Моя методична проблема “Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури” Актуальність обраної теми визначена, у першу чергу,соціальним замовленням, бо саме творча особистість може бути конкурентноспроможною в сучасному світі. Люди з творчим потенціалом володіють здібністю адаптації до різних ситуацій, можуть продукувати нові ідеї, відкриття і винаходи, застосовувати творчі здібності у різних галузях людської діяльності.
Учитель – це скрипаль дитячих сердець : як поведе смичком, таку мелодію й почує. В. О. Сухомлинський Мета моєї роботи як учителя – пробудити учня до творчості, розвинути свідоме ставлення до навчання, прагнення до саморозвитку, самовдосконалення, створити сприятливі умови для виховання й навчання самодостатньої креативної особистості, яка не загубиться на складних життєвих шляхах.
Шляхи реалізації проблеми у власний педагогічний досвід: мотивація процесу навчання на різних етапах уроку ; використання міжпредметних зв’язків; створення проблемних ситуацій; моделювання нетрадиційних уроків; дослідницько-пошукова робота; розвивальне, проєктне, асоціативне навчання; самостійна робота учнів; інтерактивне навчання.
Використовую поєднання репродуктивних, частково – пошукових та творчих завдань. У педагогіці є цілісна система творчих завдань для створення творчого продукту. Це завдання, що передбачають: 1)вдосконалення творчого продукту; 2)завершення творчого продукту; 3)створення творчого продукту.
Із завдань на вдосконалення творчого продукту пропоную учням:1)Відредагувати текст; 2)Доповнити відповідь товариша;3)Висловити думку про те, як вдосконалити текст (уточнити, розкрити, скоротити тощо) 4)розташувати речення, створивши текст; 5)виправити пимилки у контрольних і творчих роботах.
Завдання на створення творчого продукту 1)написати сценарій за оповіданням, казкою, легендою; 2)дослідити мову автора твору(значення символів, кольорів,описів);3)скласти казку, байку, притчу, анекдот, вірш; написати есе (нарис) “Мій улюблений письменник рідного краю”; 4)скласти словесний малюнок одного поетичного рядка;5)Написати твір-мініатюру на задану тему; 6)презентувати власні твори; 7)довести літературну гіпотезу;8)взяти інтерв’ю в улюбленого письменника (уявне,реальне) .
Проведено відкриті уроки:1)Урок у 9 кл. на тему:”Складнопідрядні речення з підрядними означальними і з’ясувальними”. 2)Урок – дослідницька подорож у 6 кл. на тему:”Прикметник”. 3)Урок у 10кл. на тему:”Інтимна лірика І. Франка”.4)Мультимедійний урок “Система образів драми- феєрії “Лісова пісня” Лесі Українки. (10кл.) 5)Соціально- побутова драма “Наталка Полтавка” І. П. Котляревського- перший твір нової української драматургії.Її сценічне життя. (9кл.) 6)Урок – подорож у 5 кл. “Натхнення вічною красою”