Джерела з історії первісності та стародавнього світу6 ВІ6
Номер слайду 2
Пригадайте, що таке історичні джерела. Чим історичні джерела відрізняються від джерел історичної інформації? Назвіть по два приклади історичних джерел і джерел історичної інформації. Сьогодні ми поринемо у світ історичних джерел з історії первісної доби та стародавнього світу. Завдання нашого уроку визначає освітній дартс. Наприкінці заняття за допомогою дартсу ви зможете оцінити, наскільки вдалою була ваша робота.
Номер слайду 3
Історичне порівняння. Пригадайте, що таке історичні джерела. Чим історичні джерела відрізняються від джерел історичної інформації? Назвіть по два приклади історичних джерел і джерел історичної інформації.1. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА ДОБИ ПЕРВІСНОСТІ ТА СТАРОДАВНЬОГО СВІТУДіємо: практичні завдання1. Розгляньте ілюстрації історичних джерел, які допомагають ученим досліджувати історію первісності та стародавнього світу. Чи всі представлені у вправі види історичних джерел використовують для дослідження найдавнішої історії людства? Визначте, до якого виду джерел належать ці пам’ятки.2. Пригадайте, які спеціальні історичні дисципліни (СІД) допомагають досліджувати минуле людства. Вкажіть до кожної ілюстрації назву СІД, що допоможе вченим дослідити зображене на ній історичне джерело.
Номер слайду 4
2. ЧОМУ ВАЖЛИВО ЗБЕРІГАТИ ПАМ’ЯТКИ ДАВНИНИДіємо: практичні завдання. Дізнайтеся історію відкриття мозаїк Зевгми в Туреччині. Виконайте мінідослідження мозаїки «Дев’ять муз»Античні мозаїки Зевгми. У другій половині 1990-х років уряд Туреччини вирішив збудувати гідроелектростанцію неподалік містечка Газіантеп. Щоб зберегти історичні пам’ятки,, були проведені археологічні розкопки. Дослідникам відкрився світ пам’яток античної доби. Це були мозаїки, які зображали сцени з життя, міфологічні сюжети, фрагменти пам’яток архітектури, фонтанів, фресок, предметів із бронзи. Для зберігання знахідок у 2008 р. в м. Газіантеп створили великий музей — Античні мозаїки Зевгми. Однією з найбільших знахідок стала мозаїка «Дев’ять муз», що зображає давньогрецьких богинь — покровительок поезії, наук і мистецтва. Археологи досліджують мозаїку «Дев’ять муз» (II ст. до н. е.) в м. Зевгма (Туреччина)Пам’ятка для дослідження історичного джерела1. До якого виду історичних джерел належить мозаїка?2. Про що можна довідатися з цього історичного джерела? Оберіть варіанти відповіді:а) матеріали, які використовували давні майстри;б) хімічний склад фарб, що зберегли колір мозаїк;в) час виготовлення мозаїки;г) звичний раціон харчування давніх людей;д) міфологічні/релігійні уявлення доби античності;е) традиції побуту давніх жителів даної місцевості;є) становище в суспільстві власників будівлі, окрасою якої була мозаїка.3. Які самостійні науки та СІД могли бути залучені під час дослідження мозаїки:а) для розшифрування написів імен муз;б) для встановлення віку пам’ятки;в) для визначення матеріалу, з якого виготовлено мозаїку?4. Узагальніть інформацію, яку «розповідає» про минуле мозаїка «Дев’ять муз».5. Поясніть, чому важливо зберігати пам’ятки давнини.
Номер слайду 5
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯІ. Знаю й систематизую нову інформацію. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Джерела з історії первісності та стародавнього світу»: поєднайте кожне із запитань для самоконтролю із відповідним смайликом успіху.
Номер слайду 6
ІІ. Обговоріть На основі здобутих знань дайте відповіді на запитання:а) у чому полягає особливість історичних джерел з історії стародавнього світу?б) чому для отримання знань про минуле необхідно поєднувати інформацію з різних історичних джерел?в) під час археологічних розкопок стародавнього міста було знайдено скарб монет. Як ви думаєте, чому під час дослідження зі скарбу не можна вилучити жодної монети?ІІІ. Мислю творчо. З розвитком сучасних технологій музейні колекції світу стали нам ближчими. Тепер відвідати експозиції давніх пам’яток можна не виходячи з дому. Запрошуємо на віртуальну екскурсію до Музею мозаїк Зевгми. Помандруйте світом античних артефактів. Питання для обговорення у класі1. Коротко опишіть побачене під час екскурсії.2. Поміркуйте, чому важливо зберігати й досліджувати історичні пам’ятки.3. З якою метою, на вашу думку, музейники створюють віртуальні екскурсії?