Можливі причини, що визначають цінову еластичність попиту. Замінність товарів для споживачів. Багатофункціональність товару збільшує його еластичність. Нагальність потреби робить попит на товар нееластичним. Частка витрат на товар у бюджеті споживача. Термін – з часом попит на товар стає еластичнішим
Характеристика цінової еластичності попиту{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Спрямованість зміни цін. Характер попиту 𝐸𝐷∗∗Еластичний 𝐸𝐷>1 Нееластичний 0<𝐸𝐷<1↑∗Зниження обсягів продажів. Зростання товарообігу↓∗Зростання товарообігу. Зниження обсягів продажів{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Спрямованість зміни цін. Зниження обсягів продажів. Зростання товарообігу. Зростання товарообігу. Зниження обсягів продажів* У межах збереження лінійності функції попиту, тобто приблизно ±33 % зміни від вихідного рівня причинного чинника.** Тут коефіцієнт прямої еластичності попиту від ціни в абсолютному вираженні.
Реакція покупців на зміну цін{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}𝐸𝐷Визначення еластичності попиту. Реакція покупців якіснекількісне↓𝑃↑𝑃𝐸𝐷>1 Еластичний∆𝑄%>∆𝑃%Значно збільшують обсяг закупівель. Попит збільшується швидше за зниження ціни. Значно знижують обсяг закупівель. Попит знижується швидше у разі збільшення ціни𝐸𝐷=1 Одинична еластичність∆𝑄%=∆𝑃%Збільшення попиту прямо пропорційно зниженню ціни. Зниження попиту прямо пропорційно збільшенню ціни𝐸𝐷<1нееластичний∆𝑄%<∆𝑃%Попит зростає повільніше, ніж знижується ціна. Попит знижується повільніше, ніж зростає ціна{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Визначення еластичності попиту. Реакція покупців якіснекількісне. Еластичний. Значно збільшують обсяг закупівель. Попит збільшується швидше за зниження ціни. Значно знижують обсяг закупівель. Попит знижується швидше у разі збільшення ціни. Одинична еластичність. Збільшення попиту прямо пропорційно зниженню ціни. Зниження попиту прямо пропорційно збільшенню цінинееластичний. Попит зростає повільніше, ніж знижується ціна. Попит знижується повільніше, ніж зростає ціна
Перехресна еластичність попиту – це відсоткова зміна обсягу попиту на один товар при зміні на 1% ціни на інший товар𝐸𝑋𝑌=∆𝑄𝑋∆𝑄𝑌∙𝑃𝑌𝑃𝑋 𝐸𝑋𝑌>0 – товари-субститути 𝐸𝑋𝑌<0 – товари-комплементи Еластичність попиту за доходом – це відсоткова зміна обсягу попиту на один товар при зміні на 1% доходу 𝐸𝐼=∆𝑄∆𝐼∙𝐼𝑄𝐸𝐼>0 – нормальні блага (товари, у яких багато замінників)𝐸𝐼<0 – нижчі за норму блага (ті, у яких небагато (немає) замінників)𝐸𝐼=0 – нейтральні товари0<𝐸𝐼<1 − товари першої необхідності
Цінова еластичність попиту буде вищою: На товари першої необхідності, ніж на предмети розкоші. У разі якщо споживачі використовують товар з найбільшою корисністю для себе. Коли більші альтернативні витрати виробництва товару. У разі якщо товар менше потрібний споживачеві.2. Якщо при зміні ціни кількість куплених товарів не змінюється, то попит: Нееластичний. Еластичний. Одиничної еластичності. Абсолютно нееластичний.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
3. Якщо попит нееластичний: Зростання ціни на 5% зумовить зменшення величини продажу більш ніж на 5%. Зростання ціни на 5% зумовить зменшення величини попиту на 5%. Зростання ціни на 5% зумовить збільшення величини продажу більш ніж на 5%. Зростання ціни призведе до зростання виручки від реалізації.4. Якщо попит на сільськогосподарську продукцію нееластичний, то при доброму врожаї доходи фермерів: Зростуть, оскільки збільшиться величина продукції, що продається. Скоротяться, оскільки відносне зниження цін буде більшим ніж відносне збільшення величини продажу. Залишаться незмінними. Неможливо відповісти на запитання.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
5. Яке з наведених тверджень не стосується характеристики еластичного попиту на товар?Коефіцієнт еластичності менший за одиницю. Загальна виручка продавця зменшується, якщо ціна зростає. Покупці дещо помітно реагують на зміну цін. Загальна виручка продавця зростає, якщо ціна зменшується.6. Якщо ціна товару нееластичного попиту зросла з 7 до 8 грн. , то виручка від реалізації: Скоротилась. Зросла. Абсолютно еластична. Залишилась незмінною.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
7. Яке з наведених тверджень стосується характеристики нееластичного попиту на товар?У наявності є велика кількість товарів-замінників. Даний товар є товаром першої необхідності для покупців. Покупці витрачають значну частину свого доходу на його придбання. Даний товар є предметом розкоші.8. Якщо будь-яка кількість товару продається за однаковою ціною, то попит на цей товар: Абсолютно нееластичний. Абсолютно еластичний. Еластичний. Нееластичний.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
1. Знайти аналітичний вираз функції попиту, якщо відомо, що вона має лінійний характер2. Побудуйте графіки попиту і пропозиції, якщо стадіон «Динамо» вміщує 25000 глядачів3. Яку ціну треба призначити адміністрації клубу, щоб на стадіоні був аншлаг?4. Розрахуйте коефіцієнти еластичності попиту та пропозиції в точці рівноваги5. Визначте, якими мають бути ціни на квитки, щоб виручка була максимальною{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}P, $5102030 Q35000300002000010000
Функція попиту на товар 𝑄𝑑=7−𝑃 ; пропозиції 𝑄𝑠=2𝑃−5. Визначте рівноважну ціну й рівноважний обсяг продажів. Припустимо, що державою на певний товар установлена фіксована ціна на рівні 3 грн за одиницю. Дайте аналітичну кількісну та якісну оцінку наслідків цієї ініціативи. Припустимо, що на певний товар уведений податок, який сплачує продавець у розмірі 1,5 грн за одиницю. Визначте рівноважний обсяг продажів і рівноважні ціни для покупця 𝑃+ і продавця 𝑃−Визначте надлишок продавця і покупця до і після введення податку. Обчисліть величину податкових надходжень до бюджету і суспільний ефект від введення податку. Розв’язання проілюструйте графічно
1) 𝑄𝑑=𝑄𝑆 – умова рівноваги. 7−𝑃=2𝑃−5;3𝑃=12; 𝑃=4;𝑄=3 2) 𝑄𝑑3=4 ; 𝑄𝑆3=1; 𝑄𝑑>𝑄𝑆 , тобто виникає дефіцит. Це також випливає з того, що втсановлена фіксована ціна («стеля цін») менша за рівноважну. Величина дефіциту: 𝑄𝑑3− 𝑄𝑆3=4−1=3 (кількісна характеристика). Наслідками ініціативи держави є: погіршення задоволення потреб; «тінізація» економіки; зростання не забезпеченої товарами грошової маси й виникнення прихованої інфляції; соціальне розшарування суспільства; відсутність стимулів розвитку виробництва – типові риси командно-адміністративної ситеми.
4) До введення податку: Надлишок споживача – це площа трикутника АСЕ. 𝑆=12∙7−4∙3=4,5 ;Надлишок виробника – це площа трикутника ВСЕ: 𝑆=12∙4−2,5∙3=2,25 . Після введення податку: Надлишок споживача – це площа трикутника АР+L : 𝑆= 12∙7−5∙2=2 ;Надлишок виробника – це площа трикутника BP-D : 𝑆=12∙3,5−2,5∙2=1; Податкові надходження – площа прямокутника P+MDP- : 𝑆=1,5∙2=3 ; Введення податку призводить до чистих втрат суспільсьва. Це площа трикутника EMD. 𝑆=12∙1.5∙1=0,75
СХІДпопит: (5; 5) , (4; 10)𝑄−54−5=𝑃−510−5 ; 𝑄𝑑=−15𝑃+6 2) пропозиція: (2; 5), (3; 10) 𝑄−23−2=𝑃−510−5 ; 𝑄𝑠=15𝑃+13) рівновага: 𝑄𝑑=𝑄𝑠−15𝑃+6=15𝑃+1𝑃𝑐∗=12,5 ЗАХІДпопит: (2; 10) , (1; 20)𝑄−21−2=𝑃−1020−10 ; 𝑄𝑑=−110𝑃+3 2) пропозиція: (3; 10), (7; 20) 𝑄−37−3=𝑃−1020−10 ; 𝑄𝑠=25𝑃−13) рівновага: 𝑄𝑑=𝑄𝑠−110𝑃+3=25𝑃−1𝑃з∗=8