Роль навчально-виховного процесу полягає у створенні сприятливих умов для самопізнання та саморозвитку учнів. Проте зусиллями лише вчителя цю проблему вирішити неможливо. Її розв'язання потребує активної участі учня в цьому процесі. Тому завдання навчити дитину мислити критично є особливо актуальним. Критичне мислення – це складний процес, що починається із засвоєння інформації і закінчується прийняттям рішення. Його ще можна назвати спрямованим мисленням, адже воно має на меті одержання бажаного результату.
Актуальність: З кожним роком світ стає дедалі складнішим. Обсяг інформації, яку засвоюють учні збільшується. Молодь як ніколи потребує вміння розв’язувати складні проблеми, критично оцінювати обставини, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення. Тому завдання навчити дитину критично мислити є особливо актуальним.
Учень повинен уміти: • порівнювати, протиставляти, визначати незрозуміле; • висловлювати ставлення до того, що бачить, спостерігає, робить; • шукати літературу з питань, які цікавлять; • проводити аналіз висновків з інформації; • розробляти систему доказів на підтримку відповідної точки зору; • приймати рішення, яке ґрунтується на доказах.
Метод: «Обери зайвого» (визнач зайвий вираз і поясни свій вибір) Тема «Алотропні видозміни» (Оксиген, Карбон) - Утворюється в результаті фотосинтезу, без запаху, отруйний - Дуже твердий, виготовляють коштовності, залишає слід Тема: «т.Членистоногі» - Три пари ходильних ніг, одна пара вусиків, павутині бородавки - Клешні, хеліцири, хітиновий панцир Тема: «Вуглеводні» - Насичені, подвійний зв’язок, суфікс «ен» - Циклічна будова, реакція полімеризації, приємний аромат. Тема: «Органічні речовини» - Біокаталізатори, мономери моносахариди, пептидний зв’зок - Мономери амінокислоти, не розчинні у воді, воски
Метод «Джексоу» (ажурна пилка) - Клас ділю на групи(головне, щоб кількість груп і кількість учнів у кожній групі була однакова). Кожен учень у «домашній» групі працює над певним текстом. - Потім учні об’єднують за однаковою темою. Обговорюють її , аж поки не переконаються у повному розумінні її кожним учнем. - Далі учні повертаються у свою «домашню» групу і пояснюють один одному вивчене.