Фізика – унікальна дисципліна, найбільш механізована та точна, найбільш тісно пов’ язана з навколишнім світом. Тому сприяти вивчення учнями фізики потрібно не для того, щоб вони стали фізиками, а для того, щоб вони навчилися думати, знаходити компроміси, аналізувати, систематизувати, узагальнювати, вміли відстоювати свої принципи. Фізика вчить критично ставитися до будь-яких аргументів.
Кожен учень засвоює матеріал за своїм планом, тобто, відповідно до своїх індивідуальних особливостей сприйняття. Як наслідок, учитель не зможе продовжувати навчання учнів в межах традиційної класно-урочної системи. Перед вивченням нового матеріалу необхідно, щоб учні знаходилися на одній стадії і при цьому весь відведений для навчання час у них був насичений навчальною діяльністю. Це можна досягнути шляхом поєднання різних технологій навчання фізики, а застосовані навчальні комп’ ютерні програми учителю необхідно адаптувати для рівневого (профільного) навчання. У цьому випадку учень, який швидко засвоює навчальний матеріал, може проглянути більш складні розділи теми, а також попрацювати над закріпленням матеріалу, що вивчається
Інноваційні технології навчання. Підготовка школярів до життя, праці й творчої діяльності закладається в загальноосвітній школі. Тому навчальний процес потрібно будувати таким чином, щоб заохочувати учнів до самостійної творчої діяльності, метою якої є засвоєння нових знань та їхнє успішне застосування на практиці. Педагогічна наука й шкільна практика скеровують свої зусилля на пошуки шляхів удосконалення освіти. Зміст освіти останнім часом переорієнтовується на заняття, що мають виховувати загально-людські цінності, орієнтують учня на звернення до навколишнього світу й до себе, на дбайливе ставлення до всього, що його оточує, на творчий пошук, саморозвиток, вміння шукати й знаходити своє місце в житті, бачити красу світу та людей. Звичайно, міцні знання необхідні, але важливо, щоб ці знання не стали самоціллю, а перетворювалися на засіб розвитку особистості, створили передумови до вдосконалення здібностей. Одним із пріоритетних векторів розвитку освіти, згідно національної доктрини , є впровадження інновацій, інформаційних технологій до навчально-виховного процесу новітніх технологій навчання
Технологія розвивального навчання Технологія розвивального навчання – це активно-діяльнісний спосіб навчання, під час якого враховуються та використовуються природні закономірності індивідуального розвитку дитини, що зумовлюють розвиток знань, умінь, навичок і способів розумових дій, скерованих механізмів особистості, емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичної сфер. Ця технологія ставить на меті загальний розвиток учня, його інтелектуальних можливостей, почуттів, уміння вчитися та спілкуватися, формування творчої особистості. Елементи розвивального навчання можна використовувати під час проведення лабораторних та дослідницьких робіт, спостереження, при розв’язуванні експериментальних та якісних задач.
Ігрові технології навчання Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра: ⬜ добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку; ⬜ ефективний засіб активізації; ⬜ мотиваційна за своєю діяльністю; ⬜ дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок; ⬜ багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом; ⬜ переважно колективна, групова форма роботи; ⬜ має кінцевий результат (матеріальний, моральний, психологічний); ⬜ має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат.
Технологія розвитку критичного мислення Технологія розвитку критичного мислення формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Критичне мислення необхідне під час розв’язування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень. Критичне мислення проявляється: ⬜ у здатності людини самостійно аналізувати інформацію; ⬜ умінні бачити помилки або логічні порушення у твердженні різних авторів; ⬜ аргументувати свої думки (змінювати їх, якщо вони неправильні, і відстоювати, якщо вони вірні); ⬜ прагненні до пошуку оптимальних та аргументованих рішень.
Технологія інтерактивного навчання. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’ єктами навчання Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Інтерактивні технології на уроках фізики дозволяють забезпечити глибину вивчення матеріалу. Учні опановують всі рівні пізнання. Змінюється і роль учнів: вони стають активними, приймають важливі рішення.
Інформаційні технології. Інформаційні технології – технології інформатики в поєднанні з іншими, пов’язаними з нею, технологіями , тобто це цілеспрямована організована сукупність інформаційних процесів з використанням засобів обчислювальної техніки, що забезпечує високу швидкість обробки даних, ефективний пошук інформації, розповсюдження даних, доступ до джерел інформації незалежно від місця їх розташування. Інформаційна технологія в навчально-виховному процесі – це поєднання традиційних технологій навчання і технологій інформатики, які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань, умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.
Можливості використання ЕОР Контроль знань Лабораторні та практичні роботи Науково-дослідницька робота Комп’ютерне моделювання Створення і показ презентацій Проєктна діяльність Демонстрація процесів та явищ Джерело інформації Демонстрація статистичних і динамічних моделей Підготовка до олімпіад
Дидактичні можливості ЕОР Індивідуалізація навчального роцесу Високий ступінь наочності під час викладання фізики Пошук необхідних ресурсів для занять Можливість моделювання фізичних процесів і явищ Організація групової роботи Забезпечення зворотньго зв’язку в процесі навчання Контроль та перевірка навчального матеріалу
Використання електронних освітніх ресурсів при вивченні фізики Інтенсифікація навчально-виховного процесу Підвищення мотивації навчання (зацікавленості учнів) Розширення репродуктивного та проблемно-пошукового процесу здобуття знань Візуалізація процесів, яких неможливо безпосередньо спостерігати
Електронні освітні ресурси дозволяють вирішити завдання Виховання навичок самоконтролю, звички до рефлексії Стимулювання різноманітної творчої діяльності учнів Індивідуаліза-ція та диференціа- ція навчання Зміни ролі учня в навчальному процесі від пасивного спостерігача до активного дослідника