Змочування. Капілярні явища Недостатньо мати глибокі знання, головне – вміти правильно їх використовувати. Рене Декарт
Номер слайду 2
Мета: Навчальна: сформувати поняття змочування, капіляри та капілярні явища, навчити учнів пояснювати природні явища на основі набутих знань; показати практичну значущість вивченої теми; Розвивальна: розвивати логічне та абстрактне мислення, вміння самостійно шукати та аналізувати фізичні ідеї та закони, формувати інтерес до вивчення фізики; Виховна: виховувати увагу, толерантність, наполегливість, активність, інформаційну культуру школярів, розширювати кругозір учнів
Номер слайду 3
Актуалізація опорних знань. Що ми вивчали на попередньому уроці? Що називають силою поверхневого натягу?Від чого залежить коефіцієнт поверхневого натягу? Чи зміниться, і якщо зміниться, то як, значення поверхневого натягу рідини, якщо рідину нагріти?
Номер слайду 4
Якщо довжину контуру зменшити в 2 рази, то коефіцієнт поверхневого натягу …Чому дорівнює маса речовини?За якою формулою обчислюємо довжину кола?Об’єм тіла циліндричної форми обчислюється за формулою. З якою силою діє мильна плівка на дротину, якщо її довжина 3см?
Номер слайду 5
Мотивація навчальної діяльності Ви неодноразово бачили, що якщо покласти шматок крейди на вологу губку, він просочиться водою, як розтікається чорнило на папері поганої якості, часто стикалися з проблемою жирних плям. Однак, чому так відбувається пояснити не можете. І на сьогоднішньому уроці ми спробуємо вивчити, пояснити і обґрунтувати такі явища, а ознайомитися з їх значенням у природі, техніці, побуті вам було на домашнє завдання.
Номер слайду 6
Експеримент Нанесіть одну краплину води на чистий папір, а другу – на покритий жиром папір Що ви побачили?
Номер слайду 7
Явище змочування характеризується крайовим кутом Рідина змочує Рідина не змочуєстінки посудини стінки посудини0° < θ < 90° 90° < θ < 180°
Номер слайду 8
Змочування і незмочування. Розглянемо тільки випадки повного змочування і незмочування, щоб пояснити явища, обумовлені поведінкою рідин у вузьких трубках – капілярах ( з латинської капіллярус – волосяний).θ =180° θ = 0°
Номер слайду 9
Якщо рідина змочує стінки трубки, то вона піднімається по стінці трубки над рівнем рідини в посудині, причому тим вище, чим вужча трубка. Якщо рідина не змочує стінок, то, навпаки, рівень рідини у вузькій трубці буде нижчим, ніж у широкій посудині. Капілярні явища
Номер слайду 10
Якщо розглядати викривлену поверхню рідини у капілярі через лупу, то вона нагадуватиме розтягнуту гумову плівку, прикріплену до стінок трубки Покажемо від яких фізичних величин залежить висота піднімання чи опускання рідини в капілярах
Номер слайду 11
Висота підняття (опускання) рідини в капілярі հ де σ - коефіцієнт поверхневого натягу, ρ - густина рідини, r - радіус трубки. Отже, висота підйому рідини в капілярі прямо пропорційна поверхневому натягу й обернено пропорційна густині рідини й радіусу капіляра.
Номер слайду 12
Розв’язування задач1. У капілярній трубці, радіус якої 0,5 мм, рідина піднялася на 11 мм. Визначити густину цієї рідини, якщо її коефіцієнт поверхневого натягу становить 22 м. Н/м. 2. Визначити масу води, що піднялася по капіляру радіусом 0,25мм?
Номер слайду 13
Розв’язування якісних задач Робота в парах. Картка №1 Картка №2 Картка №3 Картка №4 Картка №5
Номер слайду 14
Підсумок уроку Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?(«Мікрофон»)Домашнє завдання. Вивчити §51 Впр.341,342 підготувати повідомлення (реферати) про історію вивчення даних явищ