Проблема. Актуальність. Шляхи вирішення. Розвиток творчих здібностей молодших школярів на уроках української мови та літературного читання. Суспільству потрібні творчі люди з високим рівнем мовної культури і духовності, здатні до саморозвитку, перетворення власного життя та життя країни на краще. Організація змісту та структури навчальної діяльності молодших школярів з метою розвитку їхнього творчого потенціалу
І етап організаційний. Спостереження за образністю мовлення у художніх текстах з елементами аналізу. Редагування й вдосконалення висловлювань. Доповнення віршів словами, що римуються. Відтворення прослуханих або прочитаних текстів різних типів із творчим завданням. Порівняння текстів різних типівІгрові методи. Робота над синонімією
Гра: «Підзорна труба»Метою гри «Підзорна труба» є навчити дітей розумових дій, що ведуть до перерахування зображеного на картині. Дітям дається малюнок чи картина для розгляду і альбомний аркуш паперу для імітації підзорної труби. Тоді пропоную навести вічко підзорної труби на один об’єкт і назвати його. І так перелічити якнайбільше об’єктів на картині.
Крок 2«Знайди місце, у якому відбуваються події»Мета: навчити дітей визначати місце дії на кожній картинці й установлювати взаємозв’язки між ними на основі аналізу місця розташування героїв й об’єктів.Ігрова дія: запропонувати дітям, дивлячись на картинки, визначити на кожній місце дії.
Крок 4 «Назви дії героїв»Мета: навчити дітей виявляти наскрізних героїв на кожній картинці, називати їхні дії й робити умовні виводи про мету їхньої дії.Ігрова дія: запропонувати дітям установити логічний ланцюжок на кожній картинці: об’єкт — дія — ціль дії. Учитель ставить запитання: «Хто зображений?», «Що він робить?» й «Навіщо це робиться?» Аналогічно обговорюються всі наскрізні герої.
Крок 5 «Склади розповідь»Мета: учити дітей складати зв’язну розповідь на основі послідовно викладеної серії картинок.Ігрова дія: запропонувати дітям скласти розповідь за картиною, використовуючи таку модель: Одного ___________ («Коли?») __________ («Де?») __________ («Хто?») _________ («Що робив?») __________, щоб (?!) ___________Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й мета дії)?! ___________У результаті («Що вийшло?») __________, тому можна сказати, що цей герой («Який?») ___________
Крок 2. Встановлення взаємозв’язків між об’єктамина картині фізичного зв’язку (ростуть над…, літають над…, сховався під…, біжить між…, шелестить про …., пливуть по…);на рівні емоційного зв’язку (подобається – не подобається, піклується, не любить, сумує за…, мріє про … та ін..); на рівні родинного зв’язку (брат-сестра, мати-діти та ін.).
Крок 4. Складання загадок і метафор за змістом картини Алгоритм{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Формула. Наприклад:1. Що? (Обрати об’єкт) Річка2. Що робить? (Назвати дії об’єкта) Яка?Протікає. Блакитна.3. На що схоже? На стрічку4. Де?Між берегів 2+3 метафора (іменник + прикметник)Блакитна стрічка
Крок 6 . Складання розповідей з різних точок «Ігри-перетворення»Складання розповіді від імені«Я — образ»:• Я — будинок...• Я — озеро...• Я — дерево...• Я — ліс...• Я — вікно»Також можна використати прийом емпатії. Суть прийому: дитина називає себе об’єктом і «входить» у його емоційний стан або приймає рису характеру; детально описує його стан, відношення з навколишнім світом та проблеми, які виникають.
Крок 7 . Смислова характеристика картини. Алгоритм розумових дій1. Підбір прислів’їв, приказок, крилатих висловів.2. Вивести мораль чи пояснити зміст картини крізь призму одного з обраних прислів’їв чи приказки.3. Пояснити причини, чому цим прислів’ям, крилатим висловом чи приказкою можна назвати картину
Крок 8 . Написання твору за змістом картини Робота над учнівським твором будь-якого виду й жанру включає такі основні етапи:1. Вибір теми твору.2. Визначення основної думки.3. Добір і систематизація матеріалу.4. Підготовчі вправи.5. Складання плану.6. Робота з чернеткою.7. Написання твору.8. Доопрацювання і редагування.