Дослідницька діяльність на уроках літературного читання – це специфічний вид пізнавальної діяльності, який використовує навчальне дослідження як головний засіб досягнення освітнього результату. У процесі дослідницької діяльності учень, використовуючи наявні в нього знання, уміння й навички, опановує специфічні способи діяльності з розв'язанням навчальних проблем, розвиває дослідницький тип мислення і свої дослідницькі вміння, а також самостійно здобуває нові знання.
Дослідницька діяльність охоплює : уміння працювати з підручником, з поза текстовими компонентами, з текстом: ставити запитання; аналізувати зміст і структуру; прогнозувати зміст; порівнювати твори, вчинки, настрої дійових осіб, образні засоби; визначати зв‘язки (причинно-наслідкові, між частинами, між змістом і прислів‘ям, між змістом і життєвим досвідом, між темою і особою письменника, змістом й ілюстрацією та ін.);вміння самоконтролю, самооцінки;рефлексивні судження.
Інтерв‘ю, дискусія, карусель, літературна експедиція, віртуальна мандрівка; складання власних віршів, загадок, небилиць, казок, творів, розповідей про автора, відгуків про прочитану книгу; робота над кросвордами , вікторинами. Види дослідницьких завдань на уроках літературного читання:
- за кількістю учасників ( колективні, групові, індивідуальні);- за місцем проведення ( урочні та позаурочні);- за часом ( короткотривалі та довготривалі);- по темі ( предметні та вільні); - з програми ( освоєння програмного матеріалу, більш глибоке освоєння матеріалу, питання не входить в навчальну програму).
експрес – дослідження;- гра – дослідження; створення проблемних ситуацій; читання – розглядання; колективне моделювання; міні – проекти. Мета цих завдань: підтримання дослідницької активності школярів на основі уявлень;розвиток умінь ставити питання, висловлювати припущення, спостерігати, складати предметні моделі.
навчальна екскурсія;міні - дослідження;навчальна дискусія;спостереження за планом;- індивідуальне складання моделей і схем;міні-доповіді. Мета цих завдань:розвиток умінь визначати тему дослідження, аналізувати, порівнювати, формулювати висновки, оформляти результати дослідження; підтримати ініціативи, активність і самостійність школярів.
уроки - дослідження;колективне виконання і захист дослідних робіт;спостереження; анкетування;експеримент;проектування. Мета цих завдань: збагачення дослідницького досвіду школярів через подальше накопичення уявлень про дослідницьку діяльність, її засоби і способи, усвідомлення логіки дослідження і розвиток дослідницьких вмінь.
Отже, створення ситуації вибору, пошук ,пізнання, робота в парі, малій групі,колективні розмірковування над складними проблемами творів,висловлювання власних думок, різноманітність творчих робіт на основі прочитаного,наявність підказок у текстах творів та завдання до них створюютьможливості для оволодіння учнями читацькою компетентністю на основі дослідницького підходу.
Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класи.[ Електронний ресурс] – Режим доступу:http://ru.osvita.ua/school/program/8793/Савченко О. Формування в молодших школярів уміння працювати з підручником./ О. Савченко .-[ Електронний ресурс] – Режим доступу:http://ddpu.drohobych.net/pedagogics/arhiv /29_ch3_2014/20.pdf