Урок " Вступ до теми. Мова - безцінний скарб народу"

Про матеріал
Конспкт уроку з літературного читання в 3 класі за темою " Мова - безцінний скарб народу" .
Перегляд файлу

Літ. читання 3 клас

Урок №_______

 Дата _________

Тема. Вступ до теми. Мова – безцінний скарб народу. За А. Коваль «Наша мова»

Мета.  ознайомити з новою темою;вчити учнів орієнтуватися  в ній; вдосконалювати навички свідомого читання; навчати добирати заголовки до частин; закріпити вміння стисло переказувати прочитане; ознайомити учнів  із поняттям «науково-популярне оповідання»;збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної землі, до рідної мови.

Обладнання: складова таблиця, підручник, портрет письменниці, картки для гри

 « Скороти речення», аркуші паперу А -4, кольорові олівці.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І.Організаційна частина.

II. Вправи на розвиток навичок читання

1. Мовно-фонематична розминка

— Послухайте ланцюжки слів.

Визначте зайве слово у кожному ланцюжку. Поясніть свій вибір.

Письмо, писати, писар, папір.

Крейда, олівець, ручка, зошит.

— До «зайвих» слів доберіть слова-назви ознак:

папір (який?)...  ( білий, тонкий, кольоровий)

крейда(яка?)…..(біла, крихка,)

2. Гра «Скороти речення» до 5-ти,4-х,3-х,2-х слів.

 Наталя читає маленькій сестричці цікаву книжку.

Наталя читає маленькій сестричці  книжку.

Наталя читає  сестричці  книжку.

Наталя читає  книжку.

Наталя читає .

ІІІ. Актуалізація  опорних знань.

 Послухайте такий вірш. Скажіть про що тут іде мова?

Як довго ждали ми своєї волі слова.

І ось вона співа , бринить,

чарує, тішить і п’янить.

Як довго ждали ми...

уклін чолом народу.

Що рідну мову нам зберіг,

Зберіг в таку страшну негоду,

Коли він сам стоять не міг.

  • Про що ви дізналися?( про нашу українську мову)
  • Хто нам зберіг рідну мову?(народ)
  • Як ви думаєте про що ми будемо вчити сьогодні на уроці?( про нашу рідну мову)

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми почнемо вивчати новий розділ «Від слова – до книги».
  • Як ви думаєте, про що ми будемо читати твори?

 Прочитайте заголовки творів у цьому розділі.

     У цьому розділі ви прочитаєте вірші та оповідання про те, як виникла і розвивалася наша мова, як створювалися книжки, як потрібно їх читати і берегти.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Бесіда

— «Рідна мова дорога людині, мов саме життя»,— говорить народна мудрість. Без мови не може існувати жоден народ та його культура.

Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, бо вона — не що інше, як жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давне, і теперішнє, і майбутнє.

Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Пройшла вона тернистий важкий шлях. Але якими б страшними не були її сторінки, вона вижила й сьогодні розвивається. І дарує вам свої скарби.

— Упродовж багатьох років, якщо не тисячоліть, слово — рідне, українське — живило душу, вчило бути чесним, сміливим, любити свій рідний край, свою мову, як рідну неньку. Ми з вами одержали у спадок сучасну українську літературну мову, багату, розвинену, гнучку. Нею можна висловлювати все: від найскладніших і найновіших наукових відкриттів до найвеселіших віршів і оповідань. Віками народ плекав цю мову й витворив її — одну з найбагатших мов слов’янства.

       300 тисяч пісень склала Україна цією мовою, явивши світові шедеври незрівнянної краси. Україна подарувала людству геніальних поетів, і зажило українське слово, діставши шани й визнання серед народів близьких і далеких.

  Слово, мова, книга... Без них не можна уявити нашого життя. Вони несуть світло знань, дають людям можливість почути і зрозуміти одне одного.
Хоча слово, мова, книга з'явились у різний час, але вони міцно зв'язані між собою. Без слова немає людської мови, а без мови — книги.
     Сьогодні ми з вами маємо нагоду дослідити шлях розвитку рідної мови. І в цьому нам допоможе текст «Мова – дивний скарб» і науково-популярне оповідання «Наша мова».(Пояснити дітям, що таке науково-популярне оповідання:

— Оповідання, в яких йдеться про правдиві події та явища, що встановлені наукою, належать до науково-популярної літератури.)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2. Опрацювання тексту «Мова – дивний скарб»

 Виразне читання вчителем

- Як ви думаєте, чи  завжди українська мова була такою, як зараз?

- Захопливі розповіді про те , як виникла мова, як приходять до нас нові слова, хто їх придумує, як вони мандрують світом,створила відома вчена  – мовознавець Алла Петрівна Коваль. Сьогодні ми прочитаємо один з її творів.

3. Опрацювання тексту « Наша мова» за Аллою Коваль

1.)Робота над першою частиною твору.

а) Самостійне мовчазне читання першої частини учнями.

 - Якою була б земля без мови? ( відповіді дітей)

б) Словникова робота.

Довідкове бюро

Диктор  працівник радіо або телебачення, який читає текст перед мікрофоном.

Безпосередньо – прямо.

Геніальний – тут, звичайний, неперевершений.

Пращури – далекі предки, родоначальники.

Скоцюрбились – зігнулась, стала дуже зігнутою, скривленою.

в) Повторне читання тексту учнями «ланцюжком».

Відтворення змісту прочитаного І частини з елементами вибіркового читання.

— Що звучить навколо нас?

  •  Що звучить навколо нас?
  •  Якою стане земля без мови?
  • Яке геніальне відкриття зробили люди?
  • Про що ви дізналися з цієї частини оповідання?
  • Який заголовок можна дібрати до першої частини?

2) Робота над другою частиною тексту.

а)Самостійне мовчазне читання другої частини учнями.

б)Відтворення змісту прочитаного другої частини.

-  Що допомогло людям порозумітися між собою?

- Яку роботу виконували первісні люди?

-  Як допомагала мова людям передати досвід наступним поколінням?

- Якою була мова первісних людей?

- Чому мова первісних людей була бідною?

- Чим вона супроводжувалася?

- Чому винайдення мови докорінно змінило життя людей?

- Доберіть заголовок до другої частини.

VІ.  Підсумок уроку

Перегляньте ще раз твір «Наша мова». Поміркуйте, що це — оповідання, казка? - Що на вашу думку тут вигада­не? А що — ні?

— Які поради автора потрібно запам’ятати?

  1. Робота в парах

Постав запитання за змістом прочитаного.

 2. Продовж думку

Винайдення мови докорінно змінило життя людей, тому що..

— Дорогі діти, сьогодні так важливо піднести престиж мови, щоб зазвучала вона на повний голос серед мов світу, а тому хочеться звернутися до кожного серця:

Не цурайтесь, люди, мови,

Не цурайтесь роду...

Як зачахне рідне слово,—

Не буде народу.

Плекайте, діти,
рідну свою мову,
вчіться складно говорити
своїм рідним словом.
          Сидір Воробкевич

VІІ. Домашнє завдання

Поміркуйте разом над виділеними реченнями. Як ви їх розумієте? Підготуйтесь вдома до стислого переказу прочитаного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с.Заруддя

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з читання

у 3 класі на тему:

«Вступ до теми. Мова – безцінний скарб народу.

За А. Коваль «Наша мова»»

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Юрчик Оксана Євгенівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 рік

docx
Додав(-ла)
Безносик Тома
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку