Презентація до уроку з української мови в 10 класі на тему "Зміни голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах при"

Про матеріал
Матеріал допоможе поглибити знання учнів про голосні та приголосні звуки, їх вимову, ознайомити з поняттями «асиміляція», «дисиміляція»; формувати вміння розпізнавати ці процеси в мовному потоці, визначати тип асимілятивних змін; розвивати інтерес до вивчення української мови.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Зміни голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза.

Номер слайду 2

Сьогодні на уроціпоглибити знання учнів про голосні та приголосні звуки, їх вимову;ознайомити з поняттями «асиміляція», «дисиміляція»;формувати вміння розпізнавати ці процеси в мовному потоці; розвивати інтерес до вивчення української мови.

Номер слайду 3

Словниковий диктант. Запишіть слова, підкресліть орфограми. Чому вимова більшості слів не збігається з написанням? Чому в слові «кузня» звук [з] м’який? Чому в слові «нігті» вимовляємо не [г], а [х]? Від чого залежить вимова голосних [е], [и], [о]? УВАГА! У мовному потоці на звуки постійно впливає артикуляція сусідніх звуків, внаслідок чого відбуваються зміни в їх вимові.

Номер слайду 4

Робота з підручником Опрацюйте §§ 14-15. Прочитайте епіграф до §15 на с. 46. «Звуки зреалізовують себе, сполучаючись з іншими звуками, у результаті чого виникає уподібнення одного звука до іншого, розподібнення, вставляння і випадання, чергування і злиття звуків. Це певною мірою нагадує хвилювання моря, коли одна хвиля, наздогнавши попередню, покриває її…»(І. Фаріон) Знайдіть у словниковому диктанті слова, які ілюструють мовні явища, названі І. Фаріоном. Які мовні явища вам невідомі? Яке в словниковому диктанті не відтворене? Опрацюйте правила на с. 46-47, поясніть значення термінів «асиміляція», «дисиміляція».

Номер слайду 5

Спостереження над мовою. Прочитайте слова за транскрипцією. Зверніть увагу, як наступний звук впливає на попередній. Які зміни відбуваються? Як називається таке уподібнення?п’іс′н′а][рад′іс′т′][с′в’ато]Відповідь: За м’якістю. Під час уподібнення наступний м’який приголосний звук впливає на попередній твердий. Запам’ятайте: Уподібнення за м’якістю стосується звуків д, з, с, ц, л, н (Де ти з’їси ці лини?). Якщо вони стоять перед наступним м’яким або пом’якшеним, теж стають м’якими.

Номер слайду 6

Спостереження над мовою. Прочитайте слова за транскрипцією. Які звуки уподібнюються? Як називається таке уподібнення? Запишіть ці слова [фудбол][анеиґдот][ліджба][воґзал] [одже]Відповідь: За дзвінкістю. Однією із особливостей правильної української вимови є одзвінчення глухих приголосних.

Номер слайду 7

Спостереження над мовою. Прочитайте й запишіть слова та їх транскрипцію. Яке уподібнення проілюстроване цими прикладами? Чи поширене це явище в українській мові?Вогко [вохко]Легко [лехко]Кігті [к’іхт′і]Нігті [н′іхт′і]Дьогтю [д′охт′у] Зсипати [с:ипати]Відповідь: За глухістю. На відміну від російської мови, в українській дзвінкі приголосні в кінці слів не оглушуються. Вмовляємо їх дзвінко: Сторож [сторож] Дуб [дуб]Оглушення в українській мові відбувається тільки у 5 словах (та в похідних від них). Крім того, може інколи оглушуватися префікс з- перед глухими приголосними.

Номер слайду 8

Спостереження над мовою. Прочитайте слова, у яких відбувається асиміляція за місцем і способом творення. Запишіть буквосполучення та їх транскрипцію. Наведіть власні приклади слів, що ілюструють це мовне явище-ться         [ц′:а]      сміється [см’ійец′:а]-шся          [с′:а]      хвилюєшся [хвил′уйеис′:а]-сш-          [ш:]      винісши [вин′іш:и]-тч-           [ч:]       отчий [оч:ий]-жці          [з′ц′і]      книжці [книз′ц′і]-тці           [ц′:і]      тітці [т′іц′:і]-чці           [ц′і]       сестричці [сеистриц′:і]-зж-          [ж:]      зжати [ж:ати]

Номер слайду 9

Коментоване письмо Запишіть слова фонетичною транскрипцією. З’ясуйте, у яких словах відбувається асиміляція за м’якістю чи твердістю, а у яких – ні. Поясніть чому. Назвіть м’які та пом’якшені приголосні. Ясність, розсідлати, дрімаю, корисні, відділяти, на гілці, стіна, денний, донський, повсякчас, поодинці, віденський, весняно, зняти, твір, віконця, свічадо, цвірінькати, творці, наприкінці, запізнююсь, болгарський, сміття, цвяшок.

Номер слайду 10

Орфографічний практикум Розподіліть слова на дві колонки: 1) без подвоєння букв; 2) з  подвоєнням букв. Бо(в)аніли, дерев’я(н)ий, глиби(н)ий, (в)ечері, поні(с)я, піща(н)ий, відлу(н)я, угі(д)я, Запо рі(ж)я, узбі(ч)я, розкі(ш)ю, ві(с)ю, меда(л)ю, чес(т)ю, радіс(т)ю, знаря(д)я, лис(т)я, на(л)ю, відкри(т)я, зра(н)я, навма(н)я, тума(н)ість, бджоли(н)ий, букве(н)ий, здорове(н)ий, росли(н)ицтво, умотивова(н)ість, скаже(н)ий, обмі(н)ий, притама(н)ий, рва(н)ий, віко(н)иця, свяще(н)ий, ознайомле(н)ий, очище(н)я, широче(н)ий, після реформе(н)ий, орли(н)ий, знаме(н)ий, людя(н)ий, окая(н)ий, числе(н)ий.

Номер слайду 11

«Коло думок»З поняттями «дисиміляція» та «асиміляція» ви ознайомилися на уроках біології. Що вони означають? Дисиміляція (катаболізм) — у  біохімії — сукупність біохімічних процесів, за допомогою яких складні хімічні сполуки в організмі розкладаються до простіших, в результаті чого відбувається оновлення живої матерії та утворення потрібної для життєдіяльності енергії. Протилежний процес — асиміляція, нерозривно з нею пов'язаний як один з етапів обміну речовин в організмі. Чи спостерігаються явища асиміляції та дисиміляції у стосунках між людьми? Свою думку аргументуйте.

Номер слайду 12

Домашнє завдання1. Знати матеріал §§ 14-16.2. Виконати вправа 107 .

Номер слайду 13

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Кирильченко Любов Михайлівна
    Дякую, пані Ларисо. Удачі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шпонька Анна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Боярчук Олена
    Дякую за матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
pptx
Додано
10 жовтня 2021
Переглядів
14290
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку