Складання діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет; телефонних роз

Про матеріал
Зміст розробки є конструктором уроку для вчителя з теми:" Складання діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет; телефонних розмов, що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння та маніпулятивним впливам". Може використовуватись як на уроках української мови, так і у виховній роботі з класом.
Перегляд файлу

 

Конструктор конспекту уроку для вчителя

Автор : Афоніна Людмила Леонідівна, вчитель ЗЗОШ №92,м.Запоріжжя

Тема: Складання діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет; телефонних розмов, що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння та маніпулятивним впливам.

Мета:

  • повторити і поглибити знання учнів про діалог ,удосконалювати навички його структурування: важливість і додержання правил спілкування: ввічливості, привітності, доброзичливості, уваги до співрозмовника, стриманості, тактовності;дотриманні правил етикету в поведінці й під час реального/віртуального спілкування;
  • розвивати розуміння почуттів  і  мотивів  співрозмовника;критично й образно мислити(усвідомлювати небезпеку можливого негативного впливу й маніпуляцій у процесі спілкування телефоном та в мережі Інтернет;вміння робити висновки про необхідність  протистояти й протидіяти негативним впливам, допомагати в такому  протистоянні іншим);пам’ять, увагу та уяву;
  • Виховувати повагу до прав й думок  співрозмовників;сприймати  спілкування як цінність.

Міжпредметні зв'язки: інформатика,історія,культура мовлення.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь учнів.

Дидактичні матеріали : роздруківки з матеріалами  для опрацювання, стікери, аркуші А4 (за кількістю команд);віртуальні дошки(при дистанційному навчанні).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

2.1 Бесіда-спостереження за малюнками  (дод.1), гра.

Вчитель:Що спільного між цими малюнками та яка може бути ж  з тема сьогоднішнього уроку?І чого, на вашу думку, ми маємо навчитись?

Відповіді учнів(спілкування, передача/пошук інформації, обмін думками, Інтернет, розмова, діалог,навчання, бізнес …….)

 

 

 

  

 

 

Вчитель:Спілкування відіграє , дійсно, важливу роль в житті людини, є однією з найважливіших цінностей у розвитку,відчутті себе щасливою. І сьогодні, завдячуючи сучасним технологіям, ми маємо з вами необмежені можливості  в його реалізації.

-Як ви спілкуєтесь здрузями, рідними, знайомими за межами школи, дому, тренування,вулиці?

-З кількома людьми одночасно ви можете спілкуватись?

- Який вигляд має ця розмова?

-Чи повинні ви дотримуватись правил мовленнєвого етикету,яких саме?

Відповіді учнів( телефон, Інтернет, соцмережі, Вайбер, чат-боти, коментар до відео, двома-трьома, діалог, голосове повідомлення, слова ввічливості,поваги до співрозмовника....)

Вчитель: Справді, розмова зазвичай відбувається між двома людьми.Але, на жаль, не завжди таке спілкування може бути безпечним.Давайте перевіримо наскільки ви добре знайомі з правилами безпеки при спілкуванні у Інтернеті,телефоном.

 ГРА «LIKE/ DISLIKE»

Хід вправи: Прочитайте твердження, а дитина має показати like (великий палець вгору), якщо погоджується з озвученим твердженням, або dislike (великий палець вниз), якщо не погоджується. Дайте дитині 10 секунд, щоб обдумати відповідь. Якщо їй чи йому важко відповісти, то допоможіть. Потім переходьте до наступного питання.

 ❓Чи можна використовувати Інтернет для спілкування? (like) ❓

Чи можна писати друзям про те, як твої справи? (like)

 ❓Чи можна зазначати на своїй сторінці геолокацію (місце перебування)? (dislike)

❓Чи можна писати комусь у приватні повідомлення, де ти живеш? (dislike)

 ❓Перед тим, як надсилати комусь певне повідомлення (в тому числі фото), потрібно уявити, що воно розміщене на великому білборді біля школи? (like)

❓Чи правда, що додавати в друзі можна лише того, кого знаєш офлайн? (like)

❓Чи правда, що краще мати “закритий” акаунт? (like)

 ❓Чи можна спілкуватись з незнайомцями в Інтернеті? (dislike)

❓Чи правда, що користуватися соціальними мережами можна з 13 років? (like)

 ❓Чи можна самостійно вирішувати проблеми, з якими ми зіткнулись в Інтернеті? (dislike)

2.2.Читання,дослідження медіа, мовленнєвих явищ, театралізую, взаємодію.

Робота в групах( парах)(дод.2)

Вчитель: Ознайомтесь з інформацією про мовленнєвий етикет.Де ми його застосовуємо?Запишіть  на стікерах та прикріпіть на аркушеві слова, які до нього відносяться.

 Кожна мова виробила свою систему спеціальних висловів ввічливості - мовленнєвий етикет.

Мовленнєвий етикет - це національно-специфічні правила мовленнєвої поведінки, які реалізуються в системі стійких формул і висловів, що рекомендуються для висловлення подяки, прощання тощо в різних ситуаціях ввічливого контакту зі співбесідником, зокрема, під час привітання, знайомства, звертання тощо.

Вчитель:Розгляньте малюнки. З'єднай їх слова та слова ввічливості, якими зображені герої можуть скористатися залежно від ситуації.

                                   

                               Добридень!              Будь ласка!

                               Перепрошую!           Вибачте!

                                Дякую!                  До побачення!

                        

Вчитель: Перегляньте відео(НА ВИБІР ВЧИТЕЛЯ), пригадайте з якими небезпеками вам доводилось зустрітись?Які відчуття були у вас в цей час?

  1. https://www.youtube.com/watch?v=ypVAqanYe-g  - мульфільм
  2. https://youtu.be/8UWlFN4zV9Y- короткометражне аніме,створене підлітком
  3. Відповіді учнів.

Вчитель:Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот “Кіберпес”. У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у випадку кібербулінгу.

 

Вчитель:Прочитайте довідку. Зробіть висновки про особливості побудови діалогу.Поділіться думками з товаришем.

 Діало́г— двосторонній обмін інформацією (розмова, спілкування) між двома або більше людьми (або у технічній мові — людиною та комп'ютером) у вигляді питань та відповідей.

Монологічний і діалогічний тексти розрізняються між собою як з погляду структури, що лежить в основі мовленнєвої ситуації, так і з погляду закономірностей текстоутворення, що в них діють (О. І. Москальська).

Відмінності в структурі мовленнєвої ситуації визначаються розподілом ролей між учасниками мовленнєвого акту. Монологічний текст — це усне чи письмове мовлення однієї особи, інший учасник мовленнєвого акту — адресат, реципієнт*, або мислиться, або не відразу реагує (лінійний ланцюжок речень). Діалогічний текст репрезентує альтернативний ланцюжок, що утворюється чергуванням висловлювань двох чи декількох учасників мовлення.

В основі діалогу лежить діалогічна єдність: вираження думок та їх сприйняття, реакція на них, що знаходить відображення у структурі цього акту мовлення. Діалог складається з взаємопов'язаних реплік співрозмовників.

Діалогічне спілкування являє собою не один якийсь вид мовленнєвої діяльності його учасників, а мовленнєвий акт (обмін інформацією), у якому говоріння і слухання — нерозривно пов'язані види мовленнєвої діяльності.

Основними ознаками діалогу є: намір, цілеспрямованість, правила ведення розмови.

Цілеспрямованість мовленнєвої дії в діалозі — це наявна чи прихована мета мовця (слухача) (повідомлення про щось, питання, наказ, порада, обіцянка і под.).

Для того, щоб досягнути своєї мети кожний із співрозмовників реалізує свій намір, спонукаючи партнера до певних мовленнєвих дій. Необхідною для діалогу є правила ведення розмови: а) повідомлення подається певними порціями; б) повідомлення відповідає темі розмови; в) співрозмовники роблять мовлення зрозумілим, послідовним.

Існує типовий набір смислових частин розмови:

  1. установлення контакту із співрозмовником (зоровий — мовленнєвий, зоровий + мовленнєвий);
  2. початок розмови;
  3. розвиток теми (реакція співрозмовника + репліки); кінцівка розмови.

Вислів одного з учасників називається РЕПЛІКОЮ.

Вчитель:Уявіть, що телефонує матуся/незнайомець й запитує, де ти зараз. Розіграйте розмову з 3-4 реплік, використовуючи слова мовленнєвого етикету, звертання.Слова, що передають ваші бажання, емоції.

Інсценізація учнів

3. Основна частина.

3.1 Спільне визначення завдань, цілей уроку.

3.2.Робота з діалогом(дод.3).

Вчитель:

-Як ви вважаєте, чи слід вірити всьому,що ми чуємо чи читаємо?Виконувати одразу, що попросили телефоном чи у мережі?

Відповіді учнів

Вчитель:

-Прочитайте текст.

-Чи правильно повів себе син?

-Зверніть увагу на  будову діалогу.Виділіть двома різними маркерами репліку кожного з героїв.Знайдіть та обведіть у діалозі звертання, вставні слова, почуття героїв. Поясніть вживання розділових знаків при них.

Діалог "Безпечна поведінка в Інтернеті"

- Тату, я хочу записатися на безкоштовні курси англійською. Тут куратор просить анкету заповнити. Через те, що я неповнолітній, потрібна інформація про тебе та твої документи.

- Почекай, синку, давай подивимося. А навіщо сайтові безкоштовних курсів наша адреса, мій номер паспорту та реквізити банківської картки?

- Не знаю, а що?

- Ну, знаючи ці дані, можна без мого відома списати гроші з картки. Тут щось нечисте.

- Тобто?

- Схоже, що людей обманюють з метою вкрасти гроші з картки. Запам’ятай, такі дані неможна вводити на будь-якому сайті, тільки на перевірених, що мають право переводити гроші з картки на картку. Ні паспорт, ні номер картки, ні копії ніяких документів завантажувати без того, щоб не порадитися зі мною чи з мамою!

- Тож якби я це ввів, в тебе б вкрали гроші з банківського рахунку?

- Саме так!

- Шкода, а мені так хотілося позайматися за тією програмою, що вони пропонують!

- Так заманливо все й обіцяють, щоб люди не знаючи давали їм секретну інформацію про себе. Давай подивимося інші сайти та курси, можливо, виберемо щось безпечне та підходяще.

- Дякую, тату!

3.3.Узагальнення та систематизація матеріалу.

Вчитель: Запишіть на дошці схему структури діалогу.

Відповіді дітей:

А:

-Р.!?

-Р.!?

-Р, (!,?) -а.

Вчитель: Про які особливості ще ви повинні пам'ятати, складаючи діалог?

Відповіді дітей(використання правил мовленнєвого етикету, поваги, власної безпеки, безпеки оточуючих, звертань,...)

Вчитель: Ще раз перевірте себе,як добре ви засвоїли особливості створення і запису діалогу.

ГРА “ Діалог.Спіймай знак”

https://learningapps.org/11941769

3.4.Самостійне складання діалогу

 Скласти діалог, який відображає уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивному впливу телефоном та в мережі Інтернет, пов’язаної з життєвим досвідом.За потреби скористайтесь пам'яткою. (дод.4)

МОЖЛИВА ТЕМАТИКА:1. Запрошення на побачення  незнайомцем телефоном, через соцмережі. 2. Прохання надіслати власні фото з відпочинку, зазначенням місця перебування друзями ваших знайомих.

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

А:

-Р.!?

-Р.!?

-Р, (!,?) -а.

4.Підсумковий етап.

4.1.Вправа -гра”Я у безпеці”

Вчитель: пропоную висловитися й обмінятися думками  й враженнями від уроку. Для цього можна скористатися таким планом:

На уроці мені найбільше запам’яталось...

Для мене було новим / відкриттям, що...

Я знаю такі правила безпеки у спілкуванні...

Що я зможу зробити, аби захистити інших?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переглянути та обговорити з батьками відео, щодо небезпек в Інтернеті за одним із посилань.

1)https://encrypted-vtbn2.gstatic.com/video?q=tbn:ANd9GcQ27S5ecQg8LfiF4LcIbJnWlefuRgavxH_qsoIffg1NS6cQsSd-

2)https://osvita.diia.gov.ua/courses/cyberbullying

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

1.https://encrypted-vtbn2.gstatic.com/video?q=tbn:ANd9GcQ27S5ecQg8LfiF4LcIbJnWlefuRgavxH_qsoIffg1NS6cQsSd-домашнє завдання

2.https://osvita.diia.gov.ua/courses/cyberbullying- домашнє завдання

3.https://stop-sexting.in.ua/ -  гра ”Лайк/Дизлайк”.

4.https://ycilka.net/dialog_view.php?id=64  - робота з діалогом.

5.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3- інформаційні матеріали.

6. https://cyber.bullyingstop.org.ua/

https://youtu.be/8UWlFN4zV9Y -відео для обговорення

7. https://www.youtube.com/watch?v=ypVAqanYe-g - мультфільм телеканалу “ПЛЮСПЛЮС” для обговорення.

                                                                                                  Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                   Додаток 2.

                              РОБОТА В ГРУПАХ

  1.  Ознайомтесь з інформацією про мовленнєвий етикет. Поміркуйте,де ми його застосовуємо?Запишіть  на стікерах та прикріпіть на аркушеві слова, які до нього відносяться.

Кожна мова виробила свою систему спеціальних висловів ввічливості - мовленнєвий етикет.

Мовленнєвий етикет - це національно-специфічні правила мовленнєвої поведінки, які реалізуються в системі стійких формул і висловів, що рекомендуються для висловлення подяки, прощання тощо в різних ситуаціях ввічливого контакту зі співбесідником, зокрема, під час привітання, знайомства, звертання тощо.

  1. Розгляньте малюнки. З'єднай їх слова та слова ввічливості, якими зображені герої можуть скористатися залежно від ситуації.

                                   

                               Добридень!              Будь ласка!

                               Перепрошую!           Вибачте!

                                Дякую!                  До побачення!

                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                       Додаток 3.

Діалог "Безпечна поведінка в Інтернеті"

- Тату, я хочу записатися на безкоштовні курси англійською. Тут куратор просить анкету заповнити. Через те, що я неповнолітній, потрібна інформація про тебе та твої документи.

- Почекай, синку, давай подивимося. А навіщо сайтові безкоштовних курсів наша адреса, мій номер паспорту та реквізити банківської картки?

- Не знаю, а що?

- Ну, знаючи ці дані, можна без мого відома списати гроші з картки. Тут щось нечисте.

- Тобто?

- Схоже, що людей обманюють з метою вкрасти гроші з картки. Запам’ятай, такі дані неможна вводити на будь-якому сайті, тільки на перевірених, що мають право переводити гроші з картки на картку. Ні паспорт, ні номер картки, ні копії ніяких документів завантажувати без того, щоб не порадитися зі мною чи з мамою!

- Тож якби я це ввів, в тебе б вкрали гроші з банківського рахунку?

- Саме так!

- Шкода, а мені так хотілося позайматися за тією програмою, що вони пропонують!

- Так заманливо все й обіцяють, щоб люди не знаючи давали їм секретну інформацію про себе. Давай подивимося інші сайти та курси, можливо, виберемо щось безпечне та підходяще.

- Дякую, тату!

                                                                                                Додаток 4

                Пам'ятка до складання та оформлення діалогу.

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

А:

-Р.!?

-Р.!?

-Р, (!,?) -а.

 

МОЖЛИВА ТЕМАТИКА:1. Запрошення на побачення  незнайомцем телефоном, через соцмережі. 2. Прохання надіслати власні фото з відпочинку, із  зазначенням місця перебування, друзями ваших знайомих.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Matwijiw Wiktoria
    Актуальний урок. Учням було цікаво. Дякую за матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гриценко Олена Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Васильченко Ірина Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Яковенко Жанна Володимирівна
    Щиро вдячна за матеріал. Ви просто молодець.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
44272
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку