Презентація "Досліди на уроках біології людини"

Про матеріал
Презентація містить приклади дослідницької діяльності учнів на уроках біології людини. Матеріал готувався для заочного районного семінару вчителів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дослідницька діяльність на уроках біології. Фізіологія та анатомія людини. Вчитель біології Геройської ЗОШ Кривобородько В. Б.

Номер слайду 2

Згадаємо схему дослідження

Номер слайду 3

Працюємо за схемою. Бесіда. ФАКТИ: Що необхідно для того, щоб м'яз скорочувався, виконувалася робота та здійснювався рух?Імпульси від нервових центрів (у м'язі містяться нервові волокна)Кисень і поживні речовини – для одержання енергії. На основі зазначених фактів учні роблять висновок, що ми повинні працювати без втоми. Чи це дійсно так? Аналізуючи факти, учні формулюють протиріччя.

Номер слайду 4

Протиріччя. М'язи мають працювати постійно, виконуючи фізичну роботу, але ми відчуваємо втому та зниження працездатності. ПРОБЛЕМА: Якщо в м'язі є все необхідне для виконання постійної роботи, чому ж настає втома?

Номер слайду 5

ГІПОТЕЗИГіпотези Якщо втомлюються нервові центри, то настає втома м'язів. Якщо не вистачає кисню та глюкози, утворюється молочна кислота та мало енергії, м'язи втомлюються. Якби в мітохондріях було запасено достатня кількість енергії у вигляді АТФ, то не втомлювалися б, скорочувалися. Перевірка гіпотез. Чи можемо ми виконувати складну роботу, якщо втомлюємося?Чому прискорюється дихання під час фізичного навантаження? Чи встигає надійти достатня кількість кисню та глюкози до м'язів?Яка кількість АТФ запасена в мітохондріях м'язових клітин?

Номер слайду 6

ВИСНОВОКРозв'язуючи проблему, учні зазначають, що причиною втоми м'язів є: Утома нервових центрів. Недостатність поживних речовин та кисню – енергії.

Номер слайду 7

Дослідження дії ферментів слини на крохмаль. Обладнання: рідкий крохмальний клейстер, клаптики білої тканини, вушна паличка, розчин йоду. Дослід . Клаптик накрохмаленої тканини занурюємо в розчин йоду. Спостерігається посиніння. Висновок: якісна реакція на крохмаль. На іншому клаптику накрохмаленої тканини вушною паличкою, змоченою слиною, наносимо будь-який малюнок, або пишемо слово. Занурюємо у розчин йоду. Спостерігається посиніння, крім малюнку слиною. Висновок: - крохмаль під впливом ферментів слини розщепився до глюкози; - травлення розпочинається в ротовій порожнині. Проблемне питання: Чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, стає солодким на смак?

Номер слайду 8

Визначення ступенів адаптації до тепла та холоду. Для такого дослідження необхідно мати дві посудини з гарячою та холодною водою. Учні за командою опускають в них руки: ліву – в холодну, праву – в гарячу. Вчитель слідкує за годинником. Учні повідомляють коли перестають відчувати різницю температур гарячої та холодної води. Порівнюємо час, протягом якого відчувається різниця температур холодної та гарячої води. Холодна вода відчувається довше, ніж гаряча, тому що шкіра має значно більше холодових рецепторів, ніж теплових. Через 1-2 хв, коли вже не відчувається різниця температур, учні опускають обидві руки у воду із середньою температурою. Тепер ліва рука відчуватиме тепло, а права – холод. Фіксується час і тривалість відчуття холоду та тепла, визначається різниця. У загартованих учнів час відчування холоду буде менший, ніж у незагартованих.

Номер слайду 9

-Регулярне холодне обтирання, - обтирання вранці, - миття ніг та полоскання горла холодною водою, - сонячні та повітряні ванни загартовують організм, підвищують його опір до простудних захворювань.

Номер слайду 10

Будова органу нюху. Дослід. Затисніть ніс та намагайтеся надути щоки. Що ви відчуваєте?Чим це можна пояснити? (зміна тиску у ротовій та носовій порожнинах призводить до зміни тиску в середньому вусі)Чому захворювання горла і носа лікує один і той самий лікар – отоларинголог?Чому ангіна та грип часто призводять до отиту?Чому пасажирам під час зльоту й спуску літака рекомендують смоктати цукерки?Чому артилеристи під час вибухів відкривають рот, кричать? (щоб від різниці тиску на барабанну перетинку вона не розірвалася)

Номер слайду 11

Адаптація сенсорної системи. Робота в малих групах або парах. Кожна група отримує практичне завдання – дослід, який ілюструє приклад адаптації певного аналізатора до дії певного подразника.(око – до світла, ніс – до запаху, вухо – до звуку, шкіра – до температури)

Номер слайду 12

Вища нервова діяльність. Дослідження пам'яті. 1. Дослідження осмисленої пам'яті. Вчитель читає пари слів. Завдання учнів – запам'ятовувати їх і встановлювати смислові зв'язки. Промінь – сонце. Мідь – свинець. Хвоя – ялинка. Рік – місяць. Будинок – двері. Листя – дерево. Міст – річка. Стіл – обід. Ліс – ведмідь. Рій – бджола.

Номер слайду 13

А тепер напишіть пари слів. Поставте знак «+» біля правильно написаних пар слів. Підрахуйте бали.1 – 2 бали – низький рівень смислової пам'яті.3 – 4 бали – середній рівень.5 – 6 балів – вище середнього.9 – 10 балів – високий рівень смислової пам'яті.2. Дослідження короткочасної пам'яті. Вчитель називає слова для запам'ятовування: дерево, книга, стіл, людина, курка, рюкзак, парасоля, ведмідь, джерело, вчитель. Напишіть слова. Поставте знак «+» біля правильно написаних слів. Підрахуйте бали. (аналіз результатів, як у попередньому дослідженні).3. Числа для запам'ятовування: 25, 3, 18, 97, 65, 43, 11, 5, 34, 26. Результати: 8-10 балів – високий рівень; 7-6 – вище середнього; 4-5 – середній; 3-2 – нижче середнього; 1 – низький рівень.

Номер слайду 14

4. Який механізм чи що ми використовуємо для того, щоб запам'ятати? Як практично ми це робимо?Вчитель кілька секунд демонструє учням картинку, запам'ятовують деталі. А потім намагаються її відтворити.

Номер слайду 15

Давній філософ Аристотель говорив: В основі запам'ятовування лежить принцип асоціацій (це зв’язок між явищами і предметами, який виникає на основі спільних ознак, які є суб'єктивними для кожної людини). Часто для того, щоб запам'ятати предмет, ви асоціюєте його з подібним. ВИСНОВОК: для того, щоб краще і легше запам'ятовувати, треба шукати асоціації. Пам’ять треба і можна розвивати.

Номер слайду 16

Біологічні ритми. Визначення індивідуального добового ритму. Практична робота.Інструктивна картка. Користуючись тестом, визначте категорію, до якої ви належите. Складіть свій розпорядок дня, використовуючи рекомендації фізіологів. Зробіть висновок про значення добових ритмів для організму людини. Тест. Чи важко вам вставати рано?а) так, майже завжди б) інколи в) рідко г) дуже рідко.2. О якій годині ви зазвичай лягаєте спати?а) після 1-ї год ночі б) від пів на 12 –ту до 1-ї год в) від 10-тої до пів на 12-ту; г) до 10-тої год.3. Який сніданок ви вживаєте в першу годину після сну?а) солідний б) багатий, але не дуже калорійний в) достатньо одного вареного яйця або бутерброда; г) досить чашки кави або чаю.4. Згадайте ваші легкі роздратування або сварки в школі. У який час вони найчастіше виникають?а) у першій половині дня; б) у другій половині дня.5. Від чого ви могли б легко відмовитися?а) від ранкового чаю або кави; б) від вечірнього чаю.6. Чи легко ви під час канікул порушуєте звички, пов'язані зі споживанням їжі?

Номер слайду 17

а) дуже легко; б) досить легко; в) важко; г) звичок не змінюю.7. З ранку на вас чекають важливі справи. Наскільки раніше ви ляжете спати?а) більш як на 2 год; б) на 1- 2 год; в) менш, ніж за 1 год; г) як звичайно.8. Як точно ви можете оцінювати відрізок часу, який дорівнює 1 хвилина? Дослідіть.а) відрізок вийшов більше, ніж хвилина; б) відрізок менший, ніж хвилина. Оцініть свої можливості відповідно до таблиці. Результати: від 0 -7 балів – «жайворонок»8 – 13 балів – «голуб» ; від 14 – 20 балів – «сова» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Варіанти відповідей12345678а32312030б32200122в111--21-г000--30-

Номер слайду 18

Генетика. Дослідницький, статистичний міні-проект – «Успадковування певних ознак відповідно до законів Менделя»Мета проекту: дослідити чи успадковуються певні ознаки відповідно до закономірностей, які відкрив Мендель.(такою ознакою є, до прикладу згортання язика в трубочку). Все дуже просто: якщо язик скручується – ген є, якщо ні – ген відсутній.

Номер слайду 19

Творчий міні-проект: «Мутанти кінопродукції та нашого життя»Мета проекту: розглянути мутантів кінопродукції та нашого життя; механізми виникнення мутацій. Завдання: зібрати фотографії, малюнки мутантних організмів, власне створених мутантів…Презентацію можна провести у вигляді репортажу з міжнародного кінофестивалю «Золотий мутант». Номінації: кіно, мультфільми, наше життя. Під час обговорення презентацій: Чому мутанти мають саме такі мутації?Чи буде йти далі еволюція цього мутанта?Найкращому мутанту – титул «Золотий мутант»

Номер слайду 20

41235

pptx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
1617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку