Конструктор конспекту уроку для вчителя
Автор : Афоніна Людмила Леонідівна, вчитель ЗЗОШ №92,м.Запоріжжя
Тема: Складання діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет; телефонних розмов, що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння та маніпулятивним впливам.
Мета:
Міжпредметні зв'язки: інформатика,історія,культура мовлення.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь учнів.
Дидактичні матеріали : роздруківки з матеріалами для опрацювання, стікери, аркуші А4 (за кількістю команд);віртуальні дошки(при дистанційному навчанні).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
2.1 Бесіда-спостереження за малюнками (дод.1), гра.
Вчитель:Що спільного між цими малюнками та яка може бути ж з тема сьогоднішнього уроку?І чого, на вашу думку, ми маємо навчитись?
Відповіді учнів(спілкування, передача/пошук інформації, обмін думками, Інтернет, розмова, діалог,навчання, бізнес …….)
Вчитель:Спілкування відіграє , дійсно, важливу роль в житті людини, є однією з найважливіших цінностей у розвитку,відчутті себе щасливою. І сьогодні, завдячуючи сучасним технологіям, ми маємо з вами необмежені можливості в його реалізації.
-Як ви спілкуєтесь здрузями, рідними, знайомими за межами школи, дому, тренування,вулиці?
-З кількома людьми одночасно ви можете спілкуватись?
- Який вигляд має ця розмова?
-Чи повинні ви дотримуватись правил мовленнєвого етикету,яких саме?
Відповіді учнів( телефон, Інтернет, соцмережі, Вайбер, чат-боти, коментар до відео, двома-трьома, діалог, голосове повідомлення, слова ввічливості,поваги до співрозмовника....)
Вчитель: Справді, розмова зазвичай відбувається між двома людьми.Але, на жаль, не завжди таке спілкування може бути безпечним.Давайте перевіримо наскільки ви добре знайомі з правилами безпеки при спілкуванні у Інтернеті,телефоном.
ГРА «LIKE/ DISLIKE»
Хід вправи: Прочитайте твердження, а дитина має показати like (великий палець вгору), якщо погоджується з озвученим твердженням, або dislike (великий палець вниз), якщо не погоджується. Дайте дитині 10 секунд, щоб обдумати відповідь. Якщо їй чи йому важко відповісти, то допоможіть. Потім переходьте до наступного питання.
❓Чи можна використовувати Інтернет для спілкування? (like) ❓
Чи можна писати друзям про те, як твої справи? (like)
❓Чи можна зазначати на своїй сторінці геолокацію (місце перебування)? (dislike)
❓Чи можна писати комусь у приватні повідомлення, де ти живеш? (dislike)
❓Перед тим, як надсилати комусь певне повідомлення (в тому числі фото), потрібно уявити, що воно розміщене на великому білборді біля школи? (like)
❓Чи правда, що додавати в друзі можна лише того, кого знаєш офлайн? (like)
❓Чи правда, що краще мати “закритий” акаунт? (like)
❓Чи можна спілкуватись з незнайомцями в Інтернеті? (dislike)
❓Чи правда, що користуватися соціальними мережами можна з 13 років? (like)
❓Чи можна самостійно вирішувати проблеми, з якими ми зіткнулись в Інтернеті? (dislike)
2.2.Читання,дослідження медіа, мовленнєвих явищ, театралізую, взаємодію.
Робота в групах( парах)(дод.2)
Вчитель: Ознайомтесь з інформацією про мовленнєвий етикет.Де ми його застосовуємо?Запишіть на стікерах та прикріпіть на аркушеві слова, які до нього відносяться.
Кожна мова виробила свою систему спеціальних висловів ввічливості - мовленнєвий етикет.
Мовленнєвий етикет - це національно-специфічні правила мовленнєвої поведінки, які реалізуються в системі стійких формул і висловів, що рекомендуються для висловлення подяки, прощання тощо в різних ситуаціях ввічливого контакту зі співбесідником, зокрема, під час привітання, знайомства, звертання тощо.
Вчитель:Розгляньте малюнки. З'єднай їх слова та слова ввічливості, якими зображені герої можуть скористатися залежно від ситуації.
Добридень! Будь ласка!
Перепрошую! Вибачте!
Дякую! До побачення!
Вчитель: Перегляньте відео(НА ВИБІР ВЧИТЕЛЯ), пригадайте з якими небезпеками вам доводилось зустрітись?Які відчуття були у вас в цей час?
Вчитель:Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот “Кіберпес”. У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у випадку кібербулінгу.
Вчитель:Прочитайте довідку. Зробіть висновки про особливості побудови діалогу.Поділіться думками з товаришем.
Діало́г— двосторонній обмін інформацією (розмова, спілкування) між двома або більше людьми (або у технічній мові — людиною та комп'ютером) у вигляді питань та відповідей.
Монологічний і діалогічний тексти розрізняються між собою як з погляду структури, що лежить в основі мовленнєвої ситуації, так і з погляду закономірностей текстоутворення, що в них діють (О. І. Москальська).
Відмінності в структурі мовленнєвої ситуації визначаються розподілом ролей між учасниками мовленнєвого акту. Монологічний текст — це усне чи письмове мовлення однієї особи, інший учасник мовленнєвого акту — адресат, реципієнт*, або мислиться, або не відразу реагує (лінійний ланцюжок речень). Діалогічний текст репрезентує альтернативний ланцюжок, що утворюється чергуванням висловлювань двох чи декількох учасників мовлення.
В основі діалогу лежить діалогічна єдність: вираження думок та їх сприйняття, реакція на них, що знаходить відображення у структурі цього акту мовлення. Діалог складається з взаємопов'язаних реплік співрозмовників.
Діалогічне спілкування являє собою не один якийсь вид мовленнєвої діяльності його учасників, а мовленнєвий акт (обмін інформацією), у якому говоріння і слухання — нерозривно пов'язані види мовленнєвої діяльності.
Основними ознаками діалогу є: намір, цілеспрямованість, правила ведення розмови.
Цілеспрямованість мовленнєвої дії в діалозі — це наявна чи прихована мета мовця (слухача) (повідомлення про щось, питання, наказ, порада, обіцянка і под.).
Для того, щоб досягнути своєї мети кожний із співрозмовників реалізує свій намір, спонукаючи партнера до певних мовленнєвих дій. Необхідною для діалогу є правила ведення розмови: а) повідомлення подається певними порціями; б) повідомлення відповідає темі розмови; в) співрозмовники роблять мовлення зрозумілим, послідовним.
Існує типовий набір смислових частин розмови:
Вислів одного з учасників називається РЕПЛІКОЮ.
Вчитель:Уявіть, що телефонує матуся/незнайомець й запитує, де ти зараз. Розіграйте розмову з 3-4 реплік, використовуючи слова мовленнєвого етикету, звертання.Слова, що передають ваші бажання, емоції.
Інсценізація учнів
3. Основна частина.
3.1 Спільне визначення завдань, цілей уроку.
3.2.Робота з діалогом(дод.3).
Вчитель:
-Як ви вважаєте, чи слід вірити всьому,що ми чуємо чи читаємо?Виконувати одразу, що попросили телефоном чи у мережі?
Відповіді учнів
Вчитель:
-Прочитайте текст.
-Чи правильно повів себе син?
-Зверніть увагу на будову діалогу.Виділіть двома різними маркерами репліку кожного з героїв.Знайдіть та обведіть у діалозі звертання, вставні слова, почуття героїв. Поясніть вживання розділових знаків при них.
- Тату, я хочу записатися на безкоштовні курси англійською. Тут куратор просить анкету заповнити. Через те, що я неповнолітній, потрібна інформація про тебе та твої документи.
- Почекай, синку, давай подивимося. А навіщо сайтові безкоштовних курсів наша адреса, мій номер паспорту та реквізити банківської картки?
- Не знаю, а що?
- Ну, знаючи ці дані, можна без мого відома списати гроші з картки. Тут щось нечисте.
- Тобто?
- Схоже, що людей обманюють з метою вкрасти гроші з картки. Запам’ятай, такі дані неможна вводити на будь-якому сайті, тільки на перевірених, що мають право переводити гроші з картки на картку. Ні паспорт, ні номер картки, ні копії ніяких документів завантажувати без того, щоб не порадитися зі мною чи з мамою!
- Тож якби я це ввів, в тебе б вкрали гроші з банківського рахунку?
- Саме так!
- Шкода, а мені так хотілося позайматися за тією програмою, що вони пропонують!
- Так заманливо все й обіцяють, щоб люди не знаючи давали їм секретну інформацію про себе. Давай подивимося інші сайти та курси, можливо, виберемо щось безпечне та підходяще.
- Дякую, тату!
3.3.Узагальнення та систематизація матеріалу.
Вчитель: Запишіть на дошці схему структури діалогу.
Відповіді дітей:
А:
-Р.!?
-Р.!?
-Р, (!,?) -а.
Вчитель: Про які особливості ще ви повинні пам'ятати, складаючи діалог?
Відповіді дітей(використання правил мовленнєвого етикету, поваги, власної безпеки, безпеки оточуючих, звертань,...)
Вчитель: Ще раз перевірте себе,як добре ви засвоїли особливості створення і запису діалогу.
ГРА “ Діалог.Спіймай знак”
https://learningapps.org/11941769
3.4.Самостійне складання діалогу
Скласти діалог, який відображає уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивному впливу телефоном та в мережі Інтернет, пов’язаної з життєвим досвідом.За потреби скористайтесь пам'яткою. (дод.4)
МОЖЛИВА ТЕМАТИКА:1. Запрошення на побачення незнайомцем телефоном, через соцмережі. 2. Прохання надіслати власні фото з відпочинку, зазначенням місця перебування друзями ваших знайомих.
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ
А:
-Р.!?
-Р.!?
-Р, (!,?) -а.
4.Підсумковий етап.
4.1.Вправа -гра”Я у безпеці”
Вчитель: пропоную висловитися й обмінятися думками й враженнями від уроку. Для цього можна скористатися таким планом:
На уроці мені найбільше запам’яталось...
Для мене було новим / відкриттям, що...
Я знаю такі правила безпеки у спілкуванні...
Що я зможу зробити, аби захистити інших?
4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переглянути та обговорити з батьками відео, щодо небезпек в Інтернеті за одним із посилань.
2)https://osvita.diia.gov.ua/courses/cyberbullying
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
1.https://encrypted-vtbn2.gstatic.com/video?q=tbn:ANd9GcQ27S5ecQg8LfiF4LcIbJnWlefuRgavxH_qsoIffg1NS6cQsSd-домашнє завдання
2.https://osvita.diia.gov.ua/courses/cyberbullying- домашнє завдання
3.https://stop-sexting.in.ua/ - гра ”Лайк/Дизлайк”.
4.https://ycilka.net/dialog_view.php?id=64 - робота з діалогом.
5.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3- інформаційні матеріали.
6. https://cyber.bullyingstop.org.ua/
https://youtu.be/8UWlFN4zV9Y -відео для обговорення
7. https://www.youtube.com/watch?v=ypVAqanYe-g - мультфільм телеканалу “ПЛЮСПЛЮС” для обговорення.
Додаток 1
Додаток 2.
РОБОТА В ГРУПАХ
Кожна мова виробила свою систему спеціальних висловів ввічливості - мовленнєвий етикет.
Мовленнєвий етикет - це національно-специфічні правила мовленнєвої поведінки, які реалізуються в системі стійких формул і висловів, що рекомендуються для висловлення подяки, прощання тощо в різних ситуаціях ввічливого контакту зі співбесідником, зокрема, під час привітання, знайомства, звертання тощо.
Добридень! Будь ласка!
Перепрошую! Вибачте!
Дякую! До побачення!
Додаток 3.
- Тату, я хочу записатися на безкоштовні курси англійською. Тут куратор просить анкету заповнити. Через те, що я неповнолітній, потрібна інформація про тебе та твої документи.
- Почекай, синку, давай подивимося. А навіщо сайтові безкоштовних курсів наша адреса, мій номер паспорту та реквізити банківської картки?
- Не знаю, а що?
- Ну, знаючи ці дані, можна без мого відома списати гроші з картки. Тут щось нечисте.
- Тобто?
- Схоже, що людей обманюють з метою вкрасти гроші з картки. Запам’ятай, такі дані неможна вводити на будь-якому сайті, тільки на перевірених, що мають право переводити гроші з картки на картку. Ні паспорт, ні номер картки, ні копії ніяких документів завантажувати без того, щоб не порадитися зі мною чи з мамою!
- Тож якби я це ввів, в тебе б вкрали гроші з банківського рахунку?
- Саме так!
- Шкода, а мені так хотілося позайматися за тією програмою, що вони пропонують!
- Так заманливо все й обіцяють, щоб люди не знаючи давали їм секретну інформацію про себе. Давай подивимося інші сайти та курси, можливо, виберемо щось безпечне та підходяще.
- Дякую, тату!
Додаток 4
Пам'ятка до складання та оформлення діалогу.
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ
А:
-Р.!?
-Р.!?
-Р, (!,?) -а.
МОЖЛИВА ТЕМАТИКА:1. Запрошення на побачення незнайомцем телефоном, через соцмережі. 2. Прохання надіслати власні фото з відпочинку, із зазначенням місця перебування, друзями ваших знайомих.