Віддаленість планет від Сонця

Номер слайду 7

«Вечори на хуторі біля Диканьки»«Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Пригляньтесь до неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежне склепіння небесне розійшлось, розширилось іще безмежніш. Горить і дише воно. Земля вся у срібному світлі; а дивне повітря віє і теплом, і прохолодою, і дише млостю, і розливає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівлива ніч! Нерухомо, натхненно стали гаї, виповнені темрявою, і кинули велетенську тінь од себе. Тихі та спокійні ці стави; холод і морок вод їх похмуро оточений темно-зеленими стінами садів. Незаймані гущавини черешень та черемхи боязко простягай своє коріння у студені джерела і шепочуть іноді листям, немов сердячись та гніваючись, коли прекрасний зальотник — нічний вітер, закравшися зненацька, цілує їх. Увесь ландшафт спить. А вгорі все дише, все чудове, все урочисте. А на душі й безмежно, і дивно, і рої срібних видінь зграйно виникають у її глибині. Божественна ніч! Чарівлива ніч! І раптом усе ожило: і гаї, і стави, і степи. Котиться величний грім українського солов’я, і здається, що й місяць заслухався його посеред неба...»

Номер слайду 8

План уроку:1. Місяць — природний супутник Землі2. Фази Місяця3. Місячне та сонячне затемнення4. Як Місяць впливає на Землю?5. Дослідження Місяця

Номер слайду 9

Мі́сяць — єдиний природний супутник планети Земля. Римляни називали супутник Землі Луною (Luna), греки — Селеною (Σελήνη), давні єгиптяни — Іях.

Номер слайду 10

Зображення Землі з Місяцем

Номер слайду 11

Вид Місяця в телескоп

Номер слайду 12

Якого кольору Місяць?Якби вам довелося вибрати один відтінок, ймовірно, це був би сірий — колір місячного каменю й пилу. Однак, Місяць зовсім не однотонний. Румунський фотограф Максиміліан Теодореску сфотографував повний Місяць і знімок показав набагато більше відтінків.

Номер слайду 13

Зворотна сторона Місяця

Номер слайду 14

Місячна поверхня

Номер слайду 15

Будова Місяця

Номер слайду 16

Фото Землі з Місяця

Номер слайду 17

Легенда «Місяць і кравець» - Одного разу прийшов до кравця — хто б ви думали? — сам пан Місяць, який був великим чепуруном і дуже стежив за модою. Поший мені, будь ласка, новий жупан, — попросив він майстра. Кравець старанно зняв з клієнта мірку і заходився кроїти. Через деякий час Місяць прийшов міряти жупан, а він — і завузький, і закороткий.— Даруйте, пане Місяцю, я, мабуть, помилився в розрахунках, каже Кравець. Він знову зняв з клієнта мірку і взявся до роботи з надзвичайною старанністю. Кравець працював кілька днів, поспішаючи виконати замовлення. А чепурун Місяць саме дуже розповнів. Кравець, побачивши свого замовника, аж зблід. Мовчки зняв він утретє мірки та й почав кроїти й шити. Нарешті закінчив він роботу, повісив новенького жупана на цвяшечку і сів перепочити. Аж гульк — іде пан Місяць. Та такий тоненький і виснажений, що сумно на нього й дивитися. Розгнівався Кравець, аж затрусився. — Годі знущатися з мене, пане, — вигукнув він. — Шукайте собі іншого кравця. Я ж так старався вам догодити, але з вашою фігурою діються незрозумілі речі. Я маю великі збитки. Тоді чепурун Місяць мовив: — Справді, пане, це так, але ж мені так хотілося мати нове вбрання.

Номер слайду 18

Фази Місяця Місяць не є самосвітним тілом, як і всі планети. Спостерігати його можна лише настільки, наскільки він освітлюється Сонцем. Через особливості руху Місяць завжди освітлюється Сонцем тільки з одного боку, але земний спостерігач у різний час бачить освітлену половину по-різному. Місяць змінює свою видиму форму, і ці зміни називаються фазами. Фази залежать від відносного розташування Землі, Місяця й Сонця. Молодик – фаза, коли місяць знаходиться між Землею і Сонцем. У цей момент він невидимий для земного спостерігача. Повня – протилежна точка орбіти Місяця, у якій його освітлена Сонцем півкуля видима земному спостерігачеві повністю. Проміжні фази – положення Місяця між молодиком і повнею, коли земний спостерігач бачить більшу або меншу частину освітленої півкулі, їх називають чвертями.

Номер слайду 19

Розрізнення фаз Місяця. С – старий Місяць. Р – новий Місяць

Номер слайду 20

Один рік з життя Місяця

Номер слайду 21

Повне Місячне затемнення. Місячне затемнення відбувається тоді, коли Місяць потрапляє в конус тіні, відкинутої Землею. Оскільки під час затемнення Місяць насправді позбавляється сонячного світла, то місячне затемнення видно на всій нічній півкулі Землі і для всіх точок цієї півкулі починається і закінчується водночас. Повна фаза затемнення може тривати до 1 год 40 хв, а все місячне затемнення триває більше трьох годин. Очевидно, що місячні затемнення можуть відбуватись тільки під час повні.

Номер слайду 22

Повне Місячне затемнення

Номер слайду 23

Повне Місячне затемнення

Номер слайду 24

Схеми Місячних та Сонячних затемнень. С – З – МС – М – З

Номер слайду 25

Схема Місячних затемнень

Номер слайду 26

Затемнення Місяця

Номер слайду 27

Послідовність затемнень. Послідовність затемнень повторюється майже точно у тому ж порядку через деякий проміжок часу, що називається саросом (з єгипетської - «повторення»). Сарос, відомий задовго до початку нашої ери, складає 18 років і 10,3 чи 11,3 доби (залежно від того, скільки високосних років було в періоді). Повторення послідовності сонячних та місячних затемнень збувається через повторення взаємного положення Сонця, Місяця і вузлів місячної орбіти на небесній сфері. Впродовж кожного сароса буває 43 сонячних затемнення і 25-29 місячних. На певній географічній довготі те ж затемнення повторюється через три сароси. А в конкретному пункті Землі повне сонячне затемнення трапляється в середньому раз на 300 років.

Номер слайду 28

Повне Сонячне затемнення

Номер слайду 29

Сонячне затемнення

Номер слайду 30

Сонячна корона

Номер слайду 31

Чому не завжди бувають Сонячні затемнення?

Номер слайду 32

Припливи й відпливи. Гравітаційні сили між Землею і Місяцем викликають деякі цікаві ефекти. Найвідоміший з них — морські припливи і відливи. Гравітаційне тяжіння Місяця сильніше на тому боці Землі, яка звернена до Місяця, і слабше на протилежному боці. Тому поверхня Землі, і особливо океани, витягуються в напрямку до Місяці. Якби ми подивилися на Землю збоку, ми побачили б дві опуклості, і обидві вони спрямовані у бік Місяця, але перебувають на протилежних сторонах Землі. Цей ефект набагато сильніший в океанічній воді, ніж у твердій корі, тож опуклість води більша. А позаяк Земля обертається набагато швидше, ніж Місяць переміщується за своєю орбітою, переміщення опуклостей навколо Землі раз за день дає дві вищих точки припливу у день.

Номер слайду 33

Припливи й відпливи

Номер слайду 34

Припливи й відпливи

Номер слайду 35

Дослідження Місяця. Винахід телескопів дозволив розрізняти менші деталі рельєфу Місяця. Першу місячну карту склав Річчіолі в 1651 році, він же дав назву найбільшим кратерам. Слідом за ним займалися картографією Місяця Ньютон і Гершель, карта стала докладнішою, оскільки поліпшилася техніка спостереження. З початком космічної ери кількість знань про Місяць значно збільшилася. Став відомий склад місячного ґрунту, вчені навіть отримали його зразки, складена карта зворотного боку. Вперше Місяць відвідав радянський космічний корабель Луна-2 13 вересня 1959 року. Вперше астрономам вдалося заглянути на зворотний бік Місяця в 1959, коли радянська станція Луна-3 пролетіла над ним і сфотографувала невидиму з Землі частину її поверхні. Зворотний бік Місяця являє собою ідеальне місце для астрономічної обсерваторії. Розміщеним тут оптичним телескопам не довелося б пробиватися крізь щільну земну атмосферу. А для радіотелескопів Місяць послужив б природним щитом із твердих гірських порід завтовшки 3500 км, який надійно прикрив би від будь-яких радіоперешкод із Землі.

Номер слайду 36

На початку 1960-х років було очевидно, що в освоєнні космосу США відстає від СРСР. Джон Кеннеді заявив — висадка людини на Місяць відбудеться до 1970 року. Для підготовки до пілотованого польоту NASA виконало кілька космічних програм: «Рейнджер» — фотографування поверхні, «Сервейор» (1966—1968) — м'яка посадка і зйомки місцевості і «Лунар орбітер» (1966—1967) — детальне зображення поверхні Місяця. Сама програма пілотованого польоту на Місяць називалася Космічна програма «Аполлон». Місяць — єдине позаземне тіло, на якому побувала людина. Перша посадка сталася 20 липня 1969 року; остання — у грудні 1972 року. Місяць є також єдиним небесним тілом, зразки якого були доставлені на Землю. СРСР відповів відправкою на Місяць двох радіокерованих самохідних апаратів, «Луноход-1» у листопаді 1970 року і «Луноход-2» у січні 1973. Після закінчення радянської космічної програми «Луна» і американської Космічна програма «Аполлон» дослідження Місяця за допомогою космічних апаратів було практично припинено. Але на початку XXI століття Китай опублікував свою програму освоєння Місяця, що включає, крім доставки місяцеходу (в 2011 році) і відправки ґрунту на Землю (2012), ще й будівництво населених місячних баз (2030). Вважається, що це змусило інші космічні держави знову розгорнути місячні програми. Так, наприклад, ЕКА 28 вересня 2003 запустило перший місячний зонд «Смарт-1», а Джордж Буш 14 січня 2004 оголосив, що в плани США входить створення нових пілотованих космічних кораблів, здатних доставити людей на Місяць, з метою закласти до 2020 року перші місячні бази.

Номер слайду 37

Сьогодні дослідникам доступно 382 кг місячного ґрунту, зібраного в ході здійснення проекту "Аполлон" (1969-1972 рр.) і бл. 300 г ґрунту, доставленого радянськими автоматичними станціями Луна-16, Луна-20 і Луна-24. Цей ґрунт являє собою бл. 2200 різних зразків з дев'яти місць Місяця. Близько 45 кг зразків NASA безкоштовно передало в ряд науково-дослідних організацій у США та в інших країнах. Зразки для дослідження може отримати будь-яка наукова установа, що складе обґрунтовану заявку. На початку ХХІ ст. програми дослідження Місяця активізувалися. Про свої плани створити орбітальну навколомісячну станцію заявили ряд країн, зокрема США, Китай, Індія, Росія, Японія. й . Фахівці прогнозують, що настане час масового запуску автоматизованих місяцеходів, і буде створено докладну карту корисних копалин Місяця. У 2020 р. планується послати на Місяць пілотну експедицію і розпочати будівництво населеної місячної бази, яка буде виконувати не тільки місію освоєння Місяця, але і забезпечувати полегшення польотів на Марс та інші планети Сонячної системи.

Номер слайду 38

Географія Місяця. Поверхню Місяця можна розділити на два типи: дуже стара гірська місцевість з великою кількістю вулканів і відносно гладкі і молоді місячні моря. Місячні моря, які становлять приблизно 16% всієї поверхні Місяця, — це величезні кратери, що виникли в результаті сутичок з небесними тілами, які були пізніше затоплені рідкої лавою. Більша частина поверхні покрита реголітом — сумішшю тонкого пилу і скелястих уламків, отриманих із зіткнень з метеорами. З незрозумілої причини місячні моря сконцентровані на зверненій до нас стороні. Більшість кратерів на зверненій до нас стороні називається іменами знаменитих людей історії науки, таких як Тихо Браге, Коперник і Птолемей. Особливості ландшафту на зворотному боці мають сучасніші назви типу Аполлон, Гагарін і Корольов — в основному це російські назви, оскільки перші знімки зроблено радянським кораблем Луна-3. На додачу до цих особливостей на зворотному боці Місяця міститься величезний басейн кратерів величиною 2250 км в діаметрі і 12 км глибиною — це найбільший басейн, який з'явився в результаті зіткнення, у Сонячній системі, і знаходиться в західній частини видимої сторони (його видно з Землі), який є чудовим прикладом багатокільцевого кратера. Також виділяють другорядні деталі місячного рельєфу — бані, хребти, долини і тріщини, котрі називаються місячними борознами (риллами).

Номер слайду 39

Кратери на Місяці

Номер слайду 40

Метеорит на Місяці

Номер слайду 41

Океан Штормів

Номер слайду 42

NASA створили віртуальну екскурсію по Місяцю

Номер слайду 43

Місячні прогулянки. Астронавт Чарльз Дьюк під час місії Аполлон-16 брав проби місячного ґрунту й випадково впустив молоток. Підібрати цей молоток у астронавта так і не вийшло

Номер слайду 44

Фізкультхвилинка. Раз – заплескали в долоні,Два – потерли трішки скроні,Три – ну скільки захотіли – Ніжками затупотіли: Тупу-тупу, тупу-туп,Тупу-тупу, тупу-туп,Стало гамірно в нас тут. А тепер – притихніть трішки,Хай спочинуть ваші ніжки. Марія Пономаренко

Номер слайду 45

«Розмова на Місяці»На Місяці завжди тихо, бо немає повітря. В безповітряному середовищі звуки не поширюються. Спілкуватися можна лише за допомогою жестів і міміки. Уявіть себе на Місяці, скажіть своєму товаришу якийсь термін, що стосується небесних тіл, а він нехай відгадає: Місяць Земля Сонце затемнення молодик повня

Номер слайду 46

«Доповни речення»Місяць — це природний____________ Землі. Він має форму__________. Місяць світить___________ від_____________ світлом. З усіх небесних________ його______________ найкраще. Він обертається навколо __________, тільки значно_________, ніж Земля, та навколо________. Місяць завжди повернений до Землі___________.

Номер слайду 47

«Вірю – не вірю»- Земля – планета Сонячної системи.- Місяць – природний супутник Землі.- Поверхня Місяця вкрита великою кількістю кратерів через відсутність атмосфери.- Місяць обертається навколо своєї власної осі за 30 земних діб.- Час, за який наша планета робить один повний оберт навколо Сонця, називається рік.- Рік триває 365 днів та 6 годин.- Точки, в яких кінці земної осі перетинають земну поверхню, - це полюси Землі.- Екватор – це уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів і поділяє Землю на дві півкулі – Північну і Південну.- Сонячні та місячні затемнення пов’язані з рухом Землі, Місяця та Сонця.- Місяць завжди повернений до Землі одним боком.- Місяць – розжарене небесне тіло.- Сонячне затемнення спостерігається, коли Місяць повністю або частково закриває Сонце.

Номер слайду 48

Загадки. Поле неміряне, вівці нелічені, пастух рогатий. На чорному небі пастух золоті вівці пасе По синьому морю срібний човник пливе. Через тин лисий віл дивиться. Хто вдень блідніє, а вночі ясніє?Рогатий, а не бик, пливе, а не качка. Серед ночі на небі біліє,Тьмяно світить,Та зовсім не грієНе електрика, не газ – Світить всюди в нічний час. Без рук, без ніг, тільки з рогами, а ходить попід небесами. Що вночі горить, а вдень гасне?

Номер слайду 49

Прислів'я Аби сонце світило, а місяць як хоче. Від місяця не зріє пшениця. Гарно і при місяцю, якщо сонця немаєКому місяць світить, тому і зорі всміхаються. Місяць — козацьке сонце. Світить місяць, та не грієМісяць – батько, звізда – мати, сонце – їх дитятко. Молодий Місяць не всю ніч світить. Сонце – батько, Місяць – вітчим

Номер слайду 50

Прикмети. Кільце навколо місяця — на вітер. Червоніє місяць — на вітер, стає блідий — на дощ. Місяць яскравий — до ясної погоди. Як у молодого місяця верхній ріг гострий, то буде суха погода. Ясний круторогий місяць: взимку — на мороз, влітку — на теплінь.

Номер слайду 51

Пісні про Місяць Світить місяць…Ой не світи місяченьку…Ніч яка місячна…

Номер слайду 52

Вірші про Місяць. Сьогодні добре знають люди. Яка погода завтра буде, Бо теле- й радіопрогноз Підкаже — спека чи мороз. В старі ж часи, і це знаменно, Діди й бабусі наперед Прогнозували достеменно Погоду з безлічі прикмет: Як місяць гострий — на негоду. Як рівний — на ясну блакить. Щербатий, — то відомо зроду, Що незабаром задощить. Якщо дізнатися належить. Така погода чи така — Старе й мале уважно стежать За виглядом молодика. Якщо з рогами він крутими. То знай — невдовзі дощ ітиме; З положистими заяснів — Чекати слід погожих днів... Д. Білоус

Номер слайду 53

«П’ять речень»1) Місяць є природним супутником Землі, який спричиняє припливи й відливи, впливає на живі організми.2) Вирізняють чотири фази Місяця, які виникають унаслідок різного освітлення Місяця Сонцем.3) Люди зрідка спостерігають місячне затемнення, коли Місяць потрапляє у тінь Землі, та сонячне затемнення, коли Місяць частково чи повністю закриває від нас сонячний диск.4) Місяць — найкраще вивчене людиною космічне тіло.5) На Місяці відсутні вода, атмосфера, життя.

Номер слайду 54

Дидактична гра « Павучок»

Номер слайду 55

Проблемне питання. Куди Місяць зникає вдень? Чому в Місяця змінюється форма?

Номер слайду 56

Планета ерудитів{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}  1  К        2 О      3 С        4 М     5   О        6 С     

Номер слайду 57

Яке слово утворилося по вертикалі? 1. Перша планета від Сонця. 2. Один із супутників Марса. 3. Мала планета. 4. Хвостата зірка. 5. Наука, що вивчає Всесвіт. 6. Найближча до нас зоря.

Номер слайду 58

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}  Самооцінка діяльності: Я + мої дії на уроці: Повторив Дізнався Навчився Зрозумів Не вмів, а тепер вмію. Здобув додаткову інформацію. Моя оцінка на уроці:

Номер слайду 59

Домашнє завдання: Проведіть спостереження за Місяцем: Завдання 1. З'ясуйте, в які дні у вашій місцевості Місяць перебуває у фазі нового та повного Місяця. Для цього найкраще щодня спостерігати за розмірами місячного диска і записувати побачене. Завдання 2. Коли Місяць досягне фази повного Місяця, розгляньте його уважніше (краще це зробити, скориставшись збільшувальним приладом). Зверніть увагу на темні й світлі плями на поверхні Місяця. Чим вони є насправді?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 13
Оцінки та відгуки
  1. Салімон Галина Максимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Якимець Леся Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Корнелюк Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Горовий Іван
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Міроненкова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Марцін Інна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Ралко Валентина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Яцура Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Кривошиєнко Едуард
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Канарадзе Людмила Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Лебедев Юрий
    Дякую творчому вчителю за цікавий насичений матеріал до уроку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Кузьо Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 10 відгуків
pptx
Додано
8 жовтня 2019
Переглядів
15982
Оцінка розробки
5.0 (13 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку