Презентація до уроку "Значення образу Різдва у творі Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі". Елементи фольклору (казки, пісні)"

Про матеріал
Презентація містить тести на перевірку засвоєного під час уроків, гронування "Скрудж до Різдва", аналіз останньої строфи "Різдвяної пісні в прозі".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

“Різдвяна пісня в прозі” Значення образу Різдва у творі Елементи фольклору (казки, пісні)

Номер слайду 2

Жадібний – відмовляє добродіям, економить вугілля Ненавидить Різдво, бо втрачає через нього гроші Не спілкується з племінником, бо той одружився Байдужий до чужих страждань Злий – проганяє хлопчика, який колядує Жорстокий – вважає, що бідним краще померти жмикрут Старий грішник Скритний, потайний як слимак заздрісний холод у душі Актуалізація отриманих знань. Скрудж до Різдва

Номер слайду 3

Опис зображеного на ілюстрації Кілька учнів класу зачитують опис зображеного на ілюстрації (домашнє завдання), інші відповідають письмово на тестові запитання

Номер слайду 4

Перевіряємо засвоєне. Тести Головний персонаж «Різдвяної пісні у прозі» очолював контору: А) «Скрудж і Кретчит»; Б) «Скрудж і Марлей»; В) «Скрудж і Скрудж». 2. «Які дурниці!» - так Скрудж сказав про: А) прогулянку; Б) Різдво; В) Новий рік. 3. На святковий обід Ебенезера запросив: А) компаньйон; Б) клерк; В) племінник. 4. Скільки духів приходило до Скруджа: А) два; Б) три; В) чотири? 5. Хто з духів був убраний у «простий зелений балахон чи то мантію»: А) Дух Минулого Різдва; Б) Дух Нинішнього Різдва; В) Дух Майбутнього Різдва? 6. Хворого хлопчика з родини Кретчитів звали: А) Пітер; Б) Том; В) Тім.

Номер слайду 5

7. До зустрічі з духами Скрудж був: А) хворим; Б) добрим; В) злим. 8. Що стало кульмінаційним моментом подорожі Скруджа з Духом Майбутнього Різдва : А) Скрудж побачив себе старим; Б) Скрудж побачив власну могилу; В) Скрудж побачив власну матір. 9. Компаньйона Марлі звали: А) Джеймс; Б) Якоб; В) Джордж. 10. За чим послав Скрудж клерка після Різдва, коли той прийшов на роботу в контору: А) індичкою; Б) вугіллям; В) папером? 11. Для малого Тіма Скрудж став: А) другим батьком; Б) хрещеним батьком; В) другом. 12. За жанром "Різдвяна пісня у прозі" це: А) роман; Б) повість; В) оповідання. Ключ: 1Б, 2Б, 3В, 4Б, 5Б, 6В, 7В, 8Б, 9Б, 10Б, 11А, 12Б.

Номер слайду 6

Шлях Скруджа до змін — Дослідимо, як у композиції твору поєднується реальне й фантастичне: (І строфа - реальне + фантастичне. IІ, III, IV строфи - фантастичне. V строфа - реальне.) Нам належало упродовж роботи над текстом визначити роль реального й фантастичного в творі, їх співвідношення. Маємо зрозуміти, чому автор починає реальністю й нею ж замикає композиційне коло, розміщуючи в його середині фантастичне, тобто уявне, нереальне, вигадане. Подумайте, чи міг змінитися Скрудж, не побачившись з привидом Марлея, Духами Різдва, привидами багатіїв, які лише у потойбіччі зрозуміли те, що й Марлей, а тепер жадають допомогти бідним, але марно? — Який результат мандрівок Скруджа в просторі й часі разом із Духами Минулого, Теперішнього та Майбутнього Різдва? — Зіставте життєві цінності Скруджа на початку твору та після мандрівок. — Чому автор знову повертає свого героя з фантастичного світу у світ реальний? Висновок. Починаючи з реального опису подій та життя Скруджа, проводячи його фантастичним світами за одну ніч, автор знову повертає його в реальність, щоб дати можливість у реальному житті змінити себе, змінити життєві орієнтири та цінності, повернутися до людей і добра, відродити, а відтак врятувати душу. — Як ви гадаєте, яка сила стала вирішальною у відродженні душі головного героя? Це сила любові до людей, сила добра, що протиставлена в тексті холоду душі, бездушній твердості людини-кременя. В реальності такі люди, як Скрудж, не змінюються. Потрібне щось надзвичайне, фантастичне, щоб мертва холодна душа ожила, запалало кам’яне серце.

Номер слайду 7

Впізнайте епізоди V строфи за ілюстраціями Аналіз V строфи “Закінчення”

Номер слайду 8

— Чим відрізняється реальність майбутнього у V строфі від майбутнього, показаного Скруджу Духом Майбутнього Різдва? У реальному світі Скрудж живий. Мандрівка в часі показала смерть Скруджа та його повне забуття людьми. — Як це пов'язано з розділом І тексту та авторським задумом? У строфі І автор давав можливість Скруджу змінитися в реальному житті (прихід племінника та добродіїв із благодійного товариства, стосунки з клерком, ставлення до Різдва). Скрудж її не використав. Тому автор проводить його через усе власне життя як спостерігача, змушує заново навчитися страждати й радіти, співпереживати й відчувати сором, цінувати життя та людей. Але у світі фантастичному існують тільки тіні, примари, яких бачить Скрудж завдяки чудесним чарам Різдвяної ночі та авторському задуму. Але його ніхто не бачить і не чує, крім Духів. Тому фантастичний примарний світ не може оцінити змін, що сталися зі Скруджем.

Номер слайду 9

Доля жадібних багатіїв у потойбіччі Зв'язок між І і V частинами проявляється й у тому, що Марлеєва тінь, відвідуючи Скруджа, попереджала його (це прихована думка самого автора), що добро треба творити, поки ти живий, тому що може бути запізно. У І строфі Скрудж спостерігає за духами грішників, що мали спокутувати свої життєві провини. Холодний і твердий, як кремінь, Скрудж побачив, що «усі муки тих привидів були від того, що вони вже хотіли допомогти нещасним людям, але навіки втратили змогу до того».

Номер слайду 10

— Яку можливість дає автор Скруджеві, змінивши його внутрішню сутність під час фантастичних мандрівок із Духами й чому він дає її в реальному житті? Знайдіть підтвердження своїх думок у тексті V строфи. «Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім!» Скрудж прагне творити добро в реальному світі, адже саме тут герой має цю змогу, й доля дає йому шанс. Авторові було важливо, щоб і читачі замислились над тим, що добро необхідно встигнути зробити, поки ти ще живий, поки не пізно. «Майбутнє належало йому», «можна було ще каятися». — Прослідкуємо за текстом, як змінилась поведінка Скруджа. Зверніть увагу на те, чи відбулися зміни в зовнішності героя порівняно з тим, яким він був на початку твору. Чому це сталося? «Скрудж був такий зворушений, що голос його тремтів і не слухався його», «...він ридав, і все обличчя його було облите слізьми».

Номер слайду 11

Скрудж добрий, веселий і щедрий Скрудж злий, жадібний і жорстокий «холодній іній лежав у нього на голові, бровах і на сухім підборідді» «холод у душі» «як той слимак» «почуваю себе легким, як пилинка, щасливим, як ангел; веселим, як школяр; у мене голова крутиться, як у п’‎яного» «твердий, як кремінь» У кінці повісті Строфа V «Закінчення» На початку повісті Строфа І «Марлеєва тінь» Колективне створення порівняльної таблиці «Скрудж на початку «Різдвяної пісні в прозі» Чарльза Діккенса та в кінці твору»

Номер слайду 12

Подумайте — Чому тепер він весь час сміється та приспівує? — Як тепер Скрудж ставиться до Різдва? Чому? — З якою метою автор порівнює Скруджа з дитиною? «Я зовсім як дитина!... Я з охотою згоджуюся бути дитиною». Для Скруджа починається нове життя на основі любові й добра, для нього це зовсім не знайоме, нове, йому належить, як дитині, вчитися творити добро. А значить у нього попереду ще ціле життя! — Як ви думаєте, чому Скрудж не міг всидіти вдома у Різдвяний ранок? Скрудж виходить до людей, він вже не може знаходитися в замкненому просторі. Він, який завжди зневажав людей, тепер хотів бачити людей, говорити з ними, бажати веселого Різдва, робити для них приємне. Відкрилася для спілкування з людьми його душа!

Номер слайду 13

— Який смисл вкладає автор у зміну пейзажу в строфі V? Зіставте його з пейзажами у строфі І (напередодні Різдва) та у строфі III (Різдвяний ранок під час мандрівки з Духом Теперішнього Різдва). — Поміркуйте, з якою метою автор змінює пейзажі? Спочатку пейзаж відповідає холоду в душі Скруджа, підкреслює те зло, що існує серед людей. У третій строфі благотворна сила Різдва переборює туман, морок і темряву. Людські душі у своїй любові, вірі та милосерді підносяться над природним холодом і пітьмою. і тепер у V строфі нарешті в реальному світі світить сонце. Це зовсім не випадково! Задум автора замкнувся в завершене композиційне коло - гармонія душі й природи: змінився Скрудж, в унісон його відродженню відбуваються зміни й у природі - світить Сонце! Велична перетворююча сила добра, любові, віри, Різдва - це реалізація авторського задуму в історії Скруджа.

Номер слайду 14

— Як ви думаєте, чому Скрудж починає відразу робити добрі справи? Схарактеризуйте їх. Він посилає велетенську індичку сім'ї Боба Кретчита до Різдвяного столу. Йде в гості до свого племінника. Підвищує своєму клеркові заробітну платню. Допомагає вилікуватися Тайні Тімові. З радістю виділяє великі кошти на допомогу біднякам. Славить і шанує Різдво. Змінює своє ставлення до людей - поважає й любить їх незалежно від їхнього майнового стану, піклується про всіх, з ким його зводить доля.) — Як ці добрі справи пов'язані з авторським задумом? Чарльзу Діккенсу важливо було знову нагадати людям про найважливіші цінності життя - любов до рідних і близьких. Автор проводить нас у художньому просторі повісті з реального світу, сповненого зла й холоду, у світ фантастичний, світ очищення душі й змін людини на краще, а з нього повертає до реальності, але вже свідками великого чуда відродження душі головного героя. Висновок. Результатом переплетіння реального й фантастичного є перетворення Скруджа. Скрудж на початку і Скрудж у кінці твору — це абсолютно інші, протилежні за уподобаннями й діями люди.

Номер слайду 15

— Як перетворення Скруджа вплинуло на зміни в місті, у всьому світі? — Який художній прийом використав автор? Автор використав гіперболу. Добрий Скрудж робить добрим старий Лондон, інші добрі старі міста, добрий старий світ. — До якого висновку спонукають читача ці гіперболічні перетворення? Авторові було важливо, щоб люди зрозуміли, що благополуччя й доброта світу, кожного міста залежить від кожної людини. Якщо всі будуть жити за законами добра, то вони стануть царювати в усьому світі. — Чому Скрудж вважав людей, що насміхались із його перетворення сліпцями? — Чи можна сказати, що зі зміною на краще Скруджа змінився весь світ?  «...завжди знайдуться люди, охочі сміятись з усякого добра, з усього хорошого та величного». Порівняйте з історією першої казки Г. Андерсена «Снігова Королева» про дзеркало та його скалки. — Як ви думаєте, чому автор закінчує повість такими словами: «Дай, Боже, щоб те саме можна було сказати про нас усіх! Отже, прокажімо за маленьким Тайні Тімом: «Нехай буде над кожним з нас благословення Бога, його любов і ласка!»?

Номер слайду 16

Елементи фольклору у творі - Чи хочете ви щось додати стосовно того, чому Діккенс назвав свій твір «Різдвяною піснею в прозі»? Життя оновленого Скруджа перетворилося на прекрасну пісню. Чим повість Ч. Діккенса нагадує казку? Насамперед наявністю фантастичних істот, дивами, свідками яких став головний герой твору, а ще щасливим закінченням цієї спочатку дуже сумної історії.

Номер слайду 17

Домашнє завдання Зібрати матеріал до твору за повістю “Різдвяна пісня в прозі” (Тема “Що в житті людини найцінніше?”). За бажанням створити сенкани “Скрудж до “Різдва” та “Скрудж після Різдва”. Читати повість М. Гоголя “Ніч перед Різдвом”.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Піманкіна Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
1 грудня 2020
Переглядів
19592
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку