Міністерство освіти і науки України. Рівненський державний гуманітарний університет Кафедра педагогіки, освітнього менеджменту та соціальної роботи. Магістерська робота на тему:“Техніка управлінської діяльності”Виконала:студентка 2 курсу спеціальності “073 Менеджмент”спеціалізації “Управління навчальним закладом” освітнього ступеня “Магістр”заочної форми навчання Хірна Софія Іванівна Рівне – 2020
Актуальність дослідження. Фактори, що визначають функціонування і розвиток сучасної системи освіти в Україні: а) глобальні зміни світового масштабу: посилення ролі знань як чинника економічного зростання, інформаційна і комунікаційна революція, поява глобального ринку праці, перехід суспільства від індустріального до постіндустріального устрою, соціально-політичні трансформації.б) внутрішньо-державні чинники: несприятлива демографічна ситуація, освітня еміграція, неефективне фінансування, низька престижність праці працівників освітньої галузі.2
Унаслідок дії перелічених факторів освіта починає розглядатися як сфера економічної діяльності, що підпорядковується законам ринкових відносин. Зростає обсяг пропозицій на ринку освітніх послух та конкуренція між освітніми закладами. В управлінні освітнім закладом відбувається перехід від керівника-виконавця, якому було достатньо старанності та відданості справі, до керівника-управлінця, менеджера, що керується в своїй діяльності основами техніки управлінської діяльності. Особливої актуальності набувають дослідження застосування сучасних надбань теорії управління і менеджменту в практиці управління освітніми закладами.3
Мета дослідження – теоретичне обґрунтування компонентів техніки управлінської діяльності та практичне вивчення особливостей їх застосування в умовах закладу вищої освіти (на прикладі Рівненського державного гуманітарного університету). Об’єкт дослідження – техніка управлінської діяльності як основа управління організацією. Предмет дослідження – особливості техніки управлінської діяльності закладу вищої освіти (Рівненський державний гуманітарний університет).4
6 Управлінська діяльність – це реалізація керівником-управлінцем дій, спрямованих на досягнення заданої мети функціонування керованої системи і збереження та впорядкування її в межах заданих параметрів, закономірностей розвитку та механізмів внутрішнього самоуправління. Об’єкт управлінської діяльності – персонал керованої системи (підприємства, установи). Предмет управлінської діяльності – інформація про об’єкт управління і його зовнішнє середовище. Продукт управлінської діяльності – управлінське рішення. ПредметІнформація. ЗасобиІнтелект управлінця. Результат. Управлінське рішення. Елементарна схема управлінської діяльності
7 Техніка управлінської діяльності – мистецтво здійснення управління через систему засобів, прийомів, операцій, що полягає в діяльності з реалізації функцій управління. Компоненти техніки управлінської діяльності:– планування та прогнозування діяльності установи;– створення організаційної структури установи, забезпечення її стабільності в умовах змінного внутрішнього і зовнішнього середовища керованої системи, організація ділового спілкування та обміну інформацією всередині організаційної структури;– прийняття управлінських рішень;– створення системи мотивацій і заохочень діяльності персоналу;– здійснення контролю за діяльністю організаційної структури та внесення корективів при виникненні такої потреби.
8 ПЛАНУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УСТАНОВИ Планування в управлінні – це конкретизація цілей та розробка стратегії і тактики дій. Основні етапи процесу планування: – визначення цілей діяльності; – розробка стратегії діяльності і розвитку; – визначення тактики; – складання оперативних планів (надання стратегії конкретної форми, перетворення її в конкретні дії).
9 СТВОРЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ УСТАНОВИ Організація як функція управління є наслідком, продовженням функції планування, і полягає в забезпеченні переходу від стратегії до структури; вона передбачає цілеспрямовану діяльність суб’єкта управління з організування, в результаті якої управління установою, підприємством набуває стану організованості, упорядкованості – перетворюється на систему управління, яка статично фіксується у вигляді організаційної структури. Організаційна структура – це упорядкована сукупність взаємопов’язаних стійкими зв’язками і взаємодіючих між собою елементів, які забезпечують функціонування і розвиток підприємства як єдиного цілого.
10 Комплекс робіт з розробки організаційної структури і впорядкування її в систему управління відповідно до цілей діяльності підприємства, установи називається організаційним проектуванням. Етапи організаційного проектування:– встановлення вертикальних рівнів управління; – горизонтальний поділ установи (закріплення видів діяльності за функціональними підрозділами); – встановлення зв’язків між різними підрозділами;– визначення повноважень і відповідальності; – визначення посадових обов’язків
11 ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬУправлінське рішення – це результат вибору суб’єктом управління (керівником-управлінцем) способу дій, спрямованих на розв’язання певної проблеми управління. Типи проблем, вирішення яких призводить до прийняття та реалізації управлінського рішення:– проблеми стабілізації;– проблеми розвитку, вдосконалення.
13 Рівненський державний гуманітарний університет утворений постановою Кабінету Міністрів України № 1973 від 14 грудня 1998 року шляхом об’єднання Рівненського державного педагогічного інституту, Рівненського державного інституту культури, Дубенського та Сарненського коледжів Рівненського державного педагогічного інституту, Рівненського училища мистецтв і культури та Дубенського відділення Рівненського училища мистецтв і культури
14 Планування розвитку та функціонування Рівненського державного гуманітарного університету, визначається стратегією розвитку, яка, у свою чергу, випливає із стратегії розвитку системи вищої освіти України. Воно передбачає:1. Розвиток освітньої сфери діяльності університету2. Розвиток науково-інноваційної діяльності.3. Розвиток міжнародної діяльності – просування університету на міжнародному ринку освітніх послуг і наукової діяльності.4. Розвиток гуманітарної сфери університету.5. Розвиток інфраструктури та матеріально-технічної бази університету.6. Розвиток системи фінансування та соціального захисту.
16 Недоліки у техніці управлінської діяльності Рівненського державного гуманітарного університету, що відображені в організаційній структурі – перевантаження керівників, що перебувають на верхівці управлінської ієрархії;– дублювання функцій в повноваженнях функціональних керівників;– невідповідність назв структурних підрозділів змісту їхньої роботи.
17 Пропоновані зміни до організаційної структури Рівненського державного гуманітарного університету:1. Виокремити таких функціональних керівників і підпорядковані їм підрозділи:– проректор з навчальної та навчально-виховної роботи (у підпорядкуванні залишити навчальний відділ, відділ технічних засобів навчання, лабораторію самостійної комп’ютерної підготовки; додатково надати у підпорядкування інститут заочного навчання та післядипломної освіти, наукову бібліотеку)– проректор з наукової роботи та інновацій (у підпорядкуванні залишити аспірантуру, докторантуру та навчально-науковий відділ, перейменувавши його у відділ наукової роботи та інновацій та розширивши функціональні обов’язки);
18– проректор з науково-педагогічної роботи, міжнародних відносин та європейської інтеграції (у підпорядкуванні залишити навчально-методичний відділ та центр міжнародних відносин та роботи з іноземними студентами, по можливості розділивши його на два відділи, один з яких буде відповідати за міжнародні відносини, а інший – за роботу з іноземними студентами); – проректор з інформаційної роботи та інформатизації (надати у підпорядкування відділ інформаційного та мережевого забезпечення та відділ зв’язків з громадськістю);– проректор з соціально-економічної, фінансової та господарської діяльності (у підпорядкуванні залишити господарську частину, головного інженера, відділ охорони праці, техніки безпеки та охорони здоров’я, навчальні корпуси, гуртожитки, студентське містечко; додатково надати у підпорядкування бухгалтерію, планово-фінансовий відділ та центр “Студентська соціальна служба”).
192. Факультет документальних комунікацій, менеджменту, технологій та фізики розформувати як такий, що не відповідає логіці співвідносності наукових галузей наступним чином: Кафедру фізики, астрономії та методики викладання, кафедру професійної освіти, трудового навчання та технологій, кафедру ЗТД, технологій та цивільної безпеки, а також кафедру економічної теорії (перейменувавши її на кафедру економіки) долучити до факультету математики та інформатики, і назвати його факультетом математики, інформатики, фізики, технологій та економіки або факультетом точних наук. А кафедру менеджменту об’єднати з кафедрою економіки та управління бізнесом, перейменувати об’єднану кафедру на кафедру управління бізнесом і персоналом, і разом із кафедрою документальних комунікацій та бібліотечної справи приєднати до факультету філології, який перейменувати на факультет філології, документальних комунікацій та управління персоналом.
20 Основними видами матеріальної винагороди працівників Рівненського державного гуманітарного університету є:– заробітна плата;– премії за підсумками роботи протягом звітного періоду (рік, квартал);– премії за виконання особливо важливих завдань;– система доплат і надбавок. В якості нематеріального винагородження в Рівненський державний гуманітарний університет використовує публічне вручення подяк, грамот, почесних грамот за активну професійну діяльність, приурочене до 55-річчя працівника, 75-ліття університету, Дня працівника освіти і інших подібних дат.
21 Система нематеріального стимулювання працівників Рівненського державного гуманітарного університету до наукової та творчої діяльності, складається з наступних компонентів: – публічне привітання працівників із присвоєнням вчених звань та наукових ступенів; – подання працівників за результатами їх наукової, науково-педагогічної та інноваційної діяльності до нагородження відомчими заохочувальними відзнаками Міністерства освіти і науки України та державними нагородами України з подальшим їх публічним врученням та привітанням; – розміщення публікацій про авторів і їх досягнення в засобах масової інформації та на сайті університету;– направлення у оплачувані творчі відпустки, оплата участі співробітників у наукових конференціях та проїзду за рахунок установи;– направлення на стажування, навчання, тренінги, виставки, в тому числі і закордон;– складання за результатами наукової і професійної діяльності публічних рейтингів викладацького складу кафедри, факультету, університету в цілому.