за характером координації:з безпосередньою координацієюза характером контактів:серед дітей однієї вікової групи (учні 3 класу)за кількістю учасників:груповийза тривалістю:середньотривалий (до місяця)методи дослідження:опитування, анкетування, аналіз, порівняння, оцінювання, синтеметоди дослідження:оптування, анкетування, аналіз, порівняння, оцінювання, синтез.за характером координації:з безпосередньою координацієюза характером контактів:серед дітей однієї вікової групи (учні 3 класу)за кількістю учасників:груповийза тривалістю:середньотривалий ( до місяця)
Дидактична мета:освітній аспектстворити в учнів образ цілісного знання;підвищити мотивацію учнів для отримання нових знань;виробити вміння конструювати свої знання;ознайомити зі способами роботи з інформацією;формувати навички самоорганізації;розвивальний аспектрозвиток творчих здібностей особистості;розвиток критичного мислення;уміння планувати свою роботу й час;розвиток комунікативних умінь і навичок;уміння презентувати результати своєї роботи.
виховний аспектвиховання значущих загальнолюдських цінностей (партнерство, діалог)виховання почуття відповідальності, самодисципліни і самоорганізації;бажання виконати роботу якісно.соціалізуючий аспект:вироблення власного погляду на події;усвідомлення значення спільних зусиль, роботи в команді;стимулювання учнів до самооцінної освітньої діяльності;формування та розвиток здібностей учнів організовувати інших.
Основні завдання:-не лише передати учням суму тих чи інших знань, а й навчити їх здобувати ці знання самостійно, застосовувати для розв'язання нових пізнавальних і практичних завдань;-сприяти школярам у набутті комунікативних навичок, тобто здатності працювати в різноманітних групах, виконуючи будь-які соціальні ролі;-розширити коло спілкування дітей, ознайомити їх з рідною культурою, звичаями та традиціями українців, різними поглядами на одну проблему;-сформувати в учнів уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, аналізувати її з різних точок зору, висувати гіпотези, робити висновки.
КЕРІВНИК ПРОЄКТУ - ВЧИТЕЛЬ Обов'язки керівника проєкту:-ознайомлювати учнів із правилами участі в проєкті, завданнями для розв'язання;-допомагати учням у пошуку джерел, необхідних у роботі над проєктом;-самому бути джерелом інформації;-координувати весь процес роботи над проєктом;-підтримувати і заохочувати учнів;-підтримувати невпинне просування учнів у роботі над проєктом;-допомагати учням, не виконуючи роботи замість них.
Відносини «учитель – учень» у проєктній діяльностіУчень визначає мету діяльності – учитель допомагає йому в цьому. Учень відкриває нові знання – учитель рекомендує джерела знань. Учень експериментує – учитель розкриває можливі форми і методи експерименту, допомагає організувати пізнавально-трудову діяльність. Учень обирає – учитель сприяє прогнозуванню результату вибору. Учень активний – учитель створює умови для розвитку активностіУчень – суб’єкт навчання, учитель – партнер. Учень відповідає за результати своєї діяльності – учитель допомагає оцінити отримані результати і виявити способи вдосконалення діяльності
-придумати девіз команди;-працювати дружно, злагоджено;-усе, що говорить товариш, сприймати й обговорювати спокійно;-викладати свої думки по черзі, всіх вислухати до кінця, не перебивати;-радитись із товаришами, приймати рішення спільно;-бути доброзичливими, старанними, відповідальними;-доводити свою справу до кінця. ПРАВИЛА СПІЛЬНОЇ РОБОТИ:
Потребує добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження, для всіх учасників соціальної значущості, продуманості методів. Він повністю підпорядкований логіці дослідження і має відповідну структуру: визначення теми дослідження; аргументація її актуальності; визначення предмета й об'єкта, завдань і методів; визначення методології дослідження; висування гіпотез розв'язання проблеми і намічення шляхів її реалізації. Дослідницько-пошуковий проєкт
ГРУПА “НАРОДОЗНАВЦІ”(5-6 учнів)ЗАВДАННЯ:1. Дослідити історію святкування зимових свят, провівши самостійну пошукову роботу.2. Опрацювати зібрану інформацію, відкоригувати її.3. Написати 2-3 міні-повідомлення, оформити їх ілюстраціями. КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: УСНИЙ ЖУРНАЛ“КАЛЕНДАР УЛЮБЛЕНИХ ЗИМОВИХ СВЯТ”
ГРУПА “ПІЗНАЙКИ”(2-3 учні)ЗАВДАННЯ:1. Глибше дослідити традиції святкування зимового улюбленого дитячого свята2. Підібрати матеріали, продумати макет майбутнього кінцевого продукту3. Написати 2-3 міні-повідомлення, оформити їх ілюстраціями. КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: УСНИЙ ЖУРНАЛ“КАЛЕНДАР УЛЮБЛЕНИХ ЗИМОВИХ СВЯТ”ГРУПА “ПІЗНАЙКИ”(3 учні)ЗАВДАННЯ:1. Глибше дослідити традиції святкування зимового улюбленого дитячого свята2. Підібрати та підготувати матеріали, продумати макет майбутнього кінцевого продукту3. Визначити ідеї оформлення. КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: СТІННІВКА“НИНІ СВЯТИЙ МИКОЛАЙ В УКРАЇНСЬКИЙ ПІДЕ КРАЙ!”
ГРУПА “ФОЛЬКЛОРИСТИ”(5 учнів)ЗАВДАННЯ:1. Зібрати тексти колядок та щедрівок шляхом опитування старших людей рідного села.2. На основі записів узагальнити дослідження, розподіляючи обрядові пісні на групи : “колядки”, “щедрівки”3. Створити кінцевий продукт. КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: ЗБІРКА КОЛЯДОК ТА ЩЕДРІВОК РІДНОГО СЕЛА
ГРУПА “СПОСТЕРІГАЧІ”(3 учні)ЗАВДАННЯ:1. Поспостерігати за явищами природи взимку2. Дослідити народні прикмети про зимові свята та перевірити їх на практиці3. Зібрати народні прислів’я про зимову пору та пояснити їх значення. КІНЦЕВИЙ ПРОДУКТ: ГІРЛЯНДА-РОЗТЯЖКА “ЗАХОПЛЮЄ ЗИМА СВОЇМИ ПРИКМЕТАМИ”
ПРЕКТНА РОБОТАПРОЄКТНА РОБОТАЕтапи роботи груп:визначення джерел потрібної інформації;самостійна пошукова робота учнів;виготовлення освітнього продукту. Починається проєктування "макета", опрацювання зібраної інформації, її коригування. На цьому етапі учні звертаються до довідників, словників, до вчителя, до старших родичів чи жителів села для одержання додаткової інформації.
1. Чому ви вирішили працювати над цим проєктом?2. У чому полягав задум проєкту?3. Чи достатньо було у вас знань для розробки проєкту?4. Якими джерелами користувалися, щоб отримати нові знання?5. Чого навчилися під час роботи над проєктом?6. Що в роботі було найскладнішим? А що найцікавішим?7. Чи виникали нові ідеї під час самостійної пошукової роботи?8. Чи задоволені ви отриманими результатом? Як він буде використовуватись?9. Як можна покращити проєкт? 10. Яку ще проблему вам хочеться вирішити?
ВИСНОВКИ Проведений проєкт виявився для дітей досить пізнавальним, емоційним, позитивно насиченим. Робота над ним сприяла успішному розв'язанню цілого спектру дидактично-розвивальних завдань. Участь у проєкті сприяла розвитку дослідницьких та творчих здібностей дітей, вміння самостійно вибудовувати систему своїх знань, здатності орієнтуватися в інформаційному просторі, планувати свою роботу та презентувати її. Даний проєкт, в основу якого покладено діяльнісно-особистісний підхід, передбачає тісний зв'язок навчання і виховання із життям, активізує розвиток самостійності дитини, вміння здобувати інформацію, адаптуватися до різних ситуацій, спілкуватися, працювати в команді, дає кожній дитині можливість виявити свої здібності, публічно висловити свою думку, зробити власні висновки. У дітей виникла потреба творити, спілкуватися, ефективно і творчо застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, з'явилося прагнення до пошуку, радість відкриття нового, а найголовніше — учні стали активними учасниками освітнього процесу.