Тема: Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.
Мета: закріпити знання про дієприслівниковий зворот, вміння визначати дієприслівниковий зворот у реченнях, розставляти розділові знаки в реченнях із дієприслівниковими зворотами; правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотами; розвивати увагу, спостережливість; удосконалювати такі мисленнєві дії, як уміння порівнювати, наводити аргументи на підтвердження тез; розвивати естетичні почуття; виховувати любов і повагу до творчості Т.Г. Шевченка.
Тип уроку: урок закріплення знань і формування вмінь та навичок.
Обладнання: інтерактивна дошка, книжкова виставка „Наш Шевченко”, мультимедійна презентація „Дієприслівниковий зворот”, роздатковий матеріал, підручник, Т.Г. Шевченко „Кобзар”, картки.
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація виховної мети.
Т.Г. Шевченко ... Цю людину представляти не треба. Її знають усі. Портрети Т.Г. Шевченка змалку впізнає кожний. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, тому сприймають як щось близьке і рідне.
Шевченко для України – не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, заступник усіх знедолених, провидець – і в цьому немає перебільшення. У його поезії і прозі читач знайде для себе щось своє.
Ми продовжуємо роботу над темою «Дієприслівник». Сьогодні ми підсумуємо вивчене з теми «Дієприслівниковий зворот», і допоможе нам у цьому відомий поет Т.Г. Шевченко. Адже дієприслівниковий зворот знайшов своє місце і в творах Т.Шевченка. Отже, тема нашого уроку – «Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.»
Сьогодні перед нами стоїть завдання:
1) навчитися знаходити дієприслівникові звороти в реченні;
2)формувати вміння відрізняти одиничний дієприслівник від дієприслівникового звороту;
3) розвивати творче вміння використання дієприслівникового звороту у висловлюваннях.
Слайд 1-2.
2.Робота з епіграфом Слайд 3
Ми живі! Цілий вік, сотню літ
Проти хвилі несем його ім’я,
Зберігаючи в серці вірші.
І співаєм його заповіти в поколіннях.
Є. Сверстюк
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Повідомлення на лінгвістичну тему. Мультимедійна презентація „Дієприслівниковий зворот”. Слайд 4-9
2. Рецензія на виступ із повідомленням.
3. Робота з індивідуальними картками.
Виконання індивідуальних завдань двома учнями.
Картка1.
Переписати, розставляючи розділові знаки. Дієприслівникові звороти підкреслити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Мріючи про диво пірнаєш у вир неминучості. З’ївши калача вертаєшся до хліба. Кривою дорогою йдучи попереду мало бачиш.
( Народна творчість)
КАРТКА2.
Переписати, розставляючи розділові знаки. Дієприслівникові звороти підкреслити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Не замочивши рук обличчя не вмиєш. Спотикаючись вчаться ноги вище піднімати. Мріючи по високе не забувай низького.
( Народна творчість)
4. Питання до учнів
Метод «Доповнення». (Потрібно доповнити відповідь)
5. Списати речення, виправляючи помилки. Слайд 10
Повернувшись зі школи, його зустрів собака.
Йдучи по коридору, двері відчинилися.
ІІІ. Виконання вправ на застосування здобутих знань.
Слово вчителя.
Дієприслівниковий зворот та одиничний дієприслівник в українській мові ми використовуємо часто. Без них не обходиться жодний художній твір. Ця форма дієслова допомагає виражати свої думки, додає їм виразності різноманітності. Т.Г. Шевченко вживав дану форму дієслова практично в кожному творі.
1. Робота біля дошки.
На дошці записано 2 речення без розділових знаків. Завдання: розставити розділові знаки, пояснити свою позицію, використовуючи запропоновану послідовність вислову (Порядок побудови висловлювання див. На мультимедійній дошці). Слайд 11.
Защебетав жайворонок, угору летючи.
І ми, жартуючи, погнали чужі ягнята до води.
Метод „Прес”
Порядок побудови висловлювання.
Я вважаю, що ...
Тому, що..
Наприклад, ...
Отже, ...
2.Усна робота з реченнями. Слайд 12
Метод „Займи позицію”
Вчитель пропонує тези:
Учні піднімають картки „ТАК” (червоні) чи „НІ” (сині)
3. Вибіркове письмо. Слайд 13
Метод „Робота в малих групах”
Із запропонованих текстів виписати речення з дієприслівниковими зворотами, пояснити вживання розділових знаків, зробити синтаксичний розбір речень. З першим текстом працює одна група учнів, з другим – інша. Робота завершується взаємоконтролем груп і взаємоаналізом правильності виконаної роботи.
Сидить батько кінець столу,
На руки схилившись,
Не дивиться на світ божий.
Тяжко зажурився.
Коло нього стара мати
Сидить на ослоні,
За сльозами ледве-ледве
Вимовляє доні:
“Що весілля, доню моя?
А де твоя пара?”
Дочка ледве встала, похилилась,
Вийшла мовчки з хати.
Осталися сиротами
Старий батько й мати.
Пішла в садок у вишневий.
Богу помолившись,
Взяла землі під вишнею…
На хрест почепила,
Промовила: “Не вернуся!”
4. Творче завдання.
До запропонованої картини Т.Г. Шевченка придумати речення з дієприслівниковими зворотами та прокоментувати розділові знаки.
Демонструється картина „Циганка-ворожка”. Слайд 14
5. Випереджаюче завдання. Виписати з творів Т.Шевченка речення з дієприслівниковим зворотом чи одиничним дієприслівником.
6. Самостійна робота.
Метод „Кодоване письмо”
Учням читаються пронумеровані речення, їм потрібно записати у зошиті код правильної відповіді.
Завдання: записати номери лише речень з дієприслівниковим зворотом й одиничним дієприслівником, що виділяються комами.
Од вітру линяють,
Серце, співаючи, в’яне.
Горе мені з вами.
Чом ви стали на папері
Сумними рядами?
Дівчата розходяться співаючи.
Правильний код - 1,4.
(Паузи, суфікси: – вши, -ши, -учи, -ючи)
7. Скласти речення, ввівши в них подані дієприслівникові звороти.
Слайд 15
Вивчаючи життєвий шлях Т.Г. Шевченка, ....
..., відвідавши Україну, ... .
..., пишучи вірші.
9. Робота з „Кобзарем” Т.Г. Шевченка.
З вірша „Якби ви знали, паничі...” виписати речення з дієприслівниковим зворотом чи одиничним дієприслівником учні перевіряють один в одного, чи правильно виконано завдання.
10. Тест. Слайд16-18
1. Чим ускладнене речення?
Мріяла і діяла, не спитавши долі.
а) дієприкметниковим зворотом;
б)дієприслівниковим зворотом.
2. Не відокремлюються комами дієприслівникові звороти фразеологічного типу
а) так;
б) ні
3. За яким правилом розставлені розділові знаки у реченні?
Зажурилась стара мати, над дитям схилившись.
а) відокремлюється дієприслівниковий зворот;
б) відокремлюється одиничний дієприслівник.
4. В поданому реченні дієприслівниковий зворот не відокремлюється.
Ви сидите собі спустивши руки та й граєте ідилію.
а) так;
б) ні.
5. В поданому реченні дієприслівниковий зворот відокремлюється
Сподіватись марно без долі далі живучи.
а) так;
б) ні.
6. Одиничний дієприслівник, який стоїть після присудка і означає спосіб дії (як? яким чином?) не відокремлюється:
а) завжди;
б) у переважній більшості випадків.
(Відповіді Слайд 19)
11. Опитування.
Метод „Мікрофон”
ІІІ. Підсумки уроку. Слайд 20
ІV. Домашня завдання:
Написати твір-мініатюру «Зима в нашому селі», використовуючи дієприслівникові звороти й одиничні дієприслівники.
Підготувати проект «Дієприслівниковий зворот у творах Т.Шевченка»
Картка1.
Переписати, розставляючи розділові знаки. Дієприслівникові звороти підкреслити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Мріючи про диво пірнаєш у вир неминучості. З’ївши калача вертаєшся до хліба. Кривою дорогою йдучи попереду мало бачиш.
( Народна творчість)
КАРТКА2.
Переписати, розставляючи розділові знаки. Дієприслівникові звороти підкреслити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Не замочивши рук обличчя не вмиєш. Спотикаючись вчаться ноги вище піднімати. Мріючи по високе не забувай низького.
( Народна творчість)