Конспект уроку для 7-го класу на тему: "О.Генрі «Останній листок»"
Мета уроку: ознайомити учнів із творчістю О.Генрі, формувати навички роботи над характеристикою персонажів, розвивати вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва (скульптура Мікеланджело «Мойсей») та творами українських письменників Л.Костенко, О.Олеся, формувати спостережливість; поняття про новелу, навички усного мовлення, вміння відповідати на поставленні запитання; виховувати милосердя готовність до самопожертви.
7 клас
Тема уроку: Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. (За новелою О.Генрі «Останній листок»)
Мета уроку: ознайомити учнів із творчістю О.Генрі, формувати навички роботи над характеристикою персонажів, розвивати вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва (скульптура Мікеланджело «Мойсей») та творами українських письменників Л.Костенко, О.Олеся, формувати спостережливість; поняття про новелу, навички усного мовлення, вміння відповідати на поставленні запитання; виховувати милосердя готовність до самопожертви.
Обладнання: портрет О.Генрі, репродукція до новели; записи фуги Й.С.Баха, поезії О.Олеся, музичний центр, комп’ютер; на дошці записані слова: новела, гуманізм, шедевр.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і навичок, інтегрований.
Хід уроку
Неймовірна річ!.. на цегляній
стіні іще висів листок плюща.
О.Генрі «Останній листок»
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з американським письменником Вільямом Сідні Портером, відомим під псевдонімом О.Генрі, в біографії якого чимало таємниць, але ще більшою загадкою є його творчість, що так приваблює не тільки дорослих, а й дітей. Обов’язково поговоримо про одну з його найкращих новел «Останній листок», вивчимо нові для вас слова, розкриємо ідейний зміст твору.
Допомагатимуть мені сьогодні наші дослідники біографії письменника і навіть сам О.Генрі, який до речі, завітав до нас на урок.
Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
О. Генрі прожив 48 років, 8 чи 9 з яких серйозно займався літературною працею. Він названий майстер короткого оповідання, новеліст.
Новела – різновид оповідання, невеликий розповідний твір про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.
Шедевр – твір мистецтва, який може бути зразком.
Гуманізм – ставлення до людини як до найвищої цінності.
(Учні розказують «Дари волхвів», «Жертва любові»)
О. Генрі завжди добрий до людей, хоча і показує їх недоліки, він вірить у людину, любить людину і ненавидить потворне у житті. Як казав О. Олесь:
Єсть душі прекрасні, єсть душі святі,
Єсть душі прозорі, як дні золоті…
Вони не вмирають, вони ніби чайки,
Літають і плачуть, і світять віки.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Бесіда за змістом новели « Останній листок».
- Давайте простежимо, як ця проблема розвивається в новелі.
- Коротко передайте зміст новели.
- Де і коли відбувається дія твору?
(Дія твору відбувається у невеликому районі на захід від площі Вашингтона, де живуть бідні художники. Це сталося у листопаді).
2. Слово вчителя
Подібні настрої часто звучать і в мистецтві, в музиці, в поезії. Ось послухаємо музику, сумні звуки, і нехай прозвучать рядки вірша О. Олеся
а) Звучать фуги Й. С. Баха.
б) О. Олесь
Ліс умирає. Падає листя…
Листя чи сльози, сльози чи кров…
Листя зелене, неначе надії,
В’яне і жовкне…край їм прийшов…
Листя пожовкле, спалене вітром
З шелестом тихим летить.
Все, все минуло… без повороту…
Цить, моя пісне, о цить.
Метод «Шість капелюхів»
І група: «Білий капелюх»: учні добирають детальну та необхідну інформацію. Тільки факти.
ІІ група: «Жовтий капелюх»: логічний позитив. Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів та позитивних сторін. Переваги.
ІІІ група: «Чорний капелюх»: критика. Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
IV група: «Червоний капелюх»: почуття та інтуїція. У режимі червоного капелюха учасники можуть висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись до пояснення щодо того, чому це так.
V група: «Зелений капелюх»: креативність. Зосередження на творчість, альтернативних рішеннях, нових можливостях та ідеях.
VI група: «Синій капелюх»: організація процесу. Організація розумових процесів.
Завдання І групи
Завдання ІІ групи
Завдання Ш групи
(Вона вважала, що з останнім листком вона помре).
(Плющ – безсмертя, сила життя).
Відповідаючи, учні використовують цитати з тексту новели: типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя витратив на чекання Музи, лузер, потворна зовнішність(“голова сатира і тіло карлика”, а сатирів у давньогрецькій міфології зображували у вигляді напівлюдини, напівцапом), жахливий німецький акцент, від нього тхне ялівцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності.
На допомогу учням звучить коментар вчителя з презентацією на дошці репродукції скульптури Мікеланджело «Мойсей». Читання уривка супроводжується музикою Й.С.Баха «Оркестрова увертюра, яка має світле і водночас трагічне забарвлення».
Коментар вчителя.
Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. Мойсей на хвилину присів спочити, але все його тіло в напрузі: рвучко повернута голова, збурено куйовдиться борода, правою рукою він притискає до себе скрижаль законів, а в набухлих жилах лівої пульсує гаряча кров. Образ Мойсея приваблює художнім протиріччям: внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм. Він постає справжнім вождем іудейського народу – мудрим, мужнім, сповненим титанічних сил і незламної віри в те, що рідний народ позбудеться єгипетської неволі і осяде на вільних землях, обіцяних Богом. Духовний поводир нації, Мойсей усе життя поклав на спасіння свого народу…
(учні доходять висновку, що порівняння це не випадкове: як Мойсей жертовно віддав життя до звільнення іудейського народу, зазнавши гіркоти розчарувань і зневіри, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці. Як образ Мойсея приваблює художнім протиріччям між внутрішнім вогнем, зовнішнім спокоєм, так і образ Бермана приваблює нас своїми контрастами.)
Лик титана Мойсея на усіх зображеннях випромінює світло, так само і від серця Бермана ллється світло. Атрибутами пророка є скрижалі законів, а для Бермана таким атрибутом є християнська мораль, а саме довести людині, що «це гріх – хотіти вмерти». Митці різних епох Мікеланджело і О.Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – в цьому гуманізм великого мистецтва.
А тепер рядки поета О.Олеся
Пожовклий лист в вікно моє влетів,
Немов про щось він мав сказати,
Немов один вмирати не хотів
І труп між трупами лежати.
Влетів, упав і більше не жиє…
Ах, і раніш він знав, що жить не буде…
Чому ж летів сюди в вікно моє
І впав мені на теплі груди.
Джонсі чекає, коли впаде останній листок. Ні дощ, ні вітер, ні сніг не могли зірвати листка. Пройшло два дні. Листок залишився на місці.
В далині тихий сон летить
І срібну сутінь розливає.
На горах жертвенних курить,
На горах жертвенних палає,
Ще хтось вартує, хтось не спить.
Так, ми спимо невільним сном,
Душа зневірена дрімає,
А хтось над нами б’є крилами,
За нас змагається орлом.
За нас живе і умирає.
V. Проблемні запитання.
- Ми знаємо багато героїчних вчинків людей, про які знає вся країна. Чи можемо ми до таких героїчних подвигів віднести подвиг Бермана? (звичайно, ні. Це був подвиг буденний, невидимий, подвиг душі, коли людина жертвує собою заради іншої людини)
- Що допоміг зрозуміти нам О.Генрі?
О.Генрі допомагає нам зрозуміти, що сенс життя у самому житті, треба жити всупереч обставинам, надіятися на краще, вірити в людей. Пам’ятати про відданість, про людські почуття, здатні перебороти найстрашніше. «Ви перемогли», - скаже лікар Сью. І він не помилився, тому що багато в нашому житті залежить від тих, хто поруч.
«Неймовірна річ! – скаже автор, – це життя», «…на цегляній стіні ще висів листок плюща», тож воно – життя – триває всупереч усім негараздам.
Новела «Останній листок» відтворила один із епізодів людського життя, щоб у ньому, ніби в дзеркалі, ми побачили власне життя.
Урок хочу завершити читанням поезії Ліни Костенко, яка сказала, що жити треба всупереч обставинам і за будь-яких ситуацій. Ці рядки стосуються і нашого письменника.
І все на світі треба пережити.
І кожен фініш – це, по суті, старт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Хай буде вік прожито як належить.
На жаль від нас нічого не залежить.
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить,
Принаймні вік прожити як належить.
VI. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру: «Чи доводилось тобі бачити в житті приклад непоказної самопожертви?»