Презентація до уроку зарубіжної літератури для 7 класу "Зображення антигуманної сутності війни та її руйнівних наслідків для цивілізації в оповіданні Г. Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа... " та оповіданні М. Шолохова "Доля людини".
Чорна Ліна Анатоліївна, учитель зарубіжної літератури Наркевицької ЗОШ І-ІІІ ст.
Проблема. Війна нелюдська: адже людина вбиває людину. Їй необхідно бути жорстокою і злою, забути про моральні закони й божі заповіді. Чи можливо в такий час зберегти себе, свою душу, все те, що складає людяність - любов до людей, здатність робити добро, чуйність?- ось питання, яке я спробувала вивчити
Завдання1. Дослідити проблему психології особистості на війні.2. Проаналізувати питання досвіду національної катастрофи та історичної провини, яку виніс з війни німецький народ.3. Показати, що зображення гіркої правди війни є основою оповідань Белля та Шолохова, воно стало застереженням для тих, хто полюбляє вирішувати питання за допомогою воєнних конфліктів у 21 столітті.
Проблема психології особистості на війніСпустошенiсть i безнадiйнiсть чи не страшнiшi за зовнiшнi прояви жахiв вiйни: кров, смерть, вбивства. Гiркий смуток, душевний бiль вiдчути легко. I забувається навiть, що герой оповiдання Белля був мимовiльним учасником великого злочину проти людства - вiн сприймається, як ще одна жертва.
Проблема психології особистості на війніХлопця відправили вбивати, загарбувати чужі країни, красти чужі долі, відчувати себе героєм. І що? Отримав він щастя? Що тепер йому до цілого світу, до улюбленого німцями Гітлера, до цих класичних зразків нації, якщо він більше не зможе жити, і якщо поліг він ні за що - "поліг за...»
Війна калічить і знищує людські долі, їхні тіла і душі. Та не вмерла людяність у душі Андрія Соколова. Він знаходить у собі сили не просто вижити, а зберегти живою душу, підтримує у собі здатність відгукуватися на біду іншої людини: зігріває батьківською любов'ю серце дитини, що втратила на війні батьків
Зображення гіркої правди війни - застереження Після закінчення Другої Світової війни Белль писав: «Великий Карфаген вів три війни. Він був ще могутній після першої, ще залюднений після другої. Його неможливо було відшукати після третьої». Ці слова Брехта звучать застереженням байдужим, тим, хто сподівається, що його не торкнуться наслідки війни. Будь – яка війна – антигуманна.
Шолохов, Белль показують трагедію "маленької людини", яка пройшла бойовими дорогами і залишилась духовно скаліченою. "Надлюди" завжди чомусь забувають, що у цьому слові головною є не перша, а друга його частина - "люди"! А хто для них люди? З усього видно, що люди для них - це лише засіб досягнення власних амбіцій, це шахові фігурки, які можна переставляти куди завгодно, а можна й просто викинути. Зображення гіркої правди війни - застереження
Висновки. Головна думка творів Г. Белля та М. Шолохова — необхідність моральної відповідальності людини перед собою і суспільством Г. Белль та М. Шолохов у своїх творах засуджували кровопролиття, виступали проти знищення людей, намагалися довести, що війна - це трагедія як для переможених, так і для переможців. Жахливих мук зазнає будь-яка людина, відриваючись від улюбленої родини, і тільки по-справжньому мужні люди можуть йти на смерть не тільки заради своєї домівки і рідних, але й заради життя і спокою інших людей.