Сортувальна станція - технічна залізнична станція, призначена для розформування і формування різних категорій поїздів відповідно до плану формування, виконання операцій з пропуску транзитних поїздів без переробки, технічного обслуговування і комерційного огляду складів поїздів та усунення виявлених несправностей вагонів, зміни локомотивів і локомотивних бригад.
Класифікація сортувальних станцій За значенням в загальній роботі мережі залізниць: Основні (проектуються на основних залізничних магістралях. Головне завдання - формування поїздів дальніх призначень)Районні (формують поїзди ближніх призначень, в загалі до сусідніх сортувальних станцій)Допоміжні (проектують в залізничних вузлах)
Сортувальні станції призначені для масової переробки вагонів, розформування і формування поїздів, причому в першу чергу наскрізних (таких, які проходять без переробки кілька технічних станцій, слідують на великі відстані), для формування дільничних, збірних, наскрізних та передавальних поїздів.
Крім того, сортувальні станції можуть пропускати транзитні поїзда, з якими виконують наступні операції:зміна локомотивних бригад;зміна локомотивів;технічний і комерційний огляд складів;ремонт і екіпірування локомотивів, вагонів;екіпірування рефрижераторних секцій;підготовка вагонів під навантаження, промивка вагонів;обслуговування під'їзних колій.
Основними елементами сортувальної гірки є: Насувна частина. Призначена для подачі вагонів до вершини гори і підготовці їх до розпуску. На насувній частині розміщуються колії насуву, що з'єднують горб гірки з парком прийому, а при паралельному розташуванні парків прийому та сортування - з гірковою витяжкою. Насувна частина повинна забезпечити можливість зрушення складу при зупинці на гірці, а також стиснення автозчепок для можливості розчеплення. Перевальна частина (горб гірки);Перевальна частина або горб гірки - елемент гірки, на якому відбувається поєднання насувної і спускний частин. Точкою перевальних частини є вершини кутів повороту вертикальних кривих. Спускна частина. Відрив отцепов від поїзда і їх швидке просування з безпечними інтервалами на шляху призначення забезпечується на спускний частини гірки, яка розташовується між вершиною і розрахунковою точкою. На спускний частини розташовуються гальмівні позиції для регулювання швидкості відчепів.